Jump to content

Prośba o pomoc w odczytaniu książeczki wojskowej pradziadka.


Recommended Posts

Witam serdecznie.

Długo zbierałem się, żeby spisać historię najbliższej rodziny. Opieram się na wspomnieniach babci, które skwapliwie zapisywałem po cotygodniowych wizytach u niej, potwierdzam i uzupełniam wspomnienia dostępną literaturą. Niestety mam jeden problem- nie potrafię rozszyfrować zapisów w książeczce wojskowej pradziadka. Na podstawie zawartych w niej informacji nie wiem w jakiej dokładnie jednostce służył (zapis- 7 pułk ułanów austr.) , w jakich dwóch dużych bitwach brał udział (prócz Iwonogrodu, Brześcia, Krakowa i M. Grappa), a także co istotne- jakie konkretne odznaczenia (prócz Krzyża Wojskowego Karola) otrzymał. Z opowiadań babci wynika, że pradziadek bardzo zasłużył się podczas jakiejś obrony dużego miasta i otrzymał z rak cesarza lornetę, dwu kopertową srebrną cebulę i  sygnet. Niestety lorneta poszła do lasu wraz z babcinym bratem w czasie II WŚ i nie wróciła, sygnet został skradziony już po wojnie przez koleżankę babci, a cebula jest u jednego z synów brata do którego obecnie staram się dotrzeć. W każdym bądź razie dokumenty i odznaczenia z Wielkiej Wojny uratowały rodzinę podczas rewizji przeprowadzonej przez żandarmerię. Ponoć przeszukującym dom Niemcom zaimponowały dokonania pradziadka i represje ominęły jego rodzinę.   Może to tylko legenda, a może jest coś na rzeczy. Z chęcią zebrałbym więcej informacji o pradziadku. 

Czy ktokolwiek mógłby mnie nakierować? Wskazać, gdzie napisać w tej sprawie? Jakieś archiwa austriackie? Czy może szukać u nas w kraju? Może ktoś skojarzy jednostkę? 

Bardzo proszę o jakiekolwiek wskazówki. 

P6076494.JPG

P6076490.JPG

P6076484.JPG

Link to post
Share on other sites

Nie patrzyłem na to pod tym kątem... Możliwe, że więcej przesiedział na tyłach, ale z drugiej strony te odznaczenia... Chyba na "gębę" ich nie dawali? Zresztą nawet nie wiem jakie otrzymał i jakiej rangi były. 

Link to post
Share on other sites

 

1 godzinę temu, Barbapapa napisał:

Odznaczenia:

a. 1,2 klasy srebrny, brązowy krzyż niemiecki,

b. żelazny krzyż zasługi,

c. krzyż Karola

 

zrób dobre foto (pionowe) samej sekcji z nazwami bitew

No własnie- Krzyż Niemiecki- w spisie odznaczeń Ck armii go nie widzę. Możliwe jest uzyskanie Krzyża Żelaznego? 

Czy załączone zdjęcie wystarczy? Jeżeli nie- jutro postaram się o lepsze. 

Czy poznaje Pan może przy okazji te emblematy widniejące na jego mundurze? 

Co do Piawy- wszystko możliwe. Zwłaszcza, ze leży nieopodal M. Grappa. 

 

bitwy.jpg

Link to post
Share on other sites

jeśli idzie o krzyż żelazny zasługi to:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Krzyż_Żelazny_Zasługi

Twój pradziad brał udział, z tego co napisane, w walkach na terenie Rosji, Rumunii oraz Włoch.

 

Odznaki na mundurze ciekawe o tyle, że:

a. brak wstążek jak w przypadku medali,

b. brak widocznych elementów zawieszeń jak w przypadku medali.

 

Ciekawie zapisany przebieg służby: wnoszę że 1905-1908 oraz 1914-1918. Skąd ta przerwa? Jaki był rok urodzenia pradziadka? Ok. 1885?

Ciekawy kurs jaki ukończył: miotaczy min w połączeniu z 7 pułkiem ułanów (być może chodzi o Ulanen Regiment „Erzherzog Franz Ferdinand” Nr. 7. Ten pułk walczył m.in. na płn. Mazowszu więc Brześć Litewski w miarę w zasięgu.

Na tym z lewej strony dopatruję się profilu twarzy zwróconego w lewą stronę, i tyle na razie.

Link to post
Share on other sites
11 minut temu, Barbapapa napisał:

Twój pradziad brał udział, z tego co napisane, w walkach na terenie Rosji, Rumunii oraz Włoch.

Ciekawie zapisany przebieg służby: wnoszę że 1905-1908 oraz 1914-1918. Skąd ta przerwa? Jaki był rok urodzenia pradziadka? Ok. 1885?

 

Mało tego- z tego co zapisane w książeczce to z niewoli zgłosił się do naszej armii we Francji (przepraszam za jakość zdjęć). Szkoda, że nie zachowała się książeczka austro- węgierska. 

Co do daty urodzenia to 1884 rok. A jeżeli chodzi o ten pułk to mogłoby się zgadzać- z tego co znalazłem dzisiaj w Internecie to jakaś zapasowa jednostka pułku stacjonowała w Brzeżanach czyli około 70 km od Brzozdowiec, gdzie się pradziad urodził i mieszkał do wypędzenia w 1945r. Ze składu pułku wynika, ze ok 70% to byli Rusini, 20 % Polacy. Jako "autochton" ruskim władał równie dobrze jak ojczystym. 

Niestety nie znam żadnych detali związanych z okresem sprzed 1924r oprócz tego co napisałem. 

P6076497.JPG

Link to post
Share on other sites

Poproszę osobę u której ta fotografia jest o dokładniejsze zdjęcie. Jeżeli się nie uda to pojadę tam we wtorek i zrobię zdjęcie cyfrową lustrzanką w dużej rozdzielczości.

Wielkie podziękowania za pomoc. 

Link to post
Share on other sites

Dzięki! Wyprzedziłeś mnie dosłownie o minuty 🙂 Własnie zacząłem grzebać i wpadłem na tą stronę 🙂 

No to jeszcze tylko zostaje tajemnica drugiej odznaki (pewnie, dzięki podanej przez Ciebie stronie uda się szybko zidentyfikować)  i tajemniczej, ostatniej bitwy. Zakładając, że brał udział w bitwie pod Piawą w czerwcu 1918r, następnie zapewne w trzeciej fazie bitwy o M.Grappa, do włoskiej niewoli dostał się między 24 października, a 3 listopada. Jeżeli nie, to od 3 listopada żadnych wielkich bitew CK armia już nie toczyła. 

No chyba, że szukać należy o wiele bardziej na wschód. Może to któraś z bitew już w Armii Hallera przeciwko bolszewickiej nawałnicy? 

Oj czuję, że trzeba zacząć przygodę ze źródłami i historią Wielkiej Wojny. Zapowiada się pracowita wiosna i lato. 

Link to post
Share on other sites

Reasumując i po kolei:

 

Strony 8 oraz 9

  1. Udział w ważniejszych bitwach:

    Iwan Grot – Sedco Express wskazał już, że może chodzić o Iwanogrod [Twierdza Dęblin]; (pamiętajmy generalnie, iż te wszystkie zapisy powstały w efekcie rozmowy, ze słuchu, stąd i możliwe błędy,

    Brześć Litewski

    Kraków,

    Monte Grappa,

    ??? - ostatnie umyka ale wrócę do tego na koniec.

  2. Odznaki i pochwały:

    1, 2 klasy srebrny, brązowy krzyż niemiecki,

    żelazny krzyż zasługi,

    krzyż Karola.

  3. Stan zdrowia:

    ranny w prawą rękę na froncie rosyjskim

  4. Pobyt w szpitalu:

    wygląda jak „Morawska” i jakieś trzy literki jak „psk” które umykają, może jakiś skrót np. „polowy szpital kawalerii”. Jest wieś Morawsko na ten przykład w powiecie jarosławskim. Może prześledzenie szlaku bojowego 7 pułku coś wniesie...

    ranny 1915/1916

 

Strony 6 oraz 7

  1. Służba w obcych armiach (zwracam uwagę na archaizm w sposobie pisania słów jak „armji”), współcześnie takie końcówki piszemy jako „-ii”. Taki też zapis widzę w nazwie ostatniej lokalizacji, ale o tym na koniec:

    (1)905-(1)908,

    1914-1918

    7 p(ułk) ułanów lub 7 p(ułk) ułanów austr(iackich),

    austr(iacki) sierżant sztabowy lub sierżant sztab(owy).

 

stopień współgra ze zdjęciem i trzema gwiazdkami na kołnierzu – tzw. Zugsführer

  1. Rysopis:

    Włosy: blond,

    Oczy: siwe (interesujący kolor choć na początek wyglądało iż są „piwne”),

    Brwi: blond,

    Nos: propor(cjonalny),

    Usta: mierne,

    Broda: golona,

    Twarz: pociągła.

  2. Ogólny stan zdrowia: A i chyba podpis nieczytelny (lekarza?), inny kolor atramentu

  3. kurs miotaczy min

  4. Udział w wojnach:

    przeciwko Rosji 1914/1916, Rumunii (oryg. zapis Romunji; ponownie ta końcówka -ji) 1916/1917, Włoch 1917/1918,

    pobyt na froncie (formacja) nieczytelne

     

Strony 10 oraz 11

  1. Przebieg służby wojskowej:

    Pobrany 6.01.1919 ochotnik,

    Wcielony 6.01.1919 do 4 p(ułku) tu wyraz nieczytelny kon(nych), w sekcji poniżej widać iż został wcielony do 4 pułku strzelców konnych. Ale w tym miejscu nazwa jest inna – jaka?

  2. Służba w szeregach:

    Do niewoli włoskiej dostał się (w) 1918 r(oku) następnie wstąpił do armii polskiej we Francji. Zdemobilizowany dnia 15.01.1920 przez coś (może Dep.artament. Kwat.ermistrza?) 4 pułku strzelców konnych Roz(kazem) M.S.W. (przyp. Ministerstwo Spraw Wojskowych tu link do schematu organizacyjnego: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ministerstwo_Spraw_Wojskowych) Dep. I Nr 77/2 z 2.10.1919

  3. Przeniesiony do rezerwy 30.04.1923 Kom(isja)? Kontr(olna)? dalej nieczytelne

 

Tyle z czytania mojego i zgadywania.

Jeśli idzie o miejsca bitew. Według mnie raczej nie została zachowana pełna chronologia, czy Kraków nie zdarzył się na samym początku? Wiele może pomóc prześledzenie losów 7 pułku ułanów. Niemniej jednak pytanie dotyczy ostatniej lokalizacji. Mamy ten sam zapis końcówki słowa -ji, czyli można założyć -ii i to w najpopularniejszej zbitce czyli -nii. Znaki 2-5 to -uksa-. Czyli może być cały koniec jako -uksanii. Zostaje znak pierwszy. Najbardziej przypomina „F” oraz „T” ew. niedorobione „P”. Pamiętamy, że pisane było ze słuchu, że są błędy w zapisie. Mnie najbardziej całość przypomina przekręcone słowo „Toskanii”. Może chodzi o krótki etap niewoli, choć niewłaściwa sekcja (nie bitwa). Ale nic innego mi nie wpadło do głowy.

 

Może ktoś inny wpadnie na właściwy trop.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Biję pokłony w podzięce z zainteresowanie się tym wątkiem. 

Jutro postaram się o namiary na wojskowe archiwum w Austrii i przy okazji na piszę list do naszego. Może coś mają konkretniejszego.  

Pamiętam, że jakieś piętnaście lat temu dzięki informacjom z naszych archiwów wojskowych udało mi się "zaktualizować" datę, miejsce śmierci i pochówku jednego z babcinych braci. Cała rodzina sądziła, że leży gdzieś pochowany w rejonie Niesky  i zmarł od poniesionych ran 24.04.1945r (informacja podana w miesięczniku Wojsko Ludowe) , tymczasem, okazało się, że data śmierci to 25.04, a miejsce pochówku to cmentarz w Zgorzelcu. 

Także niezła przygoda wyjaśniania historii pradziadka przede mną. 

Jeżeli uda mi się ustalić coś konkretniejszego i ciekawego- napiszę o tym. 

Jeszce raz bardzo wszystkim, a zwłaszcza Tobie Barbapapa dziękuję!

Link to post
Share on other sites
  • 10 months later...
W dniu 8.03.2020 o 15:19, Barbapapa napisał:

i jakieś trzy literki jak „psk” które umykają, może jakiś skrót np. „polowy szpital kawalerii”.

"Polowy szpital kawalerii" ? 🙃  A może jednak " pułk strzelców konnych", co wiąże się prawdopodobnie z późniejsza służbą w WP, w 4 PSK. 

Link to post
Share on other sites
W dniu 8.03.2020 o 15:19, Barbapapa napisał:

Zdemobilizowany dnia 15.01.1920 przez coś (może Dep.artament. Kwat.ermistrza?) 4 pułku strzelców konnych

 " Departament" kwatermistrz pułku ?  A może jednak szwadron zapasowy pułku, " mistrzu" ?

Link to post
Share on other sites
W dniu 24.01.2021 o 15:40, Kresowy napisał:

Niestety po blisko roku nie doczekałem się odpowiedzi wysłanych do konsulatów Austrii i Włoch. Pisałem również do odpowiedników naszego MONu. Cisza. Macie jakieś koncepcje?

Primo - okres pandemii się trafił

Secundo - w przypadku zagranicy pomiń ogniwa lokalne (czyt. polskie). Pisz bezpośrednio do archiwum w danym kraju

Tertio - może warto skorzystać z pomocy Czerwonego Krzyża?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...

Important Information