Skocz do zawartości

TK3 i TKS 11 listopada 2008


pomsee

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 59
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Podłączam się z pewnymi pytaniami nurtującymi mnie od pewnego czasu. Otóż interesuje mnie ile jest już w Polsce tankietek TK (różnych typów). Na fotkach są 2, w Łodzi jest zdaje się jeszcze jedna, a ludzie od 7TP restaurują kolejną TK-3. Czy się mylę, czy tak właśnie jest. I pewne pytanie do ostatniej wspomnianej grupy odbudowującej TK-3 (ostatnio widziałem ich wyprawę do Belgradu w programie Było nie minęło").Skoro w kraju są już i modele TK-3 i TKS to czemu nie można tu, na miejscu zdobyć potrzebnych wymiarów. No ale być może ciągle myślę o tych samych pojazdach i stąd moje nieco trywialne pytania.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

HD1940:

(1) W Polsce są 3 tankietki:
- TK-3 własność braci Kęczyckich sprowadzona z Francji i obecnie rekonstruowana w FWP (to ta z fotek powyżej)
- TK-S własność prywatna Jacka Kopczyńskiego (z Łodzi) sprowadzona z Norwegii. Kiedyś posiadała silnik bodajże od Żuka(?) i była niepomalowana, ale to było z 2 lata temu i nie wiem jak jest teraz. Może ktoś mądrzejszy od mnie pomoże :)
- TK-S własność MWP sprowadzona ze Szwecji i rekonstruowana przez Ursusa (to ta z fotek powyżej). Jakiś rok temu stała jeszcze bez silnika na Czerniakowie - jak jest teraz też nie wiem. Może ktoś bardziej z 'towarzystwa' będzie w stanie powiedzieć czy już jest na chodzie.
(2) W Belgradzie jest TK-F, a nie TK-3.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

eeeee....

Crocliczku:
ad.1 - TK-3 nie jest własnością Kęszyckich, bo ją sprzedali. A Grześ prace swoje zakończył i obecnie pojazd jest u właściciela.

ad3. - rekonstruowana to ona była przez wiele instytucji i osób. W tej chwili jeździ na swoim własnym silniku.

W Belgradzie jest TK-F.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakies 18 lat temu o tych tankietkach czytałem w ksiażce z serii Tygrys" tytułu nie pamietam i próbowałem sobie je wyobrazić a tu proszę .Po tylu latach mozna je juz ogladać to jest to co w tej pasji jest najlepsze .pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Link zapodany przez kol. Muslima, acz ciekawy, to nie obejmuje wszystkich zachowanych polskich TK.
Na ten przykład przeczytałem kiedyś, że w Arlon w Belgii mieli aż dwa nasze C2P i oba po likwidacji muzeum trafiły do USA. Swoją drogą bardzo szkoda, że nasze rządowe elyty" nie stanęły na wysokości zadania i chociaż jednego z nich nie zakupiły dla MWP, bo cena pewnie nie była zaporowa...
Mnie natomiast interesują losy innego TK-S'a, mianowicie tego ze zdjęcia w Galerii Odkrywcy w wątku TKS [zdjęcia zapodał kol. Harys]. Na zdjęciach jest jedna kompletna tankietka TKS [to pewnie obecnie ta prywatna], ale na innym zdjęciu jest drugi pojazd tego typu. A dokładniej jest zachowana wanna + jakaś pewnie powojenna nadbudowa upodabniająca go do C2P...

Czy może ktoś ma jakieś informacje o losach tego drugiego pojazdu? Gdzieś chyba słyszałem, że trafił do Wlk. Brytanii, ale czy to prawda?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po kolej - na linku tym są wszystkie zachowane pojazdy polskie - chyba, że ktoś buduje coś zupełnie nowego i jeszcze się nie chwalił - a ja wiem o dwóch takich pojazdach, na razie przyjmijmy, że ich nie ma, po co psuć przyjemność budowniczym.

W Belgii był jeden C2P - został sprzedany za 11 tys.$ do USA, gdzie jest mu całkiem dobrze. Nikt z Polski się nim nie interesował, bo nie było możliwości kupna - to był transakcja prywatna jakich wiele, a nie publiczna sprzedaż.

Na zdjęciu Balans jest tankietka , która jest własnością Jacka Kopczyńskiego. Znaleźliśmy ją w Vasdo, w płn. Norwegii. Na zdjęciu - tak wyglądała w lesie u Norwega.
To jest ta sama tankietka.

Natomiast jeśli byś dobrze Balans poszukał Odkrywcę, to powinieneś znaleźć zdjęcia z pewnego norweskiego fiordu, gdzie leży wrak ft17 i podwozie ... typu Carden Lloyd , najprawdopodobniej naszej tankietki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Akagi za odpowiedź, kilka spraw się wyjaśniło.
Mnie zmyliło to zdjęcie bez nadbudowy, bo na pozostałych zdjęciach jest prawie kompletny [źródło i autora zdjęć podałem powyżej].
Co do C2P z Belgii, to informację o dwóch tego typu pojazdach wyczytałem ładnych parę lat temu [jeżeli dobrze pamiętam] w czeskim miesięczniku modelarskim. Pisali coś o tym, że odnaleziono je stosunkowo niedawno w stodole u jakiegoś [francuskiego?] farmera.
Nie wątpię, że w Auburn ma się świetnie, ale wolałbym mimo wszystko, aby się miał świetnie u nas, a nie za oceanem...
Bardzo możliwe, że był nie do zdobycia, ale mimo wszystko chyba należało próbować, bo wiadomość o bankructwie muzeum i wyprzedaży [bardzo ciekawych zresztą zbiorów] była publiczna.
Gdyby np zaproponowano właścicielowi przysłowiowe dwa razy tyle" to by się pewnie zgodził, a to i tak byłyby śmieszne pieniądze dla takiego kraju jak nasz. No chyba, że to była sprzedaż całości, no wtedy to faktycznie nie było możliwości kupna.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. A jam mam pytanie dotyczące TK-3 z trochę innej beczki. Ciekawi mnie czy zostanie on pomalowany w trójbarwny kamuflaż czy zostanie w takim malowaniu jak jest. W sumie jeżeli zielony zostanie taki jaki jest, to brakuje mu tylko szaropiaskowego i ciemnobrązowego. A może już jest pomalowany? Pozdrawiam i z góry dziękuje za odpowiedż.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie