Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Ale tydzień, towarzysze...

Dopiero co pokazałem jedną nowość, a tu - proszę, kolejna. Dostałem właśnie fotografie wykonane podczas budowy hiszpańskiej repliki. I na jednej z nich widać ustawione obok siebie wzorcową Avro ROTA K4232 (to ta, która obdarto i obmierzono), a obok - nowo zbudowaną replikę (oznaczaną często jako MZA). Stoją śmigło w śmigło. I co można w takim momencie stwierdzić w kwestii kolorów łopat?

two_ciervas.thumb.jpg.346fa819f58c14f2081893af9e0556f6.jpg

Kurczę, czyli znowu muszę przemalować sylwetkę barwną...

Edytowane przez KayFranz
Napisano

Dotyczy K4232 (ROTA) - wygląda na to, że powierzchnie zewnętrzne łopat śmigła były malowane i są w takim samym kolorze jak golenie podwozia a powierzchnie wewnętrzne były malowane na ciemno (szaro, na czarno ?) może by nie było odblasku, który mógłby razić oczy pilota (?)

Napisano

Śmigło Fairey było aluminiowe, więc raczej go nie malowano (od przodu, rzecz jasna). Czytam sobie opis budowy hiszpańskiej repliki i tam określają śmigło jako "metalizado" - czyli "metaliczny". Może przód był pociągnięty srebrzystą farbą, ale ciężko to stwierdzić na zdjęciach sprzed wojny, a nawet na współczesnych.

Na marginesie jedna uwaga - ze względu na przepisy hiszpańska replika (ta budowana w Maestranza Aérea de Albacete czyli w skrócie MAZ), jako latająca, musiała dostać ruchomy ster kierunku, a przy okazji powiększono jego powierzchnię. Standardowe Ciervy miały tylko odginaną na ziemi płetwę (trymer), bez możliwości sterowania w locie.

Napisano
Godzinę temu, Spirit of Warsaw napisał:

...będzie jakiś melanż?...  ? 

Chyba raczej kolaż.

Ta sylwetka jest już dawno nieaktualna. Właśnie przygotowuję wersję 2020.09.06 - jeśli ktoś chce sobie wydrukować i zakleić tę z WLU, niech pisze. Wieczorem.

  • 2 weeks later...
Napisano

Międzynarodowa mafia wiatrakowa ma się dobrze ?

Kolejny film z litewską ważką, jak zwykle - nikt nie ma tabliczki ze strzałką i napisem "TUTAJ JEST SREBRNE"...:

Plus bonusik do dyskutujących o spadochronach siedzeniowych Irvinga.

Ačiū, Audriau!

Napisano

"...nikt nie ma tabliczki ze strzałką i napisem "TUTAJ JEST SREBRNE"...:"

Fakt nie ma takiej tabliczki, ale jeśli przyjmiemy, że litewski wiatrak był malowany tak samo jak polski ( a czy faktycznie był ?) to jak zrobimy stop klatki to mamy taki widok...:-)

 

cierva.png

Napisano
1 godzinę temu, balans napisał:

Było na forum zdjęcie naszej Ciervy zrobione przez Niemców w zajętym Toruniu. Nic nie wniosło do tematu?

Nie wiem, co dla Ciebie jest "nowe". Trochę z tej fotografii da się wycisnąć... Trzeba tylko patrzeć i kojarzyć to, co widać (albo uświadomić sobie czego NIE WIDAĆ).

 

2 minuty temu, Sedco Express napisał:

"... jeśli przyjmiemy, że litewski wiatrak był malowany tak samo jak polski ( a czy faktycznie był ?)

Gwarancji chyba nikt nie da. Ale fakt, że ma kadłub pomalowany dokładnie tak samo jak inne Ciervy skłania mnie do myśli, że to jest standardowe, jednakowe dla wszystkich wiatrakowców z Woodford malowanie. A ono wyglądało tak, że stateczniki były srebrne z obu stron. Fotki są wcześniej w tym wątku.

Wrzuciłem film "na bęben".

snap_00h00m18s375.jpg.fde21a51bb35dc570149a3f682882877.jpgsnap_00h00m24s875.jpg.1cdc4d1f138f2b9d94784cd26bf57dcd.jpg

Wydaje mi się, że stateczniki od dołu są jaśniejsze niż kadłub. Po drugie - zastrzały, widoczne pod statecznikiem odcinają się od powierzchni dolnej, są ciemniejsze. Gdyby były tego samego koloru, to powinny być wręcz jaśniejsze (bo są lepiej oświetlone) niż dolna powierzchnia statecznika, a jest odwrotnie. Ja to tak widzę. Inny może widzieć inaczej i nie mam na to wpływu. Panem Bogiem Wszechwiedzącym byłem jakiś czas temu, potem wydoroślałem. Może wyjdą kiedyś fotografie zrobione przez zawodowca, najlepiej na szklanym podłożu, bo ówczesne błony były jeszcze niedoskonałe. Nie wiem, jak było naprawdę. Mogę tylko szukać zbieżności, porównywać fakty i zgadywać.

Natomiast jestem wręcz pewien, że także i litewski wiatrak miał ten napis o podpieraniu przy węźle mocowania podwozia.

snap_00h00m21s625.jpg.1b765c68cf05d26251cbb60daf1e638c.jpg

Teraz muszę zapytać litewski odłam "mafii", jak on mógł brzmieć.

Napisano

G-ACFI miał inne malowanie niż na tym rysunku. I nie był to C.30P, tylko najzwyklejszy C.30 - prototyp pierwszy z pierwszych. Tak więc akurat ta grafika to fantazja.
Natomiast wszystkie cztery C.30P rzeczywiście były niebieskie ze srebrnym statecznikiem - i może tym zasugerował się rysownik.

  • 2 weeks later...
Napisano

To jeszcze z innego kraju.
Szwajcarska HB-MAB, zakupiona przez rząd tego kraju, a dostarczona przez J. Richardsona w styczniu 1935 do Berna.

Schweizer-Aero-Revue-1935-02-cover.thumb.jpg.02cbea7df878079787b5fd7600f5f37b.jpg           1027815571_Cierva-C.30A-HB-MAB.thumb.jpg.74c54fa3c02b7976038ed0bce0269d6e.jpg

Na foto okładkowym (jeszcze nie ma namalowanego krzyża na ogonku) kolor dolnych części statecznika jest wyraźnie jaśniejszy niż ciemnych  elementów kadłuba, co istotniejsze - te elementy statecznika są gorzej oświetlone niż kadłub. Foto okładkowe, więc wykonane i wydrukowane z dobra jakością i półtonami.
Przy okazji - szwajcarska maszyna też miała jakiś napis obok węzła mocowania podwozia.

Napisano

   No właśnie o fotkę tej tabliczki proszę już od paru miesiący...prawdopodobnie dotyczy ona parametrów i ustawień amortyzatora...U naszej SP-ANN musiała być taka sama i na pewno...po angolsku.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie