Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 335
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano
Tez bym chcial wszystko wiedziec :)
Patrzac na oryginal to najprawdopodobniej numer jest 2/1. Sadze ze to okreslenie wozu np 2gi woz 1ej sekcji (lub na odwrot). Ale to tylko zgadywanie!

Co LKSow wiedza o nich jest znikoma. Byly produkowane w, o ile pamiec nie myli, 8 wersjach na 2 dlugich i 6 krotkich podwoziach. Nie pamietam dokladnie, jutro moge podrzucic. Zdaje mi sie ze oryginalnie mialy byc na kolach od samochodu PF614 ale pozniejsze egzemplarze mialy kola PF 618 (jak te na powyzszych zdjeciach). Zabiegam o dokumentacje jednej z fabryk. Moze cos sie wynurzy!
Napisano
Czyli mozna przyjac, ze na tych zdjeciach kola sa od PF618 ?
Potrzebuje jakis punkt odniesienia do zwymiarowania tych wozow, no chyba, ze komus sa znane wymiary :)
Napisano

Rozumiem, ze mowimy o tym zdjeciu?
Mnie wlasnie interesuje ten wóz do transportu pontonow - a moze łodzi saperskich.
A własnie bedac przy temacie łodzi saperskich, są gdzieś jakieś ich rysunki albo zdjęcia?

Napisano
Cieciwa, masz racje jest to LKS lodziowy a nie CKS pontonowy. Niestety nie mam dostepu do Allegro. Czy ktos moglby podzucic ta fotke - lub mnie na priva, bylbym b wdzieczny:)

Troche sie zagalopowalem, bylo tylko 6 wersji. Wg Szymanowskiego, woz 1.5 tonnowy byl wykonany z czesci samochodu PF 614 (kola, piasty, hamulce). Wszystkie kola byly na poloskach niezaleznych, calkowicie wymiennych. Resory spiralne, wymienne. Cala rama spawana. Skret wozowy, dyszle i orczyki konne, oraz dyszle samochodowe przy kazdym wozie byly latwo wymienne w ciagu kilku sekund.

Podwozia byluy jednakjowe, w zespolach wymienne tylko roznily sie dlugoscia ramy (dlugie i krotkie). Zastosowania:

1) Woz skrzyzniowy: podwozie kr. Skrzynia kryta brezentem na stelazu. Sluzyla do przewozenia narzedzi, saprzetu mech, elektrycznego, napedu mech kafara, sprzetu op gaz, amunicji, plecakow, i jako woz taborowy. Znam dwie fotki naprawde szczatkowe.
2) Woz kafarowy: pod kr, podobny do skryniowego, z lekka adaptacja do kafara z osprzetem do bicia pali recznie. Nie znam zadnych fotek.
3) Woz lodziowy: pod dl. Przewozi 2 lodzie lub 1 lodzy i silnik przyczepny z rekawem. Znany nam z 2 fotek
4) Woz pontonowy: pod kr. Adaptacja do przewozenia 4 pontonow drewnianych. Znany z przynajmniej 4 fotek.
5) Woz belkowy: pod dl. Adaptacja do belek i pokladu mostu 4-7tonn. Jednorazowo przewozi jeden czlon mostu 4-tonnowego. 0 fotek.
6) Woz kozlowy: pod kr. Adaptacja do przewozu 1ego przesla kozlowego mostu 4-tonnowego. 0 fotek.

Na tych wozach przewozono caly sprzet i bagaz (z plecakami wlacznie) kompanii i baonow dywizyjnych nowego typu (typ II).
Napisano
Woz LKS skrzyniowy: podrzuce w poniedzialek
Woz LKS lodziowy: 2005-08-12 10:40:00 oraz 2005-08-03 23:57:00
Woz LKS pontonowy: 2005-08-11 12:46:00; 2005-08-09 19:06:00; (jest jescze jedna z pontonem do mostu 5-8 ton droga eksperymentu - podrzuce w poniedzialek)
Nie widzialem nigdzie fotek pozostalych 3ch typow.

I to wszystko w moim zbiorku :(

Jesli chodzi o usystematyzowanie calosci (mostowej pontonowej) to tak:
Byly trzy typy mostow pontonowych
1) Most CMPS 16 tonnowy (ciezki most polowy saperski)
2) Most 5-8 tonn
3) Most 4-7 tonn

1) Do przewozenia mostu CMPS byly przyczepy 1-osiowe motorowe(2005-08-09 19:07:00). Caly zestaw byl kompletnie zmotoryzowany. Poniewaz pontony mostu byly w jednym kawalku most mial tylko jedna 'wypornosc'.

2) Most 5-8 tonn (system Birago w Polsce zmodernizowny w latach 1928-34)(2005-08-12 12:03:00). Przed okresem 1928-34 uzywano wozow pontonowych oryginalnych (postaram sie podrzucic fotke). W okresie 1928-34 wymieniano je na nowe wozy polskiej produkcji (2005-08-09 19:09:00). W roku budz 1935/36 i 1936/37 produkowano te same wozy ale ogumione (2005-08-09 19:15:00) oraz rozpoczeto ogumianie wozow wyprodukowanych wczesniej. Jak widac ze zdjec, nie zakonczono tego przed wojna. Od roku 1937/38 zanichano produkcji wozow pontonowych i zaczeto produkcje zunifikowane wozow CKS 3 tonnowych na wyposazenie kolumn mostowych z mostem 5-8 tonn. Wozy te wystepowaly w 3ch wersjach: skrzyniowej (2005-08-11 12:49:00), pontonowej i kafarowej do kafara 9m). Kolumny byly z zasady o trakcji konnej. Kolumny na wozach z kolami obreczowymi nie mozna bylo zmotoryzowac. Kolumny na wozach polskich starego typu ogumionych mozna bylo zmotoryzowac w minimalny zakresie (nieresorowane, powolne tepo, wozy taborowe nie do zmotoryzowania). Kolumny na wozach CKS mozna bylo w szybkim czasie zmotoryzowac przez przydzielenie odpowiedniej ilosci samochodow ciezarowych. Pluton mostowy baonu sap 10BK byl zaladowany na samochodach SPA/Ursus (12 pontonowych, 8 belkowych). Nie mial przyczep. Jak bylo w WBP-M nie wiem ale mozliwe ze tak samo. Poniewaz ponton skladal sie 2 typow pontonu (jednostka czolowa i jednostka srodkowa)ktore mozna bylo laczyc dowolnie, dawalo to pewien wachlarz 'wypornosci'. Ze zdjec wynika ze najczesciej laczono jednostke czolowa i srodkowa (ponton dwojak) lub czolowa-srodkowa-czolowa (ponton trojak).

Most drewniany 4-7 tonnowy byl uzywany przez baony saperow dywizyjnych. Pontony byly produkowane ze sklejki brzozowej. Przewozono je po cztery na wozach 1.5 tonnowych pontonowych LKS (lekki konio-samochodowy) (2005-08-11 12:46:00). Poza wozem LKS pontonowym, do przewozenia sprzetu mostowego sluzyly wozy LKS kozlowe i belkowe. Kolumna w zasadzie miala trakcje konna ale przez przydzieleniu odpowiedniej ilosci samochodow ciezarowych w bardzo krotkim czasie mozna bylo kolumne czesciowo lub w calosci zmotoryzowac. Saperzy jechali na samochodach, sprzet byl w calosci na wozach sprzetowych, konie postepowaly za kolumna normalnym marszem. Pontony drewniane mogly byc uzyte pojedynczo lub laczone w dwojaki.

Warto dodac ze budowano mosty i czlony przewozowe uzywajac czesci mostu 4-7 tonnowego i 5-8 tonnowego plywajacego na lodziach saperskich i lodziach brezentowych T-60.

No i nie mozna zapominac o kladce workowej wz 29 - etatowe wyposazenie pulkow piechoty.
Napisano

LKS z nadwoziem wozowym. Na 100% nie wiem ale Janek Tarczynski potwierdza ze kola z PF 614 i z niczym innym sie nie kojarzy jak z LKS'em. Na krotkich podwoziach bylo 4 rodzaje nadwozi. Tylko wersja skrzyniowa wystepowala w wiekszych ilosciach w jednym oddziale a tu ich widac ze 4.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie