Skocz do zawartości
M-i

Polskie wojenne mosty w 1939

Rekomendowane odpowiedzi

Proponuje nowy watek o polskich mostach wojennych zbudowanych przed wybuchem wojny z Niemcami w 1939 r. i w trakcie jej trwania. Gdzie je zbudowano, kto zbudowal, parametry mostu, kiedy zostal zniszczony i fotka.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Do konca czerwca Ministerstwo Komunikacji na polecenie GISZ zbudowalo na Wisle cztery mosty dwukierunkowe w:
Swidrach Malych,
Maciejowicach,
Solcu Sandomierskim,
Mogile pod Krakowem.
Latem 1939 r. Ministerstwo Komunikacji zbudowalo jeszcze cztery dodatkowe mosty:
1) na Wisle w:
Korczynie,
Baranowie Sandomierskim;
2) na Pilicy w:
Tomaszowie Mazowieckim,
Myslakowicach kolo Nowego Miasta.
Ponadto saperzy zbudowali w:
Brzuminie na Wisle,
Baranowie Sandomierskim na Wisle (w czasie odwrotu Armii Kraków");
Modlinie na Wisle (laczacy z Kazuniem Polskim);
Modlinie na Bugonarwi
Przemyslu na Sanie (w pierwszych dniach wrzesnia).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Apropos mostu w Świdrach.
Tutaj był poruszany ten temat:
http://www.odkrywca-online.pl/pokaz_watek.php?id=109438#109680

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W Poznaniu na Wildzie w dniach 1-14 V 1939 7. bsap wzniósł w ramach ćwiczeń jednokierunkowy most o nośności 10 t oraz zgromadził na miejscu sprzęt i materiał (może nawet wykonał przyczółki) do budowy w każdej chwili drugiego, równoległego. Natomiast tuż przed mobilizacją alarmową 23 VIII oddał jeszcze do użytku kolejny, w miejscu dawnego przewozu fortecznego na Szelągu, dwukierunkowy, o nośności 10 t.

Prawdopodobnie do wybuchu wojny saperzy nie doczekali się jednak przyobiecanego ekwiwalentu pieniężnego za wmontowany na stałe w te mosty materiał szkolny i MOB. Wszystkie mosty poznańskie wysadzono zaś 5 IX o 5:00 (kolejowy na Starołęce - nieskutecznie).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Errata - ten na Szelągu miał nośność 10,5 t.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W Radzewicach na Warcie zbudowano most polowy na podporach stalych i czesciowo plywajacych.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Na wildzie/starołece to był most drewniano pontonowy który został spalony przez pododdziały 14pu. resztki tego mostu zostały użyte do budowy mostu pontonowego przez warte wybudowanego przez magistrat po 5 września (prowadził na ratuje na przedłużenie ulic wioślarskiej ) a o tym moście na szelągu nie słyszałem. a co do mostu kolejowego na starołęce to co im nie wyszło bo jak czytałem ze poszło zgodnie z planem tylko o tym pontonowym „zapomnieli” hmmm ciekawe

Schrek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ja natomiast nie słyszałem o spaleniu. Kiedy go spalili? Jeszcze 4 IX wieczorem?

Most na Szelągu zaznacza Z. Szymankiewicz w Poznań we wrześniu 1939", Poznań 1985, na mapie (s. 74-75)jako prowizoryczny" i kilka razy przewija się on w tekście - np. na s. 179. O nieskutecznym zniszczeniu kolejowego na Starołęce tamże na s. 185. Zaś w CAW zachowała się przeobfita korespondencja gen. Kutrzeby i jego sztabu z okresu przygotowań Poznania i Wielkopolski do obrony, a w niej także nieco informacji o obydwu mostach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Czy w Debem na Bugonarwi byl most staly czy zbudowany przez saperow? Jak jest na mapach z z lat trzydziestych?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Most pod Dębem wznieśli raczej saperzy, bo wydane w 1939 wznowienie rzysetki" WIG pokazuje tam tylko przewóz. A na pewno jest ono aktualizowane, bo tuż obok, w Orzechowie, pokazany jest oddany do użytku właśnie w tym roku most kolejowy linii Legionowo-Nasielsk.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Czyzby to byly wszystkie mosty polowe (wojenne), które zbudowali polscy saperzy we wrzesniu 1939 r.?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jeszcze odnośnie mostów na Pilicy - byłem tam dość dawno i nie pamiętam, czy pod Domaniewicami, czy pod Mysłakowicami, ale zachowały się po dziś dzień całkiem pokaźne resztki nasypów, prowadzących na jeden z tych mostów. Jednak ich danych technicznych ani dalszych losów nie znam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ciekawe, zajrzalem do PSZ t. I, cz. 1, szkic 15 i co widze:
- w Zegrzu - dwa mosty drogowe? na Bugo-Narwi,
- w Orzechowie most kolejowy na Bugo-Narwi,
- w Modlinie - most kolejowo-drogowy na Bugo-Narwi i wojenny na Wisle (do Kazunia),
- w Nowym Dworze - most drogowy przez Wisle,
- w Domaniewicach i Myslakowicach - mosty wojenne na Pilicy;
- w Tomaszowie dwa mosty drogowe? i jeden kolejowy.
Czyzby tak bylo?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W Zegrzu jeden był drogowy, a drugi kolejowy - Rosjanie chcieli poprowadzić kolej do Pułtuska i dalej, ale nie zdążyli. Dziś z wód Zalewu sterczą pozostałe po nim kamienne filary.

Ciekawostką jest natomiast to, że pociąg mógł wjechać do Umocnienia Dużego / Fortu Ordona na północnym brzegu Narwi przez specjalną bramę kolejową z poterną - szeroką, z wielkimi wywietrznikami w stropie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Nie liczyłbym zabardzo na jakieś zdjęcia tych mostów. Spalone kikuty nie są specjalnie atrakcyjnym obiektem do fotografowania ;-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Chciałbym zacytować fragment wpomnień mgr inż. Józefa Patuszyńskiego, który we wrześniu 1939 r. służył jako ppor. rez. w 23 batalionie saperów:
Gdy 10 września GO Śląsk groziło pod Baranowem okrążenie to nasz 23 batalion saperów w ciągu jednego dnia zbudował prowizoryczny most przez Wisłę, umożliwiając w ten sposób wycofanie sie artylerii i ciężkich taborów na prawy brzeg rzeki, który nie był jeszcze zajęty przez wroga.
Wtedy własnie powierzono mi i saperom zadanie nadzoru nad przeprawą oddziałów w bród przez rzekę około 1500 metrów poniżej wspomnianego mostu."

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam
Most wojenny pod Baranowem budował 23 Batalion Saperów Górnośląskich wraz z pododziałami armijnego (tzn. Armii Kraków") 60 batalionu saperów. Opisywał to Przemsza-Zieliński w swoich książkach. Było o tym chyba również w Wojskowym Przeglądzie Historycznym.
Most kolejowy w Orzechowie na Bugo-Narwi to ciekawa sprawa. Gdzieś miałem wycinek gazety, jak znajdę to Wam wpiszę. Na razie z pamięci:
Początek budowy to pierwsza połowa 1939r. Czas budowy: pół roku (sic!). Służył linii kolejowej z Legionowa do Nasielska wybudowanej również w tym mniej więcej czasie. Linia miała za zadanie ominięcie węzła w Modlinie i skrócenie drogi na północ. Wysadzony we wrześniu - nigdy nie odbudowany. Tory również znikły, pozostały po nich nikłe ślady jak np. wiadukt drogowy w szczerym polu, groble, wykopy. W miejscu mostu przeprowadzono rurę przez rzekę.
Na razie tyle
Pozdrowienia
Badylarz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Prawdopodobnie most w Brzuminie lub Maciejowicach.

Most w Brzuminie miał około 1100 metrów długości ,w tym około 200 metrów na prawym brzegu w Piwoninie . Na głównym nurcie rzeki miał jedno przęsło ruchome - człon pontonowy poruszany silnikiem spalinowym , w celu umożliwienia przepływu statków rzecznych .Był to most drewniany , zbudowany z 4calowych bali z lasów garwolińskich ,o nośności 10,5 tony z jednopasmową jezdnią o szerokości 3 metrów .Na drewnianych podporach palowych znajdowały się dźwigary typu G" .Most w rejonie Maciajowic , pomiędzy Przewozem na prawym brzegu rzeki a wioską Świerze Górne na jej lewym brzegu miał nośność 20 ton.Został on oddany do użytku 12 czerwca 1939 roku.Przęsło stalowe , żeglowne , zamontowane nad nurtem rzeki dostarczyła Firma A. Jabłoński z Warszawy .


Z.Gnat -Wieteska Brzumin - Maciejowice"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam
Przypomniało mi się, że gdzieś przeczytałem o wybudowaniu 31.08 lub 1.09. mostu nad Brdą w Borach Tucholskich przez pluton chemiczny chyba 9 Batalionu Saperów z 9 DP. Czy pluton chemiczny mógł to zrobić ?
Badylarz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Calkiem mozliwe, poniewaz plutony chemiczne z braku dla nich zajecia fachowego, czesto uzywano jako dodatkowe plutony pionierskie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×

Powiadomienie o plikach cookie