Skocz do zawartości

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

Widd39

Identyfikacja dział z COP

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie, jestem w posiadaniu filmu z fabryki artyleryjskiej w COP z 1937 roku. Na filmie uwieczniono proces budowy działa, od formy, odlewnie poprzez różne skrawania itp. Czy ktoś jest w stanie powiedzieć co to za działo???

Film obiecuje, znajdzie się wkrótcena YouTube w moim profilu:
http://www.youtube.com/user/Pathe39

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Faktycznie chyba masz rację. Jeśli tak, to film ten pochodzi z fabryki w Starachowicach. Ile tam haubic wz.17 wyrpodukowano?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
To są armaty wz. 29. Widać, że pracownik stoi za prawym ogonem, a wiec ogon jest rozstawny.
Armat tych wyprodukowano w Polsce dokładnie 40 sztuk. Nastepne 44 sztuki miały być gotowe w roku 1940.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dzięki wielkie. A film już zamieściłem.
http://www.youtube.com/watch?v=JOOtXFeZiqU

Obecnie posiadam ich około 500 sztuk.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Zgadza się! jest to na 95% armata kal.105 mm wz.29. Tylko, że wybudowano ich ciut wiecej niż 40 sztuk. Wynika to i z dokumentów i relacji o stanie uzbrojenia poszczególnych oddziałów artylerii ciężkiej w 1939 r.
P.Z

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
A w jakich latach je budowano? Chodzi o określenie, w którym roku powstał film.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Panie Pawle!
Nie potrafię powiedzieć z pamięci od kiedy! Jednak na pewno największa produkcja była w latach 1937-39. Wynika to z faktu, iż jeszcze wg planów opracowanych w latach 36-38 część oddziałów miała na stanie wz.13, a podczas wojny już wz.29. Zreszta wynikała z tego określone problemy, gdyż część rezerwistów była przeszkolona na działach starszego typu. Wymuszało to przyspieszone doszkalanie! Może uda mi się dogrzebać do dokumentu o stanie zamówień dla artylerii z lat 37-39 wówczas soprawa będzie jasna.
A filmik jest super!!!!
Pozdrawiam
P.Z.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Wg stanu posiadania dzial z dnia 1/IX 1939 (Calimanesti, dn 15/XI 39r) (IPiMGS syg: AI8/1/59) wynika ze WP mialo na stanie 160 armat dalekonosnych wz 29, z tego 60 produkcji wlasnej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam szanownych kolegów.
Wytłumaczę się jak doszedłem do liczby 40 wyprodukowanych armat wz. 29.
Gen. Miller (gererał do prac artyleryjskich przy GISZ) podaje w memoriale z 21 czerwca 1939, że armat wz 13 i 29 jest razem 254. Z tego jak wiadomo armat wz 13 było 118, armat wz 29 importowanych - 96. Pozostaje więc 40 sztuk armat wz. 29, które zostały wytworzone w kraju. Odpowiada to dokładnie zamówieniom z lat budżetowych 34/35 - 4 sztuki; 36/37 - 16 sztuk i 37/38 - 20 sztuk (za Konstankiewiczem).
Czy to możliwe by między końcem czerwca, a końcem sierpnia mogło dojść aż 20 sztuk? Ja nie wiem, biorąc pod uwage dotychczasowe tepo produkcji wydaje się to wątpliwe, choć z druiej strony na rok 39/40 zamówionych było aż 44 sztuki tych armat. Jestem ciekaw co o tym sądzicie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dlaczego zakładasz, że działa te miano by wyprodukować między 21 czerwca a 31 sierpnia 1939r? Data przedstawienie memoriału nie oznacza automatycznie, że przedstawiony w nim jest stan z dnia jego opublikowania, uważam wręcz, że jest to po prostu niemożliwe. Jeśli się nie mylę, to w memoriale np. dane dotyczące możliwości produkcyjnych przemysłu zbrojeniowego określają stan na 31 grudnia 1938r. Podobnie mogło być z działami. Brakujące działa mogły pochodzić z produkcji z roku 1938 (rok budżetowy kończył się 31 marca 1939r.) wystarczyło by, że dostarczono je wojsku w pierwszym kwartale 1939r. by nie znalazły się w memoriale. Istotna nie jest data przedstawienia dokumentu a daty dokumentów, na podstawie których został on sporządzany.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Aha, Marku A, masz racje ze spis z ktorego korzysta Miller jest z innej daty niz memorial. Niestety jak dotad nie widzialem dokumentu w calosci, ale z wiarygodnego zrodla mam informacje ze spis byl sporzadzony na poczatek czerwca 1939 wiec niewiele to wnosi (z trzeciej strony oczywiscie taki spis juz w momencie podpisania moze byc nieaktualny w detalachy).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Faktycznie macie racje, że data memoriału nie musi (czy raczej nie może) pokrywać się datą aktualności danych.
Bardzo jeste ciekaw Krzyśku tych danych ze Służby Uzbrojenia. Jak będziesz je mial to prosze wrzuć tu koniecznie.
Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
A wiec interesujacy nas sprzet w rezerwie :)

Armaty 105mm wz 29
GSU nr 2 - 6 (kat a)
Zbrojownia nr 2 - 2 (kat c)

Przodki do armat 105mm wz 29
GSU nr1 - 3 (kat a)
GSU nr 2 - 2 (kat c)

Oczywiscie nie jest rozbity na produkcje krajowa i zagraniczna. Sadze ze kat c to francuzkie oryginaly. Reszta, trudno powiedziec.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jeśli chodzi o zamówienia to nie zapominajmy że było też zamówienie w Zakładach Południowych (Stalowa Wola) złożone 29.05.1937 wraz z klauzulą z 17.12.1937 (czyli w trakcie budowy zakładu)na dostarczenie 32 armat wz. 29 w terminie 1.11.1938-1.03.1940. Pewnie jakaś część z tych armat została wyprodukowana. Konstankiewicz podał dane chyba tylko produkcji w Starachowicach. D.Garbacz w Narodziny. Stalowa Wola 1938-1939" podaje ilość wyprodukowanych armat wz.29 w kraju na 51 szt. Pamiętajmy też że brakuje dokładnych danych na temat produkcji uzbrojenia w lipcu i sierpniu 1939 , czyli po decyzji wydanej chyba 15 czerwca o natychmiastowym zwiększeniu produkcji uzbrojenia przez zakłady przemysłowe i nie oglądanie się na terminy dostaw roku budżetowego 39/40.
Gebhardt z tego co mi wiadomo kat. c to był sprzęt do naprawy czyli powinien się znajdować w zbrojowni. Zresztą co do zgromadzonych zapasów w składnicach też nie ma do końca pewnych danych. Przykładowo w GSU nr 2 w Stawach (i w żadnej innej) nie było zapasów działek ppanc wz. 36 - tyle w papierach które mi są znane. Z drugiej zaś strony potwierdzonym faktem jest uzyskanie 6 armatek z GSU nr 2 dla pułku podgrupy Radom" powstałego z OZ 16 DP. Czyli papierki mówią" że zapasów nie było, a dowódca tego pułku działka załatwił i to ze składnicy.
Bądź tu mądrym i pisz wiersze.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chyba odpowiedni wątek dla tego zdjęcia. Wg opisu Stalowa Wola.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach



×

Powiadomienie o plikach cookie