M-i Napisano 5 Sierpień 2005 Autor Share Napisano 5 Sierpień 2005 Proponuje nowy watek o polskich mostach wojennych zbudowanych przed wybuchem wojny z Niemcami w 1939 r. i w trakcie jej trwania. Gdzie je zbudowano, kto zbudowal, parametry mostu, kiedy zostal zniszczony i fotka. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
M-i Napisano 6 Sierpień 2005 Autor Share Napisano 6 Sierpień 2005 Do konca czerwca Ministerstwo Komunikacji na polecenie GISZ zbudowalo na Wisle cztery mosty dwukierunkowe w: Swidrach Malych, Maciejowicach, Solcu Sandomierskim,Mogile pod Krakowem.Latem 1939 r. Ministerstwo Komunikacji zbudowalo jeszcze cztery dodatkowe mosty:1) na Wisle w:Korczynie,Baranowie Sandomierskim;2) na Pilicy w:Tomaszowie Mazowieckim,Myslakowicach kolo Nowego Miasta.Ponadto saperzy zbudowali w:Brzuminie na Wisle,Baranowie Sandomierskim na Wisle (w czasie odwrotu Armii Kraków");Modlinie na Wisle (laczacy z Kazuniem Polskim);Modlinie na BugonarwiPrzemyslu na Sanie (w pierwszych dniach wrzesnia). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
polsmol Napisano 6 Sierpień 2005 Share Napisano 6 Sierpień 2005 Apropos mostu w Świdrach. Tutaj był poruszany ten temat: http://www.odkrywca-online.pl/pokaz_watek.php?id=109438#109680 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sqh Napisano 6 Sierpień 2005 Share Napisano 6 Sierpień 2005 W Poznaniu na Wildzie w dniach 1-14 V 1939 7. bsap wzniósł w ramach ćwiczeń jednokierunkowy most o nośności 10 t oraz zgromadził na miejscu sprzęt i materiał (może nawet wykonał przyczółki) do budowy w każdej chwili drugiego, równoległego. Natomiast tuż przed mobilizacją alarmową 23 VIII oddał jeszcze do użytku kolejny, w miejscu dawnego przewozu fortecznego na Szelągu, dwukierunkowy, o nośności 10 t.Prawdopodobnie do wybuchu wojny saperzy nie doczekali się jednak przyobiecanego ekwiwalentu pieniężnego za wmontowany na stałe w te mosty materiał szkolny i MOB. Wszystkie mosty poznańskie wysadzono zaś 5 IX o 5:00 (kolejowy na Starołęce - nieskutecznie). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sqh Napisano 6 Sierpień 2005 Share Napisano 6 Sierpień 2005 Errata - ten na Szelągu miał nośność 10,5 t. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
M-i Napisano 6 Sierpień 2005 Autor Share Napisano 6 Sierpień 2005 W Radzewicach na Warcie zbudowano most polowy na podporach stalych i czesciowo plywajacych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Schrek Napisano 6 Sierpień 2005 Share Napisano 6 Sierpień 2005 Na wildzie/starołece to był most drewniano pontonowy który został spalony przez pododdziały 14pu. resztki tego mostu zostały użyte do budowy mostu pontonowego przez warte wybudowanego przez magistrat po 5 września (prowadził na ratuje na przedłużenie ulic wioślarskiej ) a o tym moście na szelągu nie słyszałem. a co do mostu kolejowego na starołęce to co im nie wyszło bo jak czytałem ze poszło zgodnie z planem tylko o tym pontonowym „zapomnieli” hmmm ciekaweSchrek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sqh Napisano 6 Sierpień 2005 Share Napisano 6 Sierpień 2005 Ja natomiast nie słyszałem o spaleniu. Kiedy go spalili? Jeszcze 4 IX wieczorem?Most na Szelągu zaznacza Z. Szymankiewicz w Poznań we wrześniu 1939", Poznań 1985, na mapie (s. 74-75)jako prowizoryczny" i kilka razy przewija się on w tekście - np. na s. 179. O nieskutecznym zniszczeniu kolejowego na Starołęce tamże na s. 185. Zaś w CAW zachowała się przeobfita korespondencja gen. Kutrzeby i jego sztabu z okresu przygotowań Poznania i Wielkopolski do obrony, a w niej także nieco informacji o obydwu mostach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
M-i Napisano 7 Sierpień 2005 Autor Share Napisano 7 Sierpień 2005 Czy w Debem na Bugonarwi byl most staly czy zbudowany przez saperow? Jak jest na mapach z z lat trzydziestych? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
M-i Napisano 7 Sierpień 2005 Autor Share Napisano 7 Sierpień 2005 Moze sa jakies fotki tych mostow Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sqh Napisano 7 Sierpień 2005 Share Napisano 7 Sierpień 2005 Most pod Dębem wznieśli raczej saperzy, bo wydane w 1939 wznowienie rzysetki" WIG pokazuje tam tylko przewóz. A na pewno jest ono aktualizowane, bo tuż obok, w Orzechowie, pokazany jest oddany do użytku właśnie w tym roku most kolejowy linii Legionowo-Nasielsk. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
M-i Napisano 8 Sierpień 2005 Autor Share Napisano 8 Sierpień 2005 Czyzby to byly wszystkie mosty polowe (wojenne), które zbudowali polscy saperzy we wrzesniu 1939 r.? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sqh Napisano 8 Sierpień 2005 Share Napisano 8 Sierpień 2005 Jeszcze odnośnie mostów na Pilicy - byłem tam dość dawno i nie pamiętam, czy pod Domaniewicami, czy pod Mysłakowicami, ale zachowały się po dziś dzień całkiem pokaźne resztki nasypów, prowadzących na jeden z tych mostów. Jednak ich danych technicznych ani dalszych losów nie znam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
M-i Napisano 9 Sierpień 2005 Autor Share Napisano 9 Sierpień 2005 A co z fotkami tych mostow Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Boruta Napisano 9 Sierpień 2005 Share Napisano 9 Sierpień 2005 Jakieś fotki były w różnych wątkach.Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
M-i Napisano 9 Sierpień 2005 Autor Share Napisano 9 Sierpień 2005 Ciekawe, zajrzalem do PSZ t. I, cz. 1, szkic 15 i co widze:- w Zegrzu - dwa mosty drogowe? na Bugo-Narwi,- w Orzechowie most kolejowy na Bugo-Narwi, - w Modlinie - most kolejowo-drogowy na Bugo-Narwi i wojenny na Wisle (do Kazunia),- w Nowym Dworze - most drogowy przez Wisle, - w Domaniewicach i Myslakowicach - mosty wojenne na Pilicy;- w Tomaszowie dwa mosty drogowe? i jeden kolejowy.Czyzby tak bylo? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sqh Napisano 10 Sierpień 2005 Share Napisano 10 Sierpień 2005 W Zegrzu jeden był drogowy, a drugi kolejowy - Rosjanie chcieli poprowadzić kolej do Pułtuska i dalej, ale nie zdążyli. Dziś z wód Zalewu sterczą pozostałe po nim kamienne filary.Ciekawostką jest natomiast to, że pociąg mógł wjechać do Umocnienia Dużego / Fortu Ordona na północnym brzegu Narwi przez specjalną bramę kolejową z poterną - szeroką, z wielkimi wywietrznikami w stropie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
polsmol Napisano 11 Sierpień 2005 Share Napisano 11 Sierpień 2005 Nie liczyłbym zabardzo na jakieś zdjęcia tych mostów. Spalone kikuty nie są specjalnie atrakcyjnym obiektem do fotografowania ;-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tokaan Napisano 17 Sierpień 2006 Share Napisano 17 Sierpień 2006 Chciałbym zacytować fragment wpomnień mgr inż. Józefa Patuszyńskiego, który we wrześniu 1939 r. służył jako ppor. rez. w 23 batalionie saperów:Gdy 10 września GO Śląsk groziło pod Baranowem okrążenie to nasz 23 batalion saperów w ciągu jednego dnia zbudował prowizoryczny most przez Wisłę, umożliwiając w ten sposób wycofanie sie artylerii i ciężkich taborów na prawy brzeg rzeki, który nie był jeszcze zajęty przez wroga.Wtedy własnie powierzono mi i saperom zadanie nadzoru nad przeprawą oddziałów w bród przez rzekę około 1500 metrów poniżej wspomnianego mostu." Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Badylarz Napisano 18 Sierpień 2006 Share Napisano 18 Sierpień 2006 WitamMost wojenny pod Baranowem budował 23 Batalion Saperów Górnośląskich wraz z pododziałami armijnego (tzn. Armii Kraków") 60 batalionu saperów. Opisywał to Przemsza-Zieliński w swoich książkach. Było o tym chyba również w Wojskowym Przeglądzie Historycznym.Most kolejowy w Orzechowie na Bugo-Narwi to ciekawa sprawa. Gdzieś miałem wycinek gazety, jak znajdę to Wam wpiszę. Na razie z pamięci:Początek budowy to pierwsza połowa 1939r. Czas budowy: pół roku (sic!). Służył linii kolejowej z Legionowa do Nasielska wybudowanej również w tym mniej więcej czasie. Linia miała za zadanie ominięcie węzła w Modlinie i skrócenie drogi na północ. Wysadzony we wrześniu - nigdy nie odbudowany. Tory również znikły, pozostały po nich nikłe ślady jak np. wiadukt drogowy w szczerym polu, groble, wykopy. W miejscu mostu przeprowadzono rurę przez rzekę.Na razie tylePozdrowieniaBadylarz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TomekSz Napisano 7 Wrzesień 2006 Share Napisano 7 Wrzesień 2006 Prawdopodobnie most w Brzuminie lub Maciejowicach.Most w Brzuminie miał około 1100 metrów długości ,w tym około 200 metrów na prawym brzegu w Piwoninie . Na głównym nurcie rzeki miał jedno przęsło ruchome - człon pontonowy poruszany silnikiem spalinowym , w celu umożliwienia przepływu statków rzecznych .Był to most drewniany , zbudowany z 4calowych bali z lasów garwolińskich ,o nośności 10,5 tony z jednopasmową jezdnią o szerokości 3 metrów .Na drewnianych podporach palowych znajdowały się dźwigary typu G" .Most w rejonie Maciajowic , pomiędzy Przewozem na prawym brzegu rzeki a wioską Świerze Górne na jej lewym brzegu miał nośność 20 ton.Został on oddany do użytku 12 czerwca 1939 roku.Przęsło stalowe , żeglowne , zamontowane nad nurtem rzeki dostarczyła Firma A. Jabłoński z Warszawy .Z.Gnat -Wieteska Brzumin - Maciejowice" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kopijnik2 Napisano 8 Wrzesień 2006 Share Napisano 8 Wrzesień 2006 A na moście... jedzie c7 z(?)... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kopijnik2 Napisano 8 Wrzesień 2006 Share Napisano 8 Wrzesień 2006 jeśli z" jest Skodą, to czy jedna część zestawu nie przekroczy 10,5 tony ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Badylarz Napisano 8 Wrzesień 2006 Share Napisano 8 Wrzesień 2006 WitamPrzypomniało mi się, że gdzieś przeczytałem o wybudowaniu 31.08 lub 1.09. mostu nad Brdą w Borach Tucholskich przez pluton chemiczny chyba 9 Batalionu Saperów z 9 DP. Czy pluton chemiczny mógł to zrobić ?Badylarz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gebhardt Napisano 8 Wrzesień 2006 Share Napisano 8 Wrzesień 2006 Calkiem mozliwe, poniewaz plutony chemiczne z braku dla nich zajecia fachowego, czesto uzywano jako dodatkowe plutony pionierskie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.