Jump to content

Opel Maultier / Sd.Kfz. 3


Lemeryt

Recommended Posts

Witam.
Zainteresował mnie ostatnio pojazd jakim był Opel Maultier Sd.Kfz. 3. Pojazdy Wehrmachtu o cienkiej skórze nie wzbudzają wielkiego zainteresowania, pomimo to chciałbym na łamach tego forum z Waszą pomocą lepiej poznać historię tego modelu. W związku z tym bardzo proszę o podawanie informacji o nim, wklejanie zdjęć archiwalnych, zdjęć egzemplarzy zachowanych w muzeach.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 236
  • Created
  • Last Reply

Interesuje mnie również pokrewieństwo tego pojazdu z Pz. Kpfw.I, wiem ze stosowano w nich takie same gąsienice :
http://www.panzer-modell.de/pe/friul/atl20.jpg
Czy tylko gąsienice, czy też morze wykorzystywano inne podzespoły układu jezdnego ?
Czy gąsienica z Pz. Kpfw.II :
http://www.panzer-modell.de/pe/friul/atl30.jpg
Które na rysunku wyglądają identycznie miały inne wymiary niż Pz. Kpfw I ? Jeśli tak to jakie?
Dość na razie tego gradu pytań, zapraszam do szukania i pisania.
Pozdrawiam
Paweł

Link to comment
Share on other sites

W Katowicach w dzielnicy Panewniki po wojnie było przedsiębiorstwo które po wojnie przerabiało Maulitiery na normalne wersje kołowe , zdjemowano tylną ramę z kołami i gąsienicami i spowrotem dodawano tylny most i kółka. Ale z uwagi że na śląsk po wojnie zwieziono cały złom pancerny do hut na odbudowe kraju, to składów tego sprzętu było wszędzie i z takimi drobiazgami jak resztki gąsienic i kólek z maultiera nikt się nie bawił, poprostu wyrzucano to jako śmieci do lasu .Po tej informacj połaziłem kiedyś z klozetowcem i istotnie na powierzchi leżały koła od muła, gąski i sprężyny z układu jezdnego jakieś drobiazgi .Niestety dzielnica jes niezbyt bogata i z lasów znika wszysto obecnie w ekspresowym tempie niestety spowrotem do hut i chyba nadal na odbudowe kraju ;o)"
Link to comment
Share on other sites

15 CM PANZERWERFER 42 [SD KFZ 4/1]. Rosja, zima 43/44 - zdjęcie z Die Wehrmacht. Zdjęć tego pojazdu mam więcej ale były już publikowane wielokrotnie, a ja staram się na forum zapodawać raczej te mniej znane.

Link to comment
Share on other sites

Na studiach poznałem faceta który składał takie cudo tyle że wymarzył sobie wersje rakietową :)

Części do mulatiera jeżeli ma być na Oplu nie są problemem
rama układu gąsienicowego jest ceniona na 1000 zł (bez tylnej części z kołami napinającymi)

Nie tylko Opel robił multiera układ gąsienicowy był taki sam ale już reszta nie koniecznie

Poszła plotka ze taki pojazd odnaleziono w zeszłym roku w stanie po rolniczym sam jestem ciekaw ile w tym prawdy?

Sam miałbym chrapkę na taki pojazd tylko potrzebna jest cała rama kompletna rama by myśleć o odbudowie.
Link to comment
Share on other sites

Niedaleko mojego RSO stoi sobie taki bidulek

W sumie zbudowano 21960 szt mułów z czego w wersji

Sd. Kfz.3a- m. Gleisk. LKW 2t Maultier (Opel) 4000 szt.
Sd. Kfz.3b — m. Gleisk. LKW2t Maultier (Ford) 14000 szt.
Sd. Kfz.3c-m. Gleisk. LKW2t Maultier (Klockner-Humboldt-Deutz) 1740 szt.
Sd. Kfz.4-s. Gleisk. LKW41/2t Maultier (Daimler-Benz)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...

Important Information