Skocz do zawartości
  • 0

Pytanie

Czy z tych zdjęć da się ustalić, gdzie służył mój dziadek i kiedy i gdzie zostało zrobione zdjęcia?

Czy da się ustalić stopień wojskowy? Jan Markiewicz  urodzony w 1889 - na pierwszym zdjęciu( 4 żołnierzy) siedzi z prawej.

Na drugim podartym zdjęciu siedzi w pierwszym rzędzie po środku. Jest to środkowa cześć zdjęcia. Podobno po lewej był Car z Carycą i podpis cyrylicą Helsinki, ale to informacja niepewna.

Wiem, że dziadek grał w orkiestrze, był we Władywostoku prawdopodobnie w czasie wojny polsko-japońskiej.

Pozdrawiam Monika

Dziadek Jan.jpg

orkiestra.JPG

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0
Napisano (edytowane)

monikasw1 niestety ale z tychże zdjęć nie da się ustalić dokładnie gdzie służył Twój Dziadek, ponad to że służył w Armii Rosyjskiej (o czym wiesz) i że był orkiestrantem czyli żołnierzem orkiestry wojskowej. Jeśli masz informację że służył prawdopodobnie w Helsinkach (a te wraz z obecną Finlandią) były częścią Imperium Rosyjskiego to zapewne służył w którymś z pułków piechoty albowiem te miały swoje etatowe orkiestry wojskowe. Ale jest jeszcze jedna ciekawostka, mianowicie na pierwszej z fotografii wykonanej zapewne podczas I Wojny światowej obok Twojego Dziadka są widoczni trzej żołnierze w mundurach Armii Austro-Węgierskiej a tu można domniemywać iż są to jeńcy z tejże armii przebywający w niewoli rosyjskiej którzy z jakiś powodów pozowali do fotografii razem z Twoim Dziadkiem.

P.S. Nie było wojny polsko-japońskiej (myślę iż to tylko Twój "skrót myślowy"), była natomiast wojna rosyjsko-japońska w której to udział brali Polacy służących w ówczesnej Armii Rosyjskiej.

Pozdrawiam

Edytowane przez Edmundo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0

Serdecznie dziękuję za analizę zdjęć.

Przepraszam za fatalny błąd, oczywiście chodziło mi o wojnę rosyjsko- japońską, za szybko pisałam.

Po koncercie dla Cara wszyscy członkowie orkiestry dostali po sygnecie. Ten sygnet u dziadka jest widoczny na obu zdjęciach.

Na zdjęciu 4 żołnierzy, siedzący obok dziadka żołnierz też ma sygnet. Żaden z tych żołnierzy nie wygląda na umęczonego niewolą, jak to wytłumaczyć?

Podobno dziadek po bitwie pod Tannenbergiem dostał się do niewoli, nie wiem  w jakim obozie był, ale  ledwo to przeżył, a na tych zdjęciach wygląda raczej bardzo dobrze. 

Pozdrawiam

Monika

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0

monikasw1 pisząc o żołnierzach w austro-węgierskich mundurach będących w domniemanej rosyjskiej niewoli myślałem o pierwszej z Twoich fotografii czyli tej wykonanej w atelier fotograficznym. Mundury tych trzech żołnierzy (dwóch stojących i jeden siedzący obok Twojego Dziadka) nie wyglądają za dobrze i są pozbawione jakichkolwiek oznaczeń oraz dystynkcji, żołnierze nie mają także pasów. Może ta fotografia była zrobiona w innych okolicznościach, tego się nigdy nie dowiemy. Więcej niestety nie wydedukuję.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0

Na pierwszym zdjęciu wyraźnie widoczne są "puste" naramienniki (ros. pagony) czyli Twój dziadek był w stopniu szeregowca (ros. riadawoj)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0
56 minut temu, Edmundo napisał:

Mundury tych trzech żołnierzy (dwóch stojących i jeden siedzący obok Twojego Dziadka) nie wyglądają za dobrze i są pozbawione jakichkolwiek oznaczeń oraz dystynkcji, żołnierze nie mają także pasów. Może ta fotografia była zrobiona w innych okolicznościach, tego się nigdy nie dowiemy. Więcej niestety nie wydedukuję.

Moje pytania świadczą o tym, że kompletnie nie mam pojęcia o realiach wojennych, ale dzięki Tobie Edmundo zaczynam więcej rozumieć. Bardzo dziękuję za oświecenie mnie w kwestii mundurów.

38 minut temu, Sedco Express napisał:

Na pierwszym zdjęciu wyraźnie widoczne są "puste" naramienniki (ros. pagony) czyli Twój dziadek był w stopniu szeregowca (ros. riadawoj)

Właściwie wiedziałam, że dziadek był szeregowcem, ale na pagonach, tak jak na mundurach się kompletnie nie znam, więc dzięki za wyjaśnienie.

Mam zdjęcie z księgi meldunkowej z 1932 roku z Puszczy Solskiej( rodzinna wieś dziadka), które świadczy, że dziadek jako szeregowiec mieszkał w Zamościu, ale nie udało się mi ustalić w, którym roku. Czy słusznie myślę, że mógł służyć w Garnizonie Zamojskim ? W 1919 wrócił do swojej wsi.

Pozdrawiam Monika

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0
51 minut temu, monikasw1 napisał:

Mam zdjęcie z księgi meldunkowej z 1932 roku z Puszczy Solskiej( rodzinna wieś dziadka), które świadczy, że dziadek jako szeregowiec mieszkał w Zamościu, ale nie udało się mi ustalić w, którym roku. Czy słusznie myślę, że mógł służyć w Garnizonie Zamojskim ? 

 

W przypadku Polaka, szeregowego Armii Rosyjskiej bardzo wątpliwe. Polaków wysyłano raczej z dala od miejsca stałego zamieszkania, często w głąb Cesarstwa Rosyjskiego, aczkolwiek nie wiem do końca jak było z orkiestrantami którzy przed powołaniem czy też ochotniczym wstąpieniem w szeregi armii carskiej posiadali  cywilne wykształcenie muzyczne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0

Pani Moniko,

Specjalnie "pagony" dałem w nawiasie, gdyż jest to rusycyzm nagminnie stosowany. Nie ma pagonów - są naramienniki (dawniej zwane epoletami).

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0
16 godzin temu, Sedco Express napisał:

Pani Moniko,

Specjalnie "pagony" dałem w nawiasie, gdyż jest to rusycyzm nagminnie stosowany. Nie ma pagonów - są naramienniki (dawniej zwane epoletami).

 

Dziękuję za upomnienie. Oczywiście zapamiętuję - naramienniki.

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0

A może ktoś podpowie jak rozumieć taki zapis?

Księga meldunkowa z 1932 roku z Puszczy Solskiej koło Biłgoraja.

Pozdrawiam Monika1785831074_szeregowiecJanMarkiewicz.thumb.jpg.1d198f6dd0ace58f1fc8898b6e6f13c3.jpg

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0
Napisano (edytowane)

Jak mniemam jest to ta Księga Meldunkowa z 1932 r., a więc z czasów II RP. Rubryka 9 w kolejności : stopień wojskowy- szeregowiec (nic się nie zmieniło od czasów służby w Armii Rosyjskiej), następnie numer ewidencyjny rezerwisty, Zamość to przyporządkowanie do Powiatowej Komendy Uzupełnień w Zamościu, administrującej zasobami ludzkim (poborowi, szeregowi i oficerowie w rezerwie oraz w stanie spoczynku) na terenie swojej odpowiedzialności (zazwyczaj 2-3 powiaty) na obszarze których znajduje się Puszcza Solska.

Edytowane przez Edmundo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0

Bardzo dziękuję za oświecenie mnie:) Już wiem, że w Zamościu dziadek nie mieszkał.

Czy jest szansa, że zachowały się dokumenty z tej Powiatowej Komendy Uzupełnień ? Czy w spisach rezerwistów mogą być informacje o tym, gdzie służył rezerwista?

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0

Powiatowe Komendy Uzupełnień były organem administracyjnym Wojska Polskiego i zarządzały zasobami ludzkimi na terenie odrodzonej w 1918 r. Rzeczypospolitej Polskiej. Jeżeli Twój Dziadek pozostawał na ewidencji PKU Zamość jeszcze w 1932 r. to zapewne w aktach tejże komendy były adnotacje co do jego służby wojskowej w tym tej w armiach zaborczych sprzed 1918 r. (czyli w tymże przypadku w Armii Rosyjskiej powszechnie zwanej "armią carską").

Czy zachowały się akta tejże komendy ? To pytanie należy skierować do Centralnego Archiwum Wojskowego.

Ale jeśli Twój Dziadek służył w "armii carskiej" to być możliwe że zachowały się akta Lubelskiego Urzędu Gubernialnego do Spraw Powinności Wojskowej czy też podległego mu Biłograjskiego Powiatowego Urzędu do Spraw Powinności Wojskowej  (na terenie jego odpowiedzialności znajdowała się Pusza Solska) które to urzędy były organami odpowiedzialnymi w Cesarstwie Rosyjskim za administrowanie zasobami poborowych i rezerwistów czyli coś jak późniejsze polskie PKU (ale nie końca). Może to jest właściwszy trop a tu należy się zwrócić z zapytaniem do właściwego Archiwum Państwowego, ale to jak przysłowiowe "szukanie igły w stogu siana".

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0

W Archiwum Wojskowym w Rembertowie byłam i po nazwisku szukając nic nie znalazłam. Zapytam jeszcze,  czy zachowały się jakieś dokumenty z Komendy z Zamościa.

W Archiwum w Lublinie są księgi ze spisem poborowych z Guberni Lubelskiej. Przejrzałam od roku 1900-1914, ale na nazwisko dziadka nie trafiłam. Znalazłam nazwiska osób z innych wsi wokół Biłgoraja. Być może popełniam jakiś błąd tak jak z tym Zamościem. Mój dziadek urodził się w 1889, więc uznałam, że powinien powołanie do wojska dostać w 1910 jak miał 21 lat, ale w księdze  1909/1910  nie ma go. Z lat 1900-1914 brakuje tylko księgi z 1912, ale wydaje się, że to już za późno, w akcie rozpaczy przejrzałam wszystkie. W rodzinie krąży jednak opowieść, że dziadek został oddany do wojska jak miał kilkanaście lat, tam ktoś zauważył, że ma słuch i tak trafił do orkiestry wojskowej. Czy to możliwe, żeby został szeregowym żołnierzem jako nastolatek?  Wszyscy w rodzinie zgodnie twierdzą, że dostał powołanie do Władywostoku, ale nie wiadomo w którym roku. 

Pozdrawiam Monika

IMG_1979.thumb.JPG.9e1363ac50ebb0a008800fd6d60b5c70.JPG

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0

Zrobiłam retusz zdjęcia z orkiestrą i na naramiennikach coś widać. Da się coś z tego ustalić?

1165661613_naramiennik1.jpg.105b5c92559a18e46bbe25d9ac3aba3b.jpg1258882158_naramiennik2.jpg.5d8deaaf276b351bb5c57ddac930d03a.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0
Napisano (edytowane)

Cyfra na naramienniku (fotografia po lewej) wygląda na 9 lub 2 (mniej prawdopodobne), powyżej dwa skrzyżowane karabiny. A więc jeśli według przekazów rodzinnych fotografia wykonana została w Helsinkach a na naramienniku widnieje cyfra 9 to mógł to być 9 Finlandzki Pułk Strzelecki stacjonujący od 1910 r. w Hameenlina, zaś jeśli jest tam cyfra 2 to 2 Finlandzki Pułk Strzelecki z Helsinek (według ówczesnego nazewnictwa Helsingfors). Pułki te pomimo miejsca stacjonowania a co z tym związane nazw własnych były normalnymi pułkami strzeleckimi Imperialnej Armii Rosyjskiej (pułki  strzeleckie wchodziły w skład samodzielnych brygad strzeleckich i posiadały 2 bataliony w odróżnieniu od pułków piechoty z 4 batalionami).

Co do Pani pytania o to czy nastolatek mógł zostać szeregowym armii carskiej to tak, mógł nim zostać (pomijam oczywiście kadetów czyli narybek przyszłego korpusu oficerskiego) a szczególnie uzdolniony muzycznie chłopiec (ochotnik) a takowi przydzielani byli do orkiestr pułkowych a także mogli pełnić rolę doboszów przy każdej z kompanii (w tym czasie istniała jeszcze takowa funkcja w piechocie armii carskiej). I to może tłumaczyć dlaczego Pani Dziadek nie figuruje w spisach poborowych z danych roczników albowiem jako małoletni (tu przyjmijmy że ochotnik) po uzyskaniu wieku poborowego de facto nie był poborowym tylko od pewnego czasu żołnierzem jednego z pułków Armii Rosyjskiej.

Edytowane przez Edmundo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0

Na zdjęciu z orkiestrą jest 16 żołnierzy i wydaje się, że naramienniki mają różne, tzn. nie na wszystkich widać cyfrę 9 lub coś podobnego. Czy należy przyjąć, że są to żołnierze z tego samego pułku, czy jest możliwe, że są z różnych pułków ? Akurat u mojego dziadka w pierwszym rzędzie na naramienniku jest coś niewyraźnego, raczej nie przypomina cyfry 9 ( choć może tak wyszła na zdjęciu), a zamiast skrzyżowanych karabinów jest guzik- ten naramiennik jest na drugim zdjęciu w poprzednim moim poście.

Podsyłam jeszcze całe zdjęcie po retuszu, może fachowe oko wypatrzy jeszcze coś przydatnego do identyfikacji. 

 

1089917962_DziadekJanret.thumb.jpg.e78be1d1687d8188def4339eb9cd07ff.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0

Kolego G1ml1 dziękuję za sprostowanie, zasugerowałem się tymi "Helsinkami". Ale tu "rodzi" się kolejne pytanie, jeśli to artyleria i cyfra 9 na naramienniku (ewentualnie 2, co jest mniej prawdopodobne) to raczej 9 Brygada Artylerii (Połtawa) a jak cyfra 2 to 2 Brygada Artylerii (Zegrze) a więc gdzie przysłowiowy Rzym a gdzie Krym, chyba że na tejże fotografii są orkiestranci zebrani z różnych oddziałów a patrząc na naramienniki wcale nie jest to wykluczone. Naramiennik Dziadka Pani Moniki, czyli głównego bohatera tegoż wątku też zdaje się mieć ślad po jakieś "szifrowce", tylko jakiej ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0

Śledzę pilnie dyskusję, ale jedyne co mogę zrobić to przytoczyć troszkę opowieści rodzinnych o zdjęciu orkiestry. Musimy pamiętać jednak, że dziadek Jan opowiedział o nim córce, córka synowi, a syn -70 letni, najstarszy wnuk Jana - mnie. 

Dopóki szukałam zdjęcia to wersja była taka, że na zdjęciu na pierwszym planie Car z Carycą tańczą na lodowisku, a w tle jest orkiestra. Jak  odnalazłam kawałek zdjęcia to okazało się, że Cara tam nie ma i raczej nie było, nawet, gdy zdjęcie było całe.  Wnuk zapiera się, że był podpis  cyrylicą Helsinki i chyba coś jeszcze i teraz twierdzi, że raczej dziadek opowiadał o okolicznościach w jakich zrobione było zdjęcie, a na zdjęciu była tylko orkiestra. Dla mnie wciąż zagadką jest, kiedy zdjęcie zostało zrobione. W czasie wojny, czy przed 1914 rokiem. Bo jeśli przyjmiemy, że zdjęcie zostało wykonane w latach 1910-1914 to może wchodzą w grę inne pułki? Czy w czasie wojny Car podróżował jeszcze do Helsinek? szukałam  takich informacji, ale twardych dowodów nie znalazłam. To zdjęcie nawet po II wojnie światowej było w dobrym stanie, wisiało długo w ramce na ścianie. Wydaje mi się, że gdyby dziadek woził to zdjęcie w czasie  I wojny ze sobą to ono bardzo by ucierpiało, zakładam, ze wtedy nie było ramce tylko na tekturce. Dlatego wciąż chodzi mi po głowie taka wersja, że dziadek był w tych Helsinkach w latach 1910-1914 i zdążył zostawić to zdjęcie w rodzinnym domu przed wojną. 

Wciąż mam nadzieję, że uda się wytypować pułk, w którym służył dziadek Jan. Może ten Władywostok jest jakąż wskazówką? ktoś z rodziny  pamięta, że dziadek mówił o Kamczatce.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0
W dniu 17.02.2019 o 08:28, G1ml1 napisał:

Dokładnie, to orkiestranci zebrani z różnych oddziałów.
W Helsinkach car Mikołaj II był w 1885, 1889 i w 1915 r.
http://guardcrew.com/?q=node/266

Ta wizyta cara Mikołaja II w lutym 1915 pasuje do rodzinnych opowieści. Możemy przyjąć, że wtedy orkiestra zagrała dla cara i otrzymała sygnety- tak wynika z rodzinnych opowieści. Na zdjęciu z orkiestrą dziadek ma już sygnet otrzymany od cara, więc zdjęcie musiałoby być wykonane później. W górnej części zdjęcia widać liście, więc zdjęcie raczej nie zostało wykonane zimą.  U innych orkiestrantów nie dopatrzyłam się sygnetów, ale nie wszystkie dłonie są widoczne. 

 

 

W dniu 17.02.2019 o 08:28, G1ml1 napisał:

Tu szukałaś?
https://gwar.mil.ru/heroes/

Tu już szukałam, ale przyznaję język rosyjski jest dla mnie wyzwaniem.

Nie znalazłam tam Jana Markiewicza, który by miał wpisane jakieś dane pasujące do dziadka.


http://svrt.ru/1914/0a-1914.htm Tu próbowałam szukać wczoraj, ale na razie nic nie znalazłam

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0

w Helsinkach był w marcu na co nie wskazują i mundury i sceneria. Fotki ciepło ubranych ludzi są z tej wizyty. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 0

Gdzie znajdę fotki z wizyty cara w Helsinkach w 1915? 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×

Powiadomienie o plikach cookie