otton1 Napisano 6 Sierpień 2022 Share Napisano 6 Sierpień 2022 W dniu 3.08.2022 o 10:44, formoza58 napisał: Plut. pil. J. Bańka. Pogrzeb ofiar katastrofy lotniczej Bańki i Polkowskiego w styczniu 1920. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzymen Napisano 7 Sierpień 2022 Share Napisano 7 Sierpień 2022 6 hours ago, Koloman napisał: Kolego Krzymen, a nie byłby to l'adjudant Jean Briton? Przyleciał do Polski z eskadrą Bre 59 w dniu 21.04.1919 a wyjechał do Francji 15.10.1919. Całkiem możliwe – Briton otrzymał Médaille Militaire (MM) w 1920 r. Niestety odznaczenia zagraniczne rzadko wpisywali w karty ewidencyjne (fiche matricule), które są dostępne w Internecie, więc ciężko będzie ustalić, czy miał KW … Dodaję zdjęcie Briton’a na którym polską odznakę pilota nosi po prawidłowej stronie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 7 Sierpień 2022 Share Napisano 7 Sierpień 2022 (edytowane) Czy to ta sama osoba ? Uważam, że nie. Edytowane 7 Sierpień 2022 przez Sedco Express Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzymen Napisano 7 Sierpień 2022 Share Napisano 7 Sierpień 2022 On 4.08.2022 o 16:25, Koloman napisał: (...) wrzucenie w wyszukiwarkę hasła "Mickiewicz" daje tyle pozycji poświęconych Adamowi i jego synowi Władysławowi, że się odechciewa szukać. Znam ten ból Rzeczywiście jak się wpisuje do wyszukiwarki „MICKIEWICZ”, to zaraz wyskakuje Adam lub jego syn Władysław (Ladislas.) Dodatkowo Francuzi bardzo "elastycznie" podchodzą do pisowni tego nazwiska i innych polskich nazwisk – Mickewicz, Michevitz, Mitzkevitch i wiele innych wersji. W "Ku czci poległych lotników" dość skąpo piszą o Mickiewiczu, a Zintel to nie ma nawet imienia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzymen Napisano 7 Sierpień 2022 Share Napisano 7 Sierpień 2022 4 hours ago, Sedco Express napisał: Czy to ta sama osoba ? Uważam, że nie. Moim zdaniem Adjudant Jean-Marie Briton jest jednak trochę podobny do lotnika z pierwszej fotografii. Baretka z dolnego rzędu podobna do KW. Poszukam go w D.Pers. M.S.Wojsk. chociaż tam Francuzi odznaczeni KW to głównie oficerowie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 7 Sierpień 2022 Autor Share Napisano 7 Sierpień 2022 6 godzin temu, Krzymen napisał: Znam ten ból Rzeczywiście jak się wpisuje do wyszukiwarki „MICKIEWICZ”, to zaraz wyskakuje Adam lub jego syn Władysław (Ladislas.) Dodatkowo Francuzi bardzo "elastycznie" podchodzą do pisowni tego nazwiska i innych polskich nazwisk – Mickewicz, Michevitz, Mitzkevitch i wiele innych wersji. W "Ku czci poległych lotników" dość skąpo piszą o Mickiewiczu, a Zintel to nie ma nawet imienia. O Zintelu to chyba już obszernie pisałeś Kol.Krzymen. Natomiast o Mickiewiczu w "Ku czci.." to napisali bardziej niż skąpo. Wyjaśnienia wymaga też data jego śmierci. A był on jak wynika z dostępnych informacji doświadczonym lotnikiem. Do rosyjskiego lotnictwa powołany został w kwietniu 1915 roku (w specjalności zapewne jako mechanik). Dwa lata później znalazł się we Francji (zapewne wysłany na dalsze szkolenie w swojej specjalności). Tamże poczuł powołanie do latania i postanowił zostąc pilotem. Dalej tak piszą o nim Francuzi: "Sgt Wladyslaw Mickiewicz - Brevet de pilote militaire n° 7.827 obtenu à l'école d'aviation militaire d'Avord, le 27 juillet 1917 - CIACB de Perthes du 9 juin au 10 août 1918 - Pilote de l'escadrille SPA 88 du 31 juillet au 18 août 1918 - GDE à compter du 18 août 1918 - Décédé des suites d'un accident d'avion en 1920." Uwaga, skróty oznaczają: CIAB - Le centre d'instruction pour l'aviation de combat et de bombardement GDE - Le Groupe des divisions d’entraînement Wynika z tego, że działał głównie w szkolnictwie nie licząc krótkiego romansu z jednostką bojową SPA 88. No i ta różnica w dacie śmierci. Jeżeli, jak podają dane francuskie, zginął śmiercią lotnika w 1920 roku to raczej nie służył w lotnictwie Armii Polskiej we Francji, gdy wszystkie jednostki lotnicze tej Armii wiosną 1919 roku znalazły się w Polsce Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzymen Napisano 8 Sierpień 2022 Share Napisano 8 Sierpień 2022 Kol. Koloman – Na francuskiej stronie internetowej nie ma dokładnej daty śmierci Wł. Mickiewicza - podana jest tylko data roczna. Obawiam się, że to literówka, których tam nie brakuje. Sierż. Władysław Mickiewicz od końca września 1918 służył także w SPA 153. Dowódca tej eskadry napisał bardzo dobrą opinię o tym pilocie. Była to odpowiedź na prośbę z dowództwa AP we Francji. Chodziło o awans na stopień adjudant. W marcu 1919 Mickiewicz był w Pau i to jest ostatnia wiadomość o tym lotniku. Nie wiadomo, czy wyjechał do Polski a przecież cześć lotników została zdemobilizowana jeszcze we Francji. Mickiewicza szukałem we francuskiej bazie grobów wojennych i w ówczesnej prasie – bez rezultatu. Jeżeli chodzi o st.sierż. Rudolfa Zintela, to mam tylko kilka informacji. Jest jednak w bazie grobów wojennych, a o jego wypadku pisały także gazety. To właśnie szukając czegoś o Zintelu trafiłem także na nazwisko Mickiewicz … L’Aérophile z listopada 1919 podała listę dyplomów pilotów, gdzie aż roi się od nazwisk lotników Armii Polskiej we Francji – wszystko to „młodziaki” świeżo po szkołach. Niestety imion nie podano, niektórych nazwisk nie kojarzę. Może nie są to Polacy, więc postawiłem - ??? Wyrzykowski – Jan WYRZYKOWSKI; Kozlowski – Władysław(?) KOZŁOWSKI; Goyewski - ???; Miklasienvick – Władysław MIKLASIEWICZ; Walicki – Aleksander WALICKI; Zintel – Rudolf ZINTEL; Flaszinski – Roman Flaszyński; Cabiech – ???; Matecki – Jan MATECKI; Janeczlco - Paweł JANECZKO; Tworck – Tomasz TWOREK; Potec – Jan POTEĆ; Mickiewicz – Henryk MICKIEWICZ; Szerski – Jan SZCZERSKI; Dettlow – Wacław DETTLOW (właściwie Vinceslas DETTLOFF); Gaboura - ???; Zbikowski - ???; Burchard - Marian BURHARDT; Czarnecki - ???; Dubroswki – Adolf DUBROWSKI; Fruczka – Jan TRUCZKA; Folusciack – Piotr TOŁUŚCIAK (Peter Tolusciak); de Gluski - ???; Palczanis – Polak/Litwin ?; Rudnicki – Franciszek RUDNICKI; Sielicki - Antoni SIELICKI; Wojtowski – Władysław WÓJTOWSKI; Zacharewicz – Kazimierz ZACHAREWICZ. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 8 Sierpień 2022 Share Napisano 8 Sierpień 2022 Zacharewicz Kazimierz Kozłowski Władysław (H.Mordawski - "Polskie lotnictwo wojskowe 1918-1920") Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 8 Sierpień 2022 Autor Share Napisano 8 Sierpień 2022 Onegdaj, prawie 2 lata temu w innym wątku forum Kolega Sedco Express zamieścił fotografię, na której uwiecznieni zostali dwaj piloci z francuskiej listy; Wójtowski i Pałaczanis. Pozostała dwójka nadal jest nieznana. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzymen Napisano 9 Sierpień 2022 Share Napisano 9 Sierpień 2022 12 hours ago, Koloman napisał: (...) Kolega Sedco Express zamieścił fotografię, na której uwiecznieni zostali dwaj piloci z francuskiej listy; Wójtowski i Pałaczanis. Kol. Koloman – dziękuję ! Palczanis – Pałaczanis – figuruje w katalogu WBH-CAW jako Władysław Palaczanis ur. 1897. A wiadomo coś o tych ? Goyewski - ??Gojewski/Gajewski??; Cabiech – ???; Gaboura - ??Gąbura/Gębura??; Zbikowski - ??Żbikowski??; Czarnecki - ???; de Gluski - ??Głuski?? Mogą to być Polacy, ale równie dobrze Francuzi polskiego pochodzenia, których skierowano do Armii Polskiej we Francji, a nawet Francuzi noszący polskie nazwiska nie związani z tą armią. Wyjaśniam, że lista opublikowana w L’Aérophile nie dotyczy dyplomów pilotów wojskowych (brevets de pilotes militaires), tylko tych przyznanych przez ACF. Aéro-Club de France - w skrócie ACF - przyznawał dyplomy cywilne praktycznie każdemu wojskowemu, który ukończył podstawowy kurs pilotażu. Polacy z tej listy otrzymali dyplomy wojskowe w okresie lipiec-październik 1919. Władysław Mickiewicz otrzymał dyplom wojskowy w lecie 1917, a dyplom ACF pod koniec 1917 - zatem to nie on jest na tej liście. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 9 Sierpień 2022 Share Napisano 9 Sierpień 2022 Zbikowski - ??Żbikowski??; stopień ?, imię ? Żbikowski Amerykanin polskiego pochodzenia. W 1918 r. ochotniczo wstąpił do do Armii Polskiej we Francji. Po odbyciu szkolenia we francuskich szkołach lotniczych z 39. Esk.Breguetów armii gen. Hallera przybył do Polski w 1919 r. Do marca 1920 r. służył w 16.EW. Zwolniony z eskadry przez jej dcę Jerzego Rudlickiego, który otrzymał polecenie zwolnienia z eskadry Amerykanów. Żbikowski bezzwłocznie się zwolnił i wyjechał do USA. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzymen Napisano 9 Sierpień 2022 Share Napisano 9 Sierpień 2022 11 minutes ago, Sedco Express napisał: Żbikowski (...)Amerykanin polskiego pochodzenia. W 1918 r. ochotniczo wstąpił do do Armii Polskiej we Francji. (...) Zwolniony z eskadry przez jej dcę Jerzego Rudlickiego, który otrzymał polecenie zwolnienia z eskadry Amerykanów. Żbikowski bezzwłocznie się zwolnił i wyjechał do USA. Sedco Express - dzięki ! Mamy kolejnego rozszyfrowanego Jan Żbikowski, rocznik 1892 (wg. bazy żołnierzy armii Hallera z WBH-CAW). We Francji dostał dyplom pilota jako kapral, więc w Polsce może doszedł do sierżanta ? Podobno z ochotników z USA, których przeszkolono na pilotów, został się w WP jedynie sierż. Piotr Tołuściak (Peter Tolusciak) - i to na własne żądanie ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 9 Sierpień 2022 Autor Share Napisano 9 Sierpień 2022 11 godzin temu, Krzymen napisał: Aéro-Club de France - w skrócie ACF - przyznawał dyplomy cywilne praktycznie każdemu wojskowemu, który ukończył podstawowy kurs pilotażu. Aéro-Club de France przyznawał licencje pilotów w imieniu FAI (Międzynarodowa Federacja Lotnicza). Taka była specyfika tej wojny, że FAI nie zawiesiła swojej działalności ale upoważniła afiliowane przy federacji aerokluby narodowe do wydawania w jej imieniu licencji. Po stronie Ententy robili tak Francuzi (nie wiem czy Anglicy czy Włosi) a po stronie państw Centralnych Niemcy, Austriacy i Węgrzy. Np.tak wyglądała wydana przez Aeroklub Austriacki (nie Austro-Węgierski bo takiego nie było, Austria i Węgry miały osobne aerokluby) w imieniu FAI licencja pilota Jana Wierzejskiego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 9 Sierpień 2022 Autor Share Napisano 9 Sierpień 2022 W dniu 8.08.2022 o 08:20, Krzymen napisał: Sierż. Władysław Mickiewicz od końca września 1918 służył także w SPA 153. To prawda, ten francuski opis o Mickiewiczu nie zawierał informacji o jego służbie w eskadrze SPA 153. Mickiewicz został uwzględniony na liście pilotów tej jednostki w styczniu 1919: "Pilotes de l'escadrille, le 1er janvier 1919 : Ltt Rolland Pellet , Ltt Yvan Viguier, Ltt Robert Anne, Slt Ernest Louvat, Adj Emmanuel Aubailly, Adj Georges Pourche, Sgt Pierre Mousse, Sgt Max Lanz, Sgt Victor Hegy, Sgt Ladislas Mickiewiz, MdL Emile Justrabo, MdL Robert Allard, Sgt Jean Tixador, MdL Georges Ropital." Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
otton1 Napisano 11 Sierpień 2022 Share Napisano 11 Sierpień 2022 Lotnicy francuscy (personel latający i naziemny) po przylocie do Polski otrzymywali dowód tożsamości w języku francuskim i polskim. Tak jak na przyklad mechanik z eskadry Br 66 Henri Cornille. Dokument ten został wystawiony w Poznaniu, pierwszym mieście w Polsce gdzie stacjonowała eskadra. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzymen Napisano 13 Sierpień 2022 Share Napisano 13 Sierpień 2022 Aéro-Club de France przyznawał w latach 1909-1921 patenty pilotów i przyznał ich 18688 - w olbrzymiej większości dla absolwentów szkół wojskowych. W 1921 państwo przejęło nad tym kontrolę, ale uznało wszystkie dotychczasowe dyplomy wydane przez ACF. Pod koniec I wojny światowej wyszkolenie pilota, w pełni gotowego do służby frontowej, trwało we Francji minimum 6 miesięcy. Pierwszy miesiąc, to Ecole technique/szkoła techniczna, która obejmowała naukę budowy i obsługi technicznej samolotu. Drugi miesiąc, to Ecole de pilotage (élémentaire)/szkoła pilotów – wyszkolenie podstawowe. Po pomyślnym ukończeniu tej szkoły, absolwent otrzymywał „brevet d’aviateur militaire” (patent lotnika wojskowego). Na tej podstawie wydawano nieco później „brevet de pilote-aviateur” ACF (patent lotnika pilota). Następnie pilot po tym szkoleniu podstawowym trafiał na dwa miesiące do Ecole de transformation (uzupełnienie szkolenia i wybór specjalizacji) oraz na kolejne dwa miesiące do Ecole de perfectionnement (przeszkolenie do eskadr myśliwskich, bombowych, rozpoznawczych, obserwacji artylerii). Do zadań specjalnych – np. loty nocne - mógł być dodatkowo przeszkalany w Ecole d’application Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
otton1 Napisano 13 Sierpień 2022 Share Napisano 13 Sierpień 2022 Bardzo interesujący opis Kolego Krzymen! A jak możemy określić i zakwalifikować te jednostki o których wspomniał Kolega Koloman: CIAB - Le centre d'instruction pour l'aviation de combat et de bombardement GDE - Le Groupe des divisions d’entraînement Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzymen Napisano 14 Sierpień 2022 Share Napisano 14 Sierpień 2022 18 hours ago, otton1 napisał: GDE - Le Groupe des divisions d’entraînement „Division d'entraînement” to oddział/eskadra w ramach szkoły pilotów szkolący na jednym typie samolotu. Po wybuchu wojny w 1914 r. uznano we Francji, że działania wojenne szybko się zakończą. Podjęto decyzję o rozwiązaniu szkół pilotów i o wysłaniu personelu na front. Szybko jednak okazało się, że to nie będzie przyjemna i ... krótka wojenka Już w październiku zaczęto na gwałt powtórnie otwierać zamknięte pochopnie wojskowe szkoły pilotów i tworzyć nowe. W październiku 1915 zmilitaryzowano wszystkie szkoły cywilne (Farman, Blériot i Caudron) prowadzone przez producentów/konstruktorów samolotów. Ponieważ każda z nich szkoliła tylko na wybranych typach maszyn, zaszła konieczność powołania szkół przejściowych (école de transformation), gdzie młodzi piloci (zdawali egzamin i otrzymywali brevet de pilote na konkretnym typie samolotu), ale także ci którzy np. zmieniali przydział, byliby przeszkalani na samolotach używanych w jednostkach liniowych. Powstało zatem Zgrupowanie oddziałów szkoleniowych / Groupe des divisions d'entraînement (GDE) na pólnocny-wschód od Paryża (pomiędzy Plessis-Belleville i Ermenonville). W 1918 r. do GDE trafiali już piloci po 6-miesięcznym szkoleniu i tam byli dodatkowo szkoleni oraz otrzymywali przydziały frontowe. GDE działało w latach 1915-1919 i podlegało bezpośrednio pod GQG (Grand Quartier Général – sztab generalny). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzymen Napisano 14 Sierpień 2022 Share Napisano 14 Sierpień 2022 20 hours ago, otton1 napisał: CIAB - Le centre d'instruction pour l'aviation de combat et de bombardement Centre d’instruction d’aviation de combat et de bombardement – centrum szkoleniowe lotnictwa bojowego i bombowego. Szczerze mówiąc nie bardzo rozumiem, jaki charakter miała ta jednostka. Podlegała bezpośrednio pod GQG. Utworzona 16.05.1918 i rozwiązana 28.04.1919. Stacjonowała na lotniskach Linthelles, Gourgançon i Herbisse. Składała się z eskadr BR 205, BR 210, BR 216, BR 228, BR 229, BR 232, BR 236. Były to eskadry bojowe a nie szkolne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 14 Sierpień 2022 Autor Share Napisano 14 Sierpień 2022 10 godzin temu, Krzymen napisał: ....W październiku 1915 zmilitaryzowano wszystkie szkoły cywilne (Farman, Blériot i Caudron) prowadzone przez producentów/konstruktorów samolotów. Ponieważ każda z nich szkoliła tylko na wybranych typach maszyn, zaszła konieczność powołania szkół przejściowych (école de transformation), gdzie młodzi piloci (zdawali egzamin i otrzymywali brevet de pilote na konkretnym typie samolotu),......... Te szkoły nastawione na szkolenie na wybranym typie samolotu egzystowaly do końca wojny. Mieli z nimi kontakt również szkolący się lotnicy z Armii Polskiej we Francji. Przykładem kartki pocztowe wysyłane przez nich z polskimi dopiskami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 23 Wrzesień 2022 Share Napisano 23 Wrzesień 2022 Por. Garliński. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 23 Wrzesień 2022 Share Napisano 23 Wrzesień 2022 NN Francuz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 23 Wrzesień 2022 Share Napisano 23 Wrzesień 2022 Por. Mancewicz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 2 Październik 2022 Share Napisano 2 Październik 2022 Z 1927 roku... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 2 Październik 2022 Share Napisano 2 Październik 2022 Ppor. Wroniecki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.