Jump to content
Sign in to follow this  
polsmol

Chevrolet 157 w Wojsku Polskim 1939

Recommended Posts

Liczby 157 i 158 w nazwie ciężarówek Chevroleta oznaczają rozstaw osi w calach. Podwozia o rozstawie 158 wprowadzono do produkcji w 1939 (w Stanach) zaprzestając jednocześnie produkcji podwozi 157. Czy w Polsce montowano podwozia 158, trudno powiedzieć.

Przyjęte w naszej literaturze oznaczenie Chevrolet 157 nie jest tak do końca precyzyjne. Poprawniejsze powinno być podawanie oznaczenia typu, które jednoznacznie definiuje rok produkcji oraz rozstaw osi podwozia – tyle, że często trudno odróżnić ze zdjęcia poszczególne roczniki.

Ciężarówki o rozstawie 157 miały następujące oznaczenia typu:

w 1931
MC – pojedyncze ogumienie osi tylnej
MD – podwójne ogumienie osi tylnej

w 1932
NC – pojedyncze ogumienie osi tylnej
ND – podwójne ogumienie osi tylnej

w 1933
OC – pojedyncze ogumienie osi tylnej
OD – podwójne ogumienie osi tylnej

w 1934
PC – pojedyncze ogumienie osi tylnej
PD – podwójne ogumienie osi tylnej

w 1935
QC – pojedyncze ogumienie osi tylnej
QD – podwójne ogumienie osi tylnej

w 1936
RC – pojedyncze ogumienie osi tylnej
RD – podwójne ogumienie osi tylnej
RK – podwozie wzmocnione

w 1937
SC – pojedyncze ogumienie osi tylnej
SD – podwójne ogumienie osi tylnej

w 1938
TC – pojedyncze ogumienie osi tylnej
TD – podwójne ogumienie osi tylnej

Ciężarówki o rozstawie 158 miały następujące oznaczenia typu:

w 1939
VC – pojedyncze ogumienie osi tylnej
VD – podwójne ogumienie osi tylnej

Są to oczywiście oznaczenia typów z za oceanu. Czy w Polsce stosowano identyczne nie wiem, ale śmiem przypuszczać, że tak.

Oznaczenie C.O.E określa typ kabiny kierowcy - Cab.Over.Engine, czyli kabina nad silnikiem. Takie kabiny Chevrolet zaczął montować od 1937. Oczywiście montowano też klasyczne kabiny z silnikiem z przodu. To klient decydował jaką chce mieć kabinę.

Określenie Chevrolet-Six jest dość ogólne i odnosi się do podwozi z silnikiem sześciocylindrowym przeznaczonym pod nadwozia samochodów osobowych i półciężarowych. Były dwie serie podwozi nazywanych Chevroleta-Six, pierwsza w latach 1912-1915 i druga zapoczątkowana w 1929.

Jak się ma Chevrolet-Six do Chevroleta 157 ? Zasadniczo nijak, to zupełnie różne klasy pojazdów.

To tak mniej-więcej :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
W latach 1931-1938 Chevrolet wytwarzał ciężarówki o ładowności 1,5tony w dwóch rozstawach osi: 131 i 157 cali. Były to modele:
A – 131 z pojedynczym ogumieniem osi tylnej
B – 131 z podwójnym ogumieniem osi tylnej
C – 157 z pojedynczym ogumieniem osi tylnej
D – 157 z podwójnym ogumieniem osi tylnej
J - 131 ładowność zwiększona do 2 ton (seria tylko w 1936)
K - 157 ładowność zwiększona do 2 ton (seria tylko w 1936)

Samochody o ładowności 2,5tony produkowane w latach 1937-1938 miały rozstawy osi 108, 130 i 155,5 cali. Były to modele
E - 108 z pojedynczym ogumieniem osi tylnej
F – 108 z podwójnym ogumieniem osi tylnej
G – 130 z pojedynczym ogumieniem osi tylnej
H – 130 z podwójnym ogumieniem osi tylnej
M – 155,5 z pojedynczym ogumieniem osi tylnej
N – 155,5 z podwójnym ogumieniem osi tylnej

Oczywiście litera modelu poprzedzona była literą oznaczającą rocznik.

W latach 1931-1933 stosowano nazwy własne ciężarówek. Od roku 1934 system ten zarzucono i zaczęto stosować określenie ogólne Chevrolet Commercial", np. Chevrolet Commercial model SC.


Ale żeby nie było, że wszystko jest takie proste i jasne…

Produkowany w Norwegii model TG miał rozstaw osi 117 cali – znacznie mniej niż TG amerykański :)

I żeby jeszcze bardziej zamieszać (tak dla przykładu):
Chevrolet Commercial model HD to ciężarówka o ładowności 3/4tony, rozstawie osi 122 z 1938 roku.
Chevrolet Commercial model TD to ciężarówka o ładowności 1,5tony, rozstawie osi 157 i podwójnym ogumieniu również z 1938 roku :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jezus Maria...
A nieśmiało zapytam, oczywiście nie wiemy dokładnie co wytwarzano w Polsce?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fajny sprzęt. Zastanawia mnie tylko czy ten rodzaj szoferki był stosowany w tym modelu w Polsce. Jakoś nie kojarzę go na żadnym zdjęciu poza wersją COE. Wygląda na to, że u nas z jakiegoś powodu preferowano szersze kabiny.
Czy są znane jakieś zdjęcia tej wersji z września?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten samochód to nie Chevrolet, ale Buick Special 4-door Touring Sedan (model 41) z 1938 roku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam serdecznie,
czy ktoś z was posiada rysunek techniczny podwozia Chevroleta 157? Jeżeli tak to proszę o info lub maila na adres: adam@tankmodels.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information