Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
44 minuty temu, bodziu000000 napisał:

Nowy obraz.jpg

Niezwykle ciekawe, rzadkie zdjęcie przedstawiające samolot sanitarny Breguet Bre XIVTbis.

Zakupiony we Francji został zmontowany w kwietniu 1926 r. w CWL (Warszawa) i otrzymał numer S.10.1.

Polskie Towarzystwo Farmaceutyczne przekazało go do dyspozycji 1.PL w październiku 1926 r.

Po uszkodzeniu przy przymusowym lądowaniu w czerwcu 1927 r. samolot był remontowany w CWL i oblatany w maju 1928 r. Ponownie uszkodzony w sierpniu 1928 r. znajdował się w remoncie od października 1928 r. do stycznia 1929 r.

Samolot był zbudowany we Francji już jako sanitarny a prócz niego w lotnictwie polskim użytkowano jeszcze jako sanitarne trzy Breguety - nr. CWL 10.40 (1935 r.) 10.51(1936 r.)  i 10.90 (1936 r.) - w nawiasach data kasacji.

Wszystkie zostały przebudowane z wersji Bre XIVA2 (rozpoznawczy).

 

 

  • 1 month later...
  • 3 months later...
Napisano

Bardzo ciekawe informacje tutaj Państwo zamieszczacie. Trafiłam do Was szukając informacji o lotnictwie ratunkowym podczas pierwszej wojny światowej. Według mojego dziadka, jego ojciec był sanitariuszem na takim samolocie w Lidzie. Jenak sprawdziłam informacje o lotnisku w Lidzie i okazuje się, że podczas tamtej I WW nie było tam nic istotnego . Czy moglibyście Państwo wskazać mi kierunek gdzie mogłabym znaleźć więcej informacji dotyczących sanitariuszy lotniczych podczas I WW?

Napisano

Nic z tego - to ślepa uliczka.

Lotnictwo sanitarne to dopiero lata 20-te. Oczywiście wcześniej sporadycznie zdarzało się, ze przewożono rannych samolotem, ale - po pierwsze nie było samolotów przystosowanych do transportu na noszach, więc ranny musiał samodzielnie wdrapać się do kabiny, a po drugie - było to doraźne, więc nie mogło być kogoś, kto pełnił funkcję sanitariusza.

Na pewno dziadek miał na myśli wojnę 1914-18?

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...
Napisano

Raczej tylko tego drugiego.
Między datami przekazania wojsku Lublinów R-XVI (wiosna 1935) a LWS-2 (maj 1938) jest spora różnica. Po drugie - LWS powstała na gruzach zakładów P&L (produkującej Lubliny) czyli nie mogły w tej samej chwili zostać przekazane.

  • Tak trzymać 1
Napisano (edytowane)
8 godzin temu, bodziu000000 napisał:

Przekazanie wojsku samolotów sanitarnych Lublin R-XVI i LWS-2

Przekazanie wojsku samolotów sanitarnych Lublin R-XVI i LWS-2.jpg

29.05.1938 r. w Warszawie przekazano LWS-2 (na zdj.) - był to prototyp . W sumie tego dnia przekazano wojsku  - 1egz. LWS-2 i 2 egz. RWD-13S.

W gazetach błędnie pisano o przekazaniu w tym dniu siedmiu samolotów, w tym również  4 egz. Lublin R-XVIb (i stąd ten opis zdjęcia), ale samoloty te już były eksploatowane od wiosny 1935 r. (jak wspomniał KayFranz).

Edytowane przez Sedco Express
  • 2 weeks later...
Napisano
1 godzinę temu, bodziu000000 napisał:

1938 r. Lotnisko wojskowe Kraków – Balice

06804472_n.jpg

Powtórka z rozrywki.

Spirit of Warsaw

Napisano 15 Styczeń 2017

Na pierwszym planie sanitarka z Lublina, w tle dwa PZL.7a nr 1 i nr 7 (ze 162 EM 6. Pułku Lotniczego - uskrzydlony gronostaj)
Samoloty Lublin.RXVIb miały rej. cywilną ale ewidencje wojskową, niektóre z samoloty przeszły w 1938 r. pod jurysdykcję wojskową.
Po raz, chyba, pierwszy widzę Lublina.RXVIb z szachownicą.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie