Skocz do zawartości

Gasienicami po szynach ...


cieciwa

Rekomendowane odpowiedzi

No wlasnie zdjecie przedstawia taki wlasnie wynalazek" pozwalajacy dwum samochodom wz. 34 ew. C4P na poruszanie sie po torach kolejowych.

Ja przeszukalem swoja bibliografie i znalazlem jeszcze jedno tylko zdjecie [zamieszczone ponizej].
Czy ktos wie cos blizej na temat tego wynalazku ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiecej zdjec nie pamietam, ale widzialem rysunek tego wozka pod przednia os. Gdzies go mam, ale szukanie to beznadzieja. Natomist na 100% ten rysunek, lub jego przerys, byl publikowany!, po mojemu w latach 80-tych, moze ktos z kolegow do niego dotrze.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem wzrokowcem i pamietam rysunek, ale ze go znalem wiec tylko odfajkowalem w rozumie, ze go ktos tez znalazl. I tyle!. Kompletnie nie pamietam publikacji, ale polozenie rysunku na stronie - i owszem. No ale jakis naklad toto mialo - jest choc kilkaset osob w kraju, ktorym sie cos przypomni - i na to musimy liczyc.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
O ile wiem, prowadnice typu takich, jak dla FT-17 lub TK były rozwinięte tylko w Polsce. Prowadnice w postaci dodawanych lub opuszczanych rolek były gdzieniegdzie testowane, ale raczej nie używane, przynajmniej w pojazdach bojowych (nie jestem pewien, czy nie były jednak stosowane w SdKfz-231 6-rad). Wśród prototypów samochodów z opuszczanymi rolkami była np. jakaś wersja BA-64. Za to w pojazdach cywilnych stosuje się to obecnie np. w Unimogach. W latach 30. natomiast kilka krajów (Niemcy, ZSRR) stosowało po prostu ciężarówki i samochody pancerne z wymienianymi kołami .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o to pierwsze zdjęcie to na pewno było publikowane w Młodym Techniku" ale numeru nie pamiętam...
Kolekcjonowałem to czasopismo, była tam seria artykułów
o pojazdach wojskowych i innych takich wynalazkach;)
Jeszcze roczniki gdzies na strychu leżą...to właśnie chyba lata 80-te były
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,
o stosowaniu w przeszłości takiego rozwiązania raczej nie wiem wiecej niż to co już zostało powiedziane, natomiast obecnie stosuje się opuszczane rolki w policyjnych samochodach terenowych należących do nowojorskiej policji. Metro w NY w niektórych miejscach wyjeżdża na powierzchnie i wlasnie do torów metra są te rolki dostosowane, pojazdów tego typu używa również obsługa techniczna metra.
pozdrawiam
Jadzia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O pojazdach kołowych innych państw jeżdżacych po szynach to słyszałem.
Ciekawi mnie tylko czy taka jazda gąsiennicami po szynach była bardzo głośna.
I czy ktoś spotkał się z jakimiś opiniami co do użycia bojowego takich pojazdów. Czy pomysł sprawdził się w praktyce. W sumie np. taka tankietka nie mogąc manewrować na boki miała dość ograniczone pole ostrzału. Co prawda łaczenie zespołu TK-FT-TK remompensowało ten brak ale czy na pewno?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co pamietam, to projekty byly na zlecenie kompanii kolejowo-drogowych. I dla saperow.
Ile takich urzadzen" bylo - nie mam pojecia.
Z drugiej strony wojna w Polsce rozgrywala sie tak szybko, ze o jakichkolwiek naprawach nie bylo mozwy. Tory naprawiali na bierzaco ludzie z pociagow, czesto w pocieczola, tylko poto, aby 2-3h pozniej je niszczyc ...

Natomiast sama idea wydaje mi sie sluszna [sam- wz.34].
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie