Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Ad. formoza58 2018-03-30 14:59:23
Na fotografii oznaczony numerem 1" stoi Piotr Abakanowicz.
Jest stosunkowo łatwo rozpoznawalny, gdyż na mundurze ma odznakę RAF-u (skrzydełka) wyraźnie widoczne na fotografii lepszej jakosci.
Abakanowicz szkolenie lotnicze ukończył w Anglii i jak inni absolwenci angielskich szkół lotniczych mial prawo nosić odznakę RAF-u.
Koledzy z Rosji uważają, ze lotnikiem jest też żołnierz noszacy typową dla rosyjskiego lotnictwa furażerkę.

Napisano

Przegląd i opis dostępnych zdjęć samolotów I KP
Montaż zdobytych w Mińsku samolotów. Bobrujsk – marzec 1918 r.
Pierwszy z prawej Morane-Saulnier MS-3 L „Parasol”.
W oddziale był 1 egz. nr. 141. Po poświęceniu samolotów 2 kwietnia 1918 r. samolot przy starcie do pokazów zapalił się i uległ zniszczeniu.
W Rosji było 400 egz. produkcji zakładów Dux, 30 egz. zakładów Lebiediewa i ok. 100 egz. produkcji francuskiej.
W środku Morane –Saulnier MS-4 P „Marczet” (skrót ros. od „Moran czetwiertyj” – „Moran czwarty”).
Oddziale był 1 egz. nr. 849 w użyciu od grudnia 1917 do kwietnia 1918 r.
Od MS-3 L „Parasol różnił się konstrukcją kratownicy kadłuba, płat posiadał lotki i zastosowaniem innego silnika Gnome Rhone 110 kM (potem 120 kM).
Nie budowany w Rosji, w użytkowaniu niewielka ilość produkcji francuskiej.
Pod kadłubem MS-3 L „Parasol” widoczny płat od MS-4 z kokardą o dwóch cienkich białych kręgach co świadczy o jego francuskiej produkcji (oznaczenie stosowane dla samolotów produkcji francuskiej).
O drewniany budynek oparte płaty i pojedynczy ster kierunku od Farmana XXX.
W oddziale był 1 egz. Farmana – w remoncie o nieznanym numerze (silnik Salmson nr. 371)
Z lewej strony częściowo widoczny przód najprawdopodobniej samolotu Nieuport (11C1 „Bebe”, 17C1, 21 E1 lub 23C1)

Napisano

Poświęcenie samolotów. Bobrujsk – 2 kwietnia 1918 r.
Dwa Nieuporty . Samolot z lewej strony zdjęcia ma na prawym skrzydle górnego płata zamalowaną prawdopodobnie na czarno rosyjską kokardę.
Szósty od prawej (widoczny przedziałek na włosach) stoi por.pil. Godlewski ?
Trzeci na prawo od księdza stoi Naczelnik Awiacji I KP ppłk.pil. Piotr Abakanowicz.

Napisano

Ilia Muromiec Kijewski" wytaczany na pole wzlotów. Pilotowany przez płk. J.S.Baszko i ppłk P.Abakanowicza. Rewia lotnicza 3 maja 1918 r. Bobrujsk.
W publikacjach można spotkać mylny opis powielany za książką „Ku czci poległych lotników”(1933), że jest to odlot polskich oficerów z Bobrujska 2 kwietnia 1918 r. (26 maja wg starego kalendarza).
Tego dnia samolot wystartował o godzinie 02.00 w nocy a zdjęcie wykonano za dnia (inne źródła podają też datę 23 maja).

Napisano

Kijewski na lotnisku. Bobrujsk maj 1918 r.
Widoczne cztery samoloty Oddziału Awiacyjnego. Z lewej dwa Morane-Saulnier MS-3 L „Parasol”, przy czarnej ścianie hangaru-namiotu jeden Nieuport (typ NN), po prawej stronie Morane-Saulnier -- - MS-4 P „Marczet”. Być może zdjęcie jest mylnie datowane na maj a nie na kwiecień.
MS – 4 P „Marchet” był użytkowany w okresie od grudnia 1917 r. do kwietnia 1918 r. a w maju 1918 r. na stanie Oddziału nie było już samolotów MS-3 L „Parasol”.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie