Jump to content
Sign in to follow this  
JoncaA

Polski sprzęt !

Recommended Posts

Ja sie nie znam tak na samachodach policji panstwowej, moze mnie ktos wiec powiedziec, co to za wóz, ile ich bylo, i czy po mobilizacji podlegaly tak jak pegeoty 1918 wojsku ?

jak by ktos tez mógl byc tak mily i dac dane techniczne tego pojazdu ?

Jedyna rzecz która do tej pory udalo mi sie zrozumiec, to ze podwozie jest zwykle Ursusa A, nie myle sie chyba ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samochód pancerny warszawskiej policji w al.Szucha.

Konstrukcja przedniej częsci nadwozia wydaje się taka sama jak samochodu z poprzedniego zdjęcia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
No, już bodziu napisał, że to Bolinder ;)))
A właściwie Bolinder-Munktell typ 25.
I raczej nie był z rekwizycji tylko wojskowy.
W 1938 zakupiono kilka sztuk dla wojska celem motoryzacji artylerii ciężkiej - co widać na fotce - jest więcej fotek, z różnych ujęć tego zespołu jezdnego.
Pomysł w sumie niezły, bo nie trzeba było zmieniać zawieszenia dział ze względu na osiągane prędkości a i tak było szybciej niż z napędem na sieczkę.
Niestety , jak to u nas, zrealizowano by to pewnie dopiero pod koniec lat czterdziestych. :(((
Oprócz 5-ciu Bolinderów zakupiono także 4 podobne Hanomagi PS 38.
Próby prowadzono w 5 pac-u w Krakowie.
Jak widać na zdjęciu, brały także udział we wrześniowych zmaganiach.

pzdr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Biorąc pod uwagę, że w 1938r. korona szwedzka to ok 1,34zł, te ciągniki były drogie.
http://www.volvo.com/constructionequipment/corporate/en-gb/AboutUs/history/products/tractors/Tractors+Munktell/Tractors+Munktell+Introduction.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wlasnie o doklandniejsze oznaczenie chodzilo, dziekuje.
Fotka juz w lepszej rozdzielczosci byla wstawiona:
http://www.odkrywca-online.com/forum_pics/picsforum17/20061102044.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
krzyhal – ceny wyrobów przemysłowych w Szwecji nie zmieniały się zbyt mocno. Np. w 1937r. w porównaniu z rokiem 1924, były o 10% niższe. Te traktory nie były produkowane w jakichś oszałamiających ilościach, wątpię, by ich cena mocno wahała się w poszczególnych latach. Uważam, że motoryzacja artylerii za pomocą tego rodzaju ciągników nie była zbyt dobrym pomysłem. Korzyść taktyczna była minimalna – artyleria nadal poruszała się ze średnią prędkością kilku kilometrów na godzinę. W czasie pokoju wojsko nie powinno motoryzować artylerii w ten sposób, miało by to sens w trakcie mobilizacji, przy wykorzystaniu zmobilizowanych cywilnych traktorów. W czasie pokoju wojsko powinno jedynie opracować metody użycia tych pojazdów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jako iz temat sie rozwija, pozwolilem sobie na zalozenie osobnego watku dot ciagnikow kolowych i traktorow z mobilizacji:

http://www.odkrywca-online.com/pokaz_watek.php?id=652711#845631

gdzie tez warto by dyskusje kontynuowac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdjęcie z czasopisma Batailles & Blindes. Opis: północna Francja 1940.
Za Oplem podczepiona polska przyczepa paliwowa.

Pozdr.
jjacek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wyżej dwóch kolegów próbowało dojść co to za pojazd.W jakieiś książce lub artykule widziałem już to zdjęcie.To samochód zbudowany przez ochotników podczas obrony Lwowa w 1920 r.Pzdr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information