Skocz do zawartości

Jednostki MW w latach 1921- 1945.


Rekomendowane odpowiedzi

10 hours ago, ptasznik napisał:

Na rysunku w ''Ż.P'' wyglądał jakoś inaczej, bardziej podobnie do tego niewyraźnego ze zdjęcia poniżej.

W sumie to ja się nie znam, więc zapytam. Co to ?

Zrzut ekranu (2550).png

Pewnie też kuter parowy GDAŃSK, ale prawdopodobnie przed przebudową.

Wśród jednostek Marynarki Wojennej II Rzeczypospolitej można się doliczyć siedmiu kutrów parowych, czterech we Flocie i trzech we Flotylli. Te z Floty to FLISAK (1922-1929), GDAŃSK (1922-?1932) i kutry parowe z ORP BAŁTYK: Bałtyk Nr. 1 i Bałtyk Nr. 2.

GDAŃSK został kupiony (na początku 1920 roku) w Stoczni Gdańskiej i początkowo pływał w służbie cywilnej. W stoczni nosił oznaczenie D.II.1 (D - Stocznia Gdańska/Cesarska, II - II. Wydział stoczni, artyleryjski, 1 - pierwsza jednostka tego Wydziału) i określany był jako Dampfbeiboot I. Klasse (poniżej rysunek z książki Grönera). Takie jednostki miały długość 10 metrów.

9842068C-D14A-4AEC-A7CA-8B9F643D9FF2.thumb.jpeg.a4c1c51442b1990a7800f0fe7ef5bbc8.jpeg
 

W 1922 roku trafił do MW i wyglądał chyba tak (prawdopodobnie w stoczni dobudowano sterówkę i obudowano kocioł i komin:

DA1BBA77-B7B7-4EFC-9D36-9D3A4E08129A.thumb.jpeg.e7af4041332d87863c0dad42c8af3ee2.jpeg
 

Dlaczego twierdzę, że kuter na poniższym zdjęciu to GDAŃSK, choć wygląda odmiennie?

8095B71D-29DA-418B-8A72-132988146009.jpeg.84bc6e5e0ad5e616683553ef3aacd1be.jpeg

Przód tej jednostki jest identyczny jak kutra w kanale remontowym portu w Pucku na zdjęciu z wiosny 1926 roku:

DB0FEFF3-2517-4FCE-A9C7-EB15AB3A9EEC.thumb.jpeg.e4c3a975203fc3cbb945d7902b2d54a5.jpeg
 

Może źle widzę, ale na nadbudówce napisane jest chyba GDAŃSK.

Kuter GDAŃSK przez dłuższy czas był w stanie nieczynnym (od 10 października 1923 roku do końca 1924 r., lub początku 1925 r.), czyli musiał przechodzić gruntowny remont, wtedy mógł się zmienić jego wygląd.

Alternatywną hipotezą byłoby stwierdzenie, że jest to FLISAK, ale on był dłuższy o około 5 metrów. Z drugiej strony też był w tym czasie w remoncie (tylko gdzie, w Pucku, czy w Gdyni lub Gdańsku).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Dziś mija 104 rocznica wydania dekretu o utworzeniu Marynarki polskiej. Ale dopiero 100 lat temu, od 1 stycznia 1922 roku, rozwijała się bez części cywilnej.

Flota na Wybrzeżu nie była liczna, po oddaniu wielu jednostek Urzędowi Marynarki Handlowej składała się z: 2 kanonierek i 4 traulerów w Dywizjonie Ćwiczebnym, 5 torpedowców w Dywizjonie Torpedowców (w tym ŚLĄZAK w remoncie, PODHALANIN nie był liczony, być może miał być tylko magazynem części zamiennych), Grupy uzbrojonych motorówek liczącej 4 jednostki, statku strażniczego MYŚLIWY (myślano o stworzeniu Oddziału takich statków składającego się z 3 jednostek, jako pozostałe dwa przewidywano holowniki KRAKUS i WANDA), 3 holowników i kilkunastu barek i kryp.

W planach mobilizacyjnych na rok 1923 przewidywano sformowanie Dywizjonu transportowców (4 statki), statku hydrograficznego KASZUBA I Taboru pływającego (6 barek). Transportowce, które mogły wchodzić w grę to tylko statki Towarzystwa „Sarmacja”: WAWEL, WISŁA, WARTA i BUG (dwa pierwsze były przewidziane do rekwizycji w planie mobilizacyjnym „S” — na lata 1926/27 — jako Transportowiec Nr 3 i Nr 4).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie