Skocz do zawartości

Historia jednego zdjęcia


Młody duchem

Rekomendowane odpowiedzi

Ba, źródł podają ze część tych "gołych" ausf A została ok.1940-41 zmodyfikowana przez dołozenie tych - juz w tym czasie- standardowych osłon.

standardem stały sie one poczawszy od ausfB.. tam tez m.innymi zlikwidowano wizjery przedziału transportowego...:))

co do wyiegnika: wg mojej wiedzy oba technicznie miały dwa punkty obrotu:

 a/ w miejsu łaczenia wysiegnika z pancerzem /tylko obrót/ i w miejscu łaczenia MG z wysiegnikiem /obrót i ruch w płaszczyxnie pionowej czyli popularnie uchył:))

to pratycznie dla obu zapewniało obrót w granicach 180 stopni i w pionie prawdopodobnie od +90 stopni do /szacunkowo/ -30 stopni..

ale to uzaleznione musiało byc pewnie od pozycji samego wysiegnika /jego stopnia obrotu/

Kaz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 188
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Hmm:))) jezeli zdjecie jest tylko nawet trochę "z kąta" to kształt tylnej czesci błotnika nad kołem napinajacym pozwala rozróznic C...

               z kształtem rejestracji gorzej.. wg mnie nie jest to 100%-towy wyznacznik wersji...ale może mnie ktoś oświeci...

                sam kształt tynych drzwi dla A,B i C jest ten sam...

                nie znam innych wizualnych sposobów rozrózniam zdjęć wykonanych dla tej pozycji...

               ale zadałeś mi temat do rozważąń: poprzeglądam zdjecia...może faktycznie przegapiłem jakis szczegół pozwalajay rozrózniac

                przynajmniej  wersję..:)))

               

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

image.png.d2eb951222a7d742e49fde41a815ea22.png

 

Jezeli chodzi o to zdjecie ja nie podjąłbym się identyfikacji konkretnej wersji tylko ze zdjecia.

troche z nim poszlalem: duże prawdopodobieństwo ze wersja nitowana... jezeli to antena to raczej tylko ausf A miały ja na przednim błotniku, same siedzenia tez sugeruja wczesna produkcję: im pózniej tym były bardziej "oszczedne"..

jakos inne wnioski mi sie nie nasuwają:(((

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. źródełko chętnie wysuszę:))

    Niemniej jednak czasami jestem uparty..a źródełka nagle okazują sie zwykłymi "kałużami"....

2. Musze Cię zmartwić: mam....chociaz nie omieszkam sprawdzić jakosci...czasami zdjecia sam przerabiam z pdf na jpg ..efekt znacznie

    gorszy  niż dobre źródło

Kaz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ba, dzieki za sprowadzenie mnie "do parteru", myślałem że na temat sd kfz 251 wiem bardzo dużo:))) a jednak nie:))))

Ale miedzy innymi w tym temacie o to mi chodziło...nie ma to jak wiedza innych i inne spojrzenie na temat:)))

Kaz

PS. juz tak dodatkowo dwa zdjęcia które zmienią status identyfikacji::)))

01072 ABC_1.jpg

01278 ABC_1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Juz tak na weekend..

30.thumb.jpg.06a23c69fb194b13c27166bbdda38d2a.jpg

zd 30: Wiem: sd kfz 251/1 ausf c

           Hubner kampfgrupe , pewnie przełom 42-43...

           DAK, Afryka Północna

  pytania: czy na pewno DAK, moze bardziej konkretna data i miejsce, co to za towarzyszace czołgi /maja Rommelcasty wiec chyba faktycznie Afryka, wygladają jak IV,,,/ no i  wszystko co mozna o tym zdjeciu, miejscu i czasie powiedziec31.thumb.jpg.e145b44f1cbe1d095bbe6481c5e979a9.jpg

zd 31; wiem: esdek, ausf a lub b, dziwna antena ramowa /lub jakas konstrukacja/ stąd trudno powiedziec czy typ 1 czy 6..

            miejsce : Afryka

           pytania: 1 czy 6? może konkretne ausf.. gdzie i kiedy? co to za motocykl, moze nazwa jednostki i standardowo: wszystko co

           mozna o tym zdjeciu, miejscu i czasie powiedziec

 

         Kaz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

szanowni Koledzy:

Ba: więc to Afryka, i jeżeli ta kampfgrupe to faktycznie była tam mniej wiecej w tym czasie:

      to zdjecie potwierdza Twoją wiedze o esdekach - to oczywiście ausf C - ja oceniałem po błotniku..Twoje tylne drzwi to potwierdzają

     ten esdek ma również ciekawy podescik wejściowy /widze to pierwszy raz, jakos nie zwracałem na to uwagi/oraz cos dziwnego za

    plecami drugiego rzędu załogi - nasuwa mi się skojarzenie  oparcia,, /ale to może byc stelaż plandeki/

HD: no to jak się przyznałes to masz: /ale to tez dla wszystkich chetnych::::)))/

dla Ciebie to specjalnie 34..tam aż 3 szt...

zidentyfikowany Puch to juz dla mnie 5-te  zdjecie tego jednośladu w Dak...

