Jump to content

Polskie samochody pancerne w latach 1918- 1921


Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
W dniu 11.12.2019 o 12:20, formoza58 napisał:

Uzupełnienie do tematu...

samo1.JPG

samo3.JPG

samo2.JPG

Cześć,

Chciałem zapytać o źródło dwóch tekstów zamieszczonych w tym wątku (na 5 str). Z jakiej książki (gazety) to podano?

Wynikało by z tego, że załoga faktycznie liczyła 7 osób a po prostu strzelca kaemu pchor. Zambellego rannego w rękę podczas starcia 8/9 listopada w Ogrodzie Jezuickim – zastąpił kilka godzin później, 9 listopada plut. Burgiel.

Będę wdzięczny za odpowiedź w temacie źródła tekstu.

Pozdrawiam,

Jabu

Link to comment
Share on other sites

Dziękuję za szybką odpowiedź. Jeszcze mam dwa pytania i byłbym wdzięczny za rozwianie wątpliwości.

1. W niektórych opracowaniach podaje się, iż pancerne płyty "Tanku Piłsudskiego) miały 10 mm grubości (najczęściej pojawia się to w rosyjskiej przestrzeni informacyjnej. W innych krajach niestety to powielają). Wg mnie to nieporozumienie wynikające z mylnego (lub celowego) zapożyczenia informacji dotyczącej opancerzenia opracowanego nieco później "Kresowca" ,mającego ponoć pancerne płyty nitowane z blach żelaznych, podobno tejże grubości. Pytam na wszelki wypadek, aby się upewnić. Wg mnie nie finalnie nie wiadomo jak opancerzony był "Tank Piłsudskiego" choć stawiałbym na opancerzenie mniejsze niż 10 mm. Pamiętam, iż testowano je prowadząc bliski ogień z kaemu. Pamiętam też iż wg jednej relacji (Antoniego Jakubowskiego albo samego Sas-Świstelnickiego kadłub z pancernych blach "dymił od ilości trafień", najpewniej głownie z broni maszynowej.

Na jednej z fotografii widać też (wg mnie, ale mogę się mylić) ślady po trafieniach. Załączam zdjęcie poniżej, aby było wiadomo o które chodzi.

Będę wdzięczny za potwierdzenie przypuszczeń co do grubości pancernych blach oraz ewentualne sugestie w temacie.

4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Na marginesie przyznam, iż odrobinę dziwi mnie kompletny brak dyskusji nad tą ciekawą skądinąd konstrukcją.

Rodzi się przecież przy niej mnóstwo pytań. Pojazd ukończono praktycznie w trzy doby a takie tempo rodzi podejrzenia, czy oni tam nie zaadaptowali np. czegoś, jakiegoś projektu zaczętego wcześniej (np. przez Austriaków). Podwozie jakiego typu ciężarówki wykorzystano jako bazę konstrukcji?  Ciężarówka posiadała oczywiście dwuosiowe podwozie z napędem na tylne koła (4x2) zabudowane na podstawie prostokątnej metalowej ramy. Przed nim umieszczono silnik i manualną skrzynię biegów. Gdzieś czytałem, że pojazd wyposażono w silnik benzynowy o mocy nie większej niż 30-35 KM. Zdaje się, że w którejś z  prac Magnuskiego. Czy były 4 kaemy, czy może jednak 3 (do czego się bardziej skłaniam). 8 czy 7 (do czego się bardziej skłaniam) członków załogi. I tak dalej...

W końcu dochodzimy do mojego pytania nr 2. Byłbym wdzięczny za wszelkie związane z nim sugestie, gdyż dla mnie osobiście sprawa jest niejasna.

2. Ile włazów wejściowych dla załogi posiadał pojazd? Ja skłaniam się do stwierdzenia, iż jeden. Widoczny na większości z zachowanych (w sumie jedynie kilku (8?) zdjęć. Z lewej strony kadłuba, na dość wysokim (przynajmniej dla mnie - musieli się łapać oburącz, unosić i tak wskakiwać) poziomie. Niektóre opisy (np. prawie wszystkie rosyjskojęzyczne) podają, chyba z wydumanego widzimisię, iż wóz posiadał dwa wejścia, na obu bokach kadłuba. Wydaje mi się to kuriozalnym pomysłem (choć przecież robili taki projekt pierwszy raz, bez wprawy i w sumie "z głowy").  Dwie fotografie obrazują "Tank Piłsudskiego" z prawej strony (załączam), ale jak dla mnie to tam żadnego włazu nie dostrzegam. Swoją drogą nieco dziwi mnie (nieco), iz projektanci nie zdecydowali się opracować wejścia z tyłu, ale to już tak na marginesie pytania...

Będę wdzięczny za podzielenie się przemyśleniami w odniesieniu do tegoż pytania. Przepraszam też, jeżeli pytam w niewłaściwym miejscu. zauważyłem bowiem, iż tu się głównie zdjęcia zamieszcza a mimo mnóstwa rodzących się pytań (podczas już pobieżnego oglądania fotografii, nawet nie ich analizy) raczej nie widzę szerszych komentarzy. Możliwe więc, że to jest jedynie wątek "zdjęciowy" a ja inny, bardziej dyskusyjny mi umknął.

Pozdrawiam,

Jabu

 

3.jpg

8.jpg

Link to comment
Share on other sites

6 minut temu, formoza58 napisał:

Przykro mi, ale tutaj nie pomogę ? 

Ach, więc drugie pytanie zadane niemal równocześnie z Twoją odpowiedzią chyba też pozostanie bez odpowiedzi. A może jakieś sugestie chociaż? Japońska haubica 20 cm w Przemyślu - rozumiem i akceptuję brak wypowiedzi. Ale to jest pierwszy w dziejach pojazd pancerny zaprojektowany i zbudowany przez Polaków (choć na rosyjskich portalach i forach rozpowszechnia się przypuszczenia, iż jedynie "dokończony" przez Polaków w oparciu o obiekt zaczęty i częściowo wykończony wcześniej przez Austriaków). 

Edited by jabu2
Link to comment
Share on other sites

Jak wspomniałeś, do tej pory był to wątek zdjęciowy. Być może na Twoje wici odezwą się Koledzy interesujący się tym lwowskim samochodem pancernym. Każdy ma jakiegoś swojego " konika". Ja cóż, mogę tylko  poznawać szczegóły dotyczące tego samochodu na podstawie Twojej wiedzy. 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information