ensiferum3 Napisano 21 Wrzesień 2010 Autor Share Napisano 21 Wrzesień 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/AEA_Cygnethttp://www.yesmag.ca/focus/flight/cygnet.jpegPrzyziemny klimat ...Podoba mi się, jako wielka kupa materiału :)Dalej koledzy ... sam nie jestem na forum ;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wojtekA Napisano 26 Wrzesień 2010 Share Napisano 26 Wrzesień 2010 ten chyba nie latał...http://abcnews.go.com/Blotter/popup?id=3267326 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
s_boj Napisano 26 Wrzesień 2010 Share Napisano 26 Wrzesień 2010 wygląda jak latająca świnia :)a tutaj znalazłem zdjęcia 35 niesamowitych prawdziwków :)http://fundir.org/gallery,najdziwniejsze_samoloty_swiata,370,0,0.htmlaż szkoda, że nie wszystkie da się zidentyfikować po wyglądzie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
s_boj Napisano 26 Wrzesień 2010 Share Napisano 26 Wrzesień 2010 A tutaj więcej zdjęć jednego z owych prawdziwków - Berijewa WWA 14. W sumie jest to Ekanoplan, a nie samolot, ale jakoś to latało nad tą wodą i było niezłym dziwadłem. Ten niszczeje pod chmurką, a drugi wyprodukowany egzemplarz podobno utonął.http://www.kciuk.pl/Sowiecki-dziwny-samolot-a24725 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Trooper85 Napisano 26 Wrzesień 2010 Share Napisano 26 Wrzesień 2010 VVA-14 początkowo miał być samolotem-amfibią pionowego startu. Później został przebudowany na ekranoplan (wydłużono kadłub i dodano dwa silniki po bokach jego przedniej części)fascynujaca maszynahttp://englishrussia.com/index.php/2010/09/06/a-weird-soviet-plane-vva-14/http://englishrussia.com/index.php/2010/09/07/a-weird-soviet-plane-vva-14-part-ii/ale powinniśmy być dumni - w każdym zestawieniu najdziwniejszych samolotów musi się znaleźć dzieło naszych konstruktorów - M-15 Belfegor :D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
s_boj Napisano 27 Wrzesień 2010 Share Napisano 27 Wrzesień 2010 tyle, że obecny jego stan, to obraz nędzy i rozpaczy...szkoda, bo użyto tutaj wielu unikalnych , niespotykanych nigdzie indziej rozwiązań technicznych i ekranoplan mógłby stanowić ozdobę każdej muzealnej kolekcji Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Speedy Napisano 27 Wrzesień 2010 Share Napisano 27 Wrzesień 2010 Hejs-boj: a których nie poznajesz? Poza większością tych lekkich samolotów, na których znam się słabo, to w miarę wszystkie poznaję:1. Handley Page Victor, brytyjski bombowiec z połowy lat 50., służył też jako samolot rozpoznawczy i tankowiec powietrzny2. Dzieło Burta Rutana, jednego z bardziej innowacyjnych konstruktorów lotniczych. Od lat 70. projektuje on rozmaite dziwne statki powietrzne, pod własną firmą Scaled Composites, jak i we współpracy z innymi firmami. Na zdjęciu nosiciel White Knight + podwieszony pod nim SpaceShip One, kosmiczny wycieczkowiec, mogący zabrać 3 turystów w lot balistyczny na wysokość około 100 km. 3. Dornier Seastar amfibia z 19854. Kolejne dzieło Burta Rutana, Virgin Atlantic Global Flyer, samolot zbudowany w celu rekordowego przelotu dookoła świata bez lądowania samolotem jednomiejscowym. Przelot wykonał Steve Fossett 28.II-3.III.20055. ?6. WW-14 o którym tu już była mowa7. VariEze, samolot sportowy konstrukcji Burta Rutana z lat 70.8. Miasiszczew WM-T - wersja rosyjskiego bombowca M-4, specjalny samolot transportowy do przewozu ładunków wielkogabarytowych na grzbiecie kadłuba, z 19819. Pregnant Guppy (chyba? było ich kilka, bardzo podobnych) seria samolotów do przewozu ładunków wielkogabarytowych budowana przez amerykańską firmę Aero Spacelines na bazie samolotu komunikacyjnego Boeing 377 lub wojskowego transportowca C-97. C-97 oblatany w jeszcze w 1944 powstał na bazie bombowca B-29, w którym jakby odcięto" górną połówkę kadłuba i na dolną założono nowy kadłub o zwiększonej średnicy mieszczący dużą ładownię (Boeing 377 Stratocruiser to taki sam samolot, tylko przerobiony na pasażerski, z odpowiednio komfortową kabiną). Aero Spacelines zrobiło jeszcze raz to samo, odcięło górną połówkę kadłuba i założyło nową, jeszcze większą. Pierwszy ich gupik" powstał w 1962.10. BAe (Hawker Siddeley) Nimrod - morski samolot patrolowy, do zwalczania okrętów podwodnych, rozpoznania itp., zbudowany na bazie pasażerskiego Cometa w 1967.11. tego nie jestem pewien, ale chyba kolejny projekt Burta Rutana, Grumman Tier II (Global Hawk), bezzałogowy samolot rozpoznawczy z 200712. brytyjski Aviation Trade Carvair - przeróbka transportowego DC-4 na samolot do przewozu samochodów osobowych, z 196113. ?14. Kolejny Nimrod, tym razem w wersji wczesnego ostrzegania (AWACS)15. Colombian Cri Cri, francuski samolot ultralekki z początku lat 70., najmniejszy dwusilnikowy samolot na świecie (w każdym razie wtedy był)16. amfibia Canadair (Bombardier) CL-215 albo któryś z jego potomków, samolot pożarniczy, ale są chyba też wersje morskie patrolowe, z 1969.17. ?18. ?19. Airbus Beluga, współczesny gupik" na bazie A300-600.20. Nord Noratlas, francuski transportowiec z 1949. 21. ?22. rosyjski Mi-12, największy śmigłowiec świata z 1968, machnął kilka rekordów, które trzymają się do dziś, ale okazał się na tyle zawodny i niebezpieczny, że do produkcji nie wszedł. 23. ?24. ?25. ?26. Proteus, kolejne dziecko Burta Rutana z 1998. Wysokościowy (ponad 18 km) samolot wielozadaniowy, może służyć jako rozpoznawczy/obserwacyjny, albo do badań atmosfery albo na przykład jako retransmiter sygnałów radiowych, albo do innych jeszcze rzeczy. Ciekawostka, może być wykorzystywany jako załogowy lub bezzałogowy. 27. ?28. ?29. Kolejny Guppy (Super Guppy?) - nie jestem pewien który z gupików jest który30. North American XB-70 Valkyrie, prototyp amerykańskiego bombowca o prędkości 3 Ma, z 1964. 31. ?32. M15 Belphegor 33. Beechcraft Starship, samolot dyspozycyjny z 1983, jak łatwo zgadnąć zaprojektował go Burt Rutan34. I jeszcze jeden Guppy (Mini Guppy?)35. Gee Bee, amerykański samolot wyścigowy z połowy lat 30. (a pewnie współczesna replika, bo coś za ładnie wygląda :) ) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
s_boj Napisano 27 Wrzesień 2010 Share Napisano 27 Wrzesień 2010 no, napisałem, że nie wszystkie, a zwłaszcza nie poznaję: 5, 13, 17, 18, 21, 23, 24, 25, 27 i szczególnie słabo 28 :P Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
s_boj Napisano 27 Wrzesień 2010 Share Napisano 27 Wrzesień 2010 acha, i zapomniałem jeszcze o 31 :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Trooper85 Napisano 27 Wrzesień 2010 Share Napisano 27 Wrzesień 2010 5. i 21. Seawind 300011. Global Hawk (któryś z prototypów lub przedseryjnych)13. Tandem Aircraft Sunny Targa17. Adam Aircraft A-700 AdamJet23. Boeing 757-200 Catfish - samolot używany do testów urządzeń przewidzianych dla F-2224. Stipa Caproni25. Rutan 27 VariViggen27. Bede BD-5B28. Lockheed Martin P-79131. Fauvel AV-36CR18. ??? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
s_boj Napisano 27 Wrzesień 2010 Share Napisano 27 Wrzesień 2010 i mamy gotową zagadkę z tym 18 :), ciekawe kto znajdzie nazwę tego dziwadła Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ensiferum3 Napisano 27 Wrzesień 2010 Autor Share Napisano 27 Wrzesień 2010 Prawie byś cie mnie wkręcili z tym 18 ... tak aby się ktoś nie nabrał ... http://pl.wikipedia.org/wiki/Airbus_Beluga Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ensiferum3 Napisano 27 Wrzesień 2010 Autor Share Napisano 27 Wrzesień 2010 Hansa-Brandenburg W.29 http://www.aviastar.org/air/germany/hansa_w-29.phphttp://pl.wikipedia.org/wiki/Hansa-Brandenburg_W.29 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
s_boj Napisano 27 Wrzesień 2010 Share Napisano 27 Wrzesień 2010 ensiferum3 - przecież Beluga, to 19 :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ensiferum3 Napisano 28 Wrzesień 2010 Autor Share Napisano 28 Wrzesień 2010 EEE ... sorry nie ten numerek :D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ensiferum3 Napisano 17 Październik 2010 Autor Share Napisano 17 Październik 2010 http://pl.wikipedia.org/wiki/Gotha_Go_244I jeszcze taka fajna stronkę znalazłem :http://www.luft46.com/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Speedy Napisano 18 Październik 2010 Share Napisano 18 Październik 2010 HejW czasach, gdy były w użyciu szybowce transportowe, przerabianie ich na samoloty nie było taką wielką rzadkością. Oprócz niemieckich Me 321/323 i Go 242/244 wersji silnikowej doczekał się np. brytyjski szybowiec GAL Hamilcar. Także popularny amerykański samolot transportowy Fairchild C-123, używany w niektórych krajach do dziś, wywodzi się z szybowca Chase XCG-20. Zdaje mi się, że rosyjski Szczerbakow Szcze-2 też wywodzi się z szybowca.Zdarzały się też, choć rzadziej, przypadki odwrotne. Np. amerykański szybowiec XCG-17 był przeróbką C-47 Dakota. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ensiferum3 Napisano 31 Styczeń 2011 Autor Share Napisano 31 Styczeń 2011 http://pl.wikipedia.org/wiki/Gossamer_Albatrosshttp://www.youtube.com/watch?v=sp7yv67B5ScNapędzane siłą ludzkich mięśni, lekkie o konstrukcji bardzo mocnej jak na swój ciężar. Zasięg... zależy od kierowcy ;) . Jeszcze tylko rozwiązać problem z niestabilnością ...i kto wie? Może będziemy latać ... tak jak dziś jeździmy na rowerach :D . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 1 Luty 2018 Share Napisano 1 Luty 2018 @ Speedy 2010-10-18 09:50:17 W czasach, gdy były w użyciu szybowce transportowe, przerabianie ich na samoloty nie było taką wielką rzadkością. Oprócz niemieckich Me 321/323 i Go 242/244 wersji silnikowej doczekał się np. brytyjski szybowiec GAL Hamilcar. Także popularny amerykański samolot transportowy Fairchild C-123, używany w niektórych krajach do dziś, wywodzi się z szybowca Chase XCG-20. Zdaje mi się, że rosyjski Szczerbakow Szcze-2 też wywodzi się z szybowca.Zdarzały się też, choć rzadziej, przypadki odwrotne. Np. amerykański szybowiec XCG-17 był przeróbką C-47 Dakota._____Były to czasy nieustannego ścierania się koncepcji zastosowania szybowców transportowych i wszelkiej maści wynalazczości z tym związanej. Jest na takie tematy olbrzymia literatura amerykańska z lat 1941-1946. Potem dali sobie spokój z pisaniem o takich sprawach, ponieważ świat zachłysnął się możliwościami śmigłowców i szybowce poszły na historyczny śmietnik.Wystarczył jeden fakt - na początku 1945 r. śmigłowiec Bell Model 30 uratował z kry dwóch wędkarzy na Jeziorze Erie. I cały kontynent północnoamerykański oszalał na tym punkcie. Firma Bell wykorzystała to i zorganizowała bardzo skuteczną kampanię reklamową na rzecz śmigłowców. I szybowce poszły w kąt, a zaraz potem na śmietnik.Ale faktem jest, że już podczas II wojny Amerykanie wykombinowali na bazie motoszybowców transportowych coś, co dziś zwie cię Casevac i Medevac. Po stronie alianckiej byli więc w tym pionierem. Drudzy po nich byli Kanadyjczycy (ale z wykorzystaniem amerykańskiego sprzętu motoszybowcowego).Sensownie opisywała to amerykańska prasa drugowojenna. Motoszybowce szpitalne robione na bazie szybowca transportowego CG-4A miały lądować bezpośrednio w strefie przyfrontowej, albo wręcz frontowej, zabierać rannych na pokłady i odstawiać tych rannych do szpitali na tyłach.Do tego celu wykonano olbrzymią masę prób z wykorzystaniem motoszybowców (wszystkie na bazie szybowca CG-4A): XPG-1, XPG-2, PG-2A, XPG-2B, XPG-3, G-3 i XPG-3A. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.