Skocz do zawartości

przypinka w kształcie samolotu?


Rekomendowane odpowiedzi

Dornier Do X

Państwo Rzesza Niemiecka
Producent Dornier
Typ samolot pasażerski o konstrukcji łodzi latającej
Załoga 5 pilotów i osoby funkcyjne
Historia
Data oblotu 12 lipca 1929
Lata produkcji 1928-1931
Egzemplarze 3
Dane techniczne
Napęd 12 dwunastocylindrowych silników widlastych Curtiss Conqueror
Moc 12 * 649 KM
Wymiary
Rozpiętość 48 m
Długość 40,10 m
Wysokość 10,25 m
Powierzchnia nośna 450 m²
Masa
Własna 28 250 kg
Startowa 56 000 kg
Zapas paliwa 16 000 l
Osiągi
Prędkość maks. 211 km/h
Prędkość przelotowa 175 km/h
Pułap 3200 m
Zasięg 1700 km
Długotrwałość lotu 12 h
Dane operacyjne
Uzbrojenie
1 karabin maszynowy Lewis w tylnym kokpicie

1 torpeda kalibru 356 mm lub do 236 kg bomb

Liczba miejsc
66, maks. 100
Użytkownicy
Rzesza Niemiecka / III Rzesza Włochy
Rzuty
Rzuty samolotu

Do X - na jeziorze Müggelsee (Berlin - Niemcy) maj 1932
Dornier Do X – samolot pasażerski o konstrukcji łodzi latającej, wyprodukowany na przełomie lat 20. i 30. XX wieku przez niemiecką firmę Dornier w trzech egzemplarzach.

Prace nad samolotem rozpoczęły się pod koniec 1925 r., zaś pierwszy egzemplarz ukończono w czerwcu 1929 r. Był to podówczas największy i najcięższy samolot świata. Jego budowę sfinansowało niemieckie ministerstwo transportu, zaś prace konstrukcyjne prowadzono w specjalnie przygotowanym ośrodku w szwajcarskiej miejscowości Altenrhein nad Jeziorem Bodeńskim. Przeniesienie produkcji samolotu do Szwajcarii wynikało z chęci obejścia narzuconych Niemcom przez traktat wersalski ograniczeń odnośnie osiągów konstrukcji lotniczych po I wojnie światowej.

Pierwszy lot odbył się 12 lipca 1929 roku z załogą złożoną z 14 osób. 21 października 1929 roku wykonany został lot ze 169 osobami na pokładzie w tym ze 150 pasażerami[1]. Na początku 1930 roku Dornier planował produkcję i sprzedaż tego największego wówczas samolotu pasażerskiego do Stanów Zjednoczonych Ameryki. W tym celu została zaplanowana trasa promocyjna. Pod dowództwem Friedricha Christiansena Do X odbył trwającą od 3 listopada 1930 roku do 24 maja 1932 roku podróż poprzez Holandię, Wielką Brytanię, Francję, Hiszpanię i Portugalię, gdzie z powodu awarii podróż została wstrzymana na ponad 6 tygodni, Zielony Przylądek, Brazylię do USA. Do Nowego Jorku dotarł 27 sierpnia 1931 roku. Z powodów technicznych pobyt w Nowym Jorku trwał 9 miesięcy. Powrotna droga przebiegała przez Nową Fundlandię, Azory do Müggelsee w Berlinie, gdzie Christansen wraz z załogą przybyli 24 maja 1932 roku.

Od 6 do 13 lipca 1932 r. Do X przebywał w nieczynnym już wówczas porcie wodno-lotniczym w Górkach Wschodnich pod Gdańskiem. Łódź latająca została wówczas udostępniona do zwiedzania, a 12 lipca 1932 odbyła lot okrężny nad Sopotem[2].

Użytkowanie gotowego Do X z wielu przyczyn było dość kłopotliwe, m.in. z różnorakich powodów odnoszących się do kwestii bezpieczeństwa (liczne awarie i kłopoty techniczne), jak również niskiej opłacalności lotów tego samolotu.

W służbie niemieckiej pozostawał jeden egzemplarz Do X, natomiast dwa samoloty zbudowane zostały dla odbiorców włoskich.

Przewidywano, iż następcą Do X zostanie Do 20, jednak ostatecznie projektu tego nigdy nie zrealizowano.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobne wpinki" z samolotami różnych typów były dostępne w latach osiemdziesiątych (raczej w pierwszej połowie, czy wcześniej nie jestem w stanie stwierdzić) w kioskach Ruchu. Pamiętam że leżąc" w kiosku przypinane były do szarych tekturowych kartoników. Czy wśród tychże przypinek był też Dornier Do X tego niestety nie pamiętam, nie kolekcjonowałem tychże wpinek" (a szkoda).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie