Jump to content

Lotnictwo Armii Polskiej we Francji


Koloman
 Share

Recommended Posts

Otton1 - pełna zgoda !

Koledzy – może któryś z Was rozpozna tego pilota ? Z dziesięć lat temu, na forum francuskim, połamali sobie na nim zęby :classic_smile: i … odpuścili. Ustalili jedynie odznaczenia francuskie (MM i CdG) oraz, że to prawdopodobnie podporucznik z wojsk kolonialnych. Stwierdzili, iż ma bardzo dużo zagranicznych odznaczeń i polską odznakę pilota. Ale tego, że ta odznaka przypięta jest nad ... prawą kieszenią, to już nie zauważyli :classic_laugh:. Moim zdaniem pilot ma także polski Krzyż Walecznych.

Czyli uczestniczył we Francuskiej Misji Wojskowej w Polsce jako instruktor, a może nawet brał udział w lotach bojowych. Stopień wojskowy może mylić, bo wielu Francuzów służyło w armii polskiej mając tymczasowe stopnie nawet o dwa szczeble wyższe. Po powrocie do Francji wracali do swoich starych rang.

W DP MSWojsk. są podane KW dla Francuzów, ale nie można wyłuskać lotników.

Francuz.pilot.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 13.04.2022 o 19:40, formoza58 napisał:

Rayski i ktoś do identyfikacji.

Formoza58 – por. pil. Jerzy Herlaine wyfasował mundur hallerowski nie dlatego, że był we Francji, ale dlatego, że służył w eskadrze 4 Dywizji Strzelców gen. Żeligowskiego.

Ale … to może być właśnie osoba, która stoi koło Rayskiego i którą próbujemy zidentyfikować !

W 1919 Herlaine był jeszcze obserwatorem i w tym charakterze latał wielokrotnie razem z Rayskim. Szkołę pilotów ukończył w 1920. Zginął w Dęblinie, a pochowany jest na Starych Powązkach w kwaterze 234.

Link to comment
Share on other sites

Na tej fotografii jest jeszcze jedna osoba w tzw. mundurze hallerowskim - bardzo prawdopodobne, że też należy do eskadry przy 4.Dywizji Strzelców. I też ciekawe, kto to mógłby być.

 

10_eskadra_wywiadowcza_-_Żeligowski_Rayski_Stanisławów_czerwiec_1919.jpg

Link to comment
Share on other sites

Konstanty MAKOWSKI, podporucznik (sous-lieutenant), uczeń pilot. Zginął w wypadku lotniczym 26.08.1918 w Ambérieu (z instruktorem sierżantem René JULIEN)

Doszukałem się info, że zginął podczas nocnego lotu szkolnego - był kursantem Szkoły Bombardowania w Lyon.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sedco Express napisał:

Konstanty MAKOWSKI, podporucznik (sous-lieutenant), uczeń pilot. Zginął w wypadku lotniczym 26.08.1918 w Ambérieu (z instruktorem sierżantem René JULIEN)

Doszukałem się info, że zginął podczas nocnego lotu szkolnego - był kursantem Szkoły Bombardowania w Lyon.

Tę informację zapewne uzyskałeś z albumu „Ku czci poległych lotników”:

"MAKOWSKI KONSTANTY – porucznik pilot – Był synem sławnego malarza, wstąpił do W.P. we Francji otrzymując przydział do lotnictwa. Ukończył szkołę lotniczą w Dijon. W czasie przebywania w szkole bombardowania nocnego w Lionie w r. 1919 zabił się przy pierwszym wzlocie."

Konstanty MAKOWSKI, a właściwie Константин Константинович Маковский miał podobno przodków, którzy jeszcze w XVIII wieku byli Polakami. Ojciec Константин Егорович Маковский (1839-1915) był rzeczywiście sławnym rosyjskim malarzem :classic_smile:

https://ru.wikipedia.org/wiki/Маковский,_Константин_Егорович

O tym, że uczeń-pilot ppor. Makowski zginął 26.08.1918 r. o godz. 7.00 zawiadomił Misję Francusko-Polską komendant szkoły lotniczej w Ambérieu.

Jak widać autorzy albumu „Ku czci …” coś tam słyszeli, ale dokumentów już nie chciało się sprawdzić :classic_wink: Tymczasem teczka tego lotnika znajduje się w WBH-CAW (przed wojną też zapewne tam była ... ) i nie ma co powtarzać dawnych błędów … Akt zgonu Makowskiego jest dostępny w Internecie na stronie archiwów departamentu Ain.

Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, Krzymen napisał:

Tę informację zapewne uzyskałeś z albumu „Ku czci poległych lotników”:

"MAKOWSKI KONSTANTY – porucznik pilot – Był synem sławnego malarza, wstąpił do W.P. we Francji otrzymując przydział do lotnictwa. Ukończył szkołę lotniczą w Dijon. W czasie przebywania w szkole bombardowania nocnego w Lionie w r. 1919 zabił się przy pierwszym wzlocie."

Konstanty MAKOWSKI, a właściwie Константин Константинович Маковский miał podobno przodków, którzy jeszcze w XVIII wieku byli Polakami. Ojciec Константин Егорович Маковский (1839-1915) był rzeczywiście sławnym rosyjskim malarzem :classic_smile:

https://ru.wikipedia.org/wiki/Маковский,_Константин_Егорович

O tym, że uczeń-pilot ppor. Makowski zginął 26.08.1918 r. o godz. 7.00 zawiadomił Misję Francusko-Polską komendant szkoły lotniczej w Ambérieu.

Jak widać autorzy albumu „Ku czci …” coś tam słyszeli, ale dokumentów już nie chciało się sprawdzić :classic_wink: Tymczasem teczka tego lotnika znajduje się w WBH-CAW (przed wojną też zapewne tam była ... ) i nie ma co powtarzać dawnych błędów … Akt zgonu Makowskiego jest dostępny w Internecie na stronie archiwów departamentu Ain.

Nie z albumu "Ku czci..." ale z "Wypadki śmiertelne..."

To jak w końcu z nim było ? "zginął podczas nocnego lotu szkolnego - był kursantem Szkoły Bombardowania w Lyon" czy w innych okolicznościach?

Czy wobec tego info w "Wypadki..." za ksęgą "Ku czci..." jest błędne czy tylko niepełne ? bo z Twojego wpisu to nie wynika.

Z góry dziękuję za odpowiedź.

 

Link to comment
Share on other sites

Kol. Sedco Express - niestety nie wiem, co jest umieszczone w "Wypadki śmiertelne ..."  Podporucznik Konstanty Makowski zginął w wyniku wypadku lotniczego 26.08.1918 r. w Ecole d'Aviation Militaire w Ambérieu ok. godz. 7 rano. Powodem wypadku była utrata prędkości z powodu błędnego manewru ucznia-pilota.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 25.07.2022 o 08:20, Krzymen napisał:

Henryk MICKIEWICZ (Henri Michevitz), sierżant pilot (sergent). Zginął w wypadku lotniczym 09.09.1919 w szkole lotniczej w Avord.

Kolego Krzymen, skąd się wziął ten Henio Mickiewicz. Szukałem gdzie mogłem ale za cholerę nie mogłem go znaleźć. Co innego z Władkiem; nawet dokumenty są.

Inna sprawa, że wrzucenie w wyszukiwarkę hasła "Mickiewicz" daje tyle pozycji poświęconych Adamowi i jego synowi Władysławowi, że się odechciewa szukać.

Mickiewicz.JPG

Link to comment
Share on other sites

W dniu 26.07.2022 o 13:54, Krzymen napisał:

Otton1 - pełna zgoda !

Koledzy – może któryś z Was rozpozna tego pilota ? Z dziesięć lat temu, na forum francuskim, połamali sobie na nim zęby :classic_smile: i … odpuścili. Ustalili jedynie odznaczenia francuskie (MM i CdG) oraz, że to prawdopodobnie podporucznik z wojsk kolonialnych. Stwierdzili, iż ma bardzo dużo zagranicznych odznaczeń i polską odznakę pilota. Ale tego, że ta odznaka przypięta jest nad ... prawą kieszenią, to już nie zauważyli :classic_laugh:. Moim zdaniem pilot ma także polski Krzyż Walecznych.

 

Czyli uczestniczył we Francuskiej Misji Wojskowej w Polsce jako instruktor, a może nawet brał udział w lotach bojowych. Stopień wojskowy może mylić, bo wielu Francuzów służyło w armii polskiej mając tymczasowe stopnie nawet o dwa szczeble wyższe. Po powrocie do Francji wracali do swoich starych rang.

 

W DP MSWojsk. są podane KW dla Francuzów, ale nie można wyłuskać lotników.

Francuz.pilot.jpg

Kolego Krzymen, a nie byłby to l'adjudant Jean Briton?

Przyleciał do Polski z eskadrą Bre 59 w dniu 21.04.1919 a wyjechał do Francji 15.10.1919.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information