Skocz do zawartości

Samochody 508/18


Gebhardt

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 145
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

A rzeczywiscie, mozna sie nabrac. Co to za otwor - nie wiem, na niektorych samochodach jest, a na innych go nie ma.
Do znudzenia powtarzam, ze z ta seryjna produkcja przed wojna bylo troche inaczej niz dzis. Swietna okazja, zeby to wykazac, to wlasnie samochody 508/518. Na zdjeciu , ktore dalem wczesniej, jest samochod z nr.rej. 12727. a obok, tez telefoniczny i z tym samym wyposazeniem samochod 10472. Sami zobaczcie ile roznic, a w koncu to tzw. seryjna produkcja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sugeruje ze te roznice sa spowodowane tym ze pierwsze zdjecie to woz modelowy w ktorym po probach terenowych zprowadzono pewne zmiany - dziura jest chyba na pewniaka pozostaloscia po jakims zewnetrznycm uchwycie ktory z nieznanych powodow zlikwidowano. Drugie zdjecie figuruje w instrukcji tymczasowej, wiec mozliwie prezentuje woz w formie finalowej ale sie nie upieram. W koncu nie byly to pojazdy masowego zastosowania - byly przeznaczone dla artylerii zmotoryzowanej ergo na pewno DAMy 10BK i WBPM, mozliwe ze DAm z 120kami i PAN. Ewent dywizjony i baterie armat plot 75mm samobieznych i zmotoryzowanych. Tak naprawde to bylbym zainteresowany czy ktos ma definitywne poszlaki ktore jednostki uzywaly te pojazdy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Druga fotka, niestety pod słońce. Przy okazji: jeśli ktoś ma jakieś części lub namiary na takowe to proszę o kontakt. Właściciel obecnie odbudowuje ten pojazd jednak sporo rzeczy jest w nim zapożyczonych, m.in. silnik i skrzynia z Opla.

Odezwę się za tydzień.


pająk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwoliłem sobie na mały zabieg na twoim zdjęciu ;-)

Pierwszy raz widzę taką wersję 518-tki, ale skoro z CWS T1 zrobili pick-up to dlaczego nie z tego. Tylko czy to jest fabryczny wariant czy przeróbka z osobowego?



Post został zmieniony ostatnio przez moderatora polsmol 01:18 11-10-2005

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właściciel ma informacje, że obecny stan to powojenna przeróbka z osobówki. Nie miałem zdania na ten temat więc zapytałem. Skoro nikt nie podjął tematu to można twierdzić, że jest małe prawdopodobieństwo fabrycznej wersji pick-up. Przynajmniej znane mi źródła nie wymieniają takiej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedyne co moge dodac to to ze nigdzie nie slyszalem o PF 518 w wersji furgon uzywanej w WP (ani tez na rynku cywilnym, ale to juz nie wiele swiadczy bo moja wiedza jest znikoma pod tym wzgledem). WP uzywalo samochody PF 518 w wersjach - osobowa zamknieta (?czy to sie nazywa kareta?) (wersje 5 lub 7 miejsc), samochod dowodzenia w kilku wersjach (5 miejsc) i lazik (7 miejsc).

Na pewniaka zas byly uzywane jako etatowe srodki transportu furgony PF 508, 508/18 i Chevrolet. Jeszcze jakies?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze jedna wersja nadwoziowa PF 518 - torpedo. Być może była używana jako samochód dowodzenia, nie wiem. Znane jest mi tylko jedno zdjęcie PF 518 z nadwoziem tego typu.
Co do etatowych środków transportu to nie mam pewności, czy to wszystko. Gdzieś kiedyś trafiłem informacje z zamówieniami wojskowymi na środki transportu. Jak sobie przypomnę co to było i znajdę to oczywiście wrzucę do wątku.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak widzisz, Pajaku, nie tylko mnie ta skrzynia ladunkowa wydala sie podejrzana.
Boje sie, ze cos tu panowie balaganicie, jak idzie o typy nadwozi. Samochody 518 Mazur" po mojemu mialy nadwozia kareta i torpedo. Jest mi znane tylko jedno zdjecie odkrytego 518 z drzwiami, ale ,ze ma dach zlozony a zdjecie dosc marne, to tylko podejrzewam , ze to kabriolet bo czegus te drzwi jagby grubsze i cos sie dzieje na ich gornej krawedzi. I to tyle... Natomiast, czy samochody Fiat odkryte serii 501, 520 i 521 (kilka sztuk w WP) byly torpedami czy kabrioletami -o, tego to bym sie chcial dowiedziec, bo ze zdjec zadnych wnioskow..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

JoncaA: czy mówimy o tym zdjęciu? Faktycznie, jak się dobrze przyjrzeć to można mieć wątpliwości czy to torpedo czy kabriolet.
Fotka z książki J. Tarczyńskiego i T. Szczerbickiego Samochody Polski Fiat 508 i 518".

Cięciwa: Znane mi są plany modelarskie PF508 (jak zresztą piszesz) ale tu chodzi o ewentualną wersję 518.

Przychylam się do pytania Gebhardta: może ktoś poda definicję torpeda i kabrioletu? Ja te wersje rozróżniam na podstawie doświadczenia ale jasna klasyfikacja ułatwiłaby dyskusję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.na zdjeciu Pajaka jest 518. Ale to jeszcze nie to zdjecie przy ktorym mialem watpliwosci - tu 518 wyglada na egularne" torpedo.
2. A balagan w nazywaniu nadwozi jest wielki, a to stad min., ze placza sie nazwy w kilku jezykach (plus polski) i ze usilujemy uporzadkowac nazwami materie calkiem nieuporzdkowana - w koncu co samochod - to troche inny. Zatem sprobujmy troche ladu, przynajmniej jak chodzi o samochody wojskowe II RP.
- kareta, w germanskiej literaturze niekiedy coach. Na skanie przykladowa kareta Fiat 521

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

berlina może być też dwumiejscowa, lub nawet 4-ro, jeśli tylko te dwa dodatkowe miejsca są dodatkowe i piesko niewygodne. Mamy wtedy berlinę cupe (czy też sedan cupe). Na zdjęciu Fiat 522 berlina coupe.

[poprawiono na życznie autora]



Post został zmieniony ostatnio przez moderatora polsmol 23:40 18-10-2005

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie