KayFranz Napisano 4 Czerwiec 2023 Napisano 4 Czerwiec 2023 Czy ktoś ma informacje o uszkodzeniu hali sterowcowej (czyli tzw. Zeppelinhalle), zbudowanej przed Wielką Wojną w okolicy wsi Winiary, w owym czasie na północ od Poznania? Może to być powiązane z katastrofą sterowca LZ-30, ale nie musi. Równie dobrze do incydentu mogło dojść "za Polski". Wikipedię oczywiście odpuszczamy... Cytuj
Czlowieksniegu Napisano 4 Czerwiec 2023 Napisano 4 Czerwiec 2023 A wersja, że hala i okolice zostały zgruzowane w styczeń/luty 1945 przy okazji walk o miasto nie jest prawdziwa? Cytuj
KayFranz Napisano 4 Czerwiec 2023 Autor Napisano 4 Czerwiec 2023 Nie, nie jest. Hala przetrwała drugą światową, są powojenne fotografie wciąż stojącego hangaru.. Została rozebrana (a właściwie jej resztki) po wojnie. Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 4 Czerwiec 2023 Napisano 4 Czerwiec 2023 Czy mogę..? https://www.facebook.com/photo/?fbid=206231138962434&set=pcb.1227624837919855 Cytuj
KayFranz Napisano 5 Czerwiec 2023 Autor Napisano 5 Czerwiec 2023 Dokładnie to. Od tej fotkl się zaczęło poszukiwanie - czy w ogóle, a jeśli tak, to kiedy i w jakich okolicznościach? Cytuj
Dennis Napisano 5 Czerwiec 2023 Napisano 5 Czerwiec 2023 Niemcy spójnie piszą, że 8.10.1915 sterowiec Z11 został zniszczony po kontakcie z halą sterowców w Legnicy. Cytuj
Dennis Napisano 5 Czerwiec 2023 Napisano 5 Czerwiec 2023 (edytowane) https://de.wikipedia.org/wiki/Flugplatz_Legnica https://www.alamy.com/legnica-liegnitz-schlesien-luftschiffhafen-zeppelin-usage-worldwide-image381768639.html Edytowane 5 Czerwiec 2023 przez Dennis Cytuj
Czlowieksniegu Napisano 5 Czerwiec 2023 Napisano 5 Czerwiec 2023 "zbudowanej przed Wielką Wojną w okolicy wsi Winiary, w owym czasie na północ od Poznania" Cytuj
KayFranz Napisano 5 Czerwiec 2023 Autor Napisano 5 Czerwiec 2023 (edytowane) Godzinę temu, Dennis napisał: Niemcy spójnie piszą, że 8.10.1915 sterowiec Z11 został zniszczony po kontakcie z halą sterowców w Legnicy A te Niemce z kolei spójnie piszą, że było inaczej: Ale OK - nie ma żadnych przesłanek, że to foto nie zostało zrobione w Legnicy. Hale były identyczne. Edytowane 5 Czerwiec 2023 przez KayFranz Cytuj
DaSk1 Napisano 5 Czerwiec 2023 Napisano 5 Czerwiec 2023 Sprawdź gazety w zbiorach Wielkopolskiej Biblioteki Cyfrowej. Jeżeli doszło do jakiejś awarii sterowca/uszkodzenia hali to tam powinna być jakaś wzmianka. Cytuj
KayFranz Napisano 5 Czerwiec 2023 Autor Napisano 5 Czerwiec 2023 Czesałem. W podejrzanym czasie są relacje o samobójstwach, kradzieży kaczki itp. O katastrofie obiektu wojskowego - nic. Może dlatego, że od kilku miesięcy trwała wojna? Możliwe też, że coś przeoczyłem lub nie pomyślałem o innej możliwości - dlatego odwołałem się do inteligencji zbiorowej forum. Pakiet fotografii, pokazany na FB zawiera fotki z Bydgoszczy (bezsprzecznie z lat 20.) oraz z Poznania (i tu już nie ma dokładnego datowania, bo są tam same budynki). Może jednak ulegam sugestii, ze ta akurat, z uszkodzoną halą sterowcową tez MUSI być z Poznania? Niestety, osoba, która umie3ściła te fotografie nie odzywa się, a mogłaby przyjrzeć się mundurom - i kto wie, co wtedy... Rzeczona fotografia i powiększone fragmenty z osobami: Cytuj
DaSk1 Napisano 5 Czerwiec 2023 Napisano 5 Czerwiec 2023 (edytowane) Sprawdzałeś polskie i niemieckie gazety? Czesałeś gazety po I WS? Odnośnie LZ 30 (nie jestem specem w sprawie sterowców) patrzyłem na spis zrobiony na tej stronie http://zeppelin.mariwoj.pl/zep0dada.htm Swoją drogą myślę, że jak by się coś stało z halą sterowcową, to na pewno jakaś notka pojawiła by się w prasie. W tym wpisie z fb podane jest, że sterowiec utknął w hali i następnie spłonął, ale dotyczy to miejscowości(?) Dombravka. W Poznaniu nie natknąłem się by jakaś część miasta tak się nazywała (co nie wyklucza, że mogło tak być). Czesząc neta, znaczy wikipedię między innymi natknąłem się na zapis o tym, że LZ 30 Z XI został uszkodzony w Poznaniu w dniu 20 maja 1915 roku i spłonął https://de.wikipedia.org/wiki/LZ_30. Co ciekawe dalej jest napisane, że gondola znajduje się w muzeum wosjkowym w Brukseli (spłonął a gondola jest z Brukseli?). Z kolei na stronie wikipedii https://en.wikipedia.org/wiki/Zeppelin_L_30 poświęconej temu sterowcowi napisane jest, że został on przekazany Belgom jako reparacje wojenne i właśnie jego gondola jest w Brukseli. Pożar sterowca to poważna sprawa i wydaje mi się, że gdyby faktycznie spalił sie on na Winiarach, to byłby problem z odbudową hali, a przecież mamy zdjęcia z grudnia 1918/stycznia 1919 gdzie hala jest w bardzo dobrym stanie wypełniona sprzętem lotniczym. Edytowane 5 Czerwiec 2023 przez DaSk1 Cytuj
Woodhaven Napisano 5 Czerwiec 2023 Napisano 5 Czerwiec 2023 2 godziny temu, DaSk1 napisał: Sprawdzałeś polskie i niemieckie gazety? Czesałeś gazety po I WS? Odnośnie LZ 30 (nie jestem specem w sprawie sterowców) patrzyłem na spis zrobiony na tej stronie http://zeppelin.mariwoj.pl/zep0dada.htm Swoją drogą myślę, że jak by się coś stało z halą sterowcową, to na pewno jakaś notka pojawiła by się w prasie. W tym wpisie z fb podane jest, że sterowiec utknął w hali i następnie spłonął, ale dotyczy to miejscowości(?) Dombravka. W Poznaniu nie natknąłem się by jakaś część miasta tak się nazywała (co nie wyklucza, że mogło tak być). Czesząc neta, znaczy wikipedię między innymi natknąłem się na zapis o tym, że LZ 30 Z XI został uszkodzony w Poznaniu w dniu 20 maja 1915 roku i spłonął https://de.wikipedia.org/wiki/LZ_30. Co ciekawe dalej jest napisane, że gondola znajduje się w muzeum wosjkowym w Brukseli (spłonął a gondola jest z Brukseli?). Z kolei na stronie wikipedii https://en.wikipedia.org/wiki/Zeppelin_L_30 poświęconej temu sterowcowi napisane jest, że został on przekazany Belgom jako reparacje wojenne i właśnie jego gondola jest w Brukseli. Pożar sterowca to poważna sprawa i wydaje mi się, że gdyby faktycznie spalił sie on na Winiarach, to byłby problem z odbudową hali, a przecież mamy zdjęcia z grudnia 1918/stycznia 1919 gdzie hala jest w bardzo dobrym stanie wypełniona sprzętem lotniczym. Trochę przekręciłeś gdyż na Fb napisałem: " Według opisu - podczas wyprowadzania sterowca z hali został uszkodzony mechanizm otwierania wrót. W wyniku czego wrota zahaczyły o sterowiec w następstwie czego wrota zostały wyrwane. Uszkodzony sterowiec uniósł się i odleciał. Wylądował koło Dombravka ( nazywa do sprawdzenia ) gdzie następnie spłonął. " Beim Ausfahren aus der Halle zerbrach das Steuer am Hallentor, das Schiff steigt auf und strandet bei Dombravka wo es abbrennt. .... Podczas opuszczania hali pękł ster przy bramie hali. Sterowiec uniósł się i wylądował w Dombravce, gdzie spłoną. https://www.luftschiff.de/2_luftschiffe/2_030.htm Uszkodzony sterowiec prawdopodobnie został porwany z wiatrem i wylądował w wsi Dąbrówka gdzie spłonął. W Brukseli znajdują się gondola oraz gondola silnikowa z Zeppelin LZ 62 L 30 1 Cytuj
Woodhaven Napisano 7 Czerwiec 2023 Napisano 7 Czerwiec 2023 W dniu 5.06.2023 o 13:56, KayFranz napisał: Czesałem. W podejrzanym czasie są relacje o samobójstwach, kradzieży kaczki itp. O katastrofie obiektu wojskowego - nic. Może dlatego, że od kilku miesięcy trwała wojna? Możliwe też, że coś przeoczyłem lub nie pomyślałem o innej możliwości - dlatego odwołałem się do inteligencji zbiorowej forum. Pakiet fotografii, pokazany na FB zawiera fotki z Bydgoszczy (bezsprzecznie z lat 20.) oraz z Poznania (i tu już nie ma dokładnego datowania, bo są tam same budynki). Może jednak ulegam sugestii, ze ta akurat, z uszkodzoną halą sterowcową tez MUSI być z Poznania? Niestety, osoba, która umie3ściła te fotografie nie odzywa się, a mogłaby przyjrzeć się mundurom - i kto wie, co wtedy... Rzeczona fotografia i powiększone fragmenty z osobami: Prasy nie ma co czesać gdyż podczas wojny pisze się o samych sukcesach. Jedyna możliwość potwierdzenia losów LZ 30 jest w Zeppelin Museum Friedrichshafen - Archiv und Bibliothek https://www.zeppelin-museum.de/de/museum/archiv-bibliothek Cytuj
Woodhaven Napisano 5 Sierpień Napisano 5 Sierpień Cytat Fantastyczne zdjęcie, którego źródłem jest fanpage Wojska Wielkopolskie. Zdjęcie lotnicze, najpewniej z roku 1919, wykonano w kierunku północnym. Dorzucam trochę innych zdjęć przy tym temacie. Od dołu patrząc widzimy: Zadrzewiona obecna ulica Wyłom (droga łącząca Winiary i Szeląg). Hala sterowców. Nieopodal hali droga Umultowska, przecięta dwukrotnie przez Połabską chronioną przez wały (zakładam, że droga powstała ze względu na ochronę hali), załączam zdjęcia. Połabska omija nieistniejący schron M V (widoczny także na lotniczym zdjęciu Z. Staszyszyna). Ulica Lechicka, Szosa Okrężna (Ringstrasse) łącząca forty, tutaj widoczne na zdjęciu forty V (po prawej) i Va (po lewej). Pomiędzy fortami kolejne schrony: dwa schrony piechoty (zachowany) i jeden artyleryjski, przy samej Lechickiej (wysadzony). Po lewej stronie zdjęcia widoczne skrzyżowanie Lechickiej i Obornickiej wraz zabudową przy Włościańskiej (Nowe Winiary. Na południe od Lechickiej zachowany do dziś schron amunicyjny przy pętli Piątkowska. I po sąsiedzku, po drugiej stronie skrzyżowania schron piechoty (zachowany). Przy Obornickiej widoczna wieś Schoenherrnhausen. Od Obornickiej odbija Stróżyńskiego, która zygzakiem przechodzi przez obecne os. Marysieńki i dalej w kierunku Moraska. Odbija też ledwo widoczna Hulewiczów oraz Mateckiego z wyraźnym terenem posiadłości Schoenherrnhausen. Widoczna też, istniejąca do dzisiaj, alejka prowadząca z okolic Schoenherrnhausen do folwarku Piątkowo (obecnie os. Sobieskiego). Dalej na północ wyraźnie widoczna odbijająca od Obornickiej Stara Droga prowadząca do Suchego Lasu. Jakby co, poprawcie mnie Fot: MKZ, Biografia Archeologii, własne 1 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.