Jump to content
ekiosk egazety next prenumerata

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

the_tuna

guzik napoleonski 5" z wężem

Recommended Posts

witam! kiedyś był już prezentowany taki sam guzik znaleziony gdzieś w centrum Polski..wczoraj znalazłem swój pod Gdańskiem w rejonie rzeki Raduni...czy przez ten czas może ktoś z Was już coś więcej wie na temat tego węża zjadającego swój ogon???

Share this post


Link to post
Share on other sites
W zbiorach polskich muzeów i osób prywatnych znajduje się conajmniej kilka orłów z kaszkietów żołnierzy Księstwa Warszawskiego i przynajmniej jeden kompletny kaszkiet z symbolem węża zjadającego własny ogon na tarczy amazonek. Wewnątrz okręgu wyznaczonego przez węża znajduje się cyfra oznaczająca numer pułku.
Moim zdaniem możliwe jest w związku z tym, że guzik z 5 pochodzi od munduru polskiego żołnierza.
Symbol węża m.in. występuje na tarczach amazonek orłów z kaszkietów 3 pp i 17 pułku jazdy.
Proponuję jeszcze sprawdzić, czy 5 pp uczestniczył w walkach w rejonie Gdańska.
Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Proponuję jeszcze zajrzeć pod ten link:
http://www.poszukiwanieskarbow.com/Forum/viewtopic.php?t=45455&highlight=w%EA%BFem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam!
Ten guzik z centralnej Polski to chyba mój.Znaleziony w powiecie płockim.Mimo prób również nie jest do końca zidentyfikowany.
Pozdrawiam!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Warto zauważyć że wówczas chyba nie było czegoś takiego jak armia niemiecka była armia pruska i armie księstw wchodzących w skład Związku Reńskiego Bawarii,Saxonii,Badenii,Hesji itp.Guzik mógł właśnie należeć do żołnierza wojsk jakiegoś księstwa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
http://www.poszukiwanieskarbow.com/Forum/viewtopic.php?t=38290&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Share this post


Link to post
Share on other sites
tasiek na forum poszukiwanieskarbow" napisales, masz taki guzik z wężem z sygnatura berlińską. Możesz wstawić lub wysłać mi fotkę tej sygnatury na priva? To dosyć ważne.
W początkowym okresie istnienia Księstwa Warszawskiego jego władze zamówiły w Berlinie guziki z hebem księstwa więc możliwe jest także, że zamówiono też guziki dla armii a manufaktura zrobila je z wężem". Poźniej guziki na potrzeby WP produkował Munchheimer i robił to już poprawnie czyli nie z wężem ale labrami.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Są znane dwie sygnatury manufaktur berlińskich produkujących guziki dla księstwa warszawskiego. Tasiek ponawiam swój apel do Ciebie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Właśnie wczoraj wyszedł taki guziczek na Suwalszczyźnie. Szukałem wiadomości na jego temat w sieci i trafiłem na ten wątek. Macie racje. Pisząc armii niemieckiej" miałem na myśli wszystkie armie związkowe. Bo nie mam pojęcia do w której mógł być noszony. Guziki które prezentujecie nie są sygnowane. Ten ma sygnaturę berlińską. Dlatego sądziłem że był noszony przez którąś z armii niemieckich przed zjednoczeniem. Teraz już nie mam pewności. Nadal jednak nie jestem przekonany że takie guziki nosiła Armia Księstwa Warszawskiego. Wieczorem wrzucę fotki. Pozd. Tasiek

Share this post


Link to post
Share on other sites
stylistyka cyfry 5 jest na 100% polską,
Na stronie Pana RWB jest rycinka:
http://www.guziki.radwan.pl/rwb_guziki/literatura/rysunek_09.jpg

nie jest to ten sam wzór guzika, jednak stylistyka zachowana.


Na terytorium Prus Wschodnich mógł trafic całkiem przypadkowo, nigdy nie można miec 100% pewności, czy czasem nie zostawil go np. jeniec, zolnierz innego panstwa jako zdobyczny, czy zostal zgubiony przez jakiegos czlowieka 100 lat pozniej..
wg. mnie to nie jest guzik Pruski.
pozdrawiam!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Panowie pułki pruskie czy niemieckie w okresie napoleońskim a o takim własnie dyskutujemy nie miały numerów a jedynie nazwy wywodzące sie od ich dowódzców i dlatego (jak myslę ale pewny tego nie jestem, że mamy do czynienia z guzikiem armii, która przyjęła francuski sposób oznaczania pułków.
Na razie ze wszystkich zgromadzonych faktów wynika dla mnie ostrożny wniosek, że to jest jednak guzik XW.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stylistyka cyfr jest rzeczywiście bardzo podobna do guzików armii Księstwa Warszawskiego. Popatrzcie na zdjęcie guzika z PoszukiwaniaSkarbów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I porównajcie z moją 11 w labrach. Jedynki sa niemal identyczne co sugeruje, że pierwszy guzik jest również polskiej produkcji

Share this post


Link to post
Share on other sites
Z wyciąganiem daleko idących wniosków ze stylistyki cyfr byłbym ostrożny. Była ona podobna w całej ówczesnej Europie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A właściwie jego sygnatura.
Dodam, że Suwałki znajdowały się na terytorium Księstwa Warszawskiego.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tasiek dzięki. Będę cos dalej szukał. Co ciekawe takie guziki z tego co zdołałem się zorientować występują jedynie dla 5 i 11 pułku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tasiek ze znanych mi guzików z wężem" tylko Twój ma sygnaturę.
Pracuję teraz nad tymi guzikami wieczorem lub jutro cos na pewno napisze.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pomsee: oto i kolejna 'jedenastka':
http://www.poszukiwanieskarbow.com/Forum/viewtopic.php?t=33077&postdays=0&postorder=asc&start=12

i jak tu spac spokojnie ?:)
pozdro!

Share this post


Link to post
Share on other sites



×
×
  • Create New...

Important Information