Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Tym razem też miałem dylemat; czy decydującym o zamieszczeniu fotografii miał być samolot czy pilot.
Pilotem znów był Ignacy Gedgowd czyli długi Ignac" jak go popularnie nazywano ale samolotem PZL-19 z Challenge 1932.
Na fotografii widać doskonale szczegóły konstrukcji kabiny ale tym razem chodzi o reklamy na samolocie.
W okresie międzywojennym rownież oklejano samoloty reklamami sponsorujących firm, instytucji, zakładów.
Na tej maszynie mamy reklamy:
- STANAVO - firmy paliwowej
- CASTROL - firma produkująca m.in. oleje silnikowe
- AEROKLUB RP - to zrozumiałe bo w jego barwach startowano
- PZL - również zrozumiałe bo to producent samolotu.
Może Koledzy znajdą fotografie innych samolotów z innymi reklamami.

  • Tak trzymać 1
Napisano

PWS-50 SP-ADB
Zbudowany z inicjatywy zakładów PWS. Oblot - wiosna 1930 r.
Po przeróbce rura wydechu skierowana została do dołu.
Na nim pil. Zbigniew Babiński brał udział w Challange'u 1930.
Lot ukończył poza konkursem - został zdyskwalifikowany za przekroczenie limitu czasu w locie okrężnym wokół Europy.

  • Tak trzymać 1
Napisano

Po serii ciekawych fotografii polskich Junkersów (wielkie podziękowania Kolegom Sedco Express i Spirit of Warsaw) spróbujemy podziałać nieco przy samolotach pasażerskich też i konstrukcji polskiej.
Na początek kiepskawa nieco (bo z prasy) fotografia pierwszego zaprojektowanego i zbudowanego w Polsce samolotu pasażerskiego.
To PWS-20, na fotografii pierwszy prototyp oblatany w marcu 1929 na płozach. Zaprojektował go stojący przed maszyną inż.Zbysław Ciołkosz.

  • Tak trzymać 1
Napisano

Ta sama naszyna już po poprawkach ze zmienionym oznaczeniem: PWS-20bis nazywana ula".
Próby eksploatacyjne w przedsiębiorstwie LOT obu (zbudowano też drugi prototyp) samolotów dały negatywne efekty jeśli chodzi o ekonomię przewozów w stosunku do używanych aktualnie Fokkerów.
Projekt anulowano, oba prototypy złomowano.
Ale to był początek pasazerskich PWS-ów.

  • Tak trzymać 1
Napisano

No to polskich samolotow pasażerskich ciąg dalszy, nadal w grze wytwórnia PWS
Na przełomie 1928 i 1929 r., na konkurs Ministerstwa Komunikacji na samolot mający zastąpić w PLL ”LOT” samoloty Junkers F-13 opracowano w wytwórni projekt oznaczony PWS-21.. Został zaprojektowany przez inż. Stanisława Cywińskiego i inż. Jarosława Naleszkiewicza
Na początku 1929r. inż. Cywiński przeprojektował samolot uwzględniając sugestie ewentualnego użytkownika, czyli LOTu. Prototyp oznaczony PWS-21bis został oblatany wiosną 1930r. Próby samolotu w ITBL wykazały, że jest on zbyt ciężki, natomiast osiągi, szczególnie pułap, zasięg i prędkość przelotowa są za niskie. W 1931r. maszynę przejął PLL LOT celem prób eksploatacyjnych ale po wykonaniu lotu zapoznawczego odstąpiono od dalszych prób i zwrócono ją do wytwórni,

  • Tak trzymać 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie