Jump to content
  • 0

Obrotomierz ? z pojazdu niemieckiego ?


grec
 Share

Question

Witam

Od rolnika z podzamojskiej wsi,

To drugie też.

Na stosie złomu w szopie, dziadek zbierał po wrześniu jak wszyscy w okolicy:)

Z jakiego pojazdu ? Z czołgu ?

Jeszcze parę gratów było z tej szopy, ale muszę znaleźć, w starym domu zostało, bo to stara historia..

20210730_221550.jpg

20210730_221457.jpg

20210730_221429.jpg

20210730_221537.jpg

20210730_221839.jpg

Link to comment
Share on other sites

23 answers to this question

Recommended Posts

  • 1

Na liczniku obrotów masz podanego producenta logo jego u góry przeczytaj i podaj. Licznik niemiecki bo skrót od słowa "Umsatz" - czyli obroty. Nie licz na wrzesień bo za pewnie wymontowany po wojnie z rozbitego pojazdu niemieckiego. W trakcie września Niemcy rygorystycznie przestrzegali aby nikt uszkodzonych pojazdów niemieckich nie zniszczył i często gęsto nawet zostawiali wojaka aby pilnował przed szabrunkiem a za szaber groziła  kulka. Licznik kilometrów też ma feler bo z rozebranego zegara . Takie liczniki były montowane zazwyczaj w zegarze prędkości pojazdu więc raczej  też nie dowiesz się z czego , może być samochodowy lub motocyklowy raczej czołgowy z taka ilością kilometrów to byłby szok dla czołgu i nie liczę że czołgowy. Mogło najwyżej być zdemontowane z samochodu pancernego ale to tez trzeba dużo kitu wcisnąć aby w to uwierzyć

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Dzięki, nie mam teraz czasu, wrzucę resztę zachowanych gratów z tego stosiku. Landszaft, masz rację tylko licznik nie był wymontowany a wypadł ze skorodowanej reszty (aluminium) :)

Cierpliwości, poszukam i postaram się wrzucić resztę.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
5 hours ago, grec napisał:

Czyli wygląda, że powojenny..

Niekoniecznie, choć nie jest to wykluczone. Jednak zwróć uwagę, przeszukując net pod hasłem "Kienzle Borduhr" lub "Kienzle Tacho", na pewne różnice pomiędzy Twoim egzemplarzem a innymi.

Pierwsza z różnic, również widoczna na zdjęciach jakie powyżej załączyłem, to kształt wskazówki. Obrazu z taką nie odnalazłem natomiast na zdjęciach innych instrumentów (w tym zegarów lotniczych) taką widzę. Jednak brak jednoznacznego wskazania na czas powstania takiego zegara.

 

Druga różnica jest, jak uważam, powiązana z tymże licznikiem firmy Kienzle. Napisałeś bowiem, że:

23 hours ago, grec napisał:

licznik nie był wymontowany a wypadł ze skorodowanej reszty

Stąd i, być może, udało się odnaleźć umiejscowienie licznika. Poniżej Twoja fotka wnętrza z oznaczeniami:

1. na żółto - czterotarczowy licznik widoczny na zewnątrz urządzenia,

2. na czerwono - okienko w którym wewnętrznie mógł być zainstalowany licznik sześciotarczowy.

C4A.thumb.jpg.e26e613d14b7b5bcd19add8784279d9c.jpg

Dla porównania, wnętrze podobnego tacho (podobno z lat 50-tych) - oznaczenia kolorami analogiczne.

C4B.thumb.jpg.2d84d095441805c4f49261eeccca54c7.jpg

 

Ciekawe czy rzeczywiście licznik pasuje do tego otworu. Daj znać jak poszło dopasowanie.

W egzemplarzach z lat późniejszych już tego wewnętrznego licznika kilometrów brak.

 

5 hours ago, grec napisał:

nadal pozostaje pytanie z jakiego pojazdu.

 

To nadal spora zagadka. Pytanie czy wszystkie elementy pochodzą z jednego pojazdu czy z kilku. Załączam poniżej mały artykuł wskazujący na nawiązanie przez Kienzle, w roku 1936, współpracy z firmą Krupp a następnie Daimler. Co więcej, AVC Veigel mieściła się w Stuttgarcie zatem Daimler był również jej, z racji lokalizacji, naturalnym klientem.

ac96c4aa-af5a-4fa5-b135-f25aed7d1607.jpgecb10657-fb1f-4de6-aef4-fedad749bfd1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Dzięki za Twoją wiedzę, była jeszcze jeden element, postaram się znaleźć, natomiast najprawdopodobniej wszystko pochodzi z jednego, takie mam zapewnienia.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Tych typów sdkfz-ów z takim tachografem okazuje się być więcej. Bo i znalazł się w 9-tce

11-tka też może miała

obraz.png.1e662b6519a34795b3f2d7c9cc839fae.png

Ale z punktu widzenia obrotomierza, jak i zapewnienia, że wszystkie instrumenty pochodzą z jednego pojazdu, uwagę przyciąga Sdkfz 6.

Jest i tachograf.

https://attachment.tapatalk-cdn.com/45243/202001/3293372_f2c23e3f356d79a61368058970b5ee12_t.jpg?Expires=1628120109&Signature=H8TrGVi6s-AAeyKDctSbmm-qZi~n0OpXNuvSy2duT66SBCwsMVoHCiwkCXpaMKIEu3P69i3kNZcrK88nP28ozAwadMOne~~E7Q53GjhcVskK~lXRG96IVOBCSyFHQt2KSo4Bab7TpXsfbTsriz6CZXwZ6Y3GfClM~sD7nXCqQcwXwOfuCzMUh2y02BT-Ss1uZEsVcRQPkE6VmzDg7yt6fXM1Nw9w5p2uXjxgV95Prz-PzVGlv9bj9lkTa1pn7KG8na-i1oXMLJs8NecMbSI5TjehdrwKq2Wn4KWPfG3tEK1xTCZ7iOA0stE1eBvXXIOrGYx-rMWbPkDL7catvYCTTw__&Key-Pair-Id=APKAJS72YROXJYGYDADA

A z nr7 mamy obrotomierz. Na tym zdjęciu powyżej słabo go widać, lecz jeśli spojrzeć na nie z bliska wówczas widać, iż nie jest to zegar VDO jak wskazany przez Predatora. Zaciemniony obszar na cyferblacie swoim kształtem bowiem odpowiada temu z instrumentu firmy Veigel.

C4.thumb.jpg.7783601701b4ec8240156d03cf112b89.jpg

Zatem czyżby to ten pojazd? Czy też były inne o takiej konfiguracji zegarów? Smaczku w temacie Sdkfz 6 dodaje prosta informacja z Wiki nt. tego pojazdu a mianowicie:

 

"Ostatecznie Sd.Kfz.6 był produkowany w zakładach Daimler-Benz i Praga."

 

Przypomnę jeno o bliskiej lokalizacji AVC Veigel - Stuttgart Cannstatt. W zasadzie za miedzą.

Edited by Bartee
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Dzięki za odpowiedzi, podobno wszystko miało pochodzić z jednego pojazdu (z wrzesnia).

Oczywiscie nie mogę zagwarantować.

To ostatnia rzecz z tego miejsca, w trakcie konserwacji.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Wygląda jak ten (charakterystyczną jego cechą jest zasięg okienka dla licznika w cyferblacie - zachodzi aż na środkowe zero dla cyfry 100).

23.jpg.3f5d3b22e8eba9332b7fefedf13c4c7b.jpg

zdjęcie pochodzi stąd:

https://www.puchklub.at/Home/ForumNew/read.php?1,119133,page=4

 

I generalnie robi się o tyle interesująco, że to raczej prędkościomierz motocyklowy, z tego co można wyczytać to być może Zundapp KS 750 bądź BMW R75. A może jeszcze coś innego, np. NSU?

Takie zdanie:

"The first speedometers of the Zündapp KS 750 still have a speed indication up to  120 Km."

stąd:

http://www.wehrmachtsgespann.de/news/merkbl/GB-Merkbl/007-Tacho-GB.htm

 

Wracając jeszcze na moment do obrotomierza - jako ciekawostka - takie dwa zdjęcia z 251 - totalne  pomieszanie.

XhJS1tT.jpg

kxTe3Ob.jpg

 

W sumie to raczej nie jeden pojazd.

Edited by Bartee
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information