Skocz do zawartości

Pojazdy w filmach.


Catadero

Rekomendowane odpowiedzi

Nieodłącznym elementem prawie wszystkich filmów są pojazdy. Ręczne wózki, wozy , rowery, motocykle samochody. Także pojazdy pancerne itp.

Nie zawsze producentom udaje się dopasować pojazd do epoki pokazywanej w filmie. Czasem używa się pojazdu podobnego lub upodabnia się inny. A czasem używa się coś "po taniości", bo kto tam zauważy ?

Ostatnio zwróciłem uwagę na motocykl, który zagrał w jednym odcinku serialu "Allo, allo"" - POJEDYNEK.

W pewnym momencie z leśnej mgły wyłania się niemiecki motocyklista by wkrótce zaprezentować się na URALU M62 produkowanym w ZSRR w latach sześćdziesiątych.

C.

 

 

A...A...2-5 a.JPG

AA 1.JPG

AA 2.JPG

URAL M 62.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten wątek nie ma na celu prezentacji "potworków" tylko zwrócenie uwagi na pojazdy, które istnieją w filmach a są zupełnie niezidentyfikowanie.

Film polski z roku 1958. Kultowy. "Baza ludzi umarłych". 

Tu pokazywane pojazdy są jak najbardziej z epoki.  Zgodnie ze scenariuszem akcja odbywa się w powojennych Bieszczadach i tak jest "miejscówka" przedstawiana w dialogach. Powszechna opinia głosi, że film nakręcono w Karkonoszach.  Faktycznie film nakręcono w okolicach wsi Bielic w Górach Bialskich w Sudetach.

Ale nie o tym.

Bardzo interesujące są pojazdy.

Najciekawszy z nich (bardzo trudno było go zidentyfikować) to AUTOCAR-amerykańska ciężarówka z demobilu. 

baza4.jpg

baza3.jpg

Autocar 4.jpg

Autocar 6.jpg

Autocar.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Catadero napisał:

Nie zawsze producentom udaje się dopasować pojazd do epoki pokazywanej w filmie.

Takie stwierdzenie jest ciut przesadne, ponieważ wszystko zależy od tego, w którym roku dany film był produkowany.

Na przykład w świetnym filmie fabularnym „Battleground” z roku 1949 o obronie Bastogne przez 327. pułk piechoty szybowcowej sto procent pojazdów amerykańskich jest oryginalne. Film pod względem militariów jest perfekcyjny do bólu z jednego powodu - grają w nim naturszczycy-byli żołnierze 327. pułku i obrońcy Bastogne, którzy pilnowali, żeby tam nie było żadnego kitu.

Nie pamiętam, jak tam było z oryginalnością pojazdów niemieckich i czy w ogóle jakieś tam występowały, a jestem teraz spakowany do wypro/przeprowadzki, więc teraz nie zajrzę do dvd z tym filmem.

Natomiast np. film „Attack” (1956), albo serial telewizyjny „Combat!” (1962-67), albo „Battle of the Bulge” (1965), albo „Anzio” (1968) to już raczej parodia pod względem pojazdów może z wyjątkiem niektórych jeepów. To samo dotyczy niezliczonych zachodnich filmów wojennych do roku 1997. Od roku 1998 zarysowuje się wielki przełom, ponieważ od tego roku następuje olbrzymia presja środowiska rekonstrukcyjnego na dokładność militariów w filmach. To przecież rok, gdy o Oscara walczyły „SPR” i „When Trumpets Fade”. W obu konsultantami historycznymi byli najwybitniejsi kolekcjonerzy militariów i rekonstruktorzy. Od 1998 roku jest już tylko lepiej pod tym względem, bo coraz większego znaczenia nabywało CGI, a w tym można zrobić wszystkie cuda.

 

_____________________________________________________

 

Fajny wątek. Mam przyjaciół, którzy od dekad pracują przy największych zachodnich produkcjach filmowych o II wojnie i słucham nieraz o takich zakulisowych sprawach z tych filmów, że głowa mała. Gdy np. masakrycznie krytykowałem „Dunkierkę” Nolana - bo dla mnie to dno dna - to moi koledzy, pracujący przy tym filmie, uświadomili mi takie rzeczy, że już się nie dziwię, dlaczego to jest dno. Itd. Fajny watek :-)

Edytowane przez Jedburgh_Ops
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do filmu-jeżdżą tam także amerykańskie ciężarówki GMC CCKW z napędem 6x6 (z możliwością odłączania przedniego) oraz czechosłowacki kolos-TATRA 111 napędzana dwunastocylindrowym, górnozaworowym dieslem o pojemności prawie 15 litrów. Samochód niezwykle hałaśliwy bo chłodzony powietrzem.

Jedynym motocyklem jest tam Harley-Davidson WLA.

Park.jpg

GMC CCKW.jpg

Tatra  fot.4.jpg

motocykl HD w BLU.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeróbka i tak do końca nie wiadomo z czego.

Być może, ze to jest na bazie VW typ 166 Schwimmwagen. Ale przerobiony maksymalnie. Dodanie bocznych drzwi w amfibii to już zupełne przegięcie.

Było kilka filmowych adaptacji historyjek z Panem Samochodzikiem i chyba najbardziej udany był serial TV (1971) z Mikulskim w roli głównej. Tam grał właśnie VW 166 Schwimmwagen. Ale nie do końca. W trakcie kręcenia jednej ze scen rozpadło się dno samochodu i amfibia zatonęła. Została wydobyta (konieczność kontynuacji scen wg scenariusza) i prowizorycznie naprawiona. Jednak od tego momentu "dokrętki" robiono na czteroosiowej platformie ciągniętej przez ciężarówkę Żubr na ladzie oraz na holowanej przez motorówkę specjalnej tratwie. Nie ryzykowano ponownej katastrofy a i sam Pan Samochodzik mógł swobodniej sie zachowywać podczas "pływania" czy "jazdy.

Samochód z wersji z 1965 roku-wygląda jakby w całości był ulepiony z laminatu.

 

IMG_7460.jpg

IMG_7466.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Catadero napisał:

Samochód z wersji z 1965 roku-wygląda jakby w całości był ulepiony z laminatu.

Ciekawe z czego uformowano te obłe kształty, bo laminatów w 1965 roku w Polsce jeszcze nie było. Z wielkimi bólami udało się je zdobyć w bardzo małej ilości od szwajcarskiej filii korporacji DuPont dopiero w roku 1972.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Catadero napisał:

Przeróbka i tak do końca nie wiadomo z czego.

Być może, ze to jest na bazie VW typ 166 Schwimmwagen. Ale przerobiony maksymalnie. Dodanie bocznych drzwi w amfibii to już zupełne przegięcie.

Było kilka filmowych adaptacji historyjek z Panem Samochodzikiem i chyba najbardziej udany był serial TV (1971) z Mikulskim w roli głównej. Tam grał właśnie VW 166 Schwimmwagen. Ale nie do końca. W trakcie kręcenia jednej ze scen rozpadło się dno samochodu i amfibia zatonęła. Została wydobyta (konieczność kontynuacji scen wg scenariusza) i prowizorycznie naprawiona. Jednak od tego momentu "dokrętki" robiono na czteroosiowej platformie ciągniętej przez ciężarówkę Żubr na ladzie oraz na holowanej przez motorówkę specjalnej tratwie. Nie ryzykowano ponownej katastrofy a i sam Pan Samochodzik mógł swobodniej sie zachowywać podczas "pływania" czy "jazdy.

Samochód z wersji z 1965 roku-wygląda jakby w całości był ulepiony z laminatu.

 

IMG_7460.jpg

IMG_7466.jpg

To drugie zdjęcie to chyba z "Latających machin..."?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może. Ale wówczas jest to jeden z 10 (prototypów?) samochodu LPT-lekki pojazd terenowy-zbudowanego od podstaw dla wojska.  Ale wojsko pomysłu nie kupiło.

Wanna własnej konstrukcji z silnikiem pf 126 p. Z założenia pojazd miał służyć do ewakuacji rannych z pola walki.

Do filmu przystrojono go kierując się wysłanymi na konkurs rysunkami dzieci. 

Ostatecznie porzucony przez filmowców LPT trafił do Szczecina gdzie po żmudnym przywracaniu go do stanu "sprzed filmu" jest wystawiony jako eksponat w Muzeum Techniki i Komunikacji.

IMG_7465.jpg

LPT.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak już jesteśmy przy "latających machinach"...

Rok 1978. Film: "Wysokie loty".

Zasadniczym wątkiem filmu jest to, jak zdrowy kolektyw pracowniczy (PRL przecież) pozbywa się nieuczciwego dyrektora zakładu.

Poza wątkiem zasadniczym jest i drugi-młody konstruktor-amator realizujący swoje marzenia.

Początkowo próby lotów odbywają się na motocyklu SHL z doczepionymi skrzydłami...

Potem

W mieszkaniu na piętrze kamienicy marzyciel buduje samolot. Do kompletnego montażu elementy samolotu są opuszczane przez okno na podwórko i przetransportowane na lotnisko. Tu, dzięki podstępowi, udaje się wykonać próbne loty konstrukcji.

***

W filmie, prócz znanych i popularnych samochodów widać kilka motocykli. Pierwszy to M-72 z koszem.

Następnie SHL M11. Latający, ale ląduje już bez pilota.

WL 1.jpg

WL M-72.jpg

WL SHL M11.jpg

WL 2 SHL.jpg

WL sam 1.jpg

WL sam2.jpg

WL sam 3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 30.10.2023 o 13:19, Jedburgh_Ops napisał:

Ciekawe z czego uformowano te obłe kształty, bo laminatów w 1965 roku w Polsce jeszcze nie było. Z wielkimi bólami udało się je zdobyć w bardzo małej ilości od szwajcarskiej filii korporacji DuPont dopiero w roku 1972.

Nie wiem co rozumiesz pod pojęciem "laminat" ale nadwozie z laminatu żywicy i włókna szklanego miała Syrena Sport z 1960 r. Z tego samego materiału wykonano część karoseri (tylna pokrywa silnika tzw. kokon) WFM Osa 175 M52. Ten pojazd produkowano seryjnie od 1962 r. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

KONTYNUUJĄC TEMAT "HARLEYE".

Nie może zabraknąć tu kultowego filmu "EASY RIDER".

Treść? Możecie zobaczyć w necie cały film, wiec tu tylko dwa motocykle-Captain America i Billy's Bike. 

Dla potrzeb filmu zbudowano po dwa egzemplarze każdego. Zaraz po zakończeniu kręcenia filmu trzy zostay skradzione. Został tylko poważnie uszkodzony jeden egzemplarz Captain America. I ten właśnie, po kilkudziesięciu latach, odrestaurowany, z certyfikatem autentyczności, został sprzedany na aukcji za...1 350 000$.

Harleye do filmu zostały przebudowane z policyjnej wersji HD Hydra Glide Panhead rocznik 1950.

 

ER HD Hydra glide Panhead 1950.jpg

ER 12.JPG

ER 9.JPG

ER 4.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miały być "z filmów"...

W latach 70/80 inspirowani (przede wszystkim) amerykańskimi filmami i czasopismami, także i u nas na drogi wyjeżdżały czopery. 

Własnej roboty. 

Przeważnie na bazie HD WLA ( 1 i 2) ale także na innych-np. Sokoła 1000 (zdj.3) czy "anglika". 

Trójmiejski czoperek (fot.5) średnio przypominał motocykl z Easy Ridera-przede wszystkim kolorystyką zbiornika i dłuższym przodem-bez podcinania i zmiany kąta główki ramy.

Mój ostatni, na bazie Hondy 250 (ostatnia fotka).

ER PL 2.JPG

ER PL 8.JPG

ER PL 4.JPG

ER PL 1.JPG

ER Gd 1.JPG

ER Captain America zb..JPG

ER Gd 2.JPG

90's.JPG

Edytowane przez Catadero
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czterej pancerni i pies. W 17 odcinku Gustlik wywozi Honoratę pięknym, dużym kabrioletem. Większość sądzi, że to mercedes (i nawet Magneto wypowiada taki tekst na moście).

A faktycznie jest to samochód AUDI FRONT A1 (front dlatego, że miał przedni napęd), którego produkcję rozpoczęto w 1934 roku.

4 panc 1 A.jpg

4 panc--Audi front 1934.jpg

4 panc 2 A.jpg

4 p 100.JPG

4 p 5.JPG

Edytowane przez Catadero
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten sam, 17 odcinek, 4 panc. i psa. Dokonał się tu cud przemiany motocykli.

Magneto jeździ na motocyklu, który raz jest DKW 500, raz NSU, znowu DKW. A nawet (chociaż nie jestem pewien) jeszcze innym, niezidentyfikowanej marki motocyklem.

 Nawet klaksony pozamieniały się miejscami.

 

C.

4 p.JPG

4 panc 2.jpg

4 panc  3.jpg

4 panc 4.jpg

4 p 4.JPG

4 p 2.JPG

 

4 p 7.JPG

Edytowane przez Catadero
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie