mial Napisano 27 Lipiec 2005 Napisano 27 Lipiec 2005 panowie jak w temacie poszukuje zdjec pontony polskich mostów w transporcie znalazlem to http://www.odkrywca.pl/picsforum8/pontony1.jpgale przydalo by sie cos jeszcez gory dzieki Cytuj
morena Napisano 27 Lipiec 2005 Napisano 27 Lipiec 2005 Patrz muzeum w Sochaczewie, tam znsajduje się polski ponton.Pozdrawiam Cytuj
mial Napisano 27 Lipiec 2005 Autor Napisano 27 Lipiec 2005 przeczytaj co napisalem W TRANSPORCIE ten w Sochaczewie znam Cytuj
yoony Napisano 28 Lipiec 2005 Napisano 28 Lipiec 2005 ja tez sie przylacze do prosby mial przy okazji ile moze wazyc taki ponton? Cytuj
TomekSz Napisano 3 Sierpień 2005 Napisano 3 Sierpień 2005 Z książki Z . Cutter Polskie Wojska Saperskie w 1939 r". Cytuj
JoncaA Napisano 3 Sierpień 2005 Napisano 3 Sierpień 2005 tyle tylko, ze na skanie z postu dwa pietra wyzej nie jest C4P, lecz Citroen C4P17 Cytuj
Gebhardt Napisano 4 Sierpień 2005 Napisano 4 Sierpień 2005 Pontony w fotografii wprowadzajacej watek to prawie na mur ponton drewniany (z klejonki bakelitowej) do mostu 4-tonnowego wazacego 160kg i przewozonego na wozie LKS (lekki konio-samochodowy) 1.5 tonnowym pontonowym. Normalnie woz byl ciagniony przez 2 konie jak w fotografii, mogl rowniez byc ciagniony przez lekki samochod np PF 618. Poszukam, gdzies mam fotke tego. Pontony byly ladowane po 4 na woz, z calym naleznym osprzetem wioslarskim.Pierwszy most Tomka to chyba nie 5-8 tonnowy - jezeli tak to te pojazdy wazace ile tam razem jada sobie dosc beztrosko! Ostatni to prawie na pewno nie pontony lecz lodzie saperskie. Ale sie nie upieram! Srodkowe tez jest dziwne - wyglada na proby przewozu pontonow ciezkiego mostu na wozie LKS z wydluzona rama (najprawdopodobniej wersja lodziowa). W kasdym razie nie pasuje do zadnych standardowych rozwiazan przewozowych. Cytuj
Gebhardt Napisano 4 Sierpień 2005 Napisano 4 Sierpień 2005 Wiec po dalszych dumaniach (ale nie jestem ciagle na 100%pewien - wszelkie korekty mile widziane!)Fotka 1 Tomka to chyba na pewno most CMPS 16 tonnowy, w kazdym razie prawie na amen ta kolumna na moscie wiezie pontony CMPS (Ciezki Most Polowy Saperski). Waga pontonu CMPS 1350-1400kg. Jak widac pontony (a i wiekszosc sprzetu mostowego tez) do mostu CMPS przewozono na 3 tonnowych przyczepkach jedno-osiowych. Ponoc byl to pierwszy w Europie kompletnie zmotoryzowany most saperski (lata 1927-29)Fotka 2 to czesci pontonu do zmodernizowanego mostu Birago 5-8 tonn. Wagi tych pontonow nie znalazlem ale trzeba brac pod uwage ze byly dwa elementy diobowy i rufowy (czy tak sie po polsku mowi?). Zalezne od zapotrzebowania budowano pontony z 1D+1R (dwojak) lub 1D+2R (trojak) wiec do wszelkich cytowanych wag 'pontonu' nalezy podchodzic z ostroznoscia. Normalnie pontony te byly przewozone na przyczepach 2-osiowych albo starego typu ale po wiekszosci ogumionych, albo na nowych wozach saperskich CKS (ciezki konio-samochodowy). Poza tym przynajmniej jeden pluton mostow 5-8 tonn (w baonie saperow 10BK) byl calkowicie zmotoryzowany na samochodach Ursus/SPA (tzn nie na przyczepach). Jak sprawa wygladala w WBP-M (przyczepy czy samochody) to nie wiem.Poza tym mosty drogowe typu G byly ustawiane na krypach ale to juz wychodzi poza zakres mostow pontonowych polowych. Cytuj
cieciwa Napisano 4 Sierpień 2005 Napisano 4 Sierpień 2005 Czy sa gdzies jakies rysunki tych przyczep i pontonow ?Bo ze zdjeciami jak widac jest bardzo cienko. Cytuj
Gebhardt Napisano 4 Sierpień 2005 Napisano 4 Sierpień 2005 Niestety nie mam. Jestem na tropie WT do wozow CKS i LKS. Trzymac kciuki! Cytuj
mial Napisano 5 Sierpień 2005 Autor Napisano 5 Sierpień 2005 fajnie panowie dzieki wielkie bede sie dalej z zaciekawieniem przyopatrywal dyskusjii Cytuj
JoncaA Napisano 5 Sierpień 2005 Napisano 5 Sierpień 2005 znane, parokrotnie publikowane - ale moze ktos nie widzial. Traktorek PZInz.322 w czasie prob u saperow Cytuj
cieciwa Napisano 5 Sierpień 2005 Napisano 5 Sierpień 2005 Owszem znane jest jeszcze jedno, przedstawiajace Fiata 621 z przyczepa do transportu pontonów. Cytuj
Gebhardt Napisano 9 Sierpień 2005 Napisano 9 Sierpień 2005 Obiecane zdjecie transportu pontonu drewnianego do mostu 4-7 tonn na wozie LKS pontonowym. W tym wypadku ciagnikiem jest samochod PF 618. Mam gdzies piekna fotke tego sprzetu paradujacego za normalna sila pociagowa (tzn 2 koniki) ale gdzies sie podzial i nie moge znalezc :( . Cytuj
Gebhardt Napisano 9 Sierpień 2005 Napisano 9 Sierpień 2005 Ponton do mostu CMPS 16 tonnowego na dwu-osiowej przyczepce. Cytuj
Gebhardt Napisano 9 Sierpień 2005 Napisano 9 Sierpień 2005 Podle bo podle ale zdjecie wozu pontonowego starego typu z normalnym ladunkiem pontonu do mostu 5-8 tonnowego. Normalnie ciagnal go 'artyleryjski' zaprzag 6-cio konny. Cytuj
Gebhardt Napisano 9 Sierpień 2005 Napisano 9 Sierpień 2005 To samo ale przynajmniej tym razem nie odwrocone prawa na lewa:) Pontony do mostu 5-8 tonn na wozach pontonowych stargo typu przegumionych (mnie to wyglada na kola albo SPA/Ursusowe albo z PF 614). Normalny zaprzag 4 konie. Do kompletu tylko potrzeba pontona 5-8 tonn na wozie pontonowym CKS. Cytuj
kolekcj Napisano 11 Sierpień 2005 Napisano 11 Sierpień 2005 Podstawowy środek transportu wojskowego :)Zdjęcie wykonane w Szkole Podchorążych Rezerwy Saperów. Cytuj
kolekcj Napisano 11 Sierpień 2005 Napisano 11 Sierpień 2005 Trochę mniej wyraźne ujęcie wykonane chwilę później. Cytuj
Gebhardt Napisano 11 Sierpień 2005 Napisano 11 Sierpień 2005 Aha, mialem racje ze gdzies mam. Byla dokladnie tam gdzie powinna byc i dlatego nie moglem znalezc! Dokladnie ten sam zestaw jak w temacie. Cytuj
Gebhardt Napisano 11 Sierpień 2005 Napisano 11 Sierpień 2005 A to najblizsze co mam do wozu cks pontonowego - chyba woz kafarowy. O ile pamiec nie myli jest woz CKS pontonowy na znanym zdjeciu z samochodem PF621 ale bez pontonow. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.