hubimohi93 Napisano 15 Sierpień 2018 Autor Share Napisano 15 Sierpień 2018 Witam,proszę o identyfikację tego przedmiotu, jest to chyba przypinka w kształcie samolotu z napisem DO X, czy to była przypinka jakiegoś klubu lotniczego czy bardziej wojskowa? Z góry dziękuję za wszelkie informacje pozdrawiam, hubimohi93 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Czlowieksniegu Napisano 15 Sierpień 2018 Share Napisano 15 Sierpień 2018 Jak sam napis wskazuje Dornier X, czyli słabo wojskowa...W WHW takiego cuś nie było. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Weteran-39 Napisano 15 Sierpień 2018 Share Napisano 15 Sierpień 2018 Dornier Do XPaństwo Rzesza NiemieckaProducent DornierTyp samolot pasażerski o konstrukcji łodzi latającejZałoga 5 pilotów i osoby funkcyjneHistoriaData oblotu 12 lipca 1929Lata produkcji 1928-1931Egzemplarze 3Dane techniczneNapęd 12 dwunastocylindrowych silników widlastych Curtiss ConquerorMoc 12 * 649 KMWymiaryRozpiętość 48 mDługość 40,10 mWysokość 10,25 mPowierzchnia nośna 450 m²MasaWłasna 28 250 kgStartowa 56 000 kgZapas paliwa 16 000 lOsiągiPrędkość maks. 211 km/hPrędkość przelotowa 175 km/hPułap 3200 mZasięg 1700 kmDługotrwałość lotu 12 hDane operacyjneUzbrojenie1 karabin maszynowy Lewis w tylnym kokpicie1 torpeda kalibru 356 mm lub do 236 kg bombLiczba miejsc66, maks. 100Użytkownicy Rzesza Niemiecka / III Rzesza WłochyRzutyRzuty samolotuDo X - na jeziorze Müggelsee (Berlin - Niemcy) maj 1932Dornier Do X – samolot pasażerski o konstrukcji łodzi latającej, wyprodukowany na przełomie lat 20. i 30. XX wieku przez niemiecką firmę Dornier w trzech egzemplarzach.Prace nad samolotem rozpoczęły się pod koniec 1925 r., zaś pierwszy egzemplarz ukończono w czerwcu 1929 r. Był to podówczas największy i najcięższy samolot świata. Jego budowę sfinansowało niemieckie ministerstwo transportu, zaś prace konstrukcyjne prowadzono w specjalnie przygotowanym ośrodku w szwajcarskiej miejscowości Altenrhein nad Jeziorem Bodeńskim. Przeniesienie produkcji samolotu do Szwajcarii wynikało z chęci obejścia narzuconych Niemcom przez traktat wersalski ograniczeń odnośnie osiągów konstrukcji lotniczych po I wojnie światowej.Pierwszy lot odbył się 12 lipca 1929 roku z załogą złożoną z 14 osób. 21 października 1929 roku wykonany został lot ze 169 osobami na pokładzie w tym ze 150 pasażerami[1]. Na początku 1930 roku Dornier planował produkcję i sprzedaż tego największego wówczas samolotu pasażerskiego do Stanów Zjednoczonych Ameryki. W tym celu została zaplanowana trasa promocyjna. Pod dowództwem Friedricha Christiansena Do X odbył trwającą od 3 listopada 1930 roku do 24 maja 1932 roku podróż poprzez Holandię, Wielką Brytanię, Francję, Hiszpanię i Portugalię, gdzie z powodu awarii podróż została wstrzymana na ponad 6 tygodni, Zielony Przylądek, Brazylię do USA. Do Nowego Jorku dotarł 27 sierpnia 1931 roku. Z powodów technicznych pobyt w Nowym Jorku trwał 9 miesięcy. Powrotna droga przebiegała przez Nową Fundlandię, Azory do Müggelsee w Berlinie, gdzie Christansen wraz z załogą przybyli 24 maja 1932 roku.Od 6 do 13 lipca 1932 r. Do X przebywał w nieczynnym już wówczas porcie wodno-lotniczym w Górkach Wschodnich pod Gdańskiem. Łódź latająca została wówczas udostępniona do zwiedzania, a 12 lipca 1932 odbyła lot okrężny nad Sopotem[2].Użytkowanie gotowego Do X z wielu przyczyn było dość kłopotliwe, m.in. z różnorakich powodów odnoszących się do kwestii bezpieczeństwa (liczne awarie i kłopoty techniczne), jak również niskiej opłacalności lotów tego samolotu.W służbie niemieckiej pozostawał jeden egzemplarz Do X, natomiast dwa samoloty zbudowane zostały dla odbiorców włoskich.Przewidywano, iż następcą Do X zostanie Do 20, jednak ostatecznie projektu tego nigdy nie zrealizowano. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 18 Sierpień 2018 Share Napisano 18 Sierpień 2018 Sadze, że jest to masowo produkowana i ogólnie dostępna pamiątkowa przypinka z okazji oblotu/lotu/skonstruowania nowego samolotu (latającej łodzi Do-X). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 18 Sierpień 2018 Share Napisano 18 Sierpień 2018 Podobne wpinki" z samolotami różnych typów były dostępne w latach osiemdziesiątych (raczej w pierwszej połowie, czy wcześniej nie jestem w stanie stwierdzić) w kioskach Ruchu. Pamiętam że leżąc" w kiosku przypinane były do szarych tekturowych kartoników. Czy wśród tychże przypinek był też Dornier Do X tego niestety nie pamiętam, nie kolekcjonowałem tychże wpinek" (a szkoda). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 18 Sierpień 2018 Share Napisano 18 Sierpień 2018 Ale, ale, były też różne serie tychże wpinek" i jak troszkę pogrzebałem w necie" to eureka i olśnienie, samolociki były przypinane do małych kartoników z nazwą danego samolotu i napisem producenta czyli Foto-Pam" z Jasła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
yoo-pure Napisano 28 Wrzesień 2018 Share Napisano 28 Wrzesień 2018 Takie przypinki można zastąpić [...]Post został zmieniony ostatnio przez moderatora Czlowieksniegu 15:59 28-09-2018 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.