Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Odp. Fotki Oerlikona z polskimi żołnierzami są znane, gdyż był on kupiony i testowany w Polsce tak na podwoziu kołowym jak i nóżkach (dwójnogu) do strzelań ppanc. O Żadnym fakcie jego użycie nic nie wiem. Ale oczywiście to nic nie znaczy. Gilgameszem ostatecznie nie jestem (tu ironia).
Odnośnie Polstena to była propozycja z 1938 r. jego produkcji w HCP ale padła i decyzja firmy Zieleniewski została podtrzymana. Później zaś miała dodatkowo zostać uruchomiona w Jawidzu. Z materiałów Instytutu Sikorskiego nie wynika, że Polsten był oparty na dokumentacji przywiezionej z Polski. Wręcz przeciwnie. Wspomina się o doświadczeniach nad nkm opracowanymi w Kraju, ale była to raczej całkiem nowa konstrukcja. Chyba najbardziej zbliżona konstrukcyjnie do modelu B", który nie został wykonany nawet w prototypie. Może jednak jakieś nowe dokumenty rozstrzygną sprawę jednoznacznie.
p.z
  • Odpowiedzi 425
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano
Innym przykładem może byc pistolet maszynowy MORS . była to według specjalistów d.s broni najlepsza konstrukcja tego typu na świecie !! Strzelania próbne wypadły celująco lecz do chwili wybuchu wojny radomska fabryka broni mogła poszczycić się tylko 38-ma MORSAMI .Broń ta wykożystywała amunicje 9 mm parabellum .
Napisano
Mors był konstrukcją poprawną. Seria 38 sztuk wzorowana częściowo na pm ERMA. Ogólnie duży, niezbyt poręczny, ale dość celny. Wg mnie nowa wersja byłaby lepsza. Ale jak na tamte czasy to i tak był to wielki sukces. Zwłaszcza, że zapadła decyzja odnośnie wprowadzenia go na wyposażenie do konkretnych oddziałów. Karabin samopowtarzalny Maroszka i Sztekego to byłoby coś.
Napisano
bjar 1 - gdzie ty to wyczytałeś w Warszawie nie produkowano nigdy morsów !! Broń tą opracowywał sztab inżynierów z fabryki broni w Radomiu więc jeśli przecież nie został wdrożony do seryjnej produkcji to po co miałby być produkowany w warzawie !!??? Chyba sie pomyliłeś troszkę .... :)

pozdro adek1990
Napisano
A. Konstankiewicz Broń strzelecka i sprzęt artyleryjski formacji polskich i Wojska Polskiego w latach 1914-1939 " 2003 rok :
W marcu 1939 roku Kierownictwo Zaopatrzenia Uzbrojenia zamówiło próbna serię 36 pistoletów Mors w Państwowej Fabryce Karabinów ( PFK ) w Warszawie ". Myślę ,że nie wymaga to komentarza.
Pozdrawiam
Napisano
Ja czytałem o tym w tygodniku Polska Zbrojna . Był w niej artykuł o konstruktorze m.in morsa i tam napisane było że one właśnie tam były produkowane
Napisano

Dla rozładowania ostrej polemiki zamieszczam lepszy skan polskiego granatnika GP z książki panów S. Zaloga, V. Madej (z muzeum w Aberdeen - był na tym forum). Nasuwa się wniosek, że przed wojna byliśmy potęgą granatnikową (może nie ze względu na ilość ale na jakość konstrukcji.
Szkoda, że rodacy będąc w stanach w muzeum nie odwiedzili tego jedynego na świecie egzemplarza i nie udokumentowali go lepiej.

Pozdrowienia

Napisano
Witam!

Jak dotychczas w watku tym zaprezentowane sa prawie wszystkie rodzaje broni czy pojazdow oprucz kolejowych, znany mi jest tu jeden projekt.
Elektrospalinowy wagon pancerny wz28, calosc miala sie skladac z uzbrojonego wagonu motorowego i drugiego wagonu doczepnego oraz dwuch platform tworzac lekki poc.panc. lub uzyty samodzielnie jako drezyna pancerna ciezkiego typu. Wykonano prototyp wagonu motorowego uzbrojonego w armate p.lot.75mm, ckm-y jakie mialy byc dalszym uzbrojeniem wagonu nie byly zapewne zabudowane. Wagon niestety nie wypadl pomyslnie w pierwszych testach i z racji braku funduszy oraz zainteresowania tym projektem odstawiono go.

W marcu 1932r. miano go wyczyscic z rdzy i przygotowac do uruchomienia, tu urywja sie wszelkie iformacje o dalszych losach tego pojazdu.
Podobno projekt ten poprzedzal inny, mowa jest o 8-mio osiowych wozach motorowych uzbrojonych w polautomatyczne dziala 75mm i km, czy jest komus ten projekt blizej znany?

pzdr
Atos
Napisano
Atos, a czy aby nie mylisz tego z wagonami artyleryjskimi z pp Śmiały"? tam też wagony artyleryjskie miały mieć własny napęd, nawet zrobiono specjalne wnęki na silniki i chyba akumulatory, ale samych silników nigdy nie zainstalowano.
A wnęk załoga używała jako podręcznego magazynku.
Napisano
Witam cieciwa!

Nie, nie myle. W tym wagonie z racji pozyczonych silnikow tramwajowych (Typu D54 (dwie szt.))uzyto lancuchowego przeniesienia napedu na os, gdyz osie tramwajowe mialy inna srednice jak osie kolejowe, szybkosc w poziomie 32 km. Ten wagon jezdzil i poprzez wykolejenie sie w czasie z jednej z jazd narobil sobie jakby to dzis powiedziec - dodatkowych minusowych punktow. Jako podwozia uzyto platforme kolejowa Pddkz typu C-VII o dlugosci miedzy zderzakami = 10924mm. Opancerzenie bylo prototypowe z drzewa dla zobaczenia sylwetki balistycznej pozniej miano byc wykonane z blachy kotlowej grubosci od 6 do 12mm. Nie wiem dokladnie co do tej armaty bo sie na tym nie znam raz podane jest p.lot. 75mm drugi raz armata polowa 75mm francuska, ale w/g tego co widze to musiala by byc ta p.lot. bo lufa identyczna jak przy tych co montowane byly na samochodach ktore mozna zobaczyc na zdj. kol. akagi z dnia 2006-07-27 w temacie IIRP - Wojsko Polskie 1918-1939 (na tym Forum). Hej to Ty chyba zalozyles ten temat gdzie duzo dyskusji o umieszczeniu p.lot 75 w wierzy czolgowej, tu wlasnie dokonano tego, ale czy to by byla taka sama wierza - nie wiem (to rok 1928), ale sam fakt takowej umieszczonej w wierzy okazal sie mozliwy.
Wagon stal odstawiony na jakims poligonie (Rembrentow?), co do 'Smialego' to te wagony byly bojowo pelnosprawne.

pzdr
Atos
Napisano
1. Mors to oczywiście Fabryka Karabinów w Wwaie.
2. Wagonów motorowych było 2 sztuki - jeden rozwalił się podczas prób, a był uzbrojony w 75-kę, drugi zaś w ppanc.37 mm. Ten ostatni projekt powstał w 1938 r. Pierwszego jest zdjęcie drugiegi szkic boczny i dane techniczne.
P.Z>
Napisano
Pnz59,

Czy te materiały - zdjęcie i szkic - były już publikowane?
Czy tez przyjdzie Nam na ich publikacje poczekać ?


P.S.
Czy można mieć olbrzymią prośbe ?
Jeśli podajecie panowie tego typu informacjie, to dodawajcie albo źródło, albo informacje (niebublikowane).
Napisano
Witam!

W czytany w tekst zapomnialem nadmienic zrodlo:
Kwartalnik dla modelarzy kartonowych 'Kartonowka' Nr.1/2002
Zawarte tam plany sa w skali 1:87, ponadto jest tam rys. rzutu bocznego modelu tego wagonu w skali 1:87 ('cieciwa' tu mozesz przeliczyc sobie wielkosc wierzy w stosunku do tej p.lot. armaty 75mm). Znajduja sie tu tez trzy zdjecia tego pojazdu, niestety niezbyt duze, ale czytelne.
Nowy Scaner jest w drodze, jezeli ktos podpowie mi jak zamiescic zdjecia to nie nie widze przeszkod, co do calego opisu to bedzie trudniej, (drobno zapisana str.A4). Acha dwa zdj. posiadaja owalne pieczatki CAW, trzecie jest bez, ale zapewne obciete dla dopasowania pomiedzy innymi na okldce.

pzdr
Atos
Napisano

Jak mniemam chodzi o coś takiego.

Rysunek pochodzi z książki A.J.Ostrówka Pociągi pancerne Wojska Polskiego 1918-1939"

Napisano
Witam coe!

Niestety nie, to co przedatawiasz nie pokrywa sie wcale z danymi, ktore podalem, ale moze jest to ten projekt z 1938 r. o ktorym wspominal kol. 'pnz59'? czy mozesz to potwierdzic pnz59?
Coe z jakiego zrodla pochodzi 'Twoj' rys., czy byl to wagon akkumulatorowy bo nic nie stoi o napedzie tych pradnic

pzdr
Atos
Napisano
Książkę z której pochodzi ten rysunek podałem wyżej. Niestety, mimo że książka ta ma dość bogatą bibliografię autor nie wskazuje źródła informacji na temat tego pojazdu.

Co do napędu, jest tu dość wyraźnie powiedziane, że były to „2silniki – 2x110KM” – jak mniemam chodzi o silniki Sauer BLD, takie jak w czołgach 7Tp. Konfiguracja napędu: silnik spalinowy+prądnica+silnik elektryczny, to dzisiaj standardowy układ napędowy lokomotyw spalinowych.

Zwracam uwagę, że wg Ostrówki nie był to „wagon motorowy”, tylko „lokomotywa opancerzona” dla lekkich pociągów pancernych.
Napisano
Jak sama nazwa wskazuje elektrowóz pancerny". W zamyśle tak do działań samodzielnych, głównie patrolowania linii kolejowych, a także jako lekka lokomotywa.Zresztą wcześniejsza konstrukcja miała mieć podobne przeznaczenie z tym, że przewidywano, iz będzie ona mogła udzielać także wsparcia ogniowego dzięki armacie kal.75 mm. Generalnie jednak jest bardzo mało materiałów na temat obu konstrukcji.
P.Z.
Napisano
Witam!

Coe - rzeczywiscie napisales z jakiego zrodla i stoi tam ze to lok. elektr.-spal.
(musze zmienic lekarza ten nie mowi mi prawdy)

JoncaA - czy to ten model z 1938r nigdzie nie widnieje tam rok produkcji?. Pojazd zaznaczony jako 'aktualny' czy posiadasz cos o poprzedzajacych wzorach? wiesz moze cos o tym projekcie osmio-osiowym? Czy to okreslenie Elektrowoz pancerny" jest orginalne (przedwojene) czy pochodzi z okresu powojennego bo wowczas pojazdy o nap. elektrycznym (serie E100 i E200) okreslano jako lokomotywa elektryczna", a nie 'elektrowoz', okreslenie 'elektrowoz' jest raczej okresu powojennego - nie wykluczam mojej pomylki, ale dotad nie napotkalem sie z takim okresleniem w opisach przedwojennych, ani w rozmowach z kolejarzami tamtych lat.
Trafniejszym okresleniem bylo by 'Drezyna pancerna' gdyz takie okreslenie podobnych pojazdow istnialo w nomenklaturze wojskowej, co do napedu to raczej okreslano 'spalinowy z przekladnia elektryczna'.

sadyk - dziekuje za typ, zajrzalem i jezeli pozwolicie powruce to tamtych tekstow. tak na szybko: wymienione sa tam dwa pojazdy ten na zdj. i ten wz28. jutro postaram sie uruchomic stary Scaner i powrzucam te zdj. tego wz28.

Krzysztof115 - adres podeslalem

pzdr
Atos

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie