Jump to content
Sign in to follow this  
Woodhaven

Gulfstream G550 dla polskich Sił Powietrznych

Recommended Posts

http://www.defence24.pl/710268,kolejny-rok-czarterowania-embraerow-przez-mon-trwaja-negocjacje

Kolejny rok czarterowania Embraerów przez MON? Trwają negocjacje

Jeszcze przez rok samoloty Embraer 175 należące do PLL LOT mogą wozić polskich VIP-ów. Inspektorat Uzbrojenia negocjuje przedłużenie umowy leasingu dwóch samolotów wykorzystywanych dotąd do lotów HEAD. Jest to związane z trwającym nadal procesem dostaw i wdrażania do służby maszyn Boeing 737-800 (BBJ2) oraz szkoleniem załóg Gulfstreamów G550.

"W celu zapewnienia ciągłości zabezpieczenia przewozu najważniejszych osób w państwie, konieczne jest udzielenia zamówienia na świadczenie usługi czarteru samolotów ze względu na trwający i nie zakończony jeszcze proces wdrażania do Sił Zbrojnych RP samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie – dwóch samolotów Gulfstream oraz trzech samolotów Boeing B737-800/BBJ2. W 2018 r. Siły Zbrojne RP nie osiągną pełnej gotowości operacyjnej umożliwiającej realizację lotów o statusie HEAD, ze względu na proces doposażenia pozyskanych dwóch samolotów Gulfstream G550 w systemy IFF oraz trwające szkolenie pilotów na pozyskanym samolocie Boeing. Wstępną gotowość operacyjną samoloty osiągną w I połowie 2018 r., natomiast loty o statusie HEAD rozpoczną się w II połowie 2018 r - czytamy w datowanym na 6 grudnia 2017 roku dokumencie dotyczącym trwającej od 1 grudnia procedury negocjacji bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu.

Zgodnie z powyższym dokumentem MON chce zabezpieczyć transporty HEAD poprzez czarter dotychczas używanych maszyn przez kolejne 12 miesięcy od wygaśnięcia obecnej umowy. Obecnie obowiązująca umowa kończy się z dniem 31 grudnia 2017 roku. Przewozy HEAD realizowane przez należące do PLL LOT samoloty Embraer 175 były dotąd uzupełniane przez transportowe Airbusy C295M z Bazy Lotniczej w Krakowie. Zapotrzebowanie na Embraery będzie malało wraz z uzyskaniem przez pierwsze załogi Boeinga 737 oraz kolejne załogi G550 uprawnień do realizacji przewozów HEAD.

Oba zamówione samoloty Gulfstream G550 oraz pierwszy Boeing 737-800NG zostały dostarczone Polskim Siłom Powietrznym w bieżącym roku, natomiast pozostałe dwa Boeingi w konfiguracji specjalnej BBJ2 trafią do Polski dopiero w 2020 roku."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Historia pierwszego Boeinga 737-800 (n.ser.61358) Józef Piłsudski" w Polskich Sił Powietrznych.
Samolot został zbudowany pierwotnie dla niskokosztowych chińskich linii lotniczych 9Air i w czasie oblotów (od 13.04.2017) nosił rejestrację B-7998.
Następnie (24-25.10) ,już z amerykańską rejestracją N893BA przeleciał do Francji (Saint-Malo) w celu przemalowania i odbioru przez Inspektorat
Uzbrojenia (oblot techniczny 11.11).Przelot do Polski (samolot pilotowali piloci fabryczni Boeinga) ,jeszcze z amerykańską rejestracją odbył się
15 listopada 2017 roku.Samolot otrzymał wojskowy numer taktyczny 0110, schemat malowania ma być zmieniony (ujednolicony z malowaniem Gulfstreama G550)
w 2019 roku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 samoloty Gulfstream G550 z 1. Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie służące do przewozu najważniejszych osób w państwie : Generał Kazimierz Pułaski i Książę Józef Poniatowski upamiętniają 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości: zostały ozdobione logotypem programu „Niepodległa”.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Już odwołano te newsy, nie ma kto powozić tym rydwanem http://fakty.interia.pl/polska/news-rmf-prezydent-nie-poleci-rzadowym-samolotem,nId,2614780

Share this post


Link to post
Share on other sites
A tymczasem w Niemczech...

http://wiadomosci.wp.pl/rzadowa-flota-powietrzna-rfn-oszczedza-na-samolotach-6322629388760705a

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zastanawia mnie sens tych zakupów...
http://www.milmag.pl/news/view?news_id=1673&fbclid=IwAR1elAT2PnHWBxUEpiBlZp1vKM0A47NUezrU_0QTOUaPdbCfD0SgOD1J61g

Share this post


Link to post
Share on other sites
http://www.defence24.pl/polskie-samoloty-boeing-bbj2-po-pierwszym-odbiorze-gotowosc-operacyjna-w-2020-roku

Przeczytajcie uważnie, to może zrozumiecie dlaczego B737 nie lata z VIP.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Husky ja rozumiem dlaczego tak się dzieje, nie rozumiem tylko dlaczego wszystko jest robione od doopy strony.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,25015746,raport-nik-czarter-samolotow-dla-vip-ow-ponad-dwukrotnie-drozszy.html#s=BoxOpImg2

"Raport NIK: Przez spóźnienie Macierewicza samoloty dla VIP-ów kosztowały ponad dwa razy więcej

Zbyt późno podjęta decyzja przez ówczesnego szefa MON Antoniego Macierewicza była powodem dużych kosztów wyczarterowania samolotów dla VIP-ów - wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli. Usługa ta kosztowała budżet państwa w 2018 r. 2,5 razy więcej niż wynikało to z umowy zawartej na poprzednie lata.

Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej zawarł na lata 2014-2020 trzy umowy z PLL LOT na wyczarterowanie samolotów do transportu najważniejszych osób w państwie.

Umowę czarteru na lata 2014-2017 podpisano w grudniu 2013 r., umowę czarteru na 2018 r. podpisano pod koniec 2017 r., a umowę czarteru na lata 2019-2020 - w grudniu ubiegłego roku.

"Ustalono, że wartość czarteru na 2018 r. wzrosła o ok. 2,5 razy w porównaniu do umowy na lata 2014-2017, w ujęciu rocznym" - czytamy w analizie wykonania budżetu państwa autorstwa NIK.

"Dodatkowe koszty obciążające budżet MON"

Co było powodem takiej różnicy? Jak tłumaczył Inspektorat Uzbrojenia, ówczesny minister obrony narodowej Antoni Macierewicz podjął decyzję o podpisaniu kolejnej umowy na czarter samolotów w listopadzie 2017 roku.

Jak się okazało, stało się to zbyt późno. Spółka PLL LOT zdążyła już zaplanować wykorzystanie dwóch Embraerów w komercyjnych połączeniach na kolejny rok. Gdy MON zasygnalizował chęć wyczarterowania samolotów, LOT musiał wyleasingować dla siebie dwie inne maszyny.

"Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli, zbyt późne podjęcie decyzji o konieczności zawarcia z PLL LOT S.A. umowy czarteru na 2018 r., skutkowało dodatkowymi kosztami obciążającymi budżet resortu obrony narodowej".

Wartość umowy zawartej na lata 2014-2017 wynosiła łącznie ponad 154,2 mln zł brutto, podczas gdy kolejna, zawarta tylko na jeden rok, kosztowała budżet państwa 92,7 mln zł. Umowa na lata 2019-2020 to już koszt w wysokości 170,2 mln zł."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information