Jump to content
Sign in to follow this  
papiczny

Ostrów Wielkopolski 60 pułk piechoty

Recommended Posts

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów.
Mam kilka pytań odnośnie szlaku bojowego 60 pułku z Ostrowa Wlkp.
W 1939 roku mój pradziadek został zmobilizowany i wcielony do tej jednostki jako saper.
Z opowiadań babci wynika iż w '39 dostał się do niewoli radzieckiej, a dokładniej trafił do jakiegoś sowieckiego łagru pod kijowem, niestety za wiele sama już na temat jego losu nie pamięta, dodała także że zostało tam zamordowanych sporo duchownych.
W necie znalazłem tylko informacje dotyczące działalności pułku do 25 września, czyli do okresu jego kapitulacji pod Warszawą.
Gdybam sobie że on tej kapitulacji się nie poddał i ruszył dalej w bój.
Może ktoś z waszych krewnych także odbywał służbę w ostrowskim pułku piechoty i dostał się do sowieckiej niewoli,
Jeżeli tak to prosiłbym aby podzielił się wspomnieniami bliskich na temat tej niewoli zależy mi na tym by chociaż pobieżnie zrekonstruować losy pradziadka.
Wojnę on przeżył, niemniej jednak wśród żywych już go nie ma.
Jeżeli macie natomiast jakiekolwiek zdjęcia tej jednostki, to proszę o ich zamieszczenie.
Z góry dzięki.
Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W pulkach piechoty nie bylo etatow saperskich (saperzy sluzyli w dywizyjnych i armijnych baonach saperow oraz w pozadywizyjnych jednostach saperskich armijnych i odwodowych). Najprawdopodobniej Pradziadek byl wiec pionierem. W pulku piechoty etatowo byly dwa plutony pionierskie - pionierow i chemiczny (przeciwgazowy). Jesli masz jakies info w ktorym z tych plutonow sluzyl Pradziadek, to moze byc pomocne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niestety informacji takich nie posiadam, a czy np. zwrot do archiwum wojskowego mógłby tu pomóc?
Tu pozwolę sobie dodać dwa zdjęcia zapewne któregoś z tych plutonów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Proste :):

Saper = zolnierz wojsk saperskich
Pionier = zolnierz piechoty, kawalerii lub innej broni z dodatkowym przeszkoleniem pionierskim.

Uogolniajac, pionierzy mieli ograniczone zadania, wyszkolenie i srodki w porownaniu z saperami.

Mozna przytoczyc inne przyklady: roznica miedzy kawalerzysta a zwiadowca konnym, miedzy pulkowym sygnalista a zolnierzem wojsk lacznosci itd.

Saperzy normalnie walczyli w baonach saperow, byli tytulowani per 'saper' etc zas pionierzy byli na etatach pulkow i byli tytulowani 'strzelec' itd. Z drugiej strony czasami rasowych saperow przydzielano do plutonow pionierow zeby je wzmocnic wiedza fachowa. Tak czy siak z tych wzgledow upewnienie sie czy Pradziadek byl rasowym saperem czy nie moze byc pomocne w poszukiwaniach.

Jako postscript warto dodac ze w ostatnich paru latach przed wojna, wprowadzenie w niektorych dywizjach dywizyjnych osrodkow sap-pion zaczelo do pewnego stopnia wydatnie niwelowac roznice w wyksztalceniu. Plany rozbudowy etatow pionierow w pulkach piechoty do rozmiarow kompanii i wprowadzenie na wyposazenie tych kompanii nowych srodkow mialo w sporym stopniu rozwinac mozliwosci pionierow pulkowych (srodki przeprawowe, miotacze plomieni, miny ppanc, zwiekszone dotacje amunicji saperskiej) jednak w 1939 ten proces byl dopiero w pieluchach.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W tym filmie, który Ci słałem z ofiarowania pontonów wojsku, napisałeś, że po butach się ocenia. Jak to jest?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam ponownie Niestety nie posiadam informacji ,które to pozwoliłyby sprecyzować w którym z plutonów służył pradziadek.
Możliwe jednak, że po zwróceniu się do archiwum wojskowego udało by mi się to określić.
Podrzucam tu dwie fotki bliskie tematowi.
1
http://img512.imageshack.us/img512/3759/1obonig4.jpg
2
http://img512.imageshack.us/img512/4324/2obonyg5.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Powiedzialbym raczej ze buty daja pewna wskazowke. Zdjecia przedwojenne ktore z wzgledna pewnoscia mozna powiedziec ze przedstawiaja pionierow wskazuja ze nosili polbuty z owijkami (w kazdym razie na parade!). Saperzy zas z zasady nosili buty saperskie tzw saperki. Najprawdopodobniej ogolna zasada byla taka ze jezdzi sie (na koniu, wozie lub motorze) w dlugich butach, maszeruje sie w butach z owijkami lub w wypadku saperow, w saperkach.

Ale tu sie zaczynaja schody.

a) Z obuwiem na mobilizacje bylo bardzo roznie. Nagminnie pokutowaly polbuty z dlugimi owijaczami, mieszanina wogole byla nawet w tych samych pododdzialach nawet w tak elitarnych jednostkach jak d.p. legionowe.

b) Oficerowie fasowali wlasciwie co chcieli. Jezeli relacje i moje rozmowy z (niestety w wiekszosci juz niezyjacymi) weteranami sa odzwierciadleniem ogolnych zasad), w piechocie najpopularniejsze byly buty do jazdy konnej szeregowych (nie oficerki!).

c) W niektorych p.p. noszono saperki w kompaniach ckm wiec rownie dobrze i logicznie mogly byc w plutonach pionierow.

Papiczny - im wiecej informacji, tym lepsze szanse dowiedzenia sie czegos. Np Imiona, nazwisko, data/miejsce urodzenia, stopien wojskowy (a przynajmniej czy byl szeregowcem, podoficerem czy oficerem), jakiekolwiek daty odnosnie sluzby wojskowej itd itp.

Jest jeszcze jedna mozliwosc, jak wskazuje jedno z Twoich zdjec. Dywizyjne baony saperskie mialy spora dotacje narzedzi (w baonowej kolumnie saperskiej) zeby moc uzyc oddzialy piechoty jako sile robocza (bodajze jednorazowo do baonu piechoty). W takim ukladzie saperzy dawali fachowy nadzor. Moze Pradziadek byl saperem i akurat podczas mobilizacji kierowal robotami zolnierzy 60 p.p. i stad sie utarlo w rodzinnej swiadomosci ze Pradziadek byl w 60 p.p.?

Share this post


Link to post
Share on other sites
witam - mój wuj służył w 60 pp i po kampanii wrześniowej dostał się do niewoli - mam trochę zdjęć z oflagu i z przedwrześniowych zajęć z manewrów wojskowych, oraz zdjęcia pozowane jednostki - jak będę miał wolną chwilę (dłuższą oczywiście) to zeskanuję je i umieszczę na forum
(nawiasem mówiąc to wstyd że w Ostrowie nie ma muzeum poświęconego tej jednostce)

Share this post


Link to post
Share on other sites
A no wstyd, tyle że nie wiadomo czy miasto ma jakiekolwiek zbiory odnośnie tego pułku.
Z tego co jeszcze pamiętam było w Ostrowie lotnisko nie jestem pewien, ale chyba tam gdzie teraz stoi ZAP.
Zbombardowane we wrześniu '39.
Pozdro i czekam na foty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oflag Oflag XI A 29.04.1940 między innymi oficerowie 60pp
Napierała Bronisław, Malowaniec Czesłąw, Dzikiewicz ?
Kacmańczyk ? Romuald Laforoski ? Kazimierz, Bodziak Stanisław, Szmidt Kazimierz (5 z prawej strony zdjęcia), Przybyła Gwidon, Gruszczyński?
Mozę ktoś z Was poznaje swoich krewnych?

Share this post


Link to post
Share on other sites

60 pp na pierwszym planie składający raport mjr Aleksander Fischer dowódca I batalionu, za nim ppor. Kazimierz Szmidt, następnie por Zaremba, tyłem stoi płk Walczak - zdjęcie z 1938 lub 39

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam kolego papiczny swego czasu była sala tradycjii przy jw1956 poswiecona 60pp po rozwiazaniu jednostki chyba przejeło wszystko muzeum miasta ostrowa.A co do lotniska to znajdowało sie na obecnym terenie PKS jeszcze został hangar który słózy jako hala remontowa dla autobusów.A co do bombardowania tego obiektu to nigdy nie słyszałem:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mój dziadek służył w 60 pp. W 1938 był na Zaolziu, nawet pamiętam fotografię z tamtego okresu (niestety gdzieś zaginęła po smierci babci).
W 1939 walczył z pułkiem przez cały szlak bojowy. Następnie trafił gdzies na wschód, potem jakimś cudem wrócił do domu.
Dziadek zmarł w 1967 r i niestety ja go nie pamiętam, wiem tylko tyle co mi babcia opowiadała.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam

Mój dziadek służył w 60 PP w 3 kompanii CKM jako podoficer nadterminowy od 1936 roku do kapitulacji Warszawy 27.09.1939 r. Niestety nie posiadam żadnych zdjęć ani dokumentów z tego okresu...

Dziadek następnie uciekł ze stalagu z Puław i piechotą doszedł do wioski pod Tarnopolem...

Może ktoś zna z opowiadań te wydarzenia???

Mój dziadek to kpr. Stanisław Pusz

pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mój dziadek, rodem z Kępna, został zmobilizowany w sierpniu i trafił do 60pp. Zginął w Charkowie-Pietichatkach. Kto mi wyjaśni w jaki sposób żołnierz tego oddziału, który walczył i skapitulował w Warszawie, trafił w ręce ACZ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Może został wydany np. w ramach jakiejś wymiany jeńców z ruskami?
Co do lotniska w Ostrowie to masz słyszność, ale rozciągało się ono znacznie dalej w kierunku zachodnim niż baza PKS, praktycznie tam gdzie dzisiaj jest cmentazr aż za ulicę prof. Joachimka.

Share this post


Link to post
Share on other sites
witam mam pytanie - prośbę ...czy ktoś może z obecnych tu na forum zakupił kiedyś ode mnie zdjęcia z rocznicy walk ( chyba 20 lub 25)nad Bzurą z Łęczycy z 60 PP>?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information