ptasznik Napisano 21 Sierpień 2021 Autor Share Napisano 21 Sierpień 2021 (edytowane) Do produkcji nadwozi ''Sarna I'' i ''Sarna II'' ''przyznaje się'' Autosan. czy ktoś wie jaka jest różnica między tymi nadwoziami ? ''Sarna II'' to nadwozie kanciaste, a ''Sarna I'' ? Może to budowane w Sanoku nadwozie N-117 lub N-541 z Jelcza ? Na zdjęciach ''Sarna II''. Edytowane 21 Sierpień 2021 przez ptasznik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ptasznik Napisano 21 Sierpień 2021 Autor Share Napisano 21 Sierpień 2021 W dniu 20.06.2021 o 19:56, hipolit-O4 napisał: Takie z lamusa wydobyłem. Z którego roku jest ta instrukcja ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hipolit-O4 Napisano 21 Sierpień 2021 Share Napisano 21 Sierpień 2021 1964 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ptasznik Napisano 25 Sierpień 2021 Autor Share Napisano 25 Sierpień 2021 W dniu 21.08.2021 o 18:06, hipolit-O4 napisał: 1964 Dzięki ''hipolit-O4'' !!! Ha! Czyli co, podobnie jak wcześniej wspomniane N-541 ? Produkcję nadwozia N-117 uruchomiono nie w 1966 w związku z wprowadzeniem rok wcześniej do produkcji Stara 660 M1, tylko znacznie wcześniej skoro w 1964 wydano instrukcję dla nadwozia modelu N-117 A i jego rozwinięcia N-117 AU przeznaczonego do montażu na dwu różnych od siebie pojazdach (N-117 A i N-117 AU I dla Star 66 i N-117 AU II dla Star 25LS). Może zamysł nadwozia powstał już w chwili uruchomienia produkcji Stara 66, w 1958 roku ? Rok 1966 to li tylko uruchomienie produkcji cywilnego warsztatu Jelcz 574 Z (Star 660 M1 + N-117A/AUM), być może będącego odpowiednikiem warsztatu wojskowego budowanego już wcześniej na samochodzie Star 66 (Star 66 + N-117A/AU I) ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ptasznik Napisano 4 Wrzesień 2021 Autor Share Napisano 4 Wrzesień 2021 Naprawdę ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ptasznik Napisano 21 Wrzesień 2021 Autor Share Napisano 21 Wrzesień 2021 (edytowane) Do tytułowego zdjęcia znalazłem jeszcze jedno z tego samego czasu i miejsca. Czyżby w 1969 roku haubice 152 mm D-1 wz.43 ukrywały się w którejś z brygad artylerii ? Edytowane 21 Wrzesień 2021 przez ptasznik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ptasznik Napisano 21 Wrzesień 2021 Autor Share Napisano 21 Wrzesień 2021 Te same kałuże, 22 lipca 1969. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 22 Wrzesień 2021 Share Napisano 22 Wrzesień 2021 (edytowane) 6 godzin temu, ptasznik napisał: Czyżby w 1969 roku haubice 152 mm D-1 wz.43 ukrywały się w którejś z brygad artylerii ? Zapewne tak i moim zdaniem nie tylko w jednej brygadzie ale po dywizjonie w każdej z ówcześnie istniejących brygad artylerii armat. Edytowane 22 Wrzesień 2021 przez Edmundo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ptasznik Napisano 22 Wrzesień 2021 Autor Share Napisano 22 Wrzesień 2021 Dywizjony po trzy baterie, co angażowało całkowity stan posiadanego sprzętu ? Co tam było najbliżej do ściągnięcia do Warszawy ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ptasznik Napisano 25 Wrzesień 2021 Autor Share Napisano 25 Wrzesień 2021 (edytowane) Najbliżej było z Węgorzewa, z 1BAA. Wróćmy do samej haubicy, do jej kół. Koła w wersji pierwotnej były takie same, tyle że pojedyncze, jak w armatach A-19 i haubico-armatach MŁ-20 i miały średnicę 1250 mm. Końcówki osi są zaopatrzone w występy do mocowania szleji. Edytowane 25 Wrzesień 2021 przez ptasznik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ptasznik Napisano 25 Wrzesień 2021 Autor Share Napisano 25 Wrzesień 2021 Jako ciekawostka, takie same koła zamontowali po wojnie Finowie w posiadanych przez siebie armatach 105 mm wz.29. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ptasznik Napisano 25 Wrzesień 2021 Autor Share Napisano 25 Wrzesień 2021 (edytowane) Modyfikacja na wz.43/85 obejmowała wymianę kół na pochodzące od Stara 266 koła 12.00-20. Na zdjęciach widać częściej opony o bieżniku U20A (1120x312) i rzadziej o bieżniku T-45 (1130x340). Pierwsze na obręcz 8.5-20, drugie na obręcz 9.0-20. Zachowane zostały występy do mocowania szleji. Edytowane 25 Wrzesień 2021 przez ptasznik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ptasznik Napisano 26 Wrzesień 2021 Autor Share Napisano 26 Wrzesień 2021 Takie same koła od Stara 266 zostały użyte do modyfikacji do postaci /85 haubic 122 mm wz.38. W tym wypadku zastąpiły one oryginalne koła o średnicy 1180 mm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ptasznik Napisano 26 Wrzesień 2021 Autor Share Napisano 26 Wrzesień 2021 Haubica posiadała jeszcze jedno koło, stalową rolkę do przetaczania. Wstawiało się ją w otwór w sprzęgu ogonów. Jakoś nie ma zdjęć ani rysunków, ale wyglądało to niczym kółko ogonowe samolotu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 22 Luty 2022 Share Napisano 22 Luty 2022 W najnowszej NTW Nr 2/2022 dobry artykuł R. Rochowicza "Lata 80. w artylerii polskich Wojsk Lądowych". Dużo ciekawostek ale też malutkie błędy które zauważyłem czyli w tabeli na str. 81 jest 8 Dywizja Zmechanizowana (Bydgoszcz) a powinno być Koszalin, następnie moździerz 2S12 122 mm a powinno być 120 mm, ale w sumie to szczegóły. Artykuł polecam, wnosi dużo do powyższej dyskusji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ptasznik Napisano 23 Luty 2022 Autor Share Napisano 23 Luty 2022 Właśnie miałem napisać, a tu już napisane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 23 Luty 2022 Share Napisano 23 Luty 2022 I wyjaśniła się kwestia armat 100 mm BS-3 będących w rezerwie od lat 60-tych, w armaty miały być uzbrojone trzy mobilizowane na czas "W" dywizjony artylerii armat przeznaczone do obrony wybrzeża. Co ciekawe to WOP mobilizował dodatkowo dwa dywizjony artylerii przeciwpancernej uzbrojone w armaty 85 mm D-44 przeznaczone także do obrony wybrzeża a takową stanowić miały właśnie nadbrzeżne brygady WOP, trzy pułki OTK, pułki manewrowe MO plus oczywiście siły MW i WOPK. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ptasznik Napisano 24 Luty 2022 Autor Share Napisano 24 Luty 2022 Moździerze 82 mm też się znalazły. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 27 Luty 2022 Share Napisano 27 Luty 2022 W dniu 24.02.2022 o 12:07, ptasznik napisał: Moździerze 82 mm też się znalazły. Tak. Dodam dodam tylko że były jeszcze na stanie Wojsk Obrony Wewnętrznej a na czas "W" także w WOP i MO. Co do dwóch "pokojowych" brygad NJW MSW to nie wiem ale "na chłopski rozum" to na "W" też jakieś wsparcie w postaci broni stromotorowej musiało być, skoro było w brygadach WOP i pułkach manewrowych MO. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 27 Luty 2022 Share Napisano 27 Luty 2022 A co do "nowości prasowych" to w najnowszym jutrzejszym numerze MSiO 1-2/2022 jest artykuł o polskich "bolszewikach" czyli kutrach torpedowych projektu 183. Musowo trzeba nabyć. Kurczaki, przegapiłem kilka fajnych artykułów o MW PRL autorstwa R. Rochowicza, ale może nadrobię. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ptasznik Napisano 23 Październik 2022 Autor Share Napisano 23 Październik 2022 W dniu 26.09.2021 o 02:39, ptasznik napisał: Haubica posiadała jeszcze jedno koło, stalową rolkę do przetaczania. Wstawiało się ją w otwór w sprzęgu ogonów. Jakoś nie ma zdjęć ani rysunków, ale wyglądało to niczym kółko ogonowe samolotu. Harmata inna i rolki dwie, ale takie coś to właśnie było. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ptasznik Napisano 23 Październik 2022 Autor Share Napisano 23 Październik 2022 A tymczasem ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.