Jump to content
ekiosk egazety next prenumerata
Sign in to follow this  
mial

pontony polskich mostów

Recommended Posts

Nie jestem na 100% pewien ale wydaje mi sie ze to nie CKS tylko LKS. Uzasadnienie - cienkie kola i ksztalt opon; dwu-konny zaprzag (dlatego poprosilem o cale zdjecie :)- w CKSie 4-konny); siedzenie woznicy typowe dla LKS z dodanymi siedzeniami po bokach (w CKS-ie chyba byla lawka na cala szerokosc wozu). Wydaje mi sie na oko (choc to ryzykowne) ze ten caly jest wozem z dlugim podwoziem. Jezeli tak to jest to woz belkowy. Ten zdemolowany mogl byc wozem pontonowym (jakby byl belkowy to by chyba wiecej zostalo na miejscu belek) - leciutkie pontony to by eksplozja tej mocy rozwiala na odleglosc. Ale to juz czyste dumania. W kazdym razie jezeli powyzsza opinia jest uzasadniona to powinny byc pozostalosci plutonu mostowego, dywizyjnego baonu saperow (typ II lub IIa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dla niewtajemniczonych. Most 4 tonowy (rzeka Wilja rok 1930 - 2 brygada saperow). Pod lasem kolumna samochodow.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chyba tak, tylko oczywiscie od innego mostu (na zdjeciu jest budowany most 16 tonnowy). Wozy belkowe LKS byly uzywane do mostu 4-7 tonnowego. Musialbym to sprawdzic, ale cos mi sie gzi ze belki nosne tego mostu byly zelazne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pikne zdjecie. Szkoda ze obsluga zaslania woz na ktorym zapewne sa te cacka. Ale bylko nie bylo moja kolekcja pontonow drewnianych powiekszyla sie o 25 procent!

Share this post


Link to post
Share on other sites
A po czym poznać drewniane? Na oko to mi na drewniane nie wyglądją. Jak byś zdradził klucz, to może powiększę Twoje zasoby ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Poznaje po ksztalcie, szczegolach konstrukcji i rozmiarze. Bardzo charakterystyczne jest to ze wchodza jeden w drugi -normalnie na jeden woz po cztery. Ponton jest wykonany ze sklejki bakelitowej ze stalowymi okuciami i zaczepami. Bodajze na Allegro niedawno byl taki ponton na sprzedaz w stanie dosc smutnym. Jedyna zaleta tego byla taka ze pozbawiony zupelnie farby, latwo bylo rozpoznac elementy drewniane of stalowych. Zreszta interesuja mnie wszelkie pontony bo zdjec jest malo!

W uzyciu saperow WP w 1939 byly tylko 3 typy pontonow: drewniany do mostu 4-7 tonn (o ktorym obecnie mowa) i stalowe do mostu Birago 5-8 tonn (18/8 i 17/8 powyzej) (nb skladajace sie z 2 odmiennych ksztaltem elementow koncowego i srodkowego) i do mostu 16 tonnowego CMPS (9/8 powyzej). Poniewaz roznia sie bardzo ksztaltem i rozmiarem chyba dosc latwo je rozroznic. Ze wzgledu na podobienstwo ksztaltu, najlatwiej chyba pomylic ponton CMPS ze stalowa lodzia saperska.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebhardtcie może rzuć jakieś przekrojowe rysunki tych typów pontonów. Coś stylu zidentyfikuj to sam".

Tymczasem pontony w transporcie, jak życzył sobie autor postu. (zdjęcie niestety nie moje)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zjecie jest cudowne - to sa stalowe pontony Birago do mostu 5-8 ton na samochodach Ursus baonu saperow zmotoryzowanych. Na pewniaka taki uklad mial do wojny baon w 10BK, jak bylo w WBP-M nie mam zupelnej pewnosci, najprawdopodobniej jednak takim samym lub podobnym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja widzicie kreslarz ze mnie jak i chinski mandaryn ale mam nadzieje ze to sprawe wyjasnia. Oczywicie nic nie jest w skali i specjalnie uwypuklilem roznice. Nota bene ponton od CMPS byl w MWP i daj Boze nadal tam jest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information