Jump to content

Lotnictwo Armii Polskiej we Francji


Koloman
 Share

Recommended Posts

6 hours ago, Koloman napisał:

Kolego Krzymen, a nie byłby to l'adjudant Jean Briton?

Przyleciał do Polski z eskadrą Bre 59 w dniu 21.04.1919 a wyjechał do Francji 15.10.1919.

 

Całkiem możliwe – Briton otrzymał Médaille Militaire (MM) w 1920 r. Niestety odznaczenia zagraniczne rzadko wpisywali w karty ewidencyjne (fiche matricule), które są dostępne w Internecie, więc ciężko będzie ustalić, czy miał KW …

Dodaję zdjęcie Briton’a na którym polską odznakę pilota nosi po prawidłowej stronie :classic_laugh:

 

 

Briton.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 4.08.2022 o 16:25, Koloman napisał:

(...) wrzucenie w wyszukiwarkę hasła "Mickiewicz" daje tyle pozycji poświęconych Adamowi i jego synowi Władysławowi, że się odechciewa szukać.

Znam ten ból  :classic_laugh: Rzeczywiście jak się wpisuje do wyszukiwarki „MICKIEWICZ”, to zaraz wyskakuje Adam lub jego syn Władysław (Ladislas.) Dodatkowo Francuzi bardzo "elastycznie" :classic_blink: :classic_laugh: podchodzą do pisowni tego nazwiska i innych polskich nazwisk – Mickewicz, Michevitz, Mitzkevitch i wiele innych wersji.

W "Ku czci poległych lotników" dość skąpo :classic_wink: piszą o Mickiewiczu, a Zintel to nie ma nawet imienia.

Zintel.Mickiewicz.jpg

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Sedco Express napisał:

Czy to ta sama osoba ?

Uważam, że nie.

PORÓWNANIE zdjęc.png

Moim zdaniem Adjudant Jean-Marie Briton jest jednak trochę podobny do lotnika z pierwszej fotografii. Baretka z dolnego rzędu podobna do KW. Poszukam go w D.Pers. M.S.Wojsk. chociaż tam Francuzi odznaczeni KW to głównie oficerowie.

Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, Krzymen napisał:

Znam ten ból  :classic_laugh: Rzeczywiście jak się wpisuje do wyszukiwarki „MICKIEWICZ”, to zaraz wyskakuje Adam lub jego syn Władysław (Ladislas.) Dodatkowo Francuzi bardzo "elastycznie" :classic_blink: :classic_laugh: podchodzą do pisowni tego nazwiska i innych polskich nazwisk – Mickewicz, Michevitz, Mitzkevitch i wiele innych wersji.

W "Ku czci poległych lotników" dość skąpo :classic_wink: piszą o Mickiewiczu, a Zintel to nie ma nawet imienia.

Zintel.Mickiewicz.jpg

O Zintelu to chyba już obszernie pisałeś Kol.Krzymen.

Natomiast o Mickiewiczu w "Ku czci.." to napisali bardziej niż skąpo. Wyjaśnienia wymaga też data jego śmierci. A był on jak wynika z dostępnych informacji doświadczonym lotnikiem. Do rosyjskiego lotnictwa powołany został w kwietniu 1915 roku (w specjalności zapewne jako mechanik). Dwa lata później znalazł się we Francji (zapewne  wysłany na dalsze szkolenie w swojej specjalności). Tamże poczuł powołanie do latania i postanowił zostąc pilotem. Dalej tak piszą o nim Francuzi:

"Sgt Wladyslaw Mickiewicz - Brevet de pilote militaire n° 7.827 obtenu à l'école d'aviation militaire d'Avord, le 27 juillet 1917 - CIACB de Perthes du 9 juin au 10 août 1918 - Pilote de l'escadrille SPA 88 du 31 juillet au 18 août 1918 - GDE à compter du 18 août 1918 - Décédé des suites d'un accident d'avion en 1920."
Uwaga, skróty oznaczają:
CIAB - Le centre d'instruction pour l'aviation de combat et de bombardement
GDE - Le Groupe des divisions d’entraînement 

Wynika z tego, że działał głównie w szkolnictwie nie licząc krótkiego romansu z jednostką bojową SPA 88.

No i ta różnica w dacie śmierci. Jeżeli, jak podają dane francuskie, zginął śmiercią lotnika w 1920 roku to raczej nie służył w lotnictwie Armii Polskiej we Francji, gdy wszystkie jednostki lotnicze tej Armii wiosną 1919 roku znalazły się w Polsce

 

Link to comment
Share on other sites

Kol. Koloman – Na francuskiej stronie internetowej nie ma dokładnej daty śmierci Wł. Mickiewicza - podana jest tylko data roczna. Obawiam się, że to literówka, których tam nie brakuje.

Sierż. Władysław Mickiewicz od końca września 1918 służył także w SPA 153. Dowódca tej eskadry napisał bardzo dobrą opinię o tym pilocie. Była to odpowiedź na prośbę z dowództwa AP we Francji. Chodziło o awans na stopień adjudant. W marcu 1919 Mickiewicz był w Pau i to jest ostatnia wiadomość o tym lotniku. Nie wiadomo, czy wyjechał do Polski a przecież cześć lotników została zdemobilizowana jeszcze we Francji. Mickiewicza szukałem we francuskiej bazie grobów wojennych i w ówczesnej prasie – bez rezultatu.

Jeżeli chodzi o st.sierż. Rudolfa Zintela, to mam tylko kilka informacji. Jest jednak w bazie grobów wojennych, a o jego wypadku pisały także gazety. To właśnie szukając czegoś o Zintelu trafiłem także na nazwisko Mickiewicz … L’Aérophile z listopada 1919 podała listę dyplomów pilotów, gdzie aż roi się od nazwisk lotników Armii Polskiej we Francji – wszystko to „młodziaki” :classic_wink: świeżo po szkołach. Niestety imion nie podano, niektórych nazwisk nie kojarzę. Może nie są to Polacy, więc postawiłem - ???

Wyrzykowski – Jan WYRZYKOWSKI; Kozlowski – Władysław(?) KOZŁOWSKI; Goyewski - ???; Miklasienvick – Władysław MIKLASIEWICZ; Walicki – Aleksander WALICKI; Zintel – Rudolf ZINTEL; Flaszinski – Roman Flaszyński; Cabiech – ???; Matecki – Jan MATECKI; Janeczlco - Paweł JANECZKO; Tworck – Tomasz TWOREK; Potec – Jan POTEĆ; Mickiewicz – Henryk MICKIEWICZ; Szerski – Jan SZCZERSKI; Dettlow – Wacław DETTLOW (właściwie Vinceslas DETTLOFF); Gaboura - ???; Zbikowski - ???; Burchard - Marian BURHARDT; Czarnecki - ???; Dubroswki – Adolf DUBROWSKI; Fruczka – Jan TRUCZKA; Folusciack – Piotr TOŁUŚCIAK (Peter Tolusciak); de Gluski - ???; Palczanis – Polak/Litwin ?; Rudnicki – Franciszek RUDNICKI; Sielicki - Antoni SIELICKI; Wojtowski – Władysław WÓJTOWSKI; Zacharewicz – Kazimierz ZACHAREWICZ.

aerophile1919.rob.jpg

Link to comment
Share on other sites

Onegdaj, prawie 2 lata temu w innym wątku forum Kolega Sedco Express zamieścił fotografię, na której uwiecznieni zostali dwaj piloci z francuskiej listy; Wójtowski i Pałaczanis.

Pozostała dwójka nadal jest nieznana.

 

2084698854_NNlotrnicyiBreXIVB2.png.c3ac5b06f32a16c72d3c41cf579dfb22.png

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Koloman napisał:

(...) Kolega Sedco Express zamieścił fotografię, na której uwiecznieni zostali dwaj piloci z francuskiej listy; Wójtowski i Pałaczanis.

Kol. Koloman – dziękuję ! Palczanis – Pałaczanis – figuruje w katalogu WBH-CAW jako Władysław Palaczanis ur. 1897.

A wiadomo coś o tych ? Goyewski - ??Gojewski/Gajewski??; Cabiech – ???; Gaboura - ??Gąbura/Gębura??; Zbikowski - ??Żbikowski??; Czarnecki - ???; de Gluski - ??Głuski??

Mogą to być Polacy, ale równie dobrze Francuzi polskiego pochodzenia, których skierowano do Armii Polskiej we Francji, a nawet Francuzi noszący polskie nazwiska nie związani z tą armią.

Wyjaśniam, że lista opublikowana w L’Aérophile nie dotyczy dyplomów pilotów wojskowych (brevets de pilotes militaires), tylko tych przyznanych przez ACF. Aéro-Club de France - w skrócie ACF - przyznawał dyplomy cywilne praktycznie każdemu wojskowemu, który ukończył podstawowy kurs pilotażu. Polacy z tej listy otrzymali dyplomy wojskowe w okresie lipiec-październik 1919.

Władysław Mickiewicz otrzymał dyplom wojskowy w lecie 1917, a dyplom ACF pod koniec 1917 - zatem to nie on jest na tej liście.

Link to comment
Share on other sites

Zbikowski - ??Żbikowski??;

stopień ?, imię ? Żbikowski

Amerykanin polskiego pochodzenia. W 1918 r. ochotniczo wstąpił do do Armii Polskiej we Francji. Po odbyciu szkolenia we francuskich szkołach lotniczych z 39. Esk.Breguetów armii gen. Hallera przybył do Polski w 1919 r. Do marca 1920 r. służył w 16.EW.

Zwolniony z eskadry przez jej dcę Jerzego Rudlickiego, który otrzymał polecenie zwolnienia z eskadry  Amerykanów.

Żbikowski bezzwłocznie się zwolnił i wyjechał do USA.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Sedco Express napisał:

Żbikowski (...)Amerykanin polskiego pochodzenia. W 1918 r. ochotniczo wstąpił do do Armii Polskiej we Francji. (...) Zwolniony z eskadry przez jej dcę Jerzego Rudlickiego, który otrzymał polecenie zwolnienia z eskadry  Amerykanów.

Żbikowski bezzwłocznie się zwolnił i wyjechał do USA.

Sedco Express - dzięki ! Mamy kolejnego rozszyfrowanego :classic_smile:

Jan Żbikowski, rocznik 1892 (wg. bazy żołnierzy armii Hallera z WBH-CAW). We Francji dostał dyplom pilota jako kapral, więc w Polsce może doszedł do sierżanta ? Podobno z ochotników z USA, których przeszkolono na pilotów, został się w WP jedynie sierż. Piotr Tołuściak (Peter Tolusciak) - i to na własne żądanie !

Link to comment
Share on other sites

11 godzin temu, Krzymen napisał:

Aéro-Club de France - w skrócie ACF - przyznawał dyplomy cywilne praktycznie każdemu wojskowemu, który ukończył podstawowy kurs pilotażu.

Aéro-Club de France przyznawał licencje pilotów w imieniu FAI (Międzynarodowa Federacja Lotnicza). Taka była specyfika tej wojny, że  FAI nie zawiesiła swojej działalności ale upoważniła afiliowane przy federacji aerokluby narodowe do wydawania w jej imieniu licencji. Po stronie Ententy robili tak Francuzi (nie wiem czy Anglicy czy Włosi) a po stronie państw Centralnych Niemcy, Austriacy i Węgrzy. Np.tak wyglądała wydana przez Aeroklub Austriacki (nie Austro-Węgierski bo takiego nie było, Austria i Węgry miały osobne aerokluby) w imieniu FAI licencja pilota Jana Wierzejskiego.

WIERZEJSKI.jpg

Link to comment
Share on other sites

W dniu 8.08.2022 o 08:20, Krzymen napisał:

Sierż. Władysław Mickiewicz od końca września 1918 służył także w SPA 153.

To prawda, ten francuski opis o Mickiewiczu nie zawierał informacji o jego służbie w eskadrze SPA 153.

Mickiewicz został uwzględniony na liście pilotów tej jednostki w styczniu 1919:

"Pilotes de l'escadrille, le 1er janvier 1919 : Ltt Rolland Pellet , Ltt Yvan Viguier, Ltt Robert Anne, Slt Ernest Louvat, Adj Emmanuel Aubailly, Adj Georges Pourche, Sgt Pierre Mousse, Sgt Max Lanz, Sgt Victor Hegy, Sgt Ladislas Mickiewiz, MdL Emile Justrabo, MdL Robert Allard, Sgt Jean Tixador, MdL Georges Ropital."

Link to comment
Share on other sites

Lotnicy francuscy (personel latający i naziemny) po przylocie do Polski otrzymywali dowód tożsamości w języku francuskim i polskim. Tak jak na przyklad mechanik z eskadry Br 66 Henri Cornille. Dokument ten został wystawiony w Poznaniu, pierwszym mieście w Polsce gdzie stacjonowała eskadra.

Cornille-1.jpg

Cornille-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aéro-Club de France przyznawał w latach 1909-1921 patenty pilotów i przyznał ich 18688 - w olbrzymiej większości dla absolwentów szkół wojskowych. W 1921 państwo przejęło nad tym kontrolę, ale uznało wszystkie dotychczasowe dyplomy wydane przez ACF.

Pod koniec I wojny światowej wyszkolenie pilota, w pełni gotowego do służby frontowej, trwało we Francji minimum 6 miesięcy. Pierwszy miesiąc, to Ecole technique/szkoła techniczna, która obejmowała naukę budowy i obsługi technicznej samolotu. Drugi miesiąc, to Ecole de pilotage (élémentaire)/szkoła pilotów – wyszkolenie podstawowe. Po pomyślnym ukończeniu tej szkoły, absolwent otrzymywał „brevet d’aviateur militaire” (patent lotnika wojskowego). Na tej podstawie wydawano nieco później „brevet de pilote-aviateur” ACF (patent lotnika pilota). Następnie pilot po tym szkoleniu podstawowym trafiał na dwa miesiące do Ecole de transformation (uzupełnienie szkolenia i wybór specjalizacji) oraz na kolejne dwa miesiące do Ecole de perfectionnement (przeszkolenie do eskadr myśliwskich, bombowych, rozpoznawczych, obserwacji artylerii). Do zadań specjalnych – np. loty nocne - mógł być dodatkowo przeszkalany w Ecole d’application

 

Link to comment
Share on other sites

Bardzo interesujący opis Kolego Krzymen!

A jak możemy określić i zakwalifikować te jednostki o których wspomniał Kolega Koloman:

CIAB - Le centre d'instruction pour l'aviation de combat et de bombardement
GDE - Le Groupe des divisions d’entraînement 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, otton1 napisał:

GDE - Le Groupe des divisions d’entraînement 

„Division d'entraînement” to oddział/eskadra w ramach szkoły pilotów szkolący na jednym typie samolotu.

Po wybuchu wojny w 1914 r. uznano we Francji, że działania wojenne szybko się zakończą. Podjęto decyzję o rozwiązaniu szkół pilotów i o wysłaniu personelu na front. Szybko jednak okazało się, że to nie będzie przyjemna i ... krótka wojenka :classic_wink: Już w październiku zaczęto na gwałt powtórnie otwierać zamknięte pochopnie wojskowe szkoły pilotów i tworzyć nowe. W październiku 1915 zmilitaryzowano wszystkie szkoły cywilne (Farman, Blériot i Caudron) prowadzone przez producentów/konstruktorów samolotów. Ponieważ każda z nich szkoliła tylko na wybranych typach maszyn, zaszła konieczność powołania szkół przejściowych (école de transformation), gdzie młodzi piloci (zdawali egzamin i otrzymywali brevet de pilote na konkretnym typie samolotu), ale także ci którzy np. zmieniali przydział, byliby przeszkalani na samolotach używanych w jednostkach liniowych. Powstało zatem Zgrupowanie oddziałów szkoleniowych / Groupe des divisions d'entraînement (GDE) na pólnocny-wschód od Paryża (pomiędzy Plessis-Belleville i Ermenonville). W 1918 r. do GDE trafiali już piloci po 6-miesięcznym szkoleniu i tam byli dodatkowo szkoleni oraz otrzymywali przydziały frontowe. GDE działało w latach 1915-1919 i podlegało bezpośrednio pod GQG (Grand Quartier Général – sztab generalny).

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, otton1 napisał:

CIAB - Le centre d'instruction pour l'aviation de combat et de bombardement

Centre d’instruction d’aviation de combat et de bombardement – centrum szkoleniowe lotnictwa bojowego i bombowego. Szczerze mówiąc nie bardzo rozumiem, jaki charakter miała ta jednostka. Podlegała bezpośrednio pod GQG. Utworzona 16.05.1918 i rozwiązana 28.04.1919. Stacjonowała na lotniskach Linthelles, Gourgançon i Herbisse. Składała się z eskadr BR 205, BR 210, BR 216, BR 228, BR 229, BR 232, BR 236. Były to eskadry bojowe a nie szkolne.

Link to comment
Share on other sites

10 godzin temu, Krzymen napisał:

....W październiku 1915 zmilitaryzowano wszystkie szkoły cywilne (Farman, Blériot i Caudron) prowadzone przez producentów/konstruktorów samolotów. Ponieważ każda z nich szkoliła tylko na wybranych typach maszyn, zaszła konieczność powołania szkół przejściowych (école de transformation), gdzie młodzi piloci (zdawali egzamin i otrzymywali brevet de pilote na konkretnym typie samolotu),.........

Te szkoły nastawione na szkolenie na wybranym typie samolotu egzystowaly do końca wojny. Mieli z nimi kontakt również szkolący się lotnicy z Armii Polskiej we Francji. Przykładem kartki pocztowe wysyłane przez nich z polskimi dopiskami.

8 - Kopia.jpg

13 - Kopia.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information