Skocz do zawartości

Korpus Polski gen. Dowbora- zdjęcia.


Rekomendowane odpowiedzi

Ad. formoza58 2018-03-30 14:59:23
Na fotografii oznaczony numerem 1" stoi Piotr Abakanowicz.
Jest stosunkowo łatwo rozpoznawalny, gdyż na mundurze ma odznakę RAF-u (skrzydełka) wyraźnie widoczne na fotografii lepszej jakosci.
Abakanowicz szkolenie lotnicze ukończył w Anglii i jak inni absolwenci angielskich szkół lotniczych mial prawo nosić odznakę RAF-u.
Koledzy z Rosji uważają, ze lotnikiem jest też żołnierz noszacy typową dla rosyjskiego lotnictwa furażerkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przegląd i opis dostępnych zdjęć samolotów I KP
Montaż zdobytych w Mińsku samolotów. Bobrujsk – marzec 1918 r.
Pierwszy z prawej Morane-Saulnier MS-3 L „Parasol”.
W oddziale był 1 egz. nr. 141. Po poświęceniu samolotów 2 kwietnia 1918 r. samolot przy starcie do pokazów zapalił się i uległ zniszczeniu.
W Rosji było 400 egz. produkcji zakładów Dux, 30 egz. zakładów Lebiediewa i ok. 100 egz. produkcji francuskiej.
W środku Morane –Saulnier MS-4 P „Marczet” (skrót ros. od „Moran czetwiertyj” – „Moran czwarty”).
Oddziale był 1 egz. nr. 849 w użyciu od grudnia 1917 do kwietnia 1918 r.
Od MS-3 L „Parasol różnił się konstrukcją kratownicy kadłuba, płat posiadał lotki i zastosowaniem innego silnika Gnome Rhone 110 kM (potem 120 kM).
Nie budowany w Rosji, w użytkowaniu niewielka ilość produkcji francuskiej.
Pod kadłubem MS-3 L „Parasol” widoczny płat od MS-4 z kokardą o dwóch cienkich białych kręgach co świadczy o jego francuskiej produkcji (oznaczenie stosowane dla samolotów produkcji francuskiej).
O drewniany budynek oparte płaty i pojedynczy ster kierunku od Farmana XXX.
W oddziale był 1 egz. Farmana – w remoncie o nieznanym numerze (silnik Salmson nr. 371)
Z lewej strony częściowo widoczny przód najprawdopodobniej samolotu Nieuport (11C1 „Bebe”, 17C1, 21 E1 lub 23C1)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poświęcenie samolotów. Bobrujsk – 2 kwietnia 1918 r.
Dwa Nieuporty . Samolot z lewej strony zdjęcia ma na prawym skrzydle górnego płata zamalowaną prawdopodobnie na czarno rosyjską kokardę.
Szósty od prawej (widoczny przedziałek na włosach) stoi por.pil. Godlewski ?
Trzeci na prawo od księdza stoi Naczelnik Awiacji I KP ppłk.pil. Piotr Abakanowicz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ilia Muromiec Kijewski" wytaczany na pole wzlotów. Pilotowany przez płk. J.S.Baszko i ppłk P.Abakanowicza. Rewia lotnicza 3 maja 1918 r. Bobrujsk.
W publikacjach można spotkać mylny opis powielany za książką „Ku czci poległych lotników”(1933), że jest to odlot polskich oficerów z Bobrujska 2 kwietnia 1918 r. (26 maja wg starego kalendarza).
Tego dnia samolot wystartował o godzinie 02.00 w nocy a zdjęcie wykonano za dnia (inne źródła podają też datę 23 maja).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kijewski na lotnisku. Bobrujsk maj 1918 r.
Widoczne cztery samoloty Oddziału Awiacyjnego. Z lewej dwa Morane-Saulnier MS-3 L „Parasol”, przy czarnej ścianie hangaru-namiotu jeden Nieuport (typ NN), po prawej stronie Morane-Saulnier -- - MS-4 P „Marczet”. Być może zdjęcie jest mylnie datowane na maj a nie na kwiecień.
MS – 4 P „Marchet” był użytkowany w okresie od grudnia 1917 r. do kwietnia 1918 r. a w maju 1918 r. na stanie Oddziału nie było już samolotów MS-3 L „Parasol”.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie