Jump to content

Opel Maultier / Sd.Kfz. 3


Recommended Posts

Witam.
Zainteresował mnie ostatnio pojazd jakim był Opel Maultier Sd.Kfz. 3. Pojazdy Wehrmachtu o cienkiej skórze nie wzbudzają wielkiego zainteresowania, pomimo to chciałbym na łamach tego forum z Waszą pomocą lepiej poznać historię tego modelu. W związku z tym bardzo proszę o podawanie informacji o nim, wklejanie zdjęć archiwalnych, zdjęć egzemplarzy zachowanych w muzeach.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 236
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Interesuje mnie również pokrewieństwo tego pojazdu z Pz. Kpfw.I, wiem ze stosowano w nich takie same gąsienice :
http://www.panzer-modell.de/pe/friul/atl20.jpg
Czy tylko gąsienice, czy też morze wykorzystywano inne podzespoły układu jezdnego ?
Czy gąsienica z Pz. Kpfw.II :
http://www.panzer-modell.de/pe/friul/atl30.jpg
Które na rysunku wyglądają identycznie miały inne wymiary niż Pz. Kpfw I ? Jeśli tak to jakie?
Dość na razie tego gradu pytań, zapraszam do szukania i pisania.
Pozdrawiam
Paweł

Link to post
Share on other sites
W Katowicach w dzielnicy Panewniki po wojnie było przedsiębiorstwo które po wojnie przerabiało Maulitiery na normalne wersje kołowe , zdjemowano tylną ramę z kołami i gąsienicami i spowrotem dodawano tylny most i kółka. Ale z uwagi że na śląsk po wojnie zwieziono cały złom pancerny do hut na odbudowe kraju, to składów tego sprzętu było wszędzie i z takimi drobiazgami jak resztki gąsienic i kólek z maultiera nikt się nie bawił, poprostu wyrzucano to jako śmieci do lasu .Po tej informacj połaziłem kiedyś z klozetowcem i istotnie na powierzchi leżały koła od muła, gąski i sprężyny z układu jezdnego jakieś drobiazgi .Niestety dzielnica jes niezbyt bogata i z lasów znika wszysto obecnie w ekspresowym tempie niestety spowrotem do hut i chyba nadal na odbudowe kraju ;o)"
Link to post
Share on other sites

15 CM PANZERWERFER 42 [SD KFZ 4/1]. Rosja, zima 43/44 - zdjęcie z Die Wehrmacht. Zdjęć tego pojazdu mam więcej ale były już publikowane wielokrotnie, a ja staram się na forum zapodawać raczej te mniej znane.

Link to post
Share on other sites
Na studiach poznałem faceta który składał takie cudo tyle że wymarzył sobie wersje rakietową :)

Części do mulatiera jeżeli ma być na Oplu nie są problemem
rama układu gąsienicowego jest ceniona na 1000 zł (bez tylnej części z kołami napinającymi)

Nie tylko Opel robił multiera układ gąsienicowy był taki sam ale już reszta nie koniecznie

Poszła plotka ze taki pojazd odnaleziono w zeszłym roku w stanie po rolniczym sam jestem ciekaw ile w tym prawdy?

Sam miałbym chrapkę na taki pojazd tylko potrzebna jest cała rama kompletna rama by myśleć o odbudowie.
Link to post
Share on other sites

Niedaleko mojego RSO stoi sobie taki bidulek

W sumie zbudowano 21960 szt mułów z czego w wersji

Sd. Kfz.3a- m. Gleisk. LKW 2t Maultier (Opel) 4000 szt.
Sd. Kfz.3b — m. Gleisk. LKW2t Maultier (Ford) 14000 szt.
Sd. Kfz.3c-m. Gleisk. LKW2t Maultier (Klockner-Humboldt-Deutz) 1740 szt.
Sd. Kfz.4-s. Gleisk. LKW41/2t Maultier (Daimler-Benz)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information