Skocz do zawartości

Polskie wojenne mosty w 1939


M-i

Rekomendowane odpowiedzi

Proponuje nowy watek o polskich mostach wojennych zbudowanych przed wybuchem wojny z Niemcami w 1939 r. i w trakcie jej trwania. Gdzie je zbudowano, kto zbudowal, parametry mostu, kiedy zostal zniszczony i fotka.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 70
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Do konca czerwca Ministerstwo Komunikacji na polecenie GISZ zbudowalo na Wisle cztery mosty dwukierunkowe w:
Swidrach Malych,
Maciejowicach,
Solcu Sandomierskim,
Mogile pod Krakowem.
Latem 1939 r. Ministerstwo Komunikacji zbudowalo jeszcze cztery dodatkowe mosty:
1) na Wisle w:
Korczynie,
Baranowie Sandomierskim;
2) na Pilicy w:
Tomaszowie Mazowieckim,
Myslakowicach kolo Nowego Miasta.
Ponadto saperzy zbudowali w:
Brzuminie na Wisle,
Baranowie Sandomierskim na Wisle (w czasie odwrotu Armii Kraków");
Modlinie na Wisle (laczacy z Kazuniem Polskim);
Modlinie na Bugonarwi
Przemyslu na Sanie (w pierwszych dniach wrzesnia).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Poznaniu na Wildzie w dniach 1-14 V 1939 7. bsap wzniósł w ramach ćwiczeń jednokierunkowy most o nośności 10 t oraz zgromadził na miejscu sprzęt i materiał (może nawet wykonał przyczółki) do budowy w każdej chwili drugiego, równoległego. Natomiast tuż przed mobilizacją alarmową 23 VIII oddał jeszcze do użytku kolejny, w miejscu dawnego przewozu fortecznego na Szelągu, dwukierunkowy, o nośności 10 t.

Prawdopodobnie do wybuchu wojny saperzy nie doczekali się jednak przyobiecanego ekwiwalentu pieniężnego za wmontowany na stałe w te mosty materiał szkolny i MOB. Wszystkie mosty poznańskie wysadzono zaś 5 IX o 5:00 (kolejowy na Starołęce - nieskutecznie).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wildzie/starołece to był most drewniano pontonowy który został spalony przez pododdziały 14pu. resztki tego mostu zostały użyte do budowy mostu pontonowego przez warte wybudowanego przez magistrat po 5 września (prowadził na ratuje na przedłużenie ulic wioślarskiej ) a o tym moście na szelągu nie słyszałem. a co do mostu kolejowego na starołęce to co im nie wyszło bo jak czytałem ze poszło zgodnie z planem tylko o tym pontonowym „zapomnieli” hmmm ciekawe

Schrek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja natomiast nie słyszałem o spaleniu. Kiedy go spalili? Jeszcze 4 IX wieczorem?

Most na Szelągu zaznacza Z. Szymankiewicz w Poznań we wrześniu 1939", Poznań 1985, na mapie (s. 74-75)jako prowizoryczny" i kilka razy przewija się on w tekście - np. na s. 179. O nieskutecznym zniszczeniu kolejowego na Starołęce tamże na s. 185. Zaś w CAW zachowała się przeobfita korespondencja gen. Kutrzeby i jego sztabu z okresu przygotowań Poznania i Wielkopolski do obrony, a w niej także nieco informacji o obydwu mostach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Most pod Dębem wznieśli raczej saperzy, bo wydane w 1939 wznowienie rzysetki" WIG pokazuje tam tylko przewóz. A na pewno jest ono aktualizowane, bo tuż obok, w Orzechowie, pokazany jest oddany do użytku właśnie w tym roku most kolejowy linii Legionowo-Nasielsk.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze odnośnie mostów na Pilicy - byłem tam dość dawno i nie pamiętam, czy pod Domaniewicami, czy pod Mysłakowicami, ale zachowały się po dziś dzień całkiem pokaźne resztki nasypów, prowadzących na jeden z tych mostów. Jednak ich danych technicznych ani dalszych losów nie znam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe, zajrzalem do PSZ t. I, cz. 1, szkic 15 i co widze:
- w Zegrzu - dwa mosty drogowe? na Bugo-Narwi,
- w Orzechowie most kolejowy na Bugo-Narwi,
- w Modlinie - most kolejowo-drogowy na Bugo-Narwi i wojenny na Wisle (do Kazunia),
- w Nowym Dworze - most drogowy przez Wisle,
- w Domaniewicach i Myslakowicach - mosty wojenne na Pilicy;
- w Tomaszowie dwa mosty drogowe? i jeden kolejowy.
Czyzby tak bylo?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Zegrzu jeden był drogowy, a drugi kolejowy - Rosjanie chcieli poprowadzić kolej do Pułtuska i dalej, ale nie zdążyli. Dziś z wód Zalewu sterczą pozostałe po nim kamienne filary.

Ciekawostką jest natomiast to, że pociąg mógł wjechać do Umocnienia Dużego / Fortu Ordona na północnym brzegu Narwi przez specjalną bramę kolejową z poterną - szeroką, z wielkimi wywietrznikami w stropie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...
Chciałbym zacytować fragment wpomnień mgr inż. Józefa Patuszyńskiego, który we wrześniu 1939 r. służył jako ppor. rez. w 23 batalionie saperów:
Gdy 10 września GO Śląsk groziło pod Baranowem okrążenie to nasz 23 batalion saperów w ciągu jednego dnia zbudował prowizoryczny most przez Wisłę, umożliwiając w ten sposób wycofanie sie artylerii i ciężkich taborów na prawy brzeg rzeki, który nie był jeszcze zajęty przez wroga.
Wtedy własnie powierzono mi i saperom zadanie nadzoru nad przeprawą oddziałów w bród przez rzekę około 1500 metrów poniżej wspomnianego mostu."
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam
Most wojenny pod Baranowem budował 23 Batalion Saperów Górnośląskich wraz z pododziałami armijnego (tzn. Armii Kraków") 60 batalionu saperów. Opisywał to Przemsza-Zieliński w swoich książkach. Było o tym chyba również w Wojskowym Przeglądzie Historycznym.
Most kolejowy w Orzechowie na Bugo-Narwi to ciekawa sprawa. Gdzieś miałem wycinek gazety, jak znajdę to Wam wpiszę. Na razie z pamięci:
Początek budowy to pierwsza połowa 1939r. Czas budowy: pół roku (sic!). Służył linii kolejowej z Legionowa do Nasielska wybudowanej również w tym mniej więcej czasie. Linia miała za zadanie ominięcie węzła w Modlinie i skrócenie drogi na północ. Wysadzony we wrześniu - nigdy nie odbudowany. Tory również znikły, pozostały po nich nikłe ślady jak np. wiadukt drogowy w szczerym polu, groble, wykopy. W miejscu mostu przeprowadzono rurę przez rzekę.
Na razie tyle
Pozdrowienia
Badylarz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Prawdopodobnie most w Brzuminie lub Maciejowicach.

Most w Brzuminie miał około 1100 metrów długości ,w tym około 200 metrów na prawym brzegu w Piwoninie . Na głównym nurcie rzeki miał jedno przęsło ruchome - człon pontonowy poruszany silnikiem spalinowym , w celu umożliwienia przepływu statków rzecznych .Był to most drewniany , zbudowany z 4calowych bali z lasów garwolińskich ,o nośności 10,5 tony z jednopasmową jezdnią o szerokości 3 metrów .Na drewnianych podporach palowych znajdowały się dźwigary typu G" .Most w rejonie Maciajowic , pomiędzy Przewozem na prawym brzegu rzeki a wioską Świerze Górne na jej lewym brzegu miał nośność 20 ton.Został on oddany do użytku 12 czerwca 1939 roku.Przęsło stalowe , żeglowne , zamontowane nad nurtem rzeki dostarczyła Firma A. Jabłoński z Warszawy .


Z.Gnat -Wieteska Brzumin - Maciejowice"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie