Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
44 minuty temu, bodziu000000 napisał:

Nowy obraz.jpg

Niezwykle ciekawe, rzadkie zdjęcie przedstawiające samolot sanitarny Breguet Bre XIVTbis.

Zakupiony we Francji został zmontowany w kwietniu 1926 r. w CWL (Warszawa) i otrzymał numer S.10.1.

Polskie Towarzystwo Farmaceutyczne przekazało go do dyspozycji 1.PL w październiku 1926 r.

Po uszkodzeniu przy przymusowym lądowaniu w czerwcu 1927 r. samolot był remontowany w CWL i oblatany w maju 1928 r. Ponownie uszkodzony w sierpniu 1928 r. znajdował się w remoncie od października 1928 r. do stycznia 1929 r.

Samolot był zbudowany we Francji już jako sanitarny a prócz niego w lotnictwie polskim użytkowano jeszcze jako sanitarne trzy Breguety - nr. CWL 10.40 (1935 r.) 10.51(1936 r.)  i 10.90 (1936 r.) - w nawiasach data kasacji.

Wszystkie zostały przebudowane z wersji Bre XIVA2 (rozpoznawczy).

 

 

  • 1 month later...
  • 3 months later...
Napisano

Bardzo ciekawe informacje tutaj Państwo zamieszczacie. Trafiłam do Was szukając informacji o lotnictwie ratunkowym podczas pierwszej wojny światowej. Według mojego dziadka, jego ojciec był sanitariuszem na takim samolocie w Lidzie. Jenak sprawdziłam informacje o lotnisku w Lidzie i okazuje się, że podczas tamtej I WW nie było tam nic istotnego . Czy moglibyście Państwo wskazać mi kierunek gdzie mogłabym znaleźć więcej informacji dotyczących sanitariuszy lotniczych podczas I WW?

Napisano

Nic z tego - to ślepa uliczka.

Lotnictwo sanitarne to dopiero lata 20-te. Oczywiście wcześniej sporadycznie zdarzało się, ze przewożono rannych samolotem, ale - po pierwsze nie było samolotów przystosowanych do transportu na noszach, więc ranny musiał samodzielnie wdrapać się do kabiny, a po drugie - było to doraźne, więc nie mogło być kogoś, kto pełnił funkcję sanitariusza.

Na pewno dziadek miał na myśli wojnę 1914-18?

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...
Napisano

Raczej tylko tego drugiego.
Między datami przekazania wojsku Lublinów R-XVI (wiosna 1935) a LWS-2 (maj 1938) jest spora różnica. Po drugie - LWS powstała na gruzach zakładów P&L (produkującej Lubliny) czyli nie mogły w tej samej chwili zostać przekazane.

  • Tak trzymać 1
Napisano (edytowane)
8 godzin temu, bodziu000000 napisał:

Przekazanie wojsku samolotów sanitarnych Lublin R-XVI i LWS-2

Przekazanie wojsku samolotów sanitarnych Lublin R-XVI i LWS-2.jpg

29.05.1938 r. w Warszawie przekazano LWS-2 (na zdj.) - był to prototyp . W sumie tego dnia przekazano wojsku  - 1egz. LWS-2 i 2 egz. RWD-13S.

W gazetach błędnie pisano o przekazaniu w tym dniu siedmiu samolotów, w tym również  4 egz. Lublin R-XVIb (i stąd ten opis zdjęcia), ale samoloty te już były eksploatowane od wiosny 1935 r. (jak wspomniał KayFranz).

Edytowane przez Sedco Express
  • 2 weeks later...
Napisano
1 godzinę temu, bodziu000000 napisał:

1938 r. Lotnisko wojskowe Kraków – Balice

06804472_n.jpg

Powtórka z rozrywki.

Spirit of Warsaw

Napisano 15 Styczeń 2017

Na pierwszym planie sanitarka z Lublina, w tle dwa PZL.7a nr 1 i nr 7 (ze 162 EM 6. Pułku Lotniczego - uskrzydlony gronostaj)
Samoloty Lublin.RXVIb miały rej. cywilną ale ewidencje wojskową, niektóre z samoloty przeszły w 1938 r. pod jurysdykcję wojskową.
Po raz, chyba, pierwszy widzę Lublina.RXVIb z szachownicą.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie