s_boj Napisano 10 Wrzesień 2009 Autor Share Napisano 10 Wrzesień 2009 Jak mi wiadomo z polskich maszyn powietrznych wyprodukowanych przed 1939 r. zachowały się tylko PZL P.11 i PWS-26 oraz RWD-13 i RWD-21, które można oglądać w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. RWD-13 zachował się także w Museu Asas de um Sonho w Itu k. São Paulo w Brazylii (wedle danych z Wikipedii - działajacy). Natrafiłem jednak na takie zdanie:Niektóre samoloty, które Polska przed wojną eksportowała, można spotkać w międzynarodowych muzeach wojskowych." - Polska 1939 Blitzkrieg z serii Osprey Wielkie Bitwy II Wojny Światowej".Czy ktoś mógły rozwinąć temat owych polskich maszyn w kolekcjach muzealnych poza granicami Polski? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
s_boj Napisano 10 Wrzesień 2009 Autor Share Napisano 10 Wrzesień 2009 http://rwd-dwl.net/samoloty/rwd_13/index.htmTutaj na końcu artykułu znajduje się opis obu zachowanych egzemplarzy RWD-13. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woytas Napisano 10 Wrzesień 2009 Share Napisano 10 Wrzesień 2009 p-24 znajduje sie w Muzeum Lotnictwa Tureckiego w Stambule (Havacılık Müzesi Yeşilköy).http://www.stambulkg.polemb.net/index.php?document=105 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Szarubek Napisano 10 Wrzesień 2009 Share Napisano 10 Wrzesień 2009 Witam!Prawdopodobnie jedyny zachowany PZL P.24 jest w Turcji.http://lotnictwo.net/doc.php?doc=05120401Pozdrawiam - SzarubekPS. RWD-21 z Krakowa jest w zasadzie repliką, odbudowaną w latach 90-tych przez ekipę zapaleńców. Jeden z użytkowników tego forum był w to zamieszany, ;-) ale niech sam się odezwie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Szarubek Napisano 10 Wrzesień 2009 Share Napisano 10 Wrzesień 2009 He he. Masz krótszy czas reakcji ;-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woytas Napisano 10 Wrzesień 2009 Share Napisano 10 Wrzesień 2009 najszybsza reka w tej czesci drogi mlecznej ;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
s_boj Napisano 10 Wrzesień 2009 Autor Share Napisano 10 Wrzesień 2009 Jest jeszcze replika RWD-5R. Czy ta replika RWD-21 ma zamontowany silnik? P. 24 z Turcji jest piękny, kompletnie o nim zapomniałem. Żal, że nie stoi w Krakowie, ale dobrze, że się w ogóle zachował. W sumie mając gotową matrycę stojącą w Turcji tu także można się pokusić o wykonanie repliki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek1 Napisano 11 Wrzesień 2009 Share Napisano 11 Wrzesień 2009 Może to trochę nie w temacie ale powiem, że w muzeum w Bukareszcie zachował się polski Bucker Bu-133 Jungmeister zakupiony przed wojną w jednym egzemplażu w celach porównawczych i potem ewakuowany do Rumunii. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
andronicus Napisano 11 Wrzesień 2009 Share Napisano 11 Wrzesień 2009 Co prawda nawet nie licencyjny jak w przypadku P24, ale oparty po części na polskim P24 i zbudowany ze sporym udziałem polskich konstruktorów IAR 80. No i w sumie nie zachowany a replika (chyba często zmieniają jej malowanie albo zrobili ich kilka)http://www.paulnann.com/Make.asp?Make=IAR&Family=IAR.80Patrząc na IAR 80 jakoś zawsze pasował mi do polskich samolotów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gebhardt Napisano 11 Wrzesień 2009 Share Napisano 11 Wrzesień 2009 Andronicus - amen w zupelnosci. Do dzis nie rozumie dlaczego nie zrobiono podobnego projektu u nas zamiast tego nieszczesnego Jastrzebia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rwd Napisano 11 Wrzesień 2009 Share Napisano 11 Wrzesień 2009 Kol. Szubarek - jestem pełen szacunku dla twojej wiedzy lotniczej, ale ze stwierdzeniem, że RWD-21 to w zasadzie replika to przesadziłeś. Ten RWD-21 to autentyczny przedwojenny samolot, który został podany gruntownej renowacji, łącznie z remontem silnika i jego uruchomieniu. Osobiście widziałem kołujący samolot w Dęblinie na uroczystości przekazania do muzeum.Nie jest to żadna replika!!!Ten RWD-21 miał następujące znaki: SP-BRF, VR-VEN i SP-AKG.A tak piszą o nim na stronie Muzeum Lotnictwa Polskiego:Prezentowany RWD 21 po zakończeniu wojny wrócił z Rumunii i ze znakami SP-AKG eksploatowany był w Aeroklubie Warszawskim do 1950 roku. Po skasowaniu samolot przekazano Muzeum Komunikacji, skąd przez Wrocław trafił do Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Remont płatowca przeprowadzono w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 3 w Dęblinie. Renowacji poddano również silnik, który następnie uruchomiono. Od 1995 roku samolot eksponowany jest w barwach z okresu przedwojennego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woytas Napisano 11 Wrzesień 2009 Share Napisano 11 Wrzesień 2009 Gebhard dzisiejszy Jastrzab tez ma problemy... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MarekA Napisano 11 Wrzesień 2009 Share Napisano 11 Wrzesień 2009 IAR-80 to PZL-50 Jastrząb C :-). Oba samoloty opierają się na koncepcji myśliwca opracowanej w PZL. Początek i koniec prac nad tym myśliwcem to w dużej części dzieło polskich inżynierów. Uważam za mało prawdopodobne, by Jastrząb z silnikiem od IAR-80 był od niego gorszy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Szarubek Napisano 11 Wrzesień 2009 Share Napisano 11 Wrzesień 2009 Rzeczywiście słyszałem, że gdzieś dzwonią, ale moja wiedza na temat RWD-21 nie była zbyt ścisła. Dziękuję rwd za sprostowanie, liczyłem na to, że się odezwiesz ;-)Pamiętam, że na przełomie lat 80 i 90 będąc w WZL widziałem elementy do odbudowy samolotu i jakoś tak mi się zakodowało, że to replika.A w temacie repliki - w Białej Podlaskiej zbudowana została od podstaw nielatająca makieta 1:1 samolotu RWD-6 SP-AHN, wyposażona w silnik od malucha". Stoi teraz nad wejściem do jednej ze szkół:http://www.aerospotter.com/cms/index.php?page=lubelskiehttp://www.sanko.wroclaw.pl/galeria/zestaw05/pomniki-cz1.htmlPozdrawiam - Szarubek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
s_boj Napisano 13 Wrzesień 2009 Autor Share Napisano 13 Wrzesień 2009 O polskim" samolocie Bucker Bu-133 Jungmeister z Bukaresztu nie miałem pojęcia. W Krakowie zachował się Bücker Bü 131B Jungmann. RWD-21 jednak wojenny :), fajnie, że przetrwał. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Botras Napisano 14 Wrzesień 2009 Share Napisano 14 Wrzesień 2009 Andronicus - amen w zupelnosci. Do dzis nie rozumie dlaczego nie zrobiono podobnego projektu u nas zamiast tego nieszczesnego Jastrzebia."Ależ PZL.50 był bardzo podobny do IAR-80. To dokładnie ten sam pomysł ogólny i technologia wykonania: nowa środkowa i przednia część kadłuba ze stalową kratownicą i nowe skrzydła. Różnica jest w szczegółach konstrukcyjnych tych nowych elementów oraz w tym, że IAR-80 miał półskorupowy tył kadłuba z P.24 (czyli z częścią kabinową), a Jastrząb miał go z P.11c (czyli bez niej). Nawet, najpewniej, PZL.50 od początku był robiony z myślą o takim silniku, jak miał IAR-80, obok Merkurego VIII. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.