Skocz do zawartości
mial

pontony polskich mostów

Rekomendowane odpowiedzi

panowie jak w temacie poszukuje zdjec pontony polskich mostów w transporcie
znalazlem to

http://www.odkrywca.pl/picsforum8/pontony1.jpg

ale przydalo by sie cos jeszce

z gory dzieki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Patrz muzeum w Sochaczewie, tam znsajduje się polski ponton.
Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
przeczytaj co napisalem
W TRANSPORCIE
ten w Sochaczewie znam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ja tez sie przylacze
do prosby mial
przy okazji ile moze wazyc taki ponton?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
tyle tylko, ze na skanie z postu dwa pietra wyzej nie jest C4P, lecz Citroen C4P17

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Pontony w fotografii wprowadzajacej watek to prawie na mur ponton drewniany (z klejonki bakelitowej) do mostu 4-tonnowego wazacego 160kg i przewozonego na wozie LKS (lekki konio-samochodowy) 1.5 tonnowym pontonowym. Normalnie woz byl ciagniony przez 2 konie jak w fotografii, mogl rowniez byc ciagniony przez lekki samochod np PF 618. Poszukam, gdzies mam fotke tego. Pontony byly ladowane po 4 na woz, z calym naleznym osprzetem wioslarskim.

Pierwszy most Tomka to chyba nie 5-8 tonnowy - jezeli tak to te pojazdy wazace ile tam razem jada sobie dosc beztrosko! Ostatni to prawie na pewno nie pontony lecz lodzie saperskie. Ale sie nie upieram! Srodkowe tez jest dziwne - wyglada na proby przewozu pontonow ciezkiego mostu na wozie LKS z wydluzona rama (najprawdopodobniej wersja lodziowa). W kasdym razie nie pasuje do zadnych standardowych rozwiazan przewozowych.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Wiec po dalszych dumaniach (ale nie jestem ciagle na 100%pewien - wszelkie korekty mile widziane!)

Fotka 1 Tomka to chyba na pewno most CMPS 16 tonnowy, w kazdym razie prawie na amen ta kolumna na moscie wiezie pontony CMPS (Ciezki Most Polowy Saperski). Waga pontonu CMPS 1350-1400kg. Jak widac pontony (a i wiekszosc sprzetu mostowego tez) do mostu CMPS przewozono na 3 tonnowych przyczepkach jedno-osiowych. Ponoc byl to pierwszy w Europie kompletnie zmotoryzowany most saperski (lata 1927-29)
Fotka 2 to czesci pontonu do zmodernizowanego mostu Birago 5-8 tonn. Wagi tych pontonow nie znalazlem ale trzeba brac pod uwage ze byly dwa elementy diobowy i rufowy (czy tak sie po polsku mowi?). Zalezne od zapotrzebowania budowano pontony z 1D+1R (dwojak) lub 1D+2R (trojak) wiec do wszelkich cytowanych wag 'pontonu' nalezy podchodzic z ostroznoscia. Normalnie pontony te byly przewozone na przyczepach 2-osiowych albo starego typu ale po wiekszosci ogumionych, albo na nowych wozach saperskich CKS (ciezki konio-samochodowy). Poza tym przynajmniej jeden pluton mostow 5-8 tonn (w baonie saperow 10BK) byl calkowicie zmotoryzowany na samochodach Ursus/SPA (tzn nie na przyczepach). Jak sprawa wygladala w WBP-M (przyczepy czy samochody) to nie wiem.
Poza tym mosty drogowe typu G byly ustawiane na krypach ale to juz wychodzi poza zakres mostow pontonowych polowych.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Czy sa gdzies jakies rysunki tych przyczep i pontonow ?
Bo ze zdjeciami jak widac jest bardzo cienko.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
fajnie panowie dzieki wielkie bede sie dalej z zaciekawieniem przyopatrywal dyskusjii

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

znane, parokrotnie publikowane - ale moze ktos nie widzial. Traktorek PZInz.322 w czasie prob u saperow

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Owszem znane jest jeszcze jedno, przedstawiajace Fiata 621 z przyczepa do transportu pontonów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Obiecane zdjecie transportu pontonu drewnianego do mostu 4-7 tonn na wozie LKS pontonowym. W tym wypadku ciagnikiem jest samochod PF 618. Mam gdzies piekna fotke tego sprzetu paradujacego za normalna sila pociagowa (tzn 2 koniki) ale gdzies sie podzial i nie moge znalezc :( .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Podle bo podle ale zdjecie wozu pontonowego starego typu z normalnym ladunkiem pontonu do mostu 5-8 tonnowego. Normalnie ciagnal go 'artyleryjski' zaprzag 6-cio konny.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To samo ale przynajmniej tym razem nie odwrocone prawa na lewa:) Pontony do mostu 5-8 tonn na wozach pontonowych stargo typu przegumionych (mnie to wyglada na kola albo SPA/Ursusowe albo z PF 614). Normalny zaprzag 4 konie. Do kompletu tylko potrzeba pontona 5-8 tonn na wozie pontonowym CKS.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Podstawowy środek transportu wojskowego :)

Zdjęcie wykonane w Szkole Podchorążych Rezerwy Saperów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Aha, mialem racje ze gdzies mam. Byla dokladnie tam gdzie powinna byc i dlatego nie moglem znalezc! Dokladnie ten sam zestaw jak w temacie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A to najblizsze co mam do wozu cks pontonowego - chyba woz kafarowy. O ile pamiec nie myli jest woz CKS pontonowy na znanym zdjeciu z samochodem PF621 ale bez pontonow.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×

Powiadomienie o plikach cookie