Jump to content
Sign in to follow this  
formoza58

Flotylla Rzeczna MW 1918- 1939 - Identyfikacje

Recommended Posts

I tak na dobry początek... Od lat mnie interesowało, co zaś, odkąd zobaczyłem tą małą jednostkę w filmie o Flotylli. Klimat beztroski, pewnie sobota , uprane ciuchy suszą, chłopcy na luzaczku. Pytanie, czy nasi, czy mylnie wrzucone do filmu zdjęcie sowieckiej flotylli? Zdjęcie słabe, więc od lat  borykam się z identyfikacją

f kut2.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

I brak uskoków na kazamacie. To musieli większą przebudowę zrobić, tako generalno Panie.

Tak mi COŚ nie pasowało w tym ''KU 6'' co to uchodził za ''KU 6'', a jeszcze jak napisałeś co napisałeś, to już całkiem. Innego luźnego z kazamatą nie uwiecznili na kliszy.

Edited by ptasznik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja nie zwróciłem uwagi na te uskoki. Ale faktycznie nie ma ich na tym zdjęciu...

Wbrew pozorom, to mało jest fotografii, aby porównać. A jak wspomniałeś, w warsztatach na pewno dużo się działo. Różne małe, czy nawet większe przebudowy odbywały się w Pińsku. Min. kutry zmieniały wygląd, nie trzeba chyba było śmigać do Modlina. Ale tutaj chyba wojskowa cenzura zadziałała. Ikonografia uboga.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, formoza58 napisał:

śmigać do Modlina.

Kanał Królewski to w sumie taki mało żeglowny był. Jednostki czekały z przejściem na wiosenną wysoką wodę.

 

8 minut temu, formoza58 napisał:

Różne małe, czy nawet większe przebudowy odbywały się w Pińsku.

Trochę jednostek tam zbudowano. Przebudowywano kutry, tambory bocznokołowców i zabudowa ich pokładów, maszty, przezbrojenia.

 

12 minut temu, formoza58 napisał:

wojskowa cenzura

Zajączkowski zadziałał.

 

13 minut temu, formoza58 napisał:

Ja nie zwróciłem uwagi na te uskoki. Ale faktycznie nie ma ich na tym zdjęciu...

To może być pierwsza wersja, wymieniona na bazie doświadczeń zdobytych przy budowie KU 16 -19 i przebudowie KU 25-29.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oo, dobrze, że przypomniałeś.Kutry miały numeracje jw. plus doszedł nowy po poprzedniku KU 30. Znasz kolejne numery w górę i ile ich było?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przekazy nic nie mówią. Jest jednak takie coś z Pińska.

Nic o nim nie wiadomo. Do identyfikacji.

42.jpg

Edited by ptasznik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może to któraś z motorówek przejętych po Flotylli Wiślanej ? Tylko ten numer nigdzie nie jest wspominany.

421.jpg

Edited by ptasznik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właśnie o tą jednostkę mi chodziło. Do tej pory nie widziałem numeru burtowego wyższego niż " 30", a tutaj nagle baach, " 42", które pojawiło się stosunkowo niedawno. Wg. mnie jest w trakcie przeróbki. I to chyba nie w pierwszej połowie lat dwudziestych. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na pierwszym zdjęciu widać monitory ''krakowskie'' więc nie wcześniej jak maj 1927.

Za ''42'' stoi ''Generał Sikorski'', ale jeszcze bez sterówki. ''Sikorski'' był w 1927 i 1928 w grupie łączności, zmieniony w 1928 przez ''Dickmana'' poszedł do adaptacji na statek uzbrojony I dywizjonu. Myślę, że to 1927 lub 1928.

Edited by ptasznik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tam na zdjęciu na pierwszym planie leżą różne " szpargały" z jednostek, min. od lewej widoczna wieżyczka CKM-u. Śródokręcie 42-jki zakryte brezentem, coś się tam dzieje. Być może, że rodzi się nowa wersja kutra meldunkowego? Wygląd dwóch z OW " Wisła" znamy, czy reszta wygląda jak one ?. A może wyglądały tak jak na rysunku ( Żołnierz Polski")? Kadłub ( rysunek z opracowania Macieja Tomaszewskiego o kutrach meldunkowych) bardzo podobny do tego " 42"...

km1.JPG

km2.JPG

km3.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 16.11.2020 o 13:10, formoza58 napisał:

I tak na dobry początek... Od lat mnie interesowało, co zaś, odkąd zobaczyłem tą małą jednostkę w filmie o Flotylli. Klimat beztroski, pewnie sobota , uprane ciuchy suszą, chłopcy na luzaczku. Pytanie, czy nasi, czy mylnie wrzucone do filmu zdjęcie sowieckiej flotylli? Zdjęcie słabe, więc od lat  borykam się z identyfikacją

f kut2.JPG

A nie mogła to być kolejna wersja KU 7 ? 

s ku 7.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 godzin temu, formoza58 napisał:

Tam na zdjęciu na pierwszym planie leżą różne " szpargały" z jednostek, min. od lewej widoczna wieżyczka CKM-u.

Ja nie widzę.

42.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, ptasznik napisał:

Ja nie widzę.

To co to jest wg. Ciebie te przedmioty na dole kadru, przed " 42"?

Faktycznie, przecież to zdjęcie znam. Ale może ta 42-jka  być KM, w trakcie przebudowy?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, formoza58 napisał:

To co to jest wg. Ciebie te przedmioty na dole kadru, przed " 42"?

Jakaś skrzynia, kocioł, bojler, ramię dźwigu. Nie widzę wieżyczki ckm-u.

 

13 minut temu, formoza58 napisał:

może ta 42-jka  być KM, w trakcie przebudowy?

 

W dniu 17.11.2020 o 12:57, ptasznik napisał:

Może to któraś z motorówek przejętych po Flotylli Wiślanej ?

W trakcie przebudowy na ''KM 12'' ?

Edited by ptasznik

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 17.11.2020 o 13:32, ptasznik napisał:

Przekazy nic nie mówią. Jest jednak takie coś z Pińska.

Nic o nim nie wiadomo. Do identyfikacji.

Czyli każdy wymienił, co jego zdaniem jest przed 42-ką, a o samej jednostce nie wiemy nic. Podobnie o naszej wiedzy, o jednostkach powyżej numeru 30 😞  Więc niech " 42"pozostanie tym " czymś" do lepszych czasów 😉 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 16.11.2020 o 12:10, formoza58 napisał:

 

f kut2.JPG

 

7 godzin temu, formoza58 napisał:

A nie mogła to być kolejna wersja KU 7 ? 

s ku 7.JPG

''KU 7'' czyli do początku 1938 roku ''KU 3''. Zdjęcie z lat wojny wskazuje, że nie był  przebudowany w sposób który by zmieniał poniższy wygląd.

kut_uzbr.jpg

Edited by ptasznik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rysunek Kuligiewicza ?

Bardzo podobny kolorowy był w ŻP, jako ''KU 7'' dawniej ''KU 3''.

Ten uskok pokładu nie pasuje do obrazka i wcześniejszego zdjęcia.

Edited by ptasznik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, Kuligiewicza, rysunki znane od czasów opracowania Dyskanta o OW " Wisła". Proste, dokładne, tyle, ze wtedy, co było źródłem ? Materiałów było nieporównywalnie mniej, niż teraz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, formoza58 napisał:

co było źródłem ? Materiałów było nieporównywalnie mniej, niż teraz.

Obrazy ''KU 6'' są, a zdjęcia brak.

Edited by ptasznik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information