Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

CWL WZ-X - samolot liniowy.
Pierwszy samolot wojskowy zbudowany w Polsce po odzyskaniu niepodległości.
Oblot - 23.08.1926 r.-lotnisko Mokotowskie.
Na tle płatowca jego konstruktor Władysław Zalewski.

  • Tak trzymać 1
Napisano

Tym razem też miałem dylemat; czy decydującym o zamieszczeniu fotografii miał być samolot czy pilot.
Pilotem znów był Ignacy Gedgowd czyli długi Ignac" jak go popularnie nazywano ale samolotem PZL-19 z Challenge 1932.
Na fotografii widać doskonale szczegóły konstrukcji kabiny ale tym razem chodzi o reklamy na samolocie.
W okresie międzywojennym rownież oklejano samoloty reklamami sponsorujących firm, instytucji, zakładów.
Na tej maszynie mamy reklamy:
- STANAVO - firmy paliwowej
- CASTROL - firma produkująca m.in. oleje silnikowe
- AEROKLUB RP - to zrozumiałe bo w jego barwach startowano
- PZL - również zrozumiałe bo to producent samolotu.
Może Koledzy znajdą fotografie innych samolotów z innymi reklamami.

  • Tak trzymać 1
Napisano

PWS-50 SP-ADB
Zbudowany z inicjatywy zakładów PWS. Oblot - wiosna 1930 r.
Po przeróbce rura wydechu skierowana została do dołu.
Na nim pil. Zbigniew Babiński brał udział w Challange'u 1930.
Lot ukończył poza konkursem - został zdyskwalifikowany za przekroczenie limitu czasu w locie okrężnym wokół Europy.

  • Tak trzymać 1
Napisano

Z tych samych zawodów; RWD-4 z załogą Jerzy Bajan i Gustaw Pokrzywka. Ostatecznie zajęli 32 miejsce.
A na kadłubie reklama firmy paliwowej SHELL".

  • Tak trzymać 1
Napisano

Po serii ciekawych fotografii polskich Junkersów (wielkie podziękowania Kolegom Sedco Express i Spirit of Warsaw) spróbujemy podziałać nieco przy samolotach pasażerskich też i konstrukcji polskiej.
Na początek kiepskawa nieco (bo z prasy) fotografia pierwszego zaprojektowanego i zbudowanego w Polsce samolotu pasażerskiego.
To PWS-20, na fotografii pierwszy prototyp oblatany w marcu 1929 na płozach. Zaprojektował go stojący przed maszyną inż.Zbysław Ciołkosz.

  • Tak trzymać 1
Napisano

Ta sama naszyna już po poprawkach ze zmienionym oznaczeniem: PWS-20bis nazywana ula".
Próby eksploatacyjne w przedsiębiorstwie LOT obu (zbudowano też drugi prototyp) samolotów dały negatywne efekty jeśli chodzi o ekonomię przewozów w stosunku do używanych aktualnie Fokkerów.
Projekt anulowano, oba prototypy złomowano.
Ale to był początek pasazerskich PWS-ów.

  • Tak trzymać 1
Napisano

No to polskich samolotow pasażerskich ciąg dalszy, nadal w grze wytwórnia PWS
Na przełomie 1928 i 1929 r., na konkurs Ministerstwa Komunikacji na samolot mający zastąpić w PLL ”LOT” samoloty Junkers F-13 opracowano w wytwórni projekt oznaczony PWS-21.. Został zaprojektowany przez inż. Stanisława Cywińskiego i inż. Jarosława Naleszkiewicza
Na początku 1929r. inż. Cywiński przeprojektował samolot uwzględniając sugestie ewentualnego użytkownika, czyli LOTu. Prototyp oznaczony PWS-21bis został oblatany wiosną 1930r. Próby samolotu w ITBL wykazały, że jest on zbyt ciężki, natomiast osiągi, szczególnie pułap, zasięg i prędkość przelotowa są za niskie. W 1931r. maszynę przejął PLL LOT celem prób eksploatacyjnych ale po wykonaniu lotu zapoznawczego odstąpiono od dalszych prób i zwrócono ją do wytwórni,

  • Tak trzymać 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie