RazNaRok Napisano 8 Marzec 2014 Autor Napisano 8 Marzec 2014 Witam.Korzystając ze szkiców J. JędrykiOraz szczątków informacji w publikacjach Poligon oraz NTWPróbuje odtworzyć domniemany wygląd 14TP.Zakładam znaczną unifikacje z 10TP...Zmiany głównie będą dotyczyć przedniego fragmentu kadłubaoraz zawieszenia ...Początkowo wykorzystam wieże modelową Bofors...W dalszej perspektywie zakładam zaplanowanie wieży powiększonej mogącej pomieścić planowaną dla czołgu armatę 47mm (Stetkiewicza), przy znacznej unifikacji z wieżą BoforsByć może dawcami będą Toldi III" oraz T-60Proponowane zmiany w porównaniu z 10TP- kadłub w całości spawany- uproszczony przedni fragment kadłuba- brak mechanizmów skrętu pierwszej pary kół nośnych- skomplikowana przekładnia przeniesienia napędu na czwartą parę kół nośnych zastąpiona prostym wahaczem- brak wnęk" przodu kadłuba- mocniej pochylona przednia górna płyta- stanowisko strzelca z jarzmem kulistym i CKM C" (czy zachowały się zdjęcia lub szkice CKM C"?)- pasy do mocowania zdjętych gąsienic zastąpione trójkątnymi wzmocnieniami błotnikówWstępne szkice zawieszenia, którą wersja była by najbardziej prawdopodobna?1.http://i58.tinypic.com/5032c3.png2.http://i59.tinypic.com/zips7m.png3.http://i60.tinypic.com/312jq4o.pngObecny etap, jeszcze bez zawieszenia...http://i58.tinypic.com/2yudide.png
RazNaRok Napisano 3 Kwiecień 2014 Autor Napisano 3 Kwiecień 2014 Prac nad hipotetycznym wyglądem 14TP ciąg dalszy...Skończony kadłub...Pozostaje podwozie i wieża... potem rzuty górny, przód i tył...http://i61.tinypic.com/2hf5g8n.pngNie trafiłem na szkice CKM'u typ C", więc roboczo wstawiony wz.37 Szczeniak...Czy zachowały się szkice Typ C, czy może ktoś je udostępnić?Wg. skąpych informacji z Poligonu 2009/01 wieża w prototypie miała by pochodzić z 10TP, w planach późniejszych miała być wieża powiększona z prototypową armatą 47mm...Czy owa powiększona wieża mogła by przypominać wieże Toldi III, która jest przeróbką wieży Bofors ?Czy można założyć że wieża hipotetycznego pojazdu produkcji seryjnej byłaby spawana?
MarekA Napisano 3 Kwiecień 2014 Napisano 3 Kwiecień 2014 Słabej jakości rysunek (zdjęcie?) C1 jest w Polskie konstrukcje broni strzeleckiej" Z. Gwóźdż, P. Zarzycki.
bjar_1 Napisano 3 Kwiecień 2014 Napisano 3 Kwiecień 2014 Lepszy rysunek jest w Broń strzelecka i sprzęt artyleryjski formacji polskich i WP w latach 1914-39" Konstankiewicza, Lublin 2003.
MarekA Napisano 3 Kwiecień 2014 Napisano 3 Kwiecień 2014 Rysunek jest lepszy, ale wygląda na wykonany na podstawie tego co zamieściłem. Pytanie - czy pokazuje rzeczywisty wygląd karabinu, czy przypuszczalny.
Nadwojciech Napisano 3 Kwiecień 2014 Napisano 3 Kwiecień 2014 Marne bo marne ale to jednak zdjęcie zbudowanego egzemplarza tej broni.
cieciwa Napisano 3 Kwiecień 2014 Napisano 3 Kwiecień 2014 A po co ta pionowa kreska między pierwszym a drugim kołem nośnym ?W 10TP tam miało miejsce zwężenie kadłuba dla zainstalowania mechanizmu skrętu pierwszych kół nośnych.W 14TP nie przewidywano jazdy na kołach, przez co likwidowano mechanizm skrętu kół pierwszych i podnoszenia kół drugich.Więc przewężenie kadłuba nie ma sensu, a tylko komplikuje konstrukcje.
RazNaRok Napisano 4 Kwiecień 2014 Autor Napisano 4 Kwiecień 2014 ...A po co ta pionowa kreska między pierwszym a drugim kołem nośnym ?"Zakładam unifikacje kadłuba z 10TP.Przewężenie na skrętną parę kół nośnych jest zbędneWięc poszerzam w tym m-cu kadłub ale boczną płytę pancerna wykonuję jako trój-dzielną, podobnie jak to miało m-ce w 7TP wzmocnionym.Kreska symbolizuje m-ce spawu, podobnie za trzecią para kółPłytę kryjącą wachacz-przekładnie" wykonuje jako spawaną.Usuwając łby śrub zostawiam tylko kreskę łączenia płyt jako m-ce spawu.
cieciwa Napisano 4 Kwiecień 2014 Napisano 4 Kwiecień 2014 Ale jeśli zakładasz unifikację, czyli stosowanie tej samej płyty, to zmieniają Ci się wymiary.Kadłub będzie krótszy, rozstaw osi 1-2 będzie mniejszy, i pewnie gąsienica będzie krótsza.
RazNaRok Napisano 4 Kwiecień 2014 Autor Napisano 4 Kwiecień 2014 @upNie...Nic nie ulegnie skróceniu...Płytę która tworzyła wnękę na pierwsza parę, wysuwam na zewnątrz by poszerzyć kadłub i jednocześnie wydłużam ją do drugiego (licząc od przodu pojazdu) spawu przy drugiej parze kół. Zmianie ulega zawieszenie pierwszej pary... otrzymuje ten sam wahacz co trzecia para oraz czwarta para otrzymuje wachacz drugiej. Zmianie również ulegnie długość osi piast w mechanizmie napinającym będą krótsze.Nadal nie mam pojęcia do czego służyły charakterystyczne wykusze przedniej górnej płyty 10TP które usuwam by uprościć przedni pancerz... W Pancerne profile 1" Magnuski J. Widać tam jakieś elementy ale ale nie wiem co to...
MarekA Napisano 4 Kwiecień 2014 Napisano 4 Kwiecień 2014 Chodzi o te fragmenty, które zaznaczyłem? Zauważ, że mają uchwyty i od góry, zawiasy. Czyli są to jakieś odchylane do góry osłony, może na reflektory? Szperacze są nieosłonięte, reflektory na czas walki zasłania się pancernymi osłonami.
jotes Napisano 4 Kwiecień 2014 Napisano 4 Kwiecień 2014 Prawdopodobnie schowki na narzędzia i inne drobne wyposażenie. Bo skrzynki narzędziowe musiały zniknąć z błotników z uwagi na miejsce na gąsienice. Skoro w 14TP gąsienice nie byłyby zdejmowane, to pewnie wrócono by do tradycyjnych skrzynek na błotnikach. Zwłaszcza, że rozwiązanie zastosowane w 10TP musiało znacznie ograniczać kierowcy widok na boki...
Nadwojciech Napisano 4 Kwiecień 2014 Napisano 4 Kwiecień 2014 Jak na ewentualne skrzynki narzędziowe to mają wyjątkowo niepraktyczny sposób otwierania. Po otwarciu cały szpej by się rozsypał. Logicznie rzecz biorąc otwarcie takich skrzynek powinno znajdować się na górnej części pojemników.
leszek01 Napisano 4 Kwiecień 2014 Napisano 4 Kwiecień 2014 Skrzynki przewożono również na błotnikach :-)
Nadwojciech Napisano 4 Kwiecień 2014 Napisano 4 Kwiecień 2014 Tu ładnie widać co i jak.https://forum.odkrywca.pl/uploads/forum_old/photos/picsforum23/10tp_3_copy.jpg
leszek01 Napisano 4 Kwiecień 2014 Napisano 4 Kwiecień 2014 Na planie wyglądają na zasobniki. Może są to jednak osłony na reflektory (samochodowe),używane w czasie jazdy na kołach? ( Takie rozwiązanie ma sens, osłona przy otwarciu powinna układać się płasko na pancerzu.)
MarekA Napisano 5 Kwiecień 2014 Napisano 5 Kwiecień 2014 Z innych zdjęć też wynika, że jest cła. Oznacza to, że zawartość jest opancerzona z boku. Takie zabezpieczenie skrzynki narzędziowej nie jest potrzebne, co innego jednak, jeśli ma zabezpieczać reflektor przed zniszczeniem.
radett Napisano 5 Kwiecień 2014 Napisano 5 Kwiecień 2014 nie bardzo wygląda to na osłony reflektorów ponieważ :gdyby chodziło tylko o światła to wystarczyła by sama uchylna klapka ta z przodu aby umożliwić oświetlenie drogi, a rozmieszczenie zawiasów wskazuje że razem z tą klapką otwiera się też spora część górnego pancerza. Moim zdaniem zbyt wielka jest otwarta przestrzeń aby chodziło jedynie o reflektor do oświetlania drogi. Stawiałbym raczej na dostęp do mechanizmów skrętu lub zawieszenia, tym bardziej że jak widać reflektory pojazd posiadał na zewnątrz.
jotes Napisano 5 Kwiecień 2014 Napisano 5 Kwiecień 2014 Koncepcja z lampami jest interesująca, ale:1. musiałby być jakiś prosty mechanizm zapobiegający zamykaniu się na skutek bezwładności podczas hamowania (a nie widać żadnej blokady),2. trzeba sprawdzić, czy w pozycji otwartej pokrywy nie blokowałyby obrotu wieży...
leszek01 Napisano 5 Kwiecień 2014 Napisano 5 Kwiecień 2014 Wydaje mi się, że radett ma rację . Pokrywy znajdują się na wysokości kół skrętnych - prawdopodobnie są to pokrywy rewizyjne umożliwiające dostęp do mechanizmów skrętu.
leszek01 Napisano 5 Kwiecień 2014 Napisano 5 Kwiecień 2014 Być może są to pokrywy luków blokady skrętu.Przecież w czasie jazdy na gąsienicach mechanizm kół skrętnych musiał być zablokowany.
MarekA Napisano 5 Kwiecień 2014 Napisano 5 Kwiecień 2014 Radziecki BT-7 i 10TP to konstrukcje oparte na czołgu Christiego. W BT-7, w miejscu pokryw, nic nie ma, poza błotnikami. Nie widzę powodu, dla którego w 10TP miało by cokolwiek tam być.
Nadwojciech Napisano 5 Kwiecień 2014 Napisano 5 Kwiecień 2014 Być może są to pokrywy luków blokady skrętu.Przecież w czasie jazdy na gąsienicach mechanizm kół skrętnych musiał być zablokowany."Przyznam że też o tym myślałem ale doszedłem do wniosku ( nie wiem czy słusznego ) że można to było zrobić z wnętrza pojazdu. Trzeba brać pod uwagę że to pojazd prototypowy i cholera wie co sobie projektanci wymyślili.Może te ruchome pokrywy miały ułatwić demontaż elementów które zaznaczyłem na rysunku? W ten sposób byłoby łatwiej niż usuwać je z pojazdu przez właz kierowcy czy przez wieżyczkę.
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.