Jump to content
ekiosk egazety next prenumerata

sqh

Forum members
  • Content Count

    582
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral
  1. Nie żądałem i nie zmierzałem do usunięcia mojego zdjęcia z Twojego wątku - nie napisałem na ten temat ani słowa. Chodziło mi jedynie o podawanie źródeł zdjęć, ściągniętych z innych stron. Takie postępowanie wydaje mi się etyczne. W internetach siedzę na tyle długo, że wiem, iż materiał raz wrzucony do sieci zaczyna żyć własnym życiem. Żeby daleko nie szukać - parę lat temu jeden z użytkowników tego forum kopiował moje wypowiedzi z jeszcze innego forum i zamieszczał jako "autorskie" artykuły na Wikipedii - słowo w słowo, włącznie z popełnionymi przeze mnie błędami merytorycznymi... A tu wczoraj jeden znajomy uprzejmie mi doniósł, że na forum "Odkrywcy" pojawiło się znane mu moje zdjęcie. No więc zajrzałem - i znalazłem. Rzecz jasna, nie mam podstaw, by Ci nie wierzyć i Twoich przeprosin nie przyjąć. Być może, faktycznie, ktoś Ci przesłał moje zdjęcie jako swoje i pozwolił opublikować je, choć - najwyraźniej - z zastrzeżeniem własnego nazwiska... Sytuacja taka jest oczywiście możliwa, choć prawdopodobieństwo jej zaistnienia mi osobiście wydaje się niezbyt duże.
  2. Wydawało mi się, że zwykła przyzwoitość nakazywałaby podać źródło i autora zdjęcia, które - podpisane i opisane - zostało swego czasu opublikowane na innym forum. Bynajmniej nie pochodzi ono ("Jw.") z 2016 r. - jest jednym z wielu, jakie wykonałem 24 kwietnia 2011 r., podczas wycieczki naukowej na Koszary Górne ze znajomymi historykami i krajoznawcami ukraińskimi. A jeśli wszystkie współczesne zdjęcia, wrzucane przez Ciebie, są tak samo "autorskie" to... gratuluję dobrego samopoczucia
  3. To jest Grodno, a konkretnie - wejście na Zamek Stary, który przez dłuższy czas pełnił funkcję garnizonowego kasyna oficerskiego (podczas gdy Zamek Nowy był siedzibą 3. Szpitala Okręgowego). Potem kasyno przeniesiono do nowego budynku, dobudowanego do gmachu DOK III (istnieje do dziś), a Zamek przekształcono w muzeum, choć nadal pozostawał on własnością MSWojsk.
  4. Kol. 41pp - tak, na północ. Budynek FKW stoi do dziś przy Kilińskiego, w zachodniej pierzei, jako czwarty - licząc od skrzyżowania z Dekabrystów. Jest to na pewno ten, gdyż istnieją jego przedwojenne zdjęcia i można porównać. Co do budynków między koszarami a szpitalem, to w tej chwili nie kojarzę ich wizualnie, więc trudno mi się wypowiedzieć. W każdym razie, według sprawozdań, do 1937 roku FKW miał w Częstochowie tylko 3 wspomniane przeze mnie budynki. Jeśli zaś chodzi o Koszary Pułaskiego, to taką szumną nazwą w przedwojennych dokumentach nazywana jest siedziba dowództwa 7. DP - czyli owa dawna popówka i jej oficyny. W przeciwieństwie do Koszar Zawady, nazwanych tak od nazwiska inwestora i właściciela, tu raczej chodziło o uhonorowanie postaci historycznej - gen. Kazimierza Pułaskiego, który jest wszak związany z Częstochową jako dowódca obrony jasnogórskiej twierdzy w czasie Konfederacji Barskiej.
  5. Koszary Pułaskiego - dowództwo 7. DP i pluton żandarmerii. Na podwórcu stały ponoć niegdyś stajnie. I jeszcze jedno pytanie przy okazji - na samym końcu III Alei, po północnej stronie (tam, gdzie obecnie Policja), do I w. św. stacjonowała podobno rosyjska brygada straży pogranicznej. Również chętnie się dowiem czegoś więcej w tej sprawie - na przykład, czy w międzywojniu obiekty te również zajmowało wojsko.
  6. Kościół garnizonowy św. Jakuba. Ponoć gdzieś w północnej pierzei placu mieściła się przed wojną PKU - czy ktoś z Was może wie o tym coś więcej?
  7. Koszary 7. pal (dawniej rosyjskiego pułku dragonów). Po lewej - kasyno oficerskie.
  8. Koszary Zawady - 27. pp (dawniej rosyjskich pułków strzelców).
  9. Koszary aniołowskie na mapie WIG są zaznaczone jeszcze jako fabryka - Ośrodki Sapersko-Pionierskie powołano dopiero w II połowie lat '30. A do tego wszystkiego można jeszcze dodać trzy częstochowskie domy Funduszu Kwaterunku Wojskowego - oficerski przy Al. Wolności, czyli Dom Księcia", i dwa podoficerskie - przy Kilińskiego, na północ od koszar 27. pp i przy Artyleryjskiej, na zachód od koszar 7. pal.
  10. Faktycznie, zapomniałem o Aniołowie. Zabudowania stoją przy ul. Piotra Skargi; widać je z pociągu - budynek mieszkalny równoległy do torów i magazyny, ustawione prostopadle. Wysiada się na stacji Aniołów i przechodzi na zachodnią stronę torów. I jeszcze niedaleko stamtąd, w Lesie Aniołowskim, jest nieźle zachowana strzelnica garnizonowa.
  11. Istnieją w całkiem niezłym stanie - obecnie jest to siedziba Politechniki Częstochowskiej. Charakterystyczny, długi budynek przy ul. Dąbrowskiego - nie można nie zauważyć. Wiszą na nim tablice pamiątkowe 27. pp i obozu jenieckiego, który się mieścił tam w czasie II Wojny. W Częstochowie stoją też koszary 7. pal - obecnie Centralna Szkoła Państwowej Straży Pożarnej przy ul. Sabinowskiej, dowództwo 7. DP i koszary plutonu żandarmerii w jednym - przy Pl. Biegańskiego, a także kościół garnizonowy św. Jakuba tamże - z tablicą pamiątkową 7. DP. Oraz paręnaście schronów z 1939 roku wokół miasta.
  12. Dzięki za szybką odpowiedź! A czy wiadomo, co przedstawiały te okrągłe odznaki i co znaczył numer 36"?
  13. W archiwum jednego z muzeów na Białorusi pokazano mi czarno-białą odbitkę ksero nieznanego pochodzenia (podobno z jakiegoś przedwojennego polskiego regulaminu), z rysunkiem munduru, który uznawany był tam od zawsze" za mundur KOP i jako taki, zamieszczany na wystawach, w publikacjach, itp. I nic to, że mają tam też co najmniej kilkanaście zdjęć żołnierzy KOP, gdzie można bez problemu zobaczyć, jak naprawdę wyglądały ich mundury... Wyraziłem więc swe wątpliwości, jednak rysunek ten nie kojarzył mi się i nadal nie kojarzy z żadnym znanym mi mundurem. Obiecałem, że popytam o niego w Polsce. Co niniejszym czynię. Na niebieskich naramiennikach figuruje liczba 36" (tak miały przez pewien czas kompanie Junackich Hufców Pracy, ale reszta się nie zgadza zupełnie; z 36. pp Legii Akademickiej chyba też nic to nie ma wspólnego), na kołnierzu - niebieskie proporczyki z czerwoną żyłką (coś jakby wojsk taborowych). Oznaki stopni - to zapewne te galony i gwiazdki na mankietach (odpowiednik majora?). Niestety, jakość ksera nie pozwala opisać bliżej okrągłej odznaki, umieszczonej na naramiennikach i proporczykach. Czy ktoś z Was poznaje ten mundur?
  14. Jest taka publikacja Lista strat Wojska Polskiego. Polegli i zmarli w wojnach 1918-1920", Warszawa 1934. Jest dostępna za darmo w Wielkopolskiej Bibliotece Cyfrowej: http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/docmetadata?id=56413&from=publication&
×
×
  • Create New...

Important Information