Skocz do zawartości

Sterowce na wojnie


balans

Rekomendowane odpowiedzi

Dzięki za te wszystkie linki i zdjęcia!

-------------------------------------------------------

Na zdjęciu najsłynniejszy brytyjski sterowiec tej klasy z czasów Wielkiej Wojny i jedyny, który miał kontakt bojowy z nieprzyjacielem. Czyli R-29 [typ R-23X]. Jeden z dwóch tego typu jakie zbudowano [jego bliźniak R-27 spłonął w hangarze]. Zasłynął z zatopienia [wspólnie z okrętami Royal Navy] niemieckiego okrętu podwodnego UB-115.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 135
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Ciekawy film;
http://www.criticalpast.com/video/65675031707_USS-Akron-Zeppelin-Dirigible_F9C-Sparrowhawk-airplane-hooks-on-to-USS-Akron
Z tej samej strony;trochę materiału do oglądnięcia
http://www.criticalpast.com/products/search/?sort_by=&sort_order=asc&month=&day=&q=zeppelin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brytyjska przygoda ze sterowcami zakończyła się definitywnie w 1931 roku. A wszystko z powodu katastrofy sterowca R-101 rok wcześniej. W tym miejscu krótka historia sterowców R-100 i R-101 [to były wprawdzie sterowce cywilne, ale historia jest jak myślę dość ciekawa].

Otóż Brytyjczycy wymyślili sobie, że problemy z szybką komunikacją w ramach Imperium rozwiążą za pomocą sterowców. I tak powstał najpierw R-100 do komunikacji z Kanadą [zabierał na pokład 100-u pasażerów], a następnie zbudowano R-101 do komunikacji z Indiami. Ten ostatni miał nowatorską konstrukcję i był zbudowany ze stali nierdzewnej. Niestety niektóre rozwiązania techniczne nie były wcześniej sprawdzone, a i na etapie projektu popełniono szereg błędów.

W rezultacie R-101 w trakcie dziewiczego lotu do Indii 4 października 1930 roku, lecąc na niskiej wysokości w czasie gwałtownej ulewy stracił nagle równowagę podłużną, zanurkował i uderzył częścią dziobową o wzgórze w okolicy Beauvais we Francji. W wyniku uderzenia nastąpił wybuch, w którym zginęły aż 54 osoby, w tym minister lotnictwa sir Edward Thompson. Rok później zezłomowano sterowiec R-100...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do Wielkiej Wojny [jak już pisałem wcześniej] sterowce marynarki były wykorzystywane przede wszystkim do lotów patrolowych nad morzami - armia zrezygnowała bardzo szybko ze sterowców, bo te się zupełnie nie nadawały do lotów rozpoznawczych nad najeżonymi artylerią pozycjami przeciwnika.

W czasie tych morskich lotów patrolowych dochodziło do wielu dramatycznych sytuacji w powietrzu, ale też próbowano atakować napotkane okręty przeciwnika.

Na rysunku z epoki, atak niemieckiego sterowca L-43 na krążownik HMAS Sydney".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojedynek miał miejsce 4 maja 1917 roku i został nierozstrzygnięty. Niedługo później, bo 14 czerwca 1917 roku, sterowiec L43 [LZ 92] został w trakcie jednego z patroli zestrzelony przez brytyjski samolot myśliwski.

Na zdjęciu L43 w nocnym kamuflażu z okresu nalotów na Wyspy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Historia sterowców w czasie Wielkie Wojny obfitowała w wiele dramatycznych epizodów i to niekoniecznie w powietrzu. Czego przykładem jest historia sterowca L.19.

L.19 [typ LZ 54] był sterowcem marynarki oblatanym 27 listopada 1915 roku. Początkowo pełnił służbę patrolową nad wodami Morza Północnego. 31 grudnia 1916 roku wysłano go wraz z ośmioma innymi sterowcami do rajdu na Anglię. Z powodu mgły nalot udał się raczej średnio", ale prawdziwe problemy dla L.19 zaczęły się w drodze powrotnej. Po kolei wysiadły 3-y z 4-ech silników, następnie radio, a na dodatek sterowiec nie mógł się wzbić na wyższy pułap. I gdy tak mozolnie wracał do bazy, został w nocy z 1/2 lutego ostrzelany z ziemi gdy przelatywał nisko nad holenderską wyspą Ameland. W rezultacie ostrzału wodował w morzu.

c.d.n.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na miejsce katastrofy dopłynął brytyjski trawler rybacki Stephen King", ale szyper William Martin odmówił podjęcia rozbitków i odpłynął [oficjalnie tłumaczył się obawą opanowania jego statku przez rozbitków, ale po latach wyszło na jaw, że chyba bardziej się obawiał własnej Admiracji, bo łowił w zakazanej przez nią strefie].
Nadciągnął sztorm i parę godzin później nie było już śladu zarówno po sterowcu jak i jego załodze.

Gdy sprawa się wydała wybuchł międzynarodowy skandal. Jedni usprawiedliwiali postępowanie szypra, a inni go potępiali [nawet we własnym kraju]. William Martin zmarł na atak serca 24 lutego 1917 roku w wieku 45 lat...

A i trawlerowi Stephen King" nie było pisane przeżyć długo L.19. Do rybaczenia już nie powrócił, został przebudowany na statek pułapkę. Tyle, że miał pecha, bo już 25 kwietnia 1916 roku znalazł się na trasie rajdu niemieckiej floty i został zatopiony przez torpedowiec G-41. Załoga [już w innym składzie] została wzięta do niewoli...

----------------------------------------------------------------------------------

Na zdjęciu L.19 - niestety nie znalazłem zdjęcia w lepszej rozdzielczości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wszystkim załogom sterowców, którym przyszło wodować na morzu był pisany taki tragiczny finał. Na ten przykład załodze sterowca L 15 [LZ-48] się udało.

Sterowiec brał udział 31 marca 1916 roku w nalocie na Wyspy i został uszkodzony przez artylerię przeciwlotniczą nad Essex. Doszło do dramatycznej sytuacji w powietrzu: sterowiec szybko tracił wodór i obniżał lot, a w tym samym czasie był jeszcze dodatkowo atakowany przez brytyjski samolot BE 2C [na szczęście bezskutecznie]. Za burtę wyrzucono wszystko co było można, aby go odciążyć, ale to nie pomogło i sterowiec wodował w nocy 1 kwietnia 1916 roku przy ujściu Tamizy. Utopił się tylko jeden członek załogi, a 16-u pozostałych trafiło do niewoli.

Brytyjczycy próbowali doholować sterowiec do brzegu, ale to im się tylko częściowo udało, bo sterowiec się rozpadł. To co trafiło na brzeg szybko zostało rozebrane przez łowców pamiątek - podobno do dziś można kupić na aukcjach kawałki L 15...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo szczęścia na ten przykład miała załoga sterowca L 20 [LZ 59], bo gdy brakło im w drodze powrotnej paliwa [po długim rajdzie aż nad Szkocję] wodowali 3 maja 1916 roku u wybrzeży Norwegi w okolicach Stavanger.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie