Skocz do zawartości

Uszkodzenie hali sterowcowej w Poznaniu


Rekomendowane odpowiedzi

Czy ktoś ma informacje o uszkodzeniu hali sterowcowej (czyli tzw. Zeppelinhalle), zbudowanej przed Wielką Wojną w okolicy wsi Winiary, w owym czasie na północ od Poznania? Może to być powiązane z katastrofą sterowca LZ-30, ale nie musi. Równie dobrze do incydentu mogło dojść "za Polski".

Wikipedię oczywiście odpuszczamy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Dennis napisał:

Niemcy spójnie piszą, że 8.10.1915 sterowiec Z11 został zniszczony po kontakcie z halą sterowców w Legnicy

A te Niemce z kolei spójnie piszą, że było inaczej:

inhalt-und-vorwort-die-luftschiffwaffe-d

Ale OK - nie ma żadnych przesłanek, że to foto nie zostało zrobione w Legnicy. Hale były identyczne.

Edytowane przez KayFranz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesałem. W podejrzanym czasie są relacje o samobójstwach, kradzieży kaczki itp. O katastrofie obiektu wojskowego - nic. Może dlatego, że od kilku miesięcy trwała wojna?
Możliwe też, że coś przeoczyłem lub nie pomyślałem o innej możliwości - dlatego odwołałem się do inteligencji zbiorowej forum.

Pakiet fotografii, pokazany na FB zawiera fotki z Bydgoszczy (bezsprzecznie z lat 20.) oraz z Poznania (i tu już nie ma dokładnego datowania, bo są tam same budynki).
Może jednak ulegam sugestii, ze ta akurat, z uszkodzoną halą sterowcową tez MUSI być z Poznania? Niestety, osoba, która umie3ściła te fotografie nie odzywa się, a mogłaby przyjrzeć się mundurom - i kto wie, co wtedy...

Rzeczona fotografia i powiększone fragmenty z osobami:
 

Hala_demontaż_2048.jpg

090.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzałeś polskie i niemieckie gazety? Czesałeś gazety po I WS?

Odnośnie LZ 30 (nie jestem specem w sprawie sterowców) patrzyłem na spis zrobiony na tej stronie http://zeppelin.mariwoj.pl/zep0dada.htm

Swoją drogą myślę, że jak by się coś stało z halą sterowcową, to na pewno jakaś notka pojawiła by się w prasie.

 

W tym wpisie z fb podane jest, że sterowiec utknął w hali i następnie spłonął, ale dotyczy to miejscowości(?) Dombravka. W Poznaniu nie natknąłem się by jakaś część miasta tak się nazywała (co nie wyklucza, że mogło tak być).

Czesząc neta, znaczy wikipedię między innymi natknąłem się na zapis o tym, że LZ 30 Z XI został uszkodzony w Poznaniu w dniu 20 maja 1915 roku i spłonął https://de.wikipedia.org/wiki/LZ_30. Co ciekawe dalej jest napisane, że gondola znajduje się w muzeum wosjkowym w Brukseli (spłonął a gondola jest z Brukseli?).  Z kolei na stronie wikipedii https://en.wikipedia.org/wiki/Zeppelin_L_30 poświęconej temu sterowcowi napisane jest, że został on przekazany Belgom jako reparacje wojenne i właśnie jego gondola jest w Brukseli.

Pożar sterowca to poważna sprawa i wydaje mi się, że gdyby faktycznie spalił sie on na Winiarach, to byłby problem z odbudową hali, a przecież mamy zdjęcia z grudnia 1918/stycznia 1919 gdzie hala jest w bardzo dobrym stanie wypełniona sprzętem lotniczym.

 

Edytowane przez DaSk1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, DaSk1 napisał:

Sprawdzałeś polskie i niemieckie gazety? Czesałeś gazety po I WS?

Odnośnie LZ 30 (nie jestem specem w sprawie sterowców) patrzyłem na spis zrobiony na tej stronie http://zeppelin.mariwoj.pl/zep0dada.htm

Swoją drogą myślę, że jak by się coś stało z halą sterowcową, to na pewno jakaś notka pojawiła by się w prasie.

 

W tym wpisie z fb podane jest, że sterowiec utknął w hali i następnie spłonął, ale dotyczy to miejscowości(?) Dombravka. W Poznaniu nie natknąłem się by jakaś część miasta tak się nazywała (co nie wyklucza, że mogło tak być).

Czesząc neta, znaczy wikipedię między innymi natknąłem się na zapis o tym, że LZ 30 Z XI został uszkodzony w Poznaniu w dniu 20 maja 1915 roku i spłonął https://de.wikipedia.org/wiki/LZ_30. Co ciekawe dalej jest napisane, że gondola znajduje się w muzeum wosjkowym w Brukseli (spłonął a gondola jest z Brukseli?).  Z kolei na stronie wikipedii https://en.wikipedia.org/wiki/Zeppelin_L_30 poświęconej temu sterowcowi napisane jest, że został on przekazany Belgom jako reparacje wojenne i właśnie jego gondola jest w Brukseli.

Pożar sterowca to poważna sprawa i wydaje mi się, że gdyby faktycznie spalił sie on na Winiarach, to byłby problem z odbudową hali, a przecież mamy zdjęcia z grudnia 1918/stycznia 1919 gdzie hala jest w bardzo dobrym stanie wypełniona sprzętem lotniczym.

 

Trochę  przekręciłeś gdyż na Fb  napisałem: " Według opisu - podczas wyprowadzania sterowca z hali został uszkodzony mechanizm otwierania wrót. W wyniku czego wrota zahaczyły o sterowiec w następstwie czego wrota zostały wyrwane. Uszkodzony sterowiec uniósł się i odleciał. Wylądował koło Dombravka ( nazywa do sprawdzenia ) gdzie następnie spłonął.   "

Beim Ausfahren aus der Halle zerbrach das Steuer am Hallentor, das Schiff steigt auf  und strandet bei Dombravka wo es abbrennt. .... Podczas opuszczania hali
pękł ster przy bramie hali. Sterowiec uniósł się i wylądował  w Dombravce, gdzie spłoną.

https://www.luftschiff.de/2_luftschiffe/2_030.htm
Uszkodzony sterowiec prawdopodobnie został porwany z wiatrem i wylądował w wsi Dąbrówka gdzie spłonął.

W Brukseli znajdują się  gondola oraz gondola silnikowa z Zeppelin LZ 62  L 30 

 

 

Zeppelin_L-30_nacelle.jpg

Driver’s_gondola_Zeppelin_R_Class_(L-30)_(34674530321).jpg

349853466_3768089696751993_2317895208698449916_n.jpg

  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.06.2023 o 13:56, KayFranz napisał:

Czesałem. W podejrzanym czasie są relacje o samobójstwach, kradzieży kaczki itp. O katastrofie obiektu wojskowego - nic. Może dlatego, że od kilku miesięcy trwała wojna?
Możliwe też, że coś przeoczyłem lub nie pomyślałem o innej możliwości - dlatego odwołałem się do inteligencji zbiorowej forum.

Pakiet fotografii, pokazany na FB zawiera fotki z Bydgoszczy (bezsprzecznie z lat 20.) oraz z Poznania (i tu już nie ma dokładnego datowania, bo są tam same budynki).
Może jednak ulegam sugestii, ze ta akurat, z uszkodzoną halą sterowcową tez MUSI być z Poznania? Niestety, osoba, która umie3ściła te fotografie nie odzywa się, a mogłaby przyjrzeć się mundurom - i kto wie, co wtedy...

Rzeczona fotografia i powiększone fragmenty z osobami:
 

Hala_demontaż_2048.jpg

090.jpg

Prasy nie ma co czesać gdyż podczas wojny pisze się o samych sukcesach. Jedyna możliwość potwierdzenia losów LZ 30 jest w Zeppelin Museum Friedrichshafen -  Archiv und Bibliothek  https://www.zeppelin-museum.de/de/museum/archiv-bibliothek

Zdjecia_lotnicze_Poznania_Poznan_7758539.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...
 
Cytat

 

Fantastyczne zdjęcie, którego źródłem jest fanpage Wojska Wielkopolskie. Zdjęcie lotnicze, najpewniej z roku 1919, wykonano w kierunku północnym.
Dorzucam trochę innych zdjęć przy tym temacie.
Od dołu patrząc widzimy:
Zadrzewiona obecna ulica Wyłom (droga łącząca Winiary i Szeląg).
Hala sterowców.
Nieopodal hali droga Umultowska, przecięta dwukrotnie przez Połabską chronioną przez wały (zakładam, że droga powstała ze względu na ochronę hali), załączam zdjęcia.
Połabska omija nieistniejący schron M V (widoczny także na lotniczym zdjęciu Z. Staszyszyna).
Ulica Lechicka, Szosa Okrężna (Ringstrasse) łącząca forty, tutaj widoczne na zdjęciu forty V (po prawej) i Va (po lewej).
Pomiędzy fortami kolejne schrony: dwa schrony piechoty (zachowany) i jeden artyleryjski, przy samej Lechickiej (wysadzony).
Po lewej stronie zdjęcia widoczne skrzyżowanie Lechickiej i Obornickiej wraz zabudową przy Włościańskiej (Nowe Winiary.
Na południe od Lechickiej zachowany do dziś schron amunicyjny przy pętli Piątkowska. I po sąsiedzku, po drugiej stronie skrzyżowania schron piechoty (zachowany).
Przy Obornickiej widoczna wieś Schoenherrnhausen. Od Obornickiej odbija Stróżyńskiego, która zygzakiem przechodzi przez obecne os. Marysieńki i dalej w kierunku Moraska. Odbija też ledwo widoczna Hulewiczów oraz Mateckiego z wyraźnym terenem posiadłości Schoenherrnhausen. Widoczna też, istniejąca do dzisiaj, alejka prowadząca z okolic Schoenherrnhausen do folwarku Piątkowo (obecnie os. Sobieskiego).
Dalej na północ wyraźnie widoczna odbijająca od Obornickiej Stara Droga prowadząca do Suchego Lasu.
Jakby co, poprawcie mnie 🙂
Fot: MKZ, Biografia Archeologii, własne

 

 

453213590_520272877340436_6833908870787878011_n.jpg

453256567_520272807340443_501990787100562537_n.jpg

453299656_520272544007136_1117566034720921007_n.jpg

453781856_520272497340474_237971727225921661_n.jpg

453878234_520272570673800_911074360258952444_n.jpg

453993369_520272587340465_3657465399970510473_n.jpg

454282059_520224407345283_7128722242268459450_n.jpg

  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie