Skocz do zawartości

Polska Cierva C.30A SP-ANN


Rekomendowane odpowiedzi

Tak przy okazji mam dwa pytania do znawców tematu:

1. Czy ciemnoniebieski kolor, to był standardowy kolor wytwórni na rynek cywilny?

2. Czy warto założyć odrębny wątek "Dawne wiatrakowce", bo trochę ich przed wojną skonstruowano [np. w USA firma Kellet w tym się specjalizowała], a o sowieckich gdzieś czytałem, że nawet wzięły udział w walkach na początku wojny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Tak.
W zasadzie były dwa zestawy malowania Cierv C.30A (nie mylmy ich z Avro 671 Rota, bo to oznaczenie wersji wojskowej, trochę różniącej się od cywilnej) przez wytwórnię w Woodford. Ciemnoniebieski ze srebrnymi elementami oznakowania i srebrny z ciemnoniebieskimi oznakowaniami. Parę sztuk - ale na życzenie klienta - było malowanych inaczej.

2. Jeśli moja opinia kogokolwiek obchodzi - nie potrzebujmy kolejnego zbioru informacji z Wikipedii. O ile ktoś ma jakiś problem lub pytanie i nie daje rady ze znalezieniem odpowiedzi w publikacjach lub w necie - wtedy tak, ale powielanie wszystkiego? Bez sensu.

Co do sowieckich - to jest to możliwe w kraju, który nawet kombajny uzbrajał:
62965633_KamowA7-3aprzekroj.thumb.jpg.7c2db5320fd1d1e414d8f47c973299e3.jpg

Tak na marginesie - wie ktoś, jakiej amunicji, nie przestrzeliwującej łopat wirnika mogli używać Sowieci?

Natomiast potwierdzony udział w walce mają francuskie LeO C30 - co prawda loty łącznikowe i rozpoznawcze w 1940, ale zawsze. W końcu o naszych RWD-8 też się wspomina...

Edytowane przez KayFranz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@KayFranz - "Ciemnoniebieski ze srebrnymi elementami oznakowania ..."

Skąd jest informacja o srebrnym kolorze oznaczeń ?

Na planie radziecki Kamow A-7 i nie tylko nie przestrzelił sobie łopat wirnika ale uszkodził fińskiego Fokkera D-XXI

(Зафиксирован воздушный бой с истребителем Фокер D-XXI, в котором летчик В. М. Воронцов (бывший летчик истребитель) вовремя предупрежденный наблюдателем используя высокую горизонтальную маневренность автожира А-7, встретил самолет противника на встречном курсе и повредил его из синхронного пулемета ПВ-1.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Sedco Express napisał:

@KayFranz - "Ciemnoniebieski ze srebrnymi elementami oznakowania ..."

Skąd jest informacja o srebrnym kolorze oznaczeń ?

 

Z brytyjskich, litewskich, czeskich i norweskich publikacji.


Plus moja analiza fotografii z epoki  676573593_Hangar_Franza240.png.093fc5be5e5556d6ecf20ed6864caeb9.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

       Nie było fotki  naszej  ważki z dwuosobową załogą...była chyba na tym forum latka temu....Krzysiek chyba nie chodziło o przeciągi...raz ,że przednia kabina była oddzielona przedziałem..chyba sklejkowym a po drugie chodziło o stałe wyważenie wiatraka bez  osoby z przodu.Należało zatem zabudować stały balast i go zabezpieczyć...i aby nie kusiło zaślepiono przednią kabinę...raczej sklejką....pzdr.

  Ps.Zgadzam się z malowaniem naszej ważki wg.źródeł czeskich...też mam taki przekaz...

cierva_c30a_spann_dwuosobowa_zaoga.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podrzuć mi ten fragment książki (może być zdjęcie) - dam to domowemu tłumaczowi, to się ustosunkuję. Ja sądzę, że nie używano dodatkowej farby do malowania. Były tylko niebieska i srebrna.
Co do czeskich artykułów, to zamieszczone tam zdjęcia pokazują ciemny odcień łopat. Nie wygląda to na srebrny. Oczywiście możliwe, że łopaty zostały pomalowane już nad Wełtawą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie takie same. Widać, że polskie oznaczenia i czeskie były malowane w Anglii a tam zapewne mieli komplet szablonów liter i stąd ten sam ich wygląd.

PS - na tym z lotniska we Francji litera "A" taka sama jak na polskim i czeskim wiatraku.

Edytowane przez Sedco Express
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Hornet napisał:

      Krzysiek potwierdzenie twego przypuszczenia co do opisu na prawej burcie naszej Cerv-y...

Eee, tego, wie-ee-e-mmm... Cały czas czekam, aż będę mógł napisać "Panowie, jest robota do machnięcia". Mam przygotowaną zgadywankę śledczą dla uczestników wątku, tylko nie mam zgody najważniejszej osoby na publikację fotografii. Ale może niebawem...

Bądźcie na nasłuchu - czy jakoś tak.

 

I mam prośbę - to jest wątek o POLSKIEJ Ciervie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

      Rzeczywiście skupmy się na naszej Ciervie...I mam zatem pytanie oprócz tabliczek których poszukujesz Krzysiek nie tylko Ty....he,he,he...Czy udałoby się prześledzić drogę powrotną do Polski Ciervy po zakupie....musiał lądować po drodze...więc czy jest ślad w prasie zagranicznej  tego przelotu i czy ktoś już zdecydował się na taką kwerendę??Pewnie dałoby to jakiś obraz tego przedwsięwzięcia....bo przecież w locie kpt.Stachoń nie tankował swojego wiatraka...Pzdr.

Edytowane przez Hornet
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przynajmniej jeszcze jedna niepublikowana tutaj fotka naszej Ciervy jest na moim blogu

No i jeszcze ta ze str. 308 książki, którą w międzyczasie pozmienialiśmy, a której chyba nikt nie powiesił...

715823210_CiervaC.30ASP-ANN-poprzylocie(KF).thumb.jpg.01a3781abbca07bd9fedb1b5c7e52601.jpg

 

Wpis na blogu poprawię, bo on jest sprzed paru tygodni, a działo się ostatnio... W zasadzie to stąd wziął się ten wątek.

Edytowane przez KayFranz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Nadejszła wiekopomna...

Panowie, jest robótka do machnięcia!

Dzięki staraniom pana Stanisława Powały-Niedźwiedzkiego mamy fotografie opisów masowych polskiej Ciervy. Technika dość specyficzna, ale ponieważ obraz na tej przedwojennej fotografii jest tylko trochę większy niż 8x5 cm (mniej więcej dwa pudełka od zapałek obok siebie - takie miniaturki wtedy robili), to skaner niewiele by tu pomógł, w każdym razie domowy. Trzeba było zatrudnić lupę i obiektyw aparatu. Powstała seria fotografii, połączyłem wszystkie w jeden montaż, dodałem też numery i pola do ewentualnej dyskusji, o którym miejscu i elemencie opisu mówimy.

Zadanie:

Odtworzyć treść opisów masowych na Ciervie SP-ANN.

 

Materiały:

8 próbek w jednej:

test_8_probek_1600g_ODK.thumb.jpg.6f28a5189c33a8a7673349986bb7f48d.jpg

Może to coś pomoże, a może odwrotnie - załączam dane ważki podane w Skrzydlatej Polsce z 1935 r. :

dane_techn_C30_1934_BStachon.thumb.jpg.7985e23f05b2f066263a34ad01e6877e.jpg

Żeby nie było za łatwo - dane z anglojęzycznego opracowania (nie ma gwarancji, że te napisy nie powstały jeszcze na Wyspie):

Stron6---Avro-C.thumb.jpg.850c284b0d5763db22a0ec054e021803.jpg

Napisem "TU PODNOSIĆ" proszę się nie zajmować, wyszedł dobrze i jest odtworzony. My mamy do odgadnięcia treść tych czterech linijek, trochę zasłoniętych zastrzałem statecznika.

I jeszcze jeden drobiazg:
Czy znacie w Lublinie (albo bliskiej okolicy) zakład lub osobę mogącą zeskanować taką fotografię w dużej rozdzielczości i na tyle fachowo, żeby dało się uzyskać więcej?
W necie to ja sobie sam znajdę, chodzi mi teraz o namiar na kogoś POLECANEGO - czyli o którym można powiedzieć z przekonaniem, że da radę, a nie, że tak napisze na stronie. I założy bawełniane (sprane, oczywiście - żeby nie zostawiać kłaczków) rękawiczki, zanim weźmie odbitkę do ręki. Wystarczy tylko sam skan, czyszczeniem to ja się zajmę - ci, którzy mnie znają, wiedzą dlaczego.
Jeśli znacie, to napiszcie, proszę, najlepiej od razu do właściciela (na jego blogu zszachownica.blogspot.com jest adres mailowy). Blog ma u mnie w 5/5 gwiazdek w skali miodności.

Są pytania? Nie widzę.
Wykonać!

Edytowane przez KayFranz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W polskim lotnictwie wojskowym rozróżniamy (prócz różnych napisów, oznaczeń jednostek wojskowych, kodów, nr ewidencyjnych, identyfikacyjnych, napisów informujących o typie/przeznaczeniu samolotu, nr. fabrycznym itp.) :

1. Napisy eksploatacyjne - np. ":Tu podnosić", "Tu podpierać", "Bez pasażera lub równoważnego ciężaru nie startować" (w miejscach gdzie zachodzi konieczność - miejsce gdzie należy podpierać, na burcie poniżej kokpitu itp.)

2. Napisy informacyjne (opis ;"ciężarów", tzw. napisy "masowe") zwykle były to:

- ciężar użyteczny

- obciążenie całkowite

- waga samolotu gotowego do lotu (masa startowa)

- ciężar paliw (w rozbiciu na: benzynę i olej)

W/w napisy malowano białą (lub czarną) farbą na sterze kierunku (czasem na stateczniku pionowym)

Taki system oznakowania w polskim lotnictwie wojskowym przyjęto wzorując się na systemie francuskim.

"Nasza" Cierva" (prócz napisu(ów ?) eksploatacyjnego "Tu podnosić") ma napisy informacyjne ("ciężary") na burcie kadłuba pod statecznikiem poziomym.

Pytania:

1. Czy były inne napisy eksploatacyjne prócz "Tu podnosić"

2. Czy napisy informacyjne ("ciężary") były namalowane z obu burt kadłuba czy tylko z prawej strony ? (uważam, że z obu)

3. Jakie są napisy "masowe' - do odszyfrowania

4. Co z napisem informującym o nazwie/typie/nr samolotu ? Czy był ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
2 godziny temu, Barbapapa napisał:

Jak odbywało się sterowanie?

Sterowanie Ciervy C.30 (niezależnie od wersji) odbywało się TYLKO przez zmianę położenia wirnika oraz ewentualnie - mocy silnika. Ruchome powierzchnie na stateczniku poziomym służyły wyłącznie do wytrymowania maszyny w locie poziomym. Do ich ustawiania służyła dźwignia z prawej strony pilota. Orczyk służył TYLKO do sterowania kółkiem ogonowym na ziemi, w locie nie miał zastosowania. Końcówka pionowej płetwy nie była sterowana w locie, dawała się odginać w celu regulacji (na ziemi).
Przy okazji - dla zapobieżenia obrotowi podłużnemu kadłuba na skutek obrotów śmigła (efekt żyroskopowy, silnik i śmigło było lewoskrętne) lewy statecznik poziomy miał profil skierowany stroną wypukłą DO DOŁU i w tym samym kierunku wytwarzał siłę nośną w locie poziomym. Prawa strona statecznika miała profil ustawiony normalnie, wypukłym do góry.

1 godzinę temu, Sedco Express napisał:

Czy napisy informacyjne ("ciężary") były namalowane z obu burt kadłuba czy tylko z prawej strony ?

Takie napisy, o które pytam ( i nazywam je "opisy masowe", chociaż może niepoprawnie) są tylko z prawej strony wielu Cierv: oczywiście na naszej, ale i na obu czeskich czyli na OK-ATS (c/n 739) i na S8 (c/n 754), na litewskiej  LY-LAS (c/n 777) , na austriackiej OE-TAX (c/n 815), na belgijskiej maszynie bez numeracji (c/n 818), na hiszpańskich: Y1-3 (c/n 781), EA-SCA (c/n 756), EA-SCB (c/n 757), na norweskiej LN-BAD (c/n 735), szwedzkiej SE-AEA (c/n 740). Natomiast Niemcy jako jedyni mają te napisy po LEWEJ stronie, ale za to długą sześciolinijkową litanię. Oraz nazwę typu. Mowa o maszynach brytyjskiego pochodzenia: D-EKOM (713)  i D-EKOP (714). Tyle widzę na zgromadzonych fotografiach. Mam świetne fotki holenderskiej PH-HHH (tej oryginalnej "Donna Dulcynea", byłej G-ACWJ, a nie ex-szwedzkiej stojącej dzisiaj w muzeum) i ona nie ma nic z obu stron. Tzn. ma ten krótki napis "LIFT HERE" czy jak tam to jest po holendersku, ale tych długich opisów już nie. Co ciekawe - nie ma ich też na brytyjskich maszynach cywilnych.

Dwie ilustracje polskich opisów: P11c (tylko z lewej) i PWS 5t2 (ten miał opisy z obu stron steru).

opisy_P11c.jpg.2b19f042ed6f542353c4cf8173e3a747.jpg       opisy_PWS5t2.jpg.1118474209b8c151c4e6f59e0bd234de.jpg

Wynika z nich, że jakiegoś ścisłego standardu nie było.

Dwie mało wyraźne fotografie tego samego napisu, tym razem z fotografii z NAC-U:

1070542665_frgm_CiervaC30RWD9.thumb.jpg.6fa7ed8e73aa6e3d832a75254035d8bd.jpg

1176806487_frgmPIC_1-G-4133-1.thumb.jpg.7ed2f5b34fcebf479d10d7af26d4c15c.jpg

 

Edytowane przez KayFranz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Dokładne przeznaczenie płaszczyzn korygujących w ogonku Ciervy C.30A.

Fig_10_tail_trimming_flaps.thumb.jpg.d349c2e18f6e1958cde32c3bfd4d85d1.jpg

Co prawda obrazek pochodzi z dokumentacji do Avro 671 Rota Mk.I (gracias, amigos, por archivos desprotegidos... ?), ale to w tym akurat miejscu bez różnicy. "Avro 671 Rota Mk.I" to oficjalna nazwa wojskowej wersji Ciervy C.30A, często używana zamiennie. Chociaż to niedokładnie to samo - wersja wojskowa miała parę różnic, np. dodatkowy panel na apteczkę w tyle kadłuba, z lewej strony - czego nie mają zwykłe Ciervy, inaczej rozwiązano zamykanie pokryw silnika, odrobinę inny był silnik. Podejrzewam, że w kabinie mogły być też jakieś uchwyty na rakietnice czy mapy, ale w muzealnych egzemplarzach tego nie widać.

Edytowane przez KayFranz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie