Jump to content

Jednostki MW w latach 1921- 1945.


Recommended Posts

Od lat to sugeruję, ostatnio nawet niedawno na pierwszej stronie wątku o ''Kaszubie''. Bez echa.

Dwa ostatnie zdjęcia chyba nie pozostawiają wątpliwości gdzie trafiła rufa ''Kaszuba''. Tylko steru brak.

kaszub rufa puck 1925a.jpeg

kaszub rufa puck 1925.png

kaszub rufa gdansk 1925 2.png

kaszub rufa gdansk 1925.png

kaszub rufa gdansk dok 1925.png

kaszub rufa puck 1928.png

Edited by ptasznik
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, K20 napisał:

Rufa wraku Kaszuba

Brawo, to jest to!

 

8 hours ago, ptasznik napisał:

Może dlatego, że to jest komin ''Wandy'' ?

Inked740F01A7-D0C8-433B-9501-CADA98F33C6A.jpeg.f2803cb9e7853289d0e7e54221202cab.jpg

Może rzeczywiście holowniki stoją obok siebie i Waldek Danielewicz nie mylił się.

Link to comment
Share on other sites

3FEF8778-52F0-43BA-BCF4-C9380471FB65.thumb.webp.2ecd0c354c1becc50792bd4cb9be314f.webp
Puck, pierwsza połowa 1927 roku. Prawie opustoszały port, Komenda Portu Wojennego przeniosła się do Gdyni. Po lewej przyszły ORP ISKRA oczekujący na remont w Danziger Werft. Na pierwszym planie krypa KM 123 (ex DHTG III), z tylu wystaje komin holownika SOKÓŁ.

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, ptasznik napisał:

Do Gdańska z pobytem w Gdyni.

Tak, ale w Pucku szkuner był przynajmniej do 1 sierpnia 1927 roku. Tego dnia holownik SOKÓŁ (na zdjęciu) został przekazany - po remoncie - z Warsztatów MW w Pucku do KPW Gdynia gdzie rozpoczął kampanie czynną. 

Czy za żaglowcem widać resztki byłego torpedowca?
 

Link to comment
Share on other sites

Jeszcze raz zdjęcie portu w Pucku z wiosny 1926 roku.

09BA4475-A280-46AF-9F9E-EFA457C6A0D4.thumb.jpeg.49a8e464f6a764cdd0fbc858395368d8.jpeg

Poprawiony opis, dzięki kolegom ptasznik i K20:


12) pływające resztki byłego torpedowca KASZUB;

19) ?, być może to dawna barka warsztatowa.

 

Poniżej trochę informacji z życia jednostek pływających widocznych na zdjęciu.

PUCK 1926 rok

Komendantem PW Puck był (do 17 lipca 1926 r.) kmdr por. Jan Stankiewicz, kierownikiem Warsztatów MW (od 29 stycznia t.r.) kpt. mar. Hilary Sipowicz.

Niektóre jednostki Floty zimowały w Gdańsku na wyspie Holm, były to (od 1 grudnia 1925 roku) ORP ADMIRAŁ SIERPINEK, ORP GENERAŁ HALLER, ORP PODHALANIN, ORP MEWA, ORP RYBITWA, jak również: ORP WARTA, ORP POMORZANIN, ORP KRAKOWIAK, ORP KOMENDANT PIŁSUDSKI (podkreśliłem okręty z fotografii). Musiały wrócić do Pucka w styczniu (w tym miesiącu ORP POMORZANIN stawiał pławy na Depce) lub lutym, gdzie stanęły do konserwacji (oprócz ORP GENERAŁ HALLER i ORP MEWA).

Holownik KRAKUS był w stanie czynnym od 15 lutego tego roku, a w załodze byli: bosmanmat Bolesław Siewert (kierownik holownika), jeden mat i trzech marynarzy. 1 marca 1926 r. motorówka WICHER została przekazana z MDL do KPW Puck, 8 marca ORP MEWA został przekazany z Dyonu Ćwiczebnego do KPW, a ORP CZAJKA (który był na konserwacji w Pucku) rozpoczął kampanię czynną w Dyonie. Tego dnia motorówka M 3 przeszła z KPW do MDL. 13 kwietnia motorówka NUREK przeszła do Modlina, ale nie wiem, czy z Pucka, czy z Gdyni. 4 maja 1926 r. kampanię czynną rozpoczęły okręty RP: KOMENDANT PIŁSUDSKI, MEWA i RYBITWA, ale przeszły z KPW do Dywizjonu Ćwiczebnego dopiero 20 maja, razem z motorówką sztabową Nr. 56.  27 maja na kutrze GDAŃSK zaokrętowało załogę.

Te informacje pozwalają zawęzić okres zrobienia zdjęcia do 8 marca - 4/20 maja 1926 roku.

Link to comment
Share on other sites

15 godzin temu, Borsuk13 napisał:

Może rzeczywiście holowniki stoją obok siebie i Waldek Danielewicz nie mylił się.

No jak, przecież ''Wanda'' jest na zdjęciu.

 

6 godzin temu, Borsuk13 napisał:

Tak, ale w Pucku szkuner był przynajmniej do 1 sierpnia 1927 roku

''Iskra'' przeszła do Gdyni nie wcześniej niż 11 sierpnia.

 

6 godzin temu, Borsuk13 napisał:

Czy za żaglowcem widać resztki byłego torpedowca?

Wygląda, że tak, ale... Jest komin i nawiewnik, ale jest on po prawej stronie komina i odwrócony wlotem w jego stronę. Nie widać też masztu, chyba że schował się za rufowym masztem ''Iskry''. Dziwne.

Nigdzie pismem nie ma o rufie ''Kaszuba'' w Pucku. Ze zdjęciem jednak nie ma co dyskutować.

Zrzut ekranu (2442).jpg

Edited by ptasznik
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 19.03.2018 o 20:13, formoza58 napisał:

Czy ta jednostka, zbudowana w Modlinie, znalazła zastosowanie w MW?

mar_kuter.jpg&x=800

To mahoniowa motorówka Broni Podwodnej, która nosiła kolejno oznaczenia:

P.T. Nr. 1 (P.T. — Poligon Torpedowy), M. 3 i M-8.

Zawodne silniki Chrysler wymieniono, w 1934 roku, na dwa silniki Saurer o mocy 80 KM każdy. Zdjęcie pochodzi z momentu przedstawienia motorówki do odbioru przez marynarkę wojenną, po próbach (2-5 maja 1931 r.) nie odebrano jednostki ze względu na złą pracę silników.

Link to comment
Share on other sites

On 19.10.2021 o 10:35, formoza58 napisał:

Kutry SG w Modlinie...

mar kuter sg.JPG

mar kutry sg w stocz modlin 31r.JPG

mar sgig.JPG

mar scig5.JPG

Jednostki na drugim zdjęciu to łodzie holowniczo-inspekcyjne (numery budowy: 3, 4, 5) nazwane BEKAS, NUR i RARÓG. Motorówki SG budowano pod numerami 12, 13 i 14, a BATOREGO — 15.

Motorówka BP miała numer budowy 9.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 1.10.2022 o 22:47, Borsuk13 napisał:

kuter parowy GDAŃSK.

Na rysunku w ''Ż.P'' wyglądał jakoś inaczej, bardziej podobnie do tego niewyraźnego ze zdjęcia poniżej.

W sumie to ja się nie znam, więc zapytam. Co to ?

Zrzut ekranu (2550).png

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, ptasznik napisał:

Na rysunku w ''Ż.P'' wyglądał jakoś inaczej, bardziej podobnie do tego niewyraźnego ze zdjęcia poniżej.

W sumie to ja się nie znam, więc zapytam. Co to ?

Zrzut ekranu (2550).png

Pewnie też kuter parowy GDAŃSK, ale prawdopodobnie przed przebudową.

Wśród jednostek Marynarki Wojennej II Rzeczypospolitej można się doliczyć siedmiu kutrów parowych, czterech we Flocie i trzech we Flotylli. Te z Floty to FLISAK (1922-1929), GDAŃSK (1922-?1932) i kutry parowe z ORP BAŁTYK: Bałtyk Nr. 1 i Bałtyk Nr. 2.

GDAŃSK został kupiony (na początku 1920 roku) w Stoczni Gdańskiej i początkowo pływał w służbie cywilnej. W stoczni nosił oznaczenie D.II.1 (D - Stocznia Gdańska/Cesarska, II - II. Wydział stoczni, artyleryjski, 1 - pierwsza jednostka tego Wydziału) i określany był jako Dampfbeiboot I. Klasse (poniżej rysunek z książki Grönera). Takie jednostki miały długość 10 metrów.

9842068C-D14A-4AEC-A7CA-8B9F643D9FF2.thumb.jpeg.a4c1c51442b1990a7800f0fe7ef5bbc8.jpeg
 

W 1922 roku trafił do MW i wyglądał chyba tak (prawdopodobnie w stoczni dobudowano sterówkę i obudowano kocioł i komin:

DA1BBA77-B7B7-4EFC-9D36-9D3A4E08129A.thumb.jpeg.e7af4041332d87863c0dad42c8af3ee2.jpeg
 

Dlaczego twierdzę, że kuter na poniższym zdjęciu to GDAŃSK, choć wygląda odmiennie?

8095B71D-29DA-418B-8A72-132988146009.jpeg.84bc6e5e0ad5e616683553ef3aacd1be.jpeg

Przód tej jednostki jest identyczny jak kutra w kanale remontowym portu w Pucku na zdjęciu z wiosny 1926 roku:

DB0FEFF3-2517-4FCE-A9C7-EB15AB3A9EEC.thumb.jpeg.e4c3a975203fc3cbb945d7902b2d54a5.jpeg
 

Może źle widzę, ale na nadbudówce napisane jest chyba GDAŃSK.

Kuter GDAŃSK przez dłuższy czas był w stanie nieczynnym (od 10 października 1923 roku do końca 1924 r., lub początku 1925 r.), czyli musiał przechodzić gruntowny remont, wtedy mógł się zmienić jego wygląd.

Alternatywną hipotezą byłoby stwierdzenie, że jest to FLISAK, ale on był dłuższy o około 5 metrów. Z drugiej strony też był w tym czasie w remoncie (tylko gdzie, w Pucku, czy w Gdyni lub Gdańsku).

Link to comment
Share on other sites

Jeszcze kuter parowy ''Gdańsk'' w starej postaci na całym zdjęciu, po prawej holownik ''Sokół''. Mały był, jakieś 12,5 m.

Coś tam się jeszcze czai między ''Gdańskiem'' a ''Mazurem''.

z_dwoma_kominami_kaszub.jpg

Edited by ptasznik
Link to comment
Share on other sites

17 minut temu, ptasznik napisał:

Coś tam się jeszcze czai między ''Gdańskiem'' a ''Mazurem''.

To po co uruchomiłem część 2 wątku? Może by się to coś przyczaiło  właśnie tam, a nie " katować"  pękającą w szwach część pierwszą ?...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dziś mija 104 rocznica wydania dekretu o utworzeniu Marynarki polskiej. Ale dopiero 100 lat temu, od 1 stycznia 1922 roku, rozwijała się bez części cywilnej.

Flota na Wybrzeżu nie była liczna, po oddaniu wielu jednostek Urzędowi Marynarki Handlowej składała się z: 2 kanonierek i 4 traulerów w Dywizjonie Ćwiczebnym, 5 torpedowców w Dywizjonie Torpedowców (w tym ŚLĄZAK w remoncie, PODHALANIN nie był liczony, być może miał być tylko magazynem części zamiennych), Grupy uzbrojonych motorówek liczącej 4 jednostki, statku strażniczego MYŚLIWY (myślano o stworzeniu Oddziału takich statków składającego się z 3 jednostek, jako pozostałe dwa przewidywano holowniki KRAKUS i WANDA), 3 holowników i kilkunastu barek i kryp.

W planach mobilizacyjnych na rok 1923 przewidywano sformowanie Dywizjonu transportowców (4 statki), statku hydrograficznego KASZUBA I Taboru pływającego (6 barek). Transportowce, które mogły wchodzić w grę to tylko statki Towarzystwa „Sarmacja”: WAWEL, WISŁA, WARTA i BUG (dwa pierwsze były przewidziane do rekwizycji w planie mobilizacyjnym „S” — na lata 1926/27 — jako Transportowiec Nr 3 i Nr 4).

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information