Edmundo Napisano 2 Czerwiec 2021 Napisano 2 Czerwiec 2021 Nadwozie popularnie zwane "Stonka" miało oznaczenie N-424. Cytuj
ptasznik Napisano 3 Czerwiec 2021 Autor Napisano 3 Czerwiec 2021 Taki starszy ''Osinobus''. Zmierza ku mnie książka o Jelczach, zobaczymy co tam o zabudowach piszo. Cytuj
ptasznik Napisano 3 Czerwiec 2021 Autor Napisano 3 Czerwiec 2021 Podobne, krótsze o jedno okno, były montowane na ''Lublinach''. Szkoda, że tak gnije w polu. Cytuj
Edmundo Napisano 3 Czerwiec 2021 Napisano 3 Czerwiec 2021 (edytowane) 6 godzin temu, ptasznik napisał: Zmierza ku mnie książka o Jelczach, zobaczymy co tam o zabudowach piszo Jeśli to ta pozycja o której myślę (czyli lata 1952-1970), to zakup zacny, niestety osobiście nie posiadam tejże książki. W temacie motoryzacji "Polski Ludowej" polecam jeszcze "Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960" oraz dalsze części. Co do tej zabudowy "stonkowatej" na Lublinie 51 to była owszem krótsza o jedno okno ale miała jeszcze "aerodynamiczną" nadbudowę nad szoferką. Najpopularniejsze to były chyba wozy kulturalno-oświatowe czyli propagandowe i "kina objazdowe" oraz warsztaty także dla "sektora cywilnego" plus rzeczone wcześniej autobusy sztabowe. Ptaszniku jak dotrze do Ciebie ta książka to napisz coś o oznaczeniach nadwozi montowanych na Gazach-51 i Gazach-63, bom niezmiernie ciekaw. Edytowane 3 Czerwiec 2021 przez Edmundo Cytuj
ptasznik Napisano 3 Czerwiec 2021 Autor Napisano 3 Czerwiec 2021 2 godziny temu, Edmundo napisał: była owszem krótsza o jedno okno ale miała jeszcze "aerodynamiczną" nadbudowę nad szoferką. Chyba nie koniecznie -> tomisko autorstwa T.Szczerbickiego. 2 godziny temu, Edmundo napisał: Jeśli to ta pozycja o której myślę (czyli lata 1952-1970) A i owszem. 2 godziny temu, Edmundo napisał: napisz coś o oznaczeniach nadwozi montowanych na Gazach-51 i Gazach-63, bom niezmiernie ciekaw. Jeśli takowe infa tam są. Na zabudowy najbardziej liczę, choć same pojazdy też interesują, tak jakoś mi się porobiło. Cytuj
hipolit-O4 Napisano 3 Czerwiec 2021 Napisano 3 Czerwiec 2021 W necie fotki Stonki trafiłem(fotopolska) Cytuj
Edmundo Napisano 3 Czerwiec 2021 Napisano 3 Czerwiec 2021 7 godzin temu, hipolit-O4 napisał: W necie fotki Stonki trafiłem(fotopolska) Hipolit, typowe nadwozie N-424 "Stonka" na Star 21/Star 25 miało pięć okien (w tym jedno w drzwiach bocznych ale były chyba wersje także bez drzwi bocznych) tak jak te nadwozie które wypatrzyłeś na polu, to z powyższej fotografii to raczej "cywilny" wóz pogotowia technicznego (energetyczne, gazowe, wodno-kanalizacyjne). Cytuj
Edmundo Napisano 4 Czerwiec 2021 Napisano 4 Czerwiec 2021 (edytowane) 8 godzin temu, ptasznik napisał: Chyba nie koniecznie -> tomisko autorstwa T.Szczerbickiego. Ale te fotografie to Gazy-51 (Lubliny 51) w wersji warsztatowej z nadwoziem N-212 (str. 275) i sanitarka z nadwoziem N-243 (str. 277) oraz właśnie wersja KO z nadbudową nad kabiną (str. 278). Sam nie wiem czy były typowe autobusy brygadowe czyli wczesne osinobusy czyli "Stonki" na tym nadwoziu, montowane na Lublinach 51. Mus chyba więc także zakupić książkę o jelczańskich produktach z lat 1952-1970. Edytowane 4 Czerwiec 2021 przez Edmundo Cytuj
Edmundo Napisano 4 Czerwiec 2021 Napisano 4 Czerwiec 2021 (edytowane) Co do "Żubrów" w wersji cysterny lotniskowej to znalazłem info że wyprodukowano ich tylko niewiele ponad 20 sztuk, czy wszystkie trafiły do WP czy też była to ogólna liczba wszystkich egzemplarzy, tego nie wiem. Ptasznik, te nadwozie rozsuwane bez ścian bocznych, którego foty wrzuciłeś wcześniej (pisałem iż być może to improwizacja) to istotnie były seryjne autobusy sztabowe, najprawdopodobniej na Star 66/660 (oznaczenia nie znam). Ponadto było jeszcze "cudo" czyli moloch składany z czterech rozsuwanych kabin na Star 21 albo Star 25 plus "łączniki" pomiędzy dwoma parami stojących tyłem do siebie Starów, ale tu wydaje mi się iż był to tylko prototyp, oczywiście pewności nie mam ani co do produkcji ani co do przeznaczenia tegoż zestawu, może sztabowy, może przewidywano uniwersalne zastosowanie, nie wiem, ledwo widoczne wojskowe tablice rejestracyjne wskazują na lata 50-te albo wczesne 60-te. Znalazłem fotografię tegoż zestawu w pewnej leciwej publikacji z 1975 r., bez żadnego opisu, zresztą ta publikacja to z małymi wyjątkami też w sumie "taka nijaka taka", no ale tu zadziałała autocenzura (bo cóż można było w konkretach napisać o WP po 1946 r. i latach 50-60 tych) oraz ówczesna propaganda sukcesu. A co do Starów 21/25 w wersji "cywilnego" pogotowia technicznego (wodno-kanalizacyjnego) to fajnie widać ten wóz w dosyć dobrej (pewne rzeczy się nie zestarzały i są aktualne do czasów obecnych) komedii p.t. "Pieczone gołąbki" z 1966 r. Edytowane 4 Czerwiec 2021 przez Edmundo Cytuj
ptasznik Napisano 4 Czerwiec 2021 Autor Napisano 4 Czerwiec 2021 7 godzin temu, Edmundo napisał: Ale te fotografie to Gazy-51 (Lubliny 51) w wersji warsztatowej z nadwoziem N-212 (str. 275) i sanitarka z nadwoziem N-243 (str. 277) Ale ja nie napisałem, że to ''Stonki'', tylko podobne [do ''Stonki''], krótsze o jedno okno. I nie mają nawisu nad szoferką. 7 godzin temu, Edmundo napisał: Sam nie wiem czy były typowe autobusy brygadowe czyli wczesne osinobusy czyli "Stonki" na tym nadwoziu, montowane na Lublinach 51 ''Lublin'' chyba za krótki na ''pace'', o ten swój wystający silnik. Godzinę temu, Edmundo napisał: A co do Starów 21/25 w wersji "cywilnego" pogotowia technicznego (wodno-kanalizacyjnego) to fajnie widać ten wóz w dosyć dobrej (pewne rzeczy się nie zestarzały i są aktualne do czasów obecnych) komedii p.t. "Pieczone gołąbki" z 1966 r. O, to właśnie. A ile ma okien ? Cytuj
Edmundo Napisano 7 Czerwiec 2021 Napisano 7 Czerwiec 2021 W dniu 4.06.2021 o 09:16, ptasznik napisał: O, to właśnie. A ile ma okien ? W "Pieczonych gołąbkach" okien pięć, bocznych drzwi brak i raczej to Star 20 "kanciak". Cytuj
ptasznik Napisano 7 Czerwiec 2021 Autor Napisano 7 Czerwiec 2021 Czyli zabudowa taka jak ''w polu''. Ten ze zdjęcia z katastrofy we Wrocławiu ma okien trzy. I napis chyba POGOTOWIE TECHNICZNE, a większość luda to żołnierze. Cytuj
Edmundo Napisano 7 Czerwiec 2021 Napisano 7 Czerwiec 2021 No tak a typowe wojskowe zabudowy "techniczne" typu 117 montowane także na Star 21 i Star 25 miały okna cztery. Czyli mamy już co najmniej trzy "udokumentowane" zabudowy techniczne na Star 20/21/25. Mus zamówić książkę o jelczańskich nadwoziach i pojazdach (aczkolwiek coś budowano także chyba w Kielcach no i później w Osinie), na razie zamówiłem pozycję "Karetki pogotowia ratunkowego PRL", z króciutkiego opisu wynika iż przedstawiono także sanitarne pojazdy specjalne w tym wojskowe oraz "wojenne" autobusy sanitarne. Kurcze, troszkę książek o motoryzacji w powojennej Polsce (i nie tylko) już jest na rynku wydawniczym, tylko ze wszystkim się nie nadąży. Cytuj
Edmundo Napisano 7 Czerwiec 2021 Napisano 7 Czerwiec 2021 (edytowane) A tu z mojego archiwum czyli motocykl M-72 a w tle dwa Gazy 51/Lubliny 51 z jeszcze inną zabudową (jedno okno) a że jednostka była czysto techniczna (i troszkę rolnicza) to zapewne to też pojazdy z zabudową techniczną. Co ciekawe na boku oznaczenie w postaci literki, niestety mało a nawet wcale nie czytelnej, być możliwe iż to "L w kwadracie" bo jednostka oprócz tego że była remontowa, rolnicza to i szkolna. I zagadka, cóż to za jednostka ? Dla ułatwienia dodam iż jedyna tego typu w całym ówczesnym WP. Fotografia z końca lat 50-tych. Edytowane 7 Czerwiec 2021 przez Edmundo Cytuj
hipolit-O4 Napisano 7 Czerwiec 2021 Napisano 7 Czerwiec 2021 3 godziny temu, Edmundo napisał: A tu z mojego archiwum czyli motocykl M-72 a w tle dwa Gazy 51/Lubliny 51 z jeszcze inną zabudową (jedno okno) a że jednostka była czysto techniczna (i troszkę rolnicza) to zapewne to też pojazdy z zabudową techniczną. Co ciekawe na boku oznaczenie w postaci literki, niestety mało a nawet wcale nie czytelnej, być możliwe iż to "L w kwadracie" bo jednostka oprócz tego że była remontowa, rolnicza to i szkolna. I zagadka, cóż to za jednostka ? Dla ułatwienia dodam iż jedyna tego typu w całym ówczesnym WP. Fotografia z końca lat 50-tych. Gazy potocznie były nazywane "Mołotowami"Na boku oblachowania silnika było wytłoczone cyrylicą "Zawod im.Mołotowa" Cytuj
hipolit-O4 Napisano 7 Czerwiec 2021 Napisano 7 Czerwiec 2021 (edytowane) Coś pamiętałem?Powinno być Awtozawod. Edytowane 7 Czerwiec 2021 przez hipolit-O4 literówka Cytuj
ptasznik Napisano 8 Czerwiec 2021 Autor Napisano 8 Czerwiec 2021 19 godzin temu, hipolit-O4 napisał: Coś pamiętałem Brawo ! Ja nie wiedziałem. Tak dla przypomnienia tematu. Cytuj
Edmundo Napisano 13 Czerwiec 2021 Napisano 13 Czerwiec 2021 W dniu 7.06.2021 o 18:10, hipolit-O4 napisał: Gazy potocznie były nazywane "Mołotowami"Na boku oblachowania silnika było wytłoczone cyrylicą "Zawod im.Mołotowa" A na boku Lublina był wytłoczony napis "Lublin". Konia z rzędem temu kto rozpozna na tej mojej fotografii czy to Gaz-51 czy też Lublin choć moim zdaniem to Lublin z racji polskiej zabudowy. Cytuj
ptasznik Napisano 13 Czerwiec 2021 Autor Napisano 13 Czerwiec 2021 W dniu 7.06.2021 o 14:16, Edmundo napisał: W "Pieczonych gołąbkach" okien pięć, bocznych drzwi brak i raczej to Star 20 "kanciak". Nadwozie bazowe N-103, BWN (budowlany warsztat naprawczy) typu N-220 ? N-222 ? N-227 ? W dniu 4.06.2021 o 01:55, Edmundo napisał: typowe nadwozie N-424 "Stonka" na Star 21/Star 25 miało pięć okien (w tym jedno w drzwiach bocznych To odmiana nadwozia N-103. W dniu 4.06.2021 o 02:37, Edmundo napisał: w wersji warsztatowej z nadwoziem N-212 Tego w książce nie ma. W dniu 7.06.2021 o 15:36, Edmundo napisał: No tak a typowe wojskowe zabudowy "techniczne" typu 117 montowane także na Star 21 i Star 25 miały okna cztery. To zabudowa N-116. W dniu 7.06.2021 o 15:46, Edmundo napisał: a w tle dwa Gazy 51/Lubliny 51 z jeszcze inną zabudową (jedno okno) a że jednostka była czysto techniczna (i troszkę rolnicza) to zapewne to też pojazdy z zabudową techniczną To też odmiana zabudowy N-103. Wygląda na to, że ilość okien (od 3 do 5) zależała od odległości od narożników, od tego czy były kwadratowe czy podłużne i od długości ramy. A były też z 6 i 7. O nadwoziu N-117 tyle, że w połączeniu ze Starem 660 M1 utworzyło warsztat Jelcz 574Z i że na podstawie N-117 i N-117AUM ( ten nie rozwinięty w opisie, może wersja dla 266 ?) oprócz warsztatu powstały inne warianty. To tak w skrócie. W dniu 3.06.2021 o 16:54, Edmundo napisał: Ptaszniku jak dotrze do Ciebie ta książka to napisz coś o oznaczeniach nadwozi montowanych na Gazach-51 i Gazach-63, bom niezmiernie ciekaw. Wielonoszowe N-234 na 51 i N-444 na 63. Letki zawód, ale chyba skuszę się jeszcze na część drugą, ze względu na cywili. Trzeba chyba sięgnąć po W dniu 7.06.2021 o 15:36, Edmundo napisał: "Karetki pogotowia ratunkowego PRL" i liczyć na to, że Agencja CB wypuści coś o starszych zabudowach. Cytuj
Edmundo Napisano 14 Czerwiec 2021 Napisano 14 Czerwiec 2021 (edytowane) 8 godzin temu, ptasznik napisał: Tego w książce nie ma. Być może nadwozie N-212 nie było "jelczańskie", może produkowane w Kielcach, może w Nysie. 8 godzin temu, ptasznik napisał: O nadwoziu N-117 tyle, że w połączeniu ze Starem 660 M1 utworzyło warsztat Jelcz 574Z i że na podstawie N-117 i N-117AUM Oznaczenie Jelcz 574Z było bardziej "komercyjne" to znaczy tylko dla "cywili" albo na eksport. Zabudowy N-117AUM były też na Star 660, być może montowano je pod koniec produkcji tychże wozów a produkcja trwała do 1983 r. Ciekawi mnie natomiast rozwinięcie skrótu AUM czyli co A-Autonomiczne, U-Uniwersalne, M-Modernizowane ? 8 godzin temu, ptasznik napisał: Wielonoszowe N-234 na 51 i N-444 na 63 Coś mi świta że te zmodyfikowane N-444 były także montowane na "szosowych" Lublinach 51. 8 godzin temu, ptasznik napisał: Trzeba chyba sięgnąć po Karetki leżą i czekają na poczcie, jak odbiorę przesyłkę to napiszę coś o tych zabudowach sanitarnych, o ile oczywiście będą tam konkrety. Edytowane 14 Czerwiec 2021 przez Edmundo Cytuj
hipolit-O4 Napisano 14 Czerwiec 2021 Napisano 14 Czerwiec 2021 Lublin lub Gaz sanitarka na tej fotce z fotopolski. Cytuj
Edmundo Napisano 14 Czerwiec 2021 Napisano 14 Czerwiec 2021 Książkę "Karetki pogotowia Ratunkowego w PRL" polecam, ciekawe opisy autobusów sanitarnych (między innymi) oraz pojazdów prototypowych. Mankament to za mało o karetkach "wojennych" oraz zagranicznych użytkowanych w pierwszych latach po wojnie oraz w latach 50-tych. Co do jakości wydania, to I liga, szkoda tylko że miękka okładka ale to szczegół. Teraz troszkę info. Zabudowy sanitarne na UAZ 469 były montowane przez Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne we Wrocławiu. Nadwozia sanitarne N-243 i N-444 były zarówno na Lublinach 51 jak i na Gazach 63 (jak widać między innymi na powyższej fotografii). Pojazdy RTG na Starach 25L miały nadwozie typu N-560 oparte na nadwoziu N-116. Nadwozia typu 117AUM były zarówno na Star 660 jak i na Star 266. Pojazdy sanitarne wielonoszowe na Star 266 miały nadwozia typu N-550. Co do literatury tematu to ciekawa może być także nowa książka Zdzisława Podbielskiego "Pierwsze były Stary. Historia produkcji pojazdów w Polsce Ludowej", str. 364, format 190x245 mm. Zamówienie poszło . Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.