Skocz do zawartości

Chevrolet 157 w Wojsku Polskim 1939


Rekomendowane odpowiedzi

Liczby 157 i 158 w nazwie ciężarówek Chevroleta oznaczają rozstaw osi w calach. Podwozia o rozstawie 158 wprowadzono do produkcji w 1939 (w Stanach) zaprzestając jednocześnie produkcji podwozi 157. Czy w Polsce montowano podwozia 158, trudno powiedzieć.

Przyjęte w naszej literaturze oznaczenie Chevrolet 157 nie jest tak do końca precyzyjne. Poprawniejsze powinno być podawanie oznaczenia typu, które jednoznacznie definiuje rok produkcji oraz rozstaw osi podwozia – tyle, że często trudno odróżnić ze zdjęcia poszczególne roczniki.

Ciężarówki o rozstawie 157 miały następujące oznaczenia typu:

w 1931
MC – pojedyncze ogumienie osi tylnej
MD – podwójne ogumienie osi tylnej

w 1932
NC – pojedyncze ogumienie osi tylnej
ND – podwójne ogumienie osi tylnej

w 1933
OC – pojedyncze ogumienie osi tylnej
OD – podwójne ogumienie osi tylnej

w 1934
PC – pojedyncze ogumienie osi tylnej
PD – podwójne ogumienie osi tylnej

w 1935
QC – pojedyncze ogumienie osi tylnej
QD – podwójne ogumienie osi tylnej

w 1936
RC – pojedyncze ogumienie osi tylnej
RD – podwójne ogumienie osi tylnej
RK – podwozie wzmocnione

w 1937
SC – pojedyncze ogumienie osi tylnej
SD – podwójne ogumienie osi tylnej

w 1938
TC – pojedyncze ogumienie osi tylnej
TD – podwójne ogumienie osi tylnej

Ciężarówki o rozstawie 158 miały następujące oznaczenia typu:

w 1939
VC – pojedyncze ogumienie osi tylnej
VD – podwójne ogumienie osi tylnej

Są to oczywiście oznaczenia typów z za oceanu. Czy w Polsce stosowano identyczne nie wiem, ale śmiem przypuszczać, że tak.

Oznaczenie C.O.E określa typ kabiny kierowcy - Cab.Over.Engine, czyli kabina nad silnikiem. Takie kabiny Chevrolet zaczął montować od 1937. Oczywiście montowano też klasyczne kabiny z silnikiem z przodu. To klient decydował jaką chce mieć kabinę.

Określenie Chevrolet-Six jest dość ogólne i odnosi się do podwozi z silnikiem sześciocylindrowym przeznaczonym pod nadwozia samochodów osobowych i półciężarowych. Były dwie serie podwozi nazywanych Chevroleta-Six, pierwsza w latach 1912-1915 i druga zapoczątkowana w 1929.

Jak się ma Chevrolet-Six do Chevroleta 157 ? Zasadniczo nijak, to zupełnie różne klasy pojazdów.

To tak mniej-więcej :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 232
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

TomekSz

?

Posted Images

W latach 1931-1938 Chevrolet wytwarzał ciężarówki o ładowności 1,5tony w dwóch rozstawach osi: 131 i 157 cali. Były to modele:
A – 131 z pojedynczym ogumieniem osi tylnej
B – 131 z podwójnym ogumieniem osi tylnej
C – 157 z pojedynczym ogumieniem osi tylnej
D – 157 z podwójnym ogumieniem osi tylnej
J - 131 ładowność zwiększona do 2 ton (seria tylko w 1936)
K - 157 ładowność zwiększona do 2 ton (seria tylko w 1936)

Samochody o ładowności 2,5tony produkowane w latach 1937-1938 miały rozstawy osi 108, 130 i 155,5 cali. Były to modele
E - 108 z pojedynczym ogumieniem osi tylnej
F – 108 z podwójnym ogumieniem osi tylnej
G – 130 z pojedynczym ogumieniem osi tylnej
H – 130 z podwójnym ogumieniem osi tylnej
M – 155,5 z pojedynczym ogumieniem osi tylnej
N – 155,5 z podwójnym ogumieniem osi tylnej

Oczywiście litera modelu poprzedzona była literą oznaczającą rocznik.

W latach 1931-1933 stosowano nazwy własne ciężarówek. Od roku 1934 system ten zarzucono i zaczęto stosować określenie ogólne Chevrolet Commercial", np. Chevrolet Commercial model SC.


Ale żeby nie było, że wszystko jest takie proste i jasne…

Produkowany w Norwegii model TG miał rozstaw osi 117 cali – znacznie mniej niż TG amerykański :)

I żeby jeszcze bardziej zamieszać (tak dla przykładu):
Chevrolet Commercial model HD to ciężarówka o ładowności 3/4tony, rozstawie osi 122 z 1938 roku.
Chevrolet Commercial model TD to ciężarówka o ładowności 1,5tony, rozstawie osi 157 i podwójnym ogumieniu również z 1938 roku :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...
Fajny sprzęt. Zastanawia mnie tylko czy ten rodzaj szoferki był stosowany w tym modelu w Polsce. Jakoś nie kojarzę go na żadnym zdjęciu poza wersją COE. Wygląda na to, że u nas z jakiegoś powodu preferowano szersze kabiny.
Czy są znane jakieś zdjęcia tej wersji z września?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 4 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie