Jump to content

Polskie Pociągi Pancerne okiem korespondentów wojennych.


Recommended Posts

Gratuluję, ale powinno być umieszczone także nazwisko autora! Z innej beczki: bydgoski PZ 22 ma prawie identyczny wagon artyleryjski jak na Twoim rysunku. Stąd wniosek, że ten rysunek przedstawia "Danutę" w marcu1920 r. gdy w ramach reperacji wojennych w styczniu 1920 r. od Niemców otrzymaliśmy parowozy oraz wagony bojowe, pochodzące z różnych niemieckich pociągów pancernych okresu pierwszej wojny światowej.

P.Z. 22.jpg

Link to post
Share on other sites
  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Warto zwrócić uwagę, że nastąpiła wymiana uszkodzonej armaty rosyjskiej 3- cale (kal.76,2 mm) na niemiecką kal. 77 mm.   Zamieszczone teraz zdjęcie przedstawia fragment wagonu artyleryjskiego polskieg

patrol na linii Kołomyja-Żerdki    

Piłsudczyk w Białymstoku 1919    

Posted Images

Kolejny całkowicie nieprawdziwy podpis. "Pierwszy Marszałek" to klasyczny sormowski (zresztą jest jego zdjęcie na wystawie), a tutaj na zdjęciu jest sowiecki BP No 45, zdobyty przez Polaków, jednostka  w trakcie budowy, nie jest to 1920 r. lecz wrzesień 1919 r. i niei pod Warszawą, lecz ma stacji kolejowej Ziabki ( lk. Mołodeczno-Połock).

1573408544-dsc09848.jpg

Link to post
Share on other sites

I to zdjęcie również było w naszych wątkach z Twoim rzetelnym opisem. Widać, że organizatorzy nie bardzo czytali 😞 Trzeba by zobaczyć kontakt w Muzeum Kolejnictwa, ustalić organizatorów i  trochę im pomóc. Ta wystawa będzie przecież trwała przeszło trzy miesiące...

Link to post
Share on other sites

Chętnie bym udostępnił na tą wystawę to zdjęcie "Pierwszego Marszałka" , ale w dobrej rozdzielczości oraz nie mocno przyciętego z dwóch stron. Jednostka P.P.21 "I Marszałek" była już przerobiona w sierpniu 1920 r. na tor europejski tor. Data i miejsce wykonania tego zdjęcia: jesień 1920 r. (prawdopodobnie w październiku) w rejonie Warszawy. Autorem zdjęć z wystawy w Muzeum, a tutaj zamieszczanych jest pan Wojciech Dąbrowski.

Nr 21 Pierwszy Marszałek.jpg

Link to post
Share on other sites

I tu jest problem. W swojej publikacji o samochodzie pancernym Ford Janusz Magnuski opisuje historię zagonu na Kowel i zdobycia 2 pociągów pancernych: BP No 39 "Subbotnik" oraz BP No 13 "Krasnyj kawalerist" ( " Czerwony kawalerzysta" ) z 1. konnej armii Budionnego.Według polskich materiałów wywiadowczych Bp No 13 to był "pancerny składak" złożony z polskich wagonów bojowych, pochodzących z: P.P.4 "Hallerczyk" oraz  P.P.8 "Wilk" , zdobytych w rejonie miasta Równe (trzecim utraconym był Gen. Dąbrowski").            Z innych źródeł wiadomo, że BP No 13  został uszkodzony w walce z polskim pociągiem pancernym- ale czy BP No 13 to był już wrak pociągu? Brak jest zdjęcia oraz dokładniejszej informacji. Na 100% nie został wykorzystany w WP>

Sam.panc. Ford.jpg

Link to post
Share on other sites

Wywiad polski także działał- zdobyliśmy plany sowieckiego pociągu pancernego i dostosowaliśmy je do możliwości wytwórczych poznańskiej fabryki "H. Cegielski". Foto z jednego z tomów Wydawnictwa "Rytm" Bitawa Lwowska" - stan broni pancernej sowieckiej 1 konnej armii w dniu 4 sierpnia 1920 r.

I armia konna 001.jpg

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information