002.thumb.jpg.9eb289c5928e7849661705911dd2c3d2.jpg

010.thumb.jpg.aeb089d2f1c8e0ca14d4fb8fb038a478.jpg

     014.thumb.jpg.cd469960712c96eeb16e40aea821c968.jpg

 

Poniewaz nie wiem nic o tych zdjęciach pytania standardowe:

czy to aby Dak...

a jezeli tak to:

gdzie, kiedy, czyje  /jednostka/ i wysztko co tylko ktoś wie...

Kaz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ba:

Twoja odpowiedź spowodowała konieczność mojego pobytu na chirurgi...szczęka wyskoczyła mi z zawiasów...

i zeby kończyc żarty: nie pracujesz przypadkowo w jakiś wydziale dochodzeniowo-śledczym???

jeżeli nie to chyba źle wybrałeś życiową profesję......

 

od czegoś trzeba się zabrać:

esdek: -poszukałem wśród „8”...i jest taki z tym stopniem, który był dla mnie zagadką..

1970507790_00098C_8.jpg.a955304fc7f81b46aafe98d307d418bc.jpg

 

            -także znacząca większość zdjęć „8” to wozy z rozłożoną bardziej lub mniej plandeką

            -do tego Twoje spostrzeżenia dotyczace krzyża.

          - być może te boczne kanistry to woda...ale to już tylko domysł..pierwsze wersje miały z

           boku beczkę..

           Mój wniosek: co najmniej 95% na wersję 251/ - przy takim stopniu uprawdopodobnienia zdjęcie w mojej kolekcji zmienia

              lokalizację: 251/1 na 251/8:))

czołgi: muszę się temu spokojnie przyjrzeć pod kątem informacji przez Ciebie ujawnionych

           skoro to III N to po pierwsze - ocenię po swojemu a po drugie – o ile się potwierdzi –

           pewnie spora grupa foto dostanie identyfikację co najmniej miejsca..:))

jednostka: z mojego zrozumienia innych języków i tłumacza Google wynikało, że kampfgrupe

                  Hubner była najpierw w Afryce..potem, po klęsce Hubnner był ewakuowany i odtwarzał

                 jednostkę już na Sycylii  /jak niejednokrotnie pisałem: jezyki to jedna z wielu moich pięt Achilesowych...:(((/

miejsce: dokładność geografii tego teatru działań nie leży w kręgu moich zainteresowań stąd bardzo

               wnikliwie i z uwagą czytam Twoje odpowiedzi

              Nagle okazuje się, że inne zdjęcia dokładnie do Twoich opowiadań pasują:))

inne: na zdjęciu które tak szczegółowo analizujesz z mojego punktu widzenia są jeszcze dwa tem

  • wystepujace na nim jednoślady /halo, halo HD1940:))/
  • kawałeczek czegoś terenowego pomiędzy esdekaiem a czołgiem

Barbapapo, już na koniec tego postu: jestem świadomy ile czasu zajmuje takie opracowanie.

Dlatego WIELKIE, WIELKIE DZIĘKI...

 

Kaz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ba..przeczytałem Twoją odp.na temat malowania kanistrów..

     pierwsza myśl: wow..pomylił sie chyba, dla mnie to zawsze jednakowo tylko rozrózniało wytłoczenie na boku...

     ale wrodzona nieufnośc do swojej własnej wiedzy zmusiła mnie do drobnej grzebaniny..

    i faktycznie..w tekście zdjętym z https://docer.pl/doc/xns0818

    na str 10 jest jak wół...tylko te z wodą, :))) /tytuł: Logistyczne aspekty wojny na pustyni/

   I znów chylę czoła przed Twoją wiedzą Ba  :))))

  Kaz.

  PS. podoba mi sie ten tekst, tylko na ile miarodajny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zaskakujesz mnie..oprócz sławetnych "17-tek"  Luftwafe, ewentualnie tez "17" tzw "neu" jakoś wsród setek zdjęć nic nie sugeruje mi jakiejś wersji "E"... W trakcie produkcji raz spawano, raz nitowano, zmieniano standard wyposażenia, oświetlenie zewnętrzne itp..., było tez sporo prototypów które nie weszły do produkcji seryjnej..

  ale zawsze był to 251... od A do D...

Nie wspomnę o wielu przeróbkach frontowych zarówno niemieckich jak i alianckich...jest tego tez taka sobie kupka zdjęć..

Rozwiń sugestię...pomyślimy:)) podobno to właśnie odkrywanie..:)))

Kaz

PS. poruszyłeś ogromny problem... ogromnego zróżnicowania tekstów źródeł dokładnie w tym samym temacie...

       o ile mam tylko jakiekolwiek przesłanki decyduje wg, własnej logiki...stąd tez wieloletnia chęć pogadania z kimś o takich właśnie

       tematach..zebrałem się na odwagę o wiele, wiele za późno:((((((

      a  tematów jest multum.../przynajmniej dla mnie/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ba..kolejna wizyta na chirurgi...chyba wykupię abonament...

1. poczekam grzecznie, aż sam dojdziesz do jakiś wniosków co do jednostki - wezmę "w ciemno"...

    niewiele tu pomogę - nie mam wiedzy..chyba że coś przypadkiem zauważę.. raczej postaram się zgrupować te zdjęcia

   geograficznie..tak dobrze opisałeś to miejsce /znaki szczególne/ że może w zupełnie innych zdjęciach je zlokalizuję..:)))

2. co do tygrysów: miejscowość raczej na pewno ta sama...ale czy koniecznie czas? z mojej orientacji geograficznej to miejscowość

    gdzie  ruchy DAK mogły być intensywne w różnych okresach czasu...

3. podałeś dwa linki..oba super

- lexikon -który znam ale raczej mijałem z daleka- ma coś, co przegapiłem: zdjecia przywiązane do jednostek..na razie znalazłem co

   prawda jedną, tez wymaga czasu..

- to drugie zupełnie mi nieznane: dużo zdjęć które mam ale przynajmniej dopisze do nich źródło...może tez poczytanie tego forum z

    kolegą Google ujawni więcej.. spora grupa nowości - i tu skaczę pod sufit...szybko zerknąłem też w jego głąb - sporo do  

    sprawdzenia...

Zatem trochę popracuję  - tylko od czego zacząć? / nie podpowiadać ze od początku...:)))/

   Kaz

   

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ba..jeśli myslisz o OT-810 to tez mam zdjęcia i trochę o nim wiem...też był w kilku wersjach...a sam łaczył elementy C i D, silnik z chłodzeniem powietrznym Tatry, podwyższony i zakryty przedział dla transportowanych zolnierzy, produkt naszych braci Pepików...

Traktuje tą hybrydę równoprawnie z 251...

to ten kłębek???

Kaz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli to nue ta nitka.... nic straconego:))  ale nie widze szans - przynajmniej we własnym mniemaniu- bym aż tak bardzo nie znał historii 251 i nie usłyszał,przeczytał lub zobaczczył czegoś co dałoby mi do myslenia...

co do ilosci wyprodukowanych: o ile pamietam cyfry były tak rozbieżne ze przestałem sie tym zajmowac...:))) niektóre z tych informacji widziałem dobre 20-25 lat wstecz,,,musiałbym mocno wracac:):))

 

hmm. co do oznaczeń czołgów...

w ciagu 2 minut z bazy 6 szt z takim oznaczeniem - na jednym nawet dwa z róznymi wersjami tego elementu : wydaje sie to na tyle dowolne że nie przywiazłem wagi do tego sczegółu

dla mnie szczegóły to tylko do konkretnej identyfikacji typu uzbrojenia

nie mam szans na wiedzę o -set typach tegoż bedacego w wyposażeniu wojsk niemieckich w Afryce..:((

stąd jednym z elementów historii jednego zdjecia jest identyfikacja sprzetu - ale to tylko jeden element:))

Kaz

0309.jpg

0534.jpg

0550.jpg

0553.jpg

0554.jpg

0562.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Motocykle na zdjęciach:

nr 31 Grupa prawdopodobnie spadochroniarzy na Zundapp'ach KS750

nr 32 Kierowca na włoskim motocyklu Gilera Matre 500 z charakterystycznie dla włoskiej szkoły motocyklowej rozwiązanym miekkim zawieszeniem tylnego koła. Tu wersja solo, a były też z wózkiem i napędem na jego koło.

nr 33 NSU 251 OSL

nr 34 od tyłu na przedzie BMW R61, obok niego Triumph BD  250\1, z przodu na pierwszym planie Zundapp KS750, który zasłania prawdopodobnie też motocykl tej marki ale starszy model, stawiam na KS600. W książce "German motorcycles in WW II" określono, że to grupa spadochroniarzy w Tunisie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kurde, jasne że to K to pewnie Kleist...

bezmyślnie pobrałem coś co pewnie zostało opisane jako "Nord Africa..."

coz..jedno mniej w kolekcji:)))

sam wiem po sobie, ze jak patrzę na coś mi nieznanego to o wiele łatwiej wychwycić błędy...:)))) stosuję tę zasadę także w życiu zawodowym - daje dobre rezultaty:)) wykonawcy czasami zgrzytaja zębami.:)))

Co do numerów: hmm..jestem przewrażliwiony:))) wpadka z drzwiami esdeków troche zachwiała pewnością siebie,,

powaznie jednak: nie jestem własciwym partnerem do poważnych rozważań na takie tematy.. :((( potrzebny mi jest jedynie okrojony zasób wiedzy,

zaczynając ten temat chciałem nim zainteresowanych miedzy innymi "wycisnąć jak cytrynę" i załatwić swoje ...

A tu klops...znalazł sie taki Ba , odpowiada tak interesująco, wyciaga wnioski, snuje przypuszczenia..:))) i co najgorsze robi to w interesujący sposób...  I ...cóz mam zrobić?:((((

na naukę jestem już za stary, czasu mało / no najwyzej bede spał 5h/24.../ w kolekcjach bałagan jak sto bandytów...

inne hobystyczne zajecia tez leżą  a na dodatek w pracy zawodowej boom...

Dobrze że moja lepsza połowa jest taka cierpliwa i wyrozumiała....

byłbym wręcz szczęsliwy, gdyby takie merytoryczne dyskusje o bardzo konkretnych jednostkowych sprawach toczyły sie tu pomiedzy

moimi wrzucanymi od czasu do czasu zdjeciami.  Ale z moim tylko maleńkim udziałem...

stąd marzy mi sie struktura tego forum tak lekko drzewiasta...temat jeden ale możliwość tworzenia oddzielnej gałazki...i wydzielania niejako podtematu.. jestem uzytkownikiem tylko tego forum i na pewno nie będe sie rozdrabniał.. ale odwiedzam inne mniej lub bardziej konkurencyjne fora...i tam takie możliwości są... jesłi czyta to Admin to taki głos wołającego na puszczy...

Ba..próbuję przygotować odpowiedź na temat miejsca o którym piszesz /czyli historia zdjecia 30/. poniewaź chcę to zrobic merytorycznie a wiedza moja w niektórych poruszanych tematach żadna lub bardzo ogólnikowa musze troche czasu temu poświecić..

O ile w tematach ogólnych moge troche "pływać" , żartować i gdybać o tyle w pisaninie "technicznej" to juz powinny byc konkrety...

stąd prosze o cierpliwość..ale -na Boga- nie zamykaj tego tematu:)))) a nuż odezwie się ktoś kto coś wie...:???

Kaz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witaj ranny ptaszku HD:))

coś mi się wydaje że pomęczę Cię podobnie jak Ba...:))

na razie dałeś wskazówki co do typów...wierzę w Twoja wiedze:))) ale jak przeczytasz wcześniejsze moje "wypociny" w korespondencji z Ba wiesz co zrobię:)))

słowa "spadochroniarz" i "Tunis" to wielce uprawdopodobniają afrykę /chyba ze Tunis to np. australia..:)))/

miłego dnia..:))

Kaz

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

010.thumb.jpg.90665807ccd9f882091e7973b755b85e.jpg

 

HD:

czy tak identyfikujesz?  :)) chciałbym byc pewny.....

 

do wszystkich:

czy ktoś potrafi powiedziec co to za pancerka przodem?

czy odczyta ktoś numery rejestracyjne? moje oprogramowanie za słabe..:(( lub ja nie umiem... wydaje mi sie że dwa razy WL---______

czy zdjęcie 33 to Afryka...sam mam coraz większe wątpliwości..coś mi się krajobraz przestał podobać...

Kaz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kwestii zdjęcia z Tunisu to tak właśnie określiłem motocykle. Dodam, że we wspomnianej książce BMW określono jako R71. Moim zdaniem błędnie, ale ponieważ oba miały wizualnie identyczne podwozia, a na fotce nie widać charakterystycznych szczegółów cylindrów i głowic to biorąc pod uwagę fakt, że R61 był dużo częściej używany w armi niż R71 stawiam na prawdopodobieństwo. Zresztą mam wrażenie, że gdzieś widziałem tę grupę z innego ujęcia i tam wyraźnie widać było, że to R61. Niestety teraz nie mogę ustalić, w której publikacji to zauważyłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

troche wolnego czasu więc czas porządków?

wracam do zdjecia nr 6 /troche po przeróbce ale oryginał zawsze do dyspozycji każdego kto w potrzebie:)/

 

image.jpeg.4912ddedca75e0156d2a3669763e5dc5.jpeg

Pytania:

1. Czy numer rejestracyjny jednośladu czegoś nie sugeruje /odczytałem WL-1/6 lub8/8 603

2.jakieś sugestie dla ciezarowego i ciągnika /chociaz prawie tu daję sdkfz 7 lub 8/

3. Miejsce, data, jednostka(i)

Kaz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie