Cypis Napisano 20 Sierpień 2019 Share Napisano 20 Sierpień 2019 A co do ciekawych zdjęć wersji dowódczych to mam takie zdjęcie (chodzi oczywiście o prawy pojazd , bo lewy to 251/18) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Cypis Napisano 20 Sierpień 2019 Share Napisano 20 Sierpień 2019 Jeszcze jeden dowódczy I wątpliwość , czy ten pojazd jest pozbawiony dachu nad kierowcą ? Bo gość u góry wygląda jakby stał na siedzeniu kierowcy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Młody duchem Napisano 21 Sierpień 2019 Autor Share Napisano 21 Sierpień 2019 Ale sie narobiło...:)) Cypis - a dodaj i stówę:))) i dzięki za konkretne info:)) i kolejne źródła..Jako "kolekcjoner" mam proste /może głupie/ pytanie: czy po elementach zewnętrznych, wizualnie można rozróżniać te podtypy dowódczych? wiem, że wersje "z proporczykami" to zazwyczaj wyższe szczeble dowodzenia i tam była tez enigma (?), wiem, że ausf "d" to 251/3, nie ma tam ramówek a jedynie prętówki /takie z --hmmm- rozwidleniami.../. Tych "wiem" jest jeszcze kilka...ale "nie wiem" pewno więcej:)) Z róznych źródeł wynika także, ze we wczesnej fazie oznaczeń esdekeków "3" to nie był dowódczy..tworzył parę z "4" czyli holownikiem armat.. Niestety, na razie nie mogę odnaleźć tego źródła...:((( Dzięki taże za zdjęcie..kolejny klocek puzzle)) może źródło mówi coś więcej /miejsce, czas../? Ten załogant może siedzi bokiem podkuliwszy nogi...??)) mogę to sobie wyobrazić:))) Raczej chyba nie ścinano tej góry - konstrukcja samego esdeka raczej wymagała tego elementu jako usztywnienia..przecież dopiero za tym daszkiem istniały wręgi do których "doczepiano" otwarty przedział transportowy.. W żadnym z typów nie usunięto tego elementu mimo braku miejsca.... By być dokładnym: znam takie dwa przypadki ale raczej to albo prototyp który się nie sprawdził albo coś powojennego - czyli jeździło asfaltem:)) /a nie po dziurach/ no i na koniec: mam nadzieję że to nie jednorazowa Twoja wycieczka do tego tematu....jeżeli napiszesz co leży w Twoich zainteresowaniach na pewno znajdę coś co mnie "boli" i chciałbym się czegoś więcej dowiedzieć...esdeki 251 to szerokie spectrum niejasności, pytań, wątpliwości itp. A jak dodam do tego DAK....uff.. A pozostałym Panom dziękuję....w jak najlepszym znaczeniu tego słowa:))) z marynarskim "tak trzymać !!!!" Kaz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzesio Napisano 21 Sierpień 2019 Share Napisano 21 Sierpień 2019 2 godziny temu, Młody duchem napisał: Raczej chyba nie ścinano tej góry - konstrukcja samego esdeka raczej wymagała tego elementu jako usztywnienia..przecież dopiero za tym daszkiem istniały wręgi do których "doczepiano" otwarty przedział transportowy.. Przede wszystkim widać, że ma tarczę km, a ona stała wszak na tym daszku. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Młody duchem Napisano 21 Sierpień 2019 Autor Share Napisano 21 Sierpień 2019 To też dobry argument Grzesio:))) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Młody duchem Napisano 21 Sierpień 2019 Autor Share Napisano 21 Sierpień 2019 Ba..nie pamietam:))) skleloza - jak mówi moja 4-letnia wnuczka: skleloza dziadku... Co do osłony: mocowana jest standardowo w osi podłużnej, niemniej jest przesunięta daleko w tył zabudowy "stropu" przedziału kierowcy..skrót perspektywy powoduje, ze mnie to zdjęcie nie szokuje... Teraz ja zapytam: a te dwa białe punkciki pod rękami to nie gołe kolana??? mocno zgięte... Dalej obstaję, że technicznie wycięcie tego stropu powoduje znacząca utratę sztywności konstrukcji.. no i po co to???? Kaz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzesio Napisano 21 Sierpień 2019 Share Napisano 21 Sierpień 2019 42 minuty temu, Barbapapa napisał: Kaz, Pamiętasz, jak kiedyś się dziwiłeś, że ja mam inny internet? A pdf-a o którym Grzesio wspomina znalazłeś przypadkiem? Może jest ale w dark-necie... https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.kriegsfunker.com/pdf/Transportkasten_FU.pdf&ved=2ahUKEwijj_LIs5TkAhXklYsKHXAHAZAQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw26s637gf4zXdJrJ9OHz5FA Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Młody duchem Napisano 21 Sierpień 2019 Autor Share Napisano 21 Sierpień 2019 Grzesio..ciekawe to opracowanie jednak dla moich kolekcjonerskich potrzeb nie sięgam w głąb foto...potrzebuję zewnętrznych znamion podtypu.. chociaż z drugiej strony jest kilka zdjęć... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mirosław Jastrzebski Napisano 21 Sierpień 2019 Share Napisano 21 Sierpień 2019 Sd.Kfz.251/3 miał oznaczenie "mittlere Schützenpanzerwagen (I.G), wcześniej Munition und Zubehör des l.I.G.18 auf Mannsch.Kw.(Sd.Kfz.251) als Geschützwagen. Pierwsze dokumenty ( zachowane )dotyczącego nowego przeznaczenia Sd.Kfz.251/3, pochodzą z raportu stanu sprzętowego, z lutego 1943. Pojawił się mittlere Fu.Pz.Wg. W trakcie wojny zmieniono kształt anten montowanych na pojazdach pancernych (Bügelantenne, Rahmenantenne, Sternantenne ). Wyrokowanie jaki sprzęt radiowy został zamontowany w transporterze jest karkołomne, przynajmniej na podstawie obrazu samej anteny. Istniało dziewięć typów tego pojazdu, każdy z innym zestawem radiowym. Np. na pokładzie Sd.Kfz.251/3 IIb zamontowano Fu12, Fu5, Fu4 i Fu.Spr.Ger.f. Na przełomie 1943/1944 m.Funk-Pz.Wg. ( Sd.Kfz.251/3 IV) zastąpił m.Kdo.Pz.Wg.(Sd;Kfz.251/6). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Młody duchem Napisano 22 Sierpień 2019 Autor Share Napisano 22 Sierpień 2019 Dziekuję MJ za informacje:). Potwierdzają moja wiedzę. Niestety także i to, że po wyglądzie zewnętrznym trudno będzie na 100% identyfikować podtyp.. 7 godzin temu, Mirosław Jastrzebski napisał: Pierwsze dokumenty ( zachowane )dotyczącego nowego przeznaczenia Sd.Kfz.251/3, pochodzą z raportu stanu sprzętowego, z lutego 1943. Pojawił się mittlere Fu.Pz.Wg. Czyli logicznym wydaje się wniosek, że kampania wrześniowa, blitzkrieg 1940 , początki DAK oraz początek najazdu na CCCP to były 251/6.. Wysunąłbym tezę, że wszystkie ausf.D w wersji "radiowo-dowódczej" to juz tylko "3". Chyba dość charakterystyczny jest fakt, że nie mam zdjęcia ausf D z anteną ramową... Czyzby lepsze nadajniki lub wzmacniacze anten spowodowały rezygnację z tego typu osprzętu -dość charakterystycznego np. w przypadku nalotu..../szkoda dowódców.../ Kaz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Młody duchem Napisano 22 Sierpień 2019 Autor Share Napisano 22 Sierpień 2019 35 minut temu, Młody duchem napisał: Wysunąłbym tezę, że wszystkie ausf.D w wersji "radiowo-dowódczej" to juz tylko "3". Chyba dość charakterystyczny jest fakt, że nie mam zdjęcia ausf D z anteną ramową... ta..znów szybciej robię niż myślę...sorki. Oczywiście ausf D z ramówką istniały...a przy okazji zaczynam odnosić wrażenie że 508 i 697 to ten sam pojazd..tez taka dziwna antena.. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Młody duchem Napisano 22 Sierpień 2019 Autor Share Napisano 22 Sierpień 2019 Oprócz bardzo ciekawej dyskusji o radiach i antenach czas moze jednak na cos nowego w tytułowym temacie. tu grupa zdjęć opisywanych jako typ "17".. jakieś Wasze spostrzeżenia? informacje? podejrzenia?... moze cos co rozraduje moje serce starego kolekcjonera..:)) tu wystepuje chyba kilka typów Kwk..nie znam się na tym ni w ząb.. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Młody duchem Napisano 22 Sierpień 2019 Autor Share Napisano 22 Sierpień 2019 jak szaleć to szaleć... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzesio Napisano 22 Sierpień 2019 Share Napisano 22 Sierpień 2019 No S38, S39 i S48 to jednak jest Sockellafette z Sd.Kfz. 222 (i podobnież wczesnych Sd. Kfz. 250/9?) S32, S33 i S49 to podobno lotnicza wieżyczka z MG 151/20. Pytanie jaka konkretnie i skąd? S51 i S52 to 3,7 cm Pak, czyli Sd. Kfz. 251/10. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzesio Napisano 22 Sierpień 2019 Share Napisano 22 Sierpień 2019 Dobra, ta wieżyczka lotnicza to jest EDL 151, stosowana m.in na Ju 188 i Me 323. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Młody duchem Napisano 22 Sierpień 2019 Autor Share Napisano 22 Sierpień 2019 no Grzesio...super:)) a co powiesz o s50?? mam jakieś tam podejrzenia,,, te dwa ostatnie 251/10 to tak dla rozruszania szarych komórek:)) takie miałem podejrzenia...i test je potwierdził:)))dzieki... na którym ta lotnicza? słabo u mnie ze zrozumieniem:((( Doświadcza czasami tego biedny Barbapapa... zadajesz tez ciekawe pytania: skąd, jaka, kiedy.....te pytania nie saą mi obce...gorzej z odpowiedziami /dlatego przylazłem na to forum i zanudzam../ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzesio Napisano 22 Sierpień 2019 Share Napisano 22 Sierpień 2019 2 godziny temu, Młody duchem napisał: 3 godziny temu, Młody duchem napisał: Na tych trzech jest EDL 151. Widać, że miała dorobiony pancerz dla strzelca, który siedział w niej na lewo od armaty. S50 to mi się jakoś wogle nie podoba... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Młody duchem Napisano 22 Sierpień 2019 Autor Share Napisano 22 Sierpień 2019 Ba...tak tez myślałem--podróba:((( Grzesio: dzięki, mi trzeba łopatą...:)))tylko to skutkuje Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mirosław Jastrzebski Napisano 22 Sierpień 2019 Share Napisano 22 Sierpień 2019 S30 i S31- Sd.Kfz.251/17 Ausf.B ( tak oznaczano pojazd wyposażony w Schwebelaffete, Ausf.A. wyposażony był w Hängelafette), zakłady Büssing- Nag Berlin, pojazd doświadczalny. S34- Sd.Kfz.251/17 Bastogne 1944/1945 S 35, S36, S37- Sd.Kfz.251/17 S 38, S39, S40 - tak jak wspomniał Grzesio, Sockellafette, ćwiczenia z pododdziałami 2.SS Pz.Div. Das Reich ( wg. T. Jentza to Sd.Kfz.251/17). S46 - Sd.Kfz.251/17 z Führer Begleit Brigade, okolice Heiderscheid 1944/1945 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Młody duchem Napisano 22 Sierpień 2019 Autor Share Napisano 22 Sierpień 2019 dzięki za informacje MJ..ale s30 i s31 to na 999% ausf.D...:)) zobacz typ bocznych pojemników..to najbardziej wizualny wyróznik:) Z moich informqcji też wynika ze to pojedynczy egzemplarz w tym typie:)) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzesio Napisano 22 Sierpień 2019 Share Napisano 22 Sierpień 2019 8 minut temu, Barbapapa napisał: to jedyne Hängelafette jakie jest na zdjęciach też siedzi na "D" i jest oznaczane jako 251/23. Czy się mylę i jest inaczej? Jeśli myślisz o tym sylwetkowym zdjęciu 251 z Haengelafette, to jest ono fotomontażem, z wieżą wklejoną ze zdjęcia 250/9. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mirosław Jastrzebski Napisano 22 Sierpień 2019 Share Napisano 22 Sierpień 2019 @Młody duchem Rzecz nie dotyczy "budy", bo jest to istotnie Ausf.D. Tu chodzi o podział ze względu na podstawę działka. Sd.Kfz.251/17 z Schwebelaffete to Ausf.B. Sd.Kfz.251/17 z Hängelafette to Ausf.A. Nota bene, Ausf.A nigdy nie doczekał się realizacji, zresztą tak jak i Sd.Kfz.251/23 mimo, że istniały ku temu przesłanki pod postacią instrukcji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Młody duchem Napisano 23 Sierpień 2019 Autor Share Napisano 23 Sierpień 2019 Barbapapo...to rozbity prototyp:))))) pewnie musiałbym napisać: Sd.Kfz. 251/17 ausf.D z uzbrojeniem ausf.B - to do MJ:)) tak nawiasem: np. dla "3" czy też "6" określano rodzaj wyposażenia cyfrą rzymską..i to dla mnie jest bardziej czytelne /ot, takie prywatne zdanie :)))/ s46 - te powiększenia to moja zmora i przyczyna nieustannej frustracji -- co jakiś czas podczas przeglądania stwierdzam z żalem, że jakies foto ma powiększonego dublera...i kosz się wypełnia...:(((( na koniec: -przetłumaczcie mi "łopatologicznie" te Schwebelaffete i Hängelafette ...mechotłumacze sobie chyba nie radzą:( bo jak rozumieć "zamontowac zawieszenie"??:((( - 251//23 to faktycznie odrębny temat - różnie o tym piszą.. ale moja logika jest taka: sd kfz 251 był na tyle uniwersalną i chyba udaną konstrukcją iż nadawał się do montażu różnego rodzaju wyposażenia. Zestaw uzbrojenia proponowany do 251/23 to standardowa wieżyczka..Nosiły ją np. sd kfz 222, 250/9, 261 i inne. Mnie uczono: unifikacja to element tego by było szybko i tanio..a lata 1944 i 45 zmuszły III Rzeszę do takich działań.. pewnie także niemałe znaczenie miał fakt, że niektóre zaklady produkcyjne zostawały zniszczone lub przechodziły na druga stronę linii frontu..także odległości pomiędzy wykonawcami komponentów też miały wpływ.. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzesio Napisano 23 Sierpień 2019 Share Napisano 23 Sierpień 2019 34 minuty temu, Młody duchem napisał: Zestaw uzbrojenia proponowany do 251/23 to standardowa wieżyczka..Nosiły ją np. sd kfz 222, 250/9, 261 i inne. No właśnie niezupełnie - bo np. 222 miał Sockellafette, tyle że osłoniętą wieżą, przez co zewnętrznie była ona bardzo podobna do Haengelafette z choćby 250/9. Ale było to w bebechach zupełnie co innego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Cypis Napisano 23 Sierpień 2019 Share Napisano 23 Sierpień 2019 W dniu 22.08.2019 o 06:20, Młody duchem napisał: ta..znów szybciej robię niż myślę...sorki. Oczywiście ausf D z ramówką istniały...a przy okazji zaczynam odnosić wrażenie że 508 i 697 to ten sam pojazd..tez taka dziwna antena.. A nie wydaje się Wam , że te "dziwne"anteny są zaadaptowane z samochodów pancernych ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.