KayFranz Napisano 10 Kwiecień 2021 Autor Napisano 10 Kwiecień 2021 A tutaj foto W dniu 9.04.2021 o 07:30, balans napisał: ...gdańskie F-13 w odróżnieniu od niemieckich, posiadały czerwone pasy z białymi krzyżami. A no właśnie niekoniecznie. Lotnisko Danzig-Langfuhr, lato 1922. Tu masz D-190, wówczas na stanie DzLP z krzyżami na sterze, ale niemiecką rejestracją i białymi od spodu, a czarnymi od góry pasami na skrzydłach. Stojący obok D-189 nawet nie ma krzyży na ogonie, chociaż też wykazywany jest w chwili zrobienia fotografii na stanie DzPL. A moment można oszacować bardzo precyzyjnie - PP-ALA ma rejestrację, której już nigdzie potem nie widać w tej postaci, a co więcej - pod skrzydłem ma białe pasy pozostałe po malowaniu Dz-30. To najprawdopodobniej moment tuż po przekazaniu tego samolotu na stan Aerolloyda - czyli koniec sierpnia, może początek września 1922. Jak już kiedyś pisałem, to jest chyba pierwsze - w ogóle, licząc na osi czasowej - zdjęcie polskiego samolotu pasażerskiego z polskimi rejestracjami. Co prawda mam w zbiorach inne foto, zrobione jeszcze wcześniej i pokazujące polską rejestrację, ale samolotu widać tylko fragment.
KayFranz Napisano 11 Kwiecień 2021 Autor Napisano 11 Kwiecień 2021 Fokker-Grulich F.II FD-15, wspominany już wcześniej - w pełnej krasie
Sedco Express Napisano 11 Kwiecień 2021 Napisano 11 Kwiecień 2021 Olbrzymi ptak - wylądował na lotnisku we Wrzeszczu 29 września 1932 r. w trakcie lotu na trasie Berlin - Gdańsk - Królewiec. Rejs ten był jednorazowy, okazjonalny. D-2000 Junkers G 38. Grubość skrzydła przy kadłubie 3 m (miejsca pasażerskie) a profil skrzydła ponad 11 m.
KayFranz Napisano 11 Kwiecień 2021 Autor Napisano 11 Kwiecień 2021 Fajny. Ale to najnormalniejszy, narodowosocjalistyczny Niemiec. Może jednak tylko gdańskie... Bo to tak jakbyśmy do wątku o polskich wrzucili np. tego wielkiego Antonowa, który przywiózł? wywiózł? maseczki i lądował na Okęciu.
Sedco Express Napisano 11 Kwiecień 2021 Napisano 11 Kwiecień 2021 Tylko gdańskie ... a ile ich jest i kto je ma tzn. zdjęć jeszcze nie publikowanych ? Uważam, że wszystko co związane z lotniskiem we Wrzeszczu (i lotnictwem) w WMG jest warte pokazania.
Sedco Express Napisano 11 Kwiecień 2021 Napisano 11 Kwiecień 2021 Czy narodowosocjalistyczny ? Oficjalnie nie. W tym czasie (1932 r.) była Republika Weimarska i NSDAP nie rządziła.
KayFranz Napisano 11 Kwiecień 2021 Autor Napisano 11 Kwiecień 2021 7 minut temu, Sedco Express napisał: ...narodowosocjalistyczny?... A faktycznie, to tylko "czysty Niemiec". Co i tak nie zmienia wydźwięku mojego wpisu. W każdym razie teraz dwa razy Junkers 13 WNr 579 z rejestracją Dz-32. W latach 1920-21 latał na liniach obsługiwanych przez Lloyd Ostflug GmbH z Gdańska do Królewca i dalej do Kłajpedy i Kowna, potem do Petersburga (zanim jeszcze nazwali to miasto imieniem Wiecznie Żywego), a na końcu aż do Moskwy. To drugie foto to właśnie stamtąd. Pierwsze - ponoć niedaleko Kowna. Samolot z serii wyprodukowanej na zamówienie amerykańskiej firmy Larsen, miał zostać wysłany w październiku 1920 za ocean, ale ILÜK zakwestionował ten transport i samoloty zostały skonfiskowane w porcie w Hamburgu. Oddano je wiosną 1921 do wytwórni w Dessau. Ponieważ nie można było ich sprzedać, przekazano je spółkom lotniczym WMG (jako udział materialny w tychże ze strony Junkersa). Już jako gdańskie nie podlegały restrykcjom alianckim i zostały wkrótce rozsprzedane po Europie. Łatwo je poznać po charakterystycznej dla "Larsenów" okrąglej płycie przynitowanej po bokach kadłuba, na której Amerykanie umieszczali własne logo. Zakłady Junkersa nadawały tym samolotom numery seryjne przydzielone już wcześniej sprzedanym i np. zniszczonym za oceanem, aby zasugerować, że to stara produkcja i wolna od ograniczeń sprzedaży. Stąd w źródłach jest spory bałagan, niektóre numery seryjne pojawiają się i znikają.
balans Napisano 12 Kwiecień 2021 Napisano 12 Kwiecień 2021 W dniu 10.04.2021 o 10:43, KayFranz napisał: Tu masz D-190, wówczas na stanie DzLP z krzyżami na sterze, ale niemiecką rejestracją i białymi od spodu, a czarnymi od góry pasami na skrzydłach. Stojący obok D-189 nawet nie ma krzyży na ogonie, chociaż też wykazywany jest w chwili zrobienia fotografii na stanie DzPL. Dzięki za ciekawe informacje - faktycznie te pierwsze F-13 były nietypowo pomalowane i oznaczone. Gdzieś się spotkałem z informacją, że te, które na zdjęciach są w ciemnych kolorach, to były pomalowane na żółto? Tak przy okazji chciałem zapytać, czy ten samolot ze zdjęcia był "gdański", czy tylko okazjonalnie tam bywał?
Sedco Express Napisano 12 Kwiecień 2021 Napisano 12 Kwiecień 2021 Dornier D-1079 tego typu samolotów nie było w lotnictwie WMG. Ten jest z rosyjsko-niemieckiego towarzystwa lotniczego DURULUFT. Międzylądowanie.
KayFranz Napisano 12 Kwiecień 2021 Autor Napisano 12 Kwiecień 2021 39 minut temu, balans napisał: ...spotkałem z informacją, że te, które na zdjęciach są w ciemnych kolorach, to były pomalowane na żółto? To proponuję jednak zapoznać się z tymi PDF-ami z wcześniejszych wpisów. Przy okazji dowiesz się dlaczego te rejestracje były niemieckie, a nie "Dz".
otton1 Napisano 13 Kwiecień 2021 Napisano 13 Kwiecień 2021 22 godziny temu, Sedco Express napisał: Ten jest z rosyjsko-niemieckiego towarzystwa lotniczego DURULUFT Dokładnie: DERULUFT (Deutsch-Russische Luftverkehrs A.G)
balans Napisano 13 Kwiecień 2021 Napisano 13 Kwiecień 2021 23 godziny temu, Sedco Express napisał: Dornier D-1079 tego typu samolotów nie było w lotnictwie WMG. Ten jest z rosyjsko-niemieckiego towarzystwa lotniczego DURULUFT. Międzylądowanie. Dzięki za odpowiedź. I tak przy okazji chciałem zapytać, czy jakieś Ju-52 latały w "gdańskich" barwach, bo mam wrażenie, że gdzieś takie zdjęcie widziałem? PS. Pliki pdf strasznie mulą mojego starego kompa, więc po cichu liczyłem na to, że coś ciekawego dowiem się w tym wątku bez ich ściągania...
Sedco Express Napisano 13 Kwiecień 2021 Napisano 13 Kwiecień 2021 Według tego co wiem to Ju - 52 nie latały w żadnym z towarzystw lotniczych WMG.
otton1 Napisano 13 Kwiecień 2021 Napisano 13 Kwiecień 2021 12 minut temu, balans napisał: Pliki pdf strasznie mulą mojego starego kompa 13-ta emerytura, sklep EURO-AGD i po problemie.
KayFranz Napisano 13 Kwiecień 2021 Autor Napisano 13 Kwiecień 2021 Towarzystwa lotnicze WMG skończyły się w 1926 roku, kiedy te, które przetrwały do tego roku weszły w skład Deutsche Luft Hansa. A Ju-52 to znacznie późniejsza historia. Po prostu nie miał szans.
Koloman Napisano 13 Kwiecień 2021 Napisano 13 Kwiecień 2021 12 minut temu, otton1 napisał: 13-ta emerytura, A skąd wiesz kolego otton1, że Kolega balans to emeryt?
otton1 Napisano 13 Kwiecień 2021 Napisano 13 Kwiecień 2021 1 minutę temu, Koloman napisał: A skąd wiesz kolego otton1, że Kolega balans to emeryt? Sprawa prosta jak drut; młody nie skarżyłby się na starego kompa tylko dzieciom zabrałby 500+ i kupił sobie najnowszy model. A emeryt to ściboli i potem się skarży na braki.
Koloman Napisano 13 Kwiecień 2021 Napisano 13 Kwiecień 2021 3 godziny temu, KayFranz napisał: A Ju-52 to znacznie późniejsza historia. Zgadza się. Jak na załączonej fotografii.
KayFranz Napisano 14 Kwiecień 2021 Autor Napisano 14 Kwiecień 2021 I kolejny gdański Junkers 13. Po WNr 533 czas na numer 534. Ten samolot trafił najpierw do spółki Lloyd Ostflug GmbH, a na początku 1921 - do Danziger Luftpost. A potem nastąpił "polski rozdział" w jego życiorysie. Ale na razie jedna z fotografii z 1920 roku: Oznakowany "spartańsko", nosił wtedy tylko numer na kadłubie. Od spodu - białe pasy na skrzydłach, ale bez rejestracji. Od góry - nic.
balans Napisano 14 Kwiecień 2021 Napisano 14 Kwiecień 2021 21 godzin temu, KayFranz napisał: Towarzystwa lotnicze WMG skończyły się w 1926 roku, kiedy te, które przetrwały do tego roku weszły w skład Deutsche Luft Hansa. A Ju-52 to znacznie późniejsza historia. Po prostu nie miał szans. No to niewiele zostało: Jakieś wodnosamoloty pasażerskie latające do Gdańska, ale krótko i nie wiem w jakich barwach. Coś zbliżonego do aeroklubu przy gdańskiej uczelni technicznej, zapewne kilka prywatnych i być może coś policja posiadała na stanie, bo wyczytałem, że korzystali z lotniska we Wrzeszczu.
Koloman Napisano 14 Kwiecień 2021 Napisano 14 Kwiecień 2021 Danzig Langfuhr; LOT-u Fokker, Ju G-38 Luft Hansy i jakiś lokals do lotow widokowych.
Sedco Express Napisano 15 Kwiecień 2021 Napisano 15 Kwiecień 2021 16 godzin temu, Koloman napisał: Danzig Langfuhr; LOT-u Fokker, Ju G-38 Luft Hansy i jakiś lokals do lotow widokowych. Sądzę, że jest to ex Rumpler C.I - jeden z ogólnej liczby 15 egz. użytkowanych swego czasu w WMG . Ma wprawdzie osłonę (kołpak) śmigła i inny przebieg kolektorów spalin ale może silnik został wymieniony lub dokonano remontu. Poniżej Rumpler C.I Dz 24 - 1922 r.
KayFranz Napisano 15 Kwiecień 2021 Autor Napisano 15 Kwiecień 2021 Ef-dwa w oznakowaniu Danziger Aero-Lloyd - czyli gdzieś tak 1923-25. Ładne, dobre technicznie, ale i tak jest przysłowiową pierdołą w świetle tego, co właśnie wylądowało mi na dysku. Czyszczę, pochodzące z rodzinnego albumu pewnego przemiłego człowieka, dwie fotki "gdańskiego" Junkersa 13. Fotografie zrobione w Warszawie. Samolot jest z szachownicami...
balans Napisano 16 Kwiecień 2021 Napisano 16 Kwiecień 2021 W dniu 9.04.2021 o 16:11, Sedco Express napisał: Związane z tematem - loty widowiskowe .... Tytułem uzupełnienia opisu: Zdjęcie zostało wykonane 6 lipca 1913 roku podczas przelotu sterowca SL 1 nad Gdańskiem i Sopotem. Sterowiec w tym dniu lądował również we Wrzeszczu. Konstrukcja była konkurencją dla Zeppelina, a główny konstruktor był absolwentem gdańskiej uczelni technicznej [obecnie Politechnika].
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.