Skocz do zawartości

W lesie odkryto wrak samolotu. Niektóre przedmioty są w idealnym stanie


les05

Rekomendowane odpowiedzi

Na takie odkrycie poszukiwacz czeka całe życie – mówi Norbert Ogiński z "Warmińskiej Grupy Eksploracyjnej", który w podbraniewskim lesie wytropił wrak samolotu pochodzący z czasów II wojny światowej. Jednostkę udało się wydobyć dzięki pomocy twórców programu telewizyjnego „Misja skarb”.

Znaleziona w podbraniewskim lesie jednostka to Pe-2 nurkujący samolot bombowy produkcji ZSRR z czasów II wojny światowej. Jak udało się ustalić, samolot został zestrzelony nad Braniewem w marcu 1945 roku. Oprócz części samolotu, poszukiwacze odnaleźli część wyposażenia, broń, spadochrony oraz szczątki pilotów. Wszystkie znaleziska zostały odpowiednio zabezpieczone i przekazano je odpowiednim służbom.

Dzięki współpracy z Rosjanami udało się ustalić, że samolot Pe-2 w dniu 8 marca 1945 o godzinie 14:15 walczył nad Braniewem z 5 FW-190. Wówczas został postrzelony, zapalił się w powietrzu i spadł 1 km od Knorrwald (4 km na południe od Braniewa). Według raportu cała załoga zginęła na miejscu. Dodatkowo z historycznych zapisów wynika, że spadli na swoje własne stanowiska i uszkodzili 2 moździerze 82 mm. Niektóre przedmioty były zachowane w idealnym stanie np. spadochron.

http://www.eska.pl/braniewo/w-lesie-odkryto-wrak-samolotu-niektore-przedmioty-sa-w-idealnym-stanie-zdjecia-aa-pevq-31G9-hWwy.html

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Sedco Express napisał:

A cóż to za pisownia nazwisk ?

Czy piszemy Khrushchev czy Chruszczow ?

Powinno być zgodnie z transliteracją

- Nikołaj Trofimowicz Czapurin

- Władimir Gawriłowicz Chripacz

- Andrej Iwanowicz Kosołapow

Juz poprawiłem. Wykasowałem aby Was mój wpis nie drażnił

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może jak, skład załogi: Андрей Иванович Косолапов, Николай Трофимович Чапурин, Владимир Гаврилович Хрипач.

Panowie kara śmierci dla Woodhaven’a, no może „na zawiasach” ?

                                                                                                                                                                    

                                                                                                                                                                     

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polska ma własną transkrypcję i transliterację alfabetu rosyjskiego na nasz, amerykańska nie oddaje tak dobrze jak nasza zasad rosyjskiej pisowni i wymowy choć jest oficjalnie przyjętą przez ONZ i powszechnie stosowaną w świecie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

" Tak więc znaleziono silnik VK-105pf # 42-5961.

Pe-2 nr 14/335 z silnikami nr 42-5961 i 42-5971 został wyprodukowany w fabryce nr 22 w Kazaniu 13.6.1944.

Pe-2 # 14/335 z silnikami # 42-5972 i 42-5961 nie wrócił z misji bojowej w dniu 8.3.1945 zgodnie z raportem # 023 z 11.3.1945 6 Gbad. (Drugi silnik różni się liczbą o jeden! Albo numer został pomylony w fabryce lub w dziale, albo silnik został zmieniony, ale jest mniej prawdopodobne).

Z dziennika bojowego 6 GBAD:

W dniu 8.3.1945 dowódca 6. Gbadu podjął decyzję: ... trzema dziewiątkami Pe-2 z 134 Gbap w godzinach 11.50-11.52, zniszcz magazyn na północnych obrzeżach miasta Heiligenbeil i zniszcz wojska i sprzęt wroga na północy. części Heiligenbeil. W ostatnich dziewięciu mają opóźnione działanie bezpieczników od 30 minut do 2 dni. ... Wraz z poprawą pogody o godzinie 13.08 ... dwie grupy po 16 Pe-2 (134 GBAP), czołowi strażnicy. Major Zabivorot, nawigator, Straż. Kapitan Susłow, pod osłoną 7 Jak-9 ze 133 GIAP, w jednej grupie o godzinie 14.01 zbombardował wrogie oddziały i sprzęt na północy. części Heiligenbeil. Druga grupa, wobec silnego oporu samolotów wroga na kursie bojowym, „ześlizgnęła się” z głównego celu Heiligenbeil i 14.04 z lotu poziomego z wysokości 4200 metrów zbombardowała Braunsberg. 

Średnie obciążenie bombą Pe-2 wynosi 892 kg.

.. 16 Pe-2 podczas zbliżania się do celu zaatakowano do 18 FV-190 i Me-109. Ataki dokonywano z góry od tyłu z obu skrzydeł grupy - „szczypcami”. Ostrzał z karabinu maszynowego strzelców radiowych znokautował 2 FV-190, które dymiły ze spadkiem. Pięć załóg 134 GBAP nie wróciło z misji bojowej:

1. Samolot nr 14/335, pilot Straży. ml. Por. Kosolapov Andrey Ivanovich (- Andrej Iwanowicz Kosołapow) , nawigator Jr. l-t Chapurin Nikolai Trofimovich ( - Nikołaj Trofimowicz Czapurin), strzelec, radiooperator, Straż. Sierżant Vladimir Gavrilovich Khripach (- Władimir Gawriłowicz Chripacz) , w wyniku ataków myśliwców wroga, samolot został podpalony i wciągnięty na jego terytorium, a następnie upadł na oślep i uderzył w ziemię na naszym terytorium. Samolot się spalił, załoga zginęła.

Skład załogi Pe-2 # 14/335 potwierdza dziennik bojowy 134 GBAP z 8.3.1945. "

x0.jpg

x1.jpg

x2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie