Jump to content

Chevrolet 157 w Wojsku Polskim 1939


Recommended Posts

  • Replies 221
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
witam
zastanawiałem się, czy zakładać nowy wątek czy zadać pytanie w tym temacie skoro tu jest dyskusja o polskim Chevrolecie.
Rok 1938 w Lublinie powstaje fabryka Lilpop, Rau i Loewenstein, w której mają być produkowane podzespoły do licencyjnych Chevroletów montowanych w Warszawie. Planowano rozpoczęcie produkcji silników, mostów napędowych, układów kierowniczych, a także sprzęgieł i skrzyni przekładniowych. Silniki miały być wytwarzane w ilości 10 000 sztuk rocznie.Do września 1939 roku powstały hale i sprowadzono maszyny, których już nie zainstalowano. Wiadomo, że jeszcze w sierpniu do Lublina jechały skrzynie z obrabiarkami.
Co mogło się stać z tymi maszynami? Zostały zniszczone? zamontowanen przez Niemców? Czy je ktoś wywiózł jako trofiejne - tylko w którym kierunku?
Ktoś może coś wie na temat tych urządzeń!
pozdrawiam
Link to post
Share on other sites
Witam Kolegów !
Jeżeli chodzi o Lublin , to 15-16 września 1939 roku , nastąpiła wielka ewakuacja, wszelkich zakładów przemysłowych na wschód.
Mój dziadek pracował wówczas w L.W.S. , i we wspomnieniach zawsze mówił o ewakuacji do tymczasowych zakładów produkcyjnych (drewnianych hall),które znajdowały się na bagnach poleskich w okolicach Sarn. Wiosną 1939 roku został odesłany wraz z kolegami na Polesie , gdzie nadzorowali budowę tych baraków .Ostatni transport z maszynami L.W.S odszedł drogą kolejową 16 września 1939 roku. Podążając tym tropem ,sądzę iż sprzęt z wytwórni L.R.L. poszedł podobną drogą . Tylko przypadek sprawił iż dziadek pozostał, i nie podzielił losu niektórych kolegów z L.W.S.
Niedługo podam kilka fotek z rodzinnego albumu ,lubelskiego lotniska, oraz z Pucka, gdzie montowano Lubliny"
Pozdrawiam !
Link to post
Share on other sites
Jeśli chodzi o wytwórnię L.R.L. w Lublinie to w czasie wojny Niemcy połowę hali wykorzystywali na warsztaty samochodowe (w drugiej połowie była rozlewnia spirytusu). Jest więc możliwe, że jakieś maszyny pozostały na miejscu.
Ze zdjęcia wynika, że przed wojną wybudowano tylko tą jedną halę.
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information