Skocz do zawartości

Saper - wrzesień 1939


Rekomendowane odpowiedzi

Proszę ze zrozumieniem przeczytac drugie zdanie, szczególnie nawiasy.
Saperskie przygotowanie natarcia, bo tam głównie potrzebne są mosty polega również na przestudiowaniu map terenu i wytypowaniu potencjalnych źródeł pozyskania tarcicy, a jeżeli takowych nie ma, bo działamy w stepie, pustyni lub lądolodzie, to należy wcześniej zapewnic odpowiednie zapasy w składnicach saperskich i ich transport do wytypowanych pododdziałów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 338
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

To, że nie było poszycia nie jest takie oczywiste. Kolumna pontonowa z pontonami typu „Birago” to 14 wozów z zaprzęgiem sześciokonnym. Na 2 przewożono pontony, na 4 kozły a pozostałe 8 to tz wozy belkowe. 8 sześciokonnych wozów do przewiezienia belek, z których można było zbudować most o długości od 13 do 53m (zależnie od nośności mostu) to trochę dużo, zwłaszcza, że elementy nośne mostu mieściły się na 6 wozach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie, wozy pontonowe, wozy kozłowe -wiadomo
Wozy belkowe -przewożą belki podłużne układane pomiędzy pontonami, pontonami i kozłami oraz kozłami i przyczółkami.
A gdzie poszycie. Ja opieram się na atlasie mostów pojazdowych z 1925r. Fakt w atlasie są podane deski i półdeski, ale brak ich w schemacie załadunku na wozy. Deski są 2-calowe co przy szerokości mostu 3,27 i długosci 53m daje 9m3 desek (a gdzie krawężniki, poręcze). Wóz krajowy to 400kg czyli potrzeba 20 wozów na same deski. Przy cięższych wozach 4-6 konnych zredukujemy ilość wozów do 8-10.
Czy w zestawiach Birago są wozy z deskami?
A może zestaw przewidywał tylko poszycie na 13m mostu, wszak to tylko 2,5m3- 2 wozy cieżkie, a reszta w składnicach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy wiadomo,lub sa jakies pomysly, co sie stalo z narzedziami saperskimi ktore byly w instrukcji z 1922 roku, a pozniej zniknely z kolejnych instrukcji. Sa to w wiekszosci modele z roznych krajow (ex-zaborcze, Francja, Anglia), uzywano je zapewne w okresie wojny 1920.
Chodzi np o pile zwijana, czy tez noz do faszyn?

Narzedzia: http://kaczorek.easyisp.pl/pisz/biblio/bies003.htm#r16

Do porownania, zestaw francuski (duzo sie powtarza): http://www.1920.fora.pl/regulaminy,14/instrukcja-saperska-1922-w-tym-narzedzia,459.html

Czy przetrwaly do 1939?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobrze tylko miedzy 1925 a 1939 troche wody uplynelo w rynsztoku, zestaw Birago nie ten sam, wozy tez nie te same koniecznie. Dla przykladu (opierajac sie na Szymanowskim et al) pluton pontonowy w lekkiej kolumnie pontonowej 5/8t to 21 wozow szesciokonnych (12 wozow belkowych [kazdy z pontonem], 3 wozy pontonowe [chyba oczywiste], 2 wozy kozlowe [bez pontonow], 4 wozy kozlowo-belkowe [bez pontonow]. Nie upieram sie jednak i cos mi sie gzi ze mam w zbiorze instrukcje budowanie mostow Birago wiec postaram sie znalezc i sprawdzic czy cos wnosza w kwestie.

Za to jesli chodzi o bardziej powszechne mosty pontonowe 4/7t (drewniane) to woz belkowy z tego zestawu mial adaptacje do przewozenia belek i POKLADU dla jednego mostu drewnianego 4-tonnowego".
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie też studiowałem wczoraj te instrukcję. Wcześniej za bardzo sugerowałem się chyba rozdziałem o stawianiu mostów np 2,5 tonnych z kolumny 4 tonnej gdzie będzie brakowało około 30% pokładu i nacisku na jak najszybsze stawianie mostów polowych (i związane z tym zabezpieczenie materiałowe) żeby zwolnić mosty tymczasowe.
Teraz z kolei nurtuje mnie pytanie jak były pakowane dyle i półdyle, bo np wozy kozłowe grupuje się w miejscu linii mostowej i przyczółka, a wozy pontonowe i część belkowych w górze przeszkody. Z ww instrukcji wynika,że zespoły pontonów spławiane do linii mostu miały częśćiowo ułożony pokład i zapas dyli na połączenie z innym zespołem pontonowym lub przyczółkiem.
Czy dyle były pakowane na wozy pontonowe, kozłowe i belkowe w jakichs proporcjach, czy były przewożone na oddzielnych wozach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli chodzi o most 4/7t (drewniany) to nie jestem do konca pewien jak to bylo ale sie nad tym jeszcze pomecze. Na pewno jednak byly trzy typy wozow - pontonowe (przewozily 4 pontony drewniane); belkowe (belki i poklad); kozlowe (jedno przeslo kozlowego mostu drewnianego 4t). Patrzac na etaty plutonow przeprawowych i mostowych to na jeden woz pontonowy (4 pontony) wypadal jeden woz belkowy.

Nowe wozy konno-samochodowe 3t mostowe do mostu 5/8t mialy jednolita adaptacje do przewozu calego kompletu czlonu kozlowego albo 1/2 czlonu plywajacego.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie. Zdaję sobie sprawę z faktu że zwracam się z swoją prośbą z dużym opóźnieniem, ale prosi bym szanownych kolegów o podzielenie się zasobami dotyczącymi wyposażenia saperskiego. Szczególnie chodzi mi o wymiary i kształt toreb saperskich, wiązadeł i pokrowców na wyposażenie saperskie.
Dziękuję za pomoc i pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie. Zdaję sobie sprawę z faktu że zwracam się z swoją prośbą z dużym opóźnieniem, ale prosi bym szanownych kolegów o podzielenie się zasobami dotyczącymi wyposażenia saperskiego. Szczególnie chodzi mi o wymiary i kształt toreb saperskich, wiązadeł i pokrowców na wyposażenie saperskie. Prośba wynika z potrzeby skompletowania wyposażenia do rekonstrukcji postaci pioniera w ramach GRH.
Dziękuję za pomoc i pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie. Przypuszczam że rysunek dotyczy torby brezentowej. Mam w związku z tym pytanie: rozumiem ze klapa jest obszywana tak jak powyższe pokrowce na nożyce. Na rysunku bocznym w tylnej części torby znajduje się coś co początkowo wziąłem za obszycie, ale czy tak jest na pewno-czy nie jest to aby jakieś wzmocnienie ze skóry ? Czy ktoś posiada może wyraźna zdjęcia oryginału?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie. Przypuszczam że rysunek dotyczy torby brezentowej. Mam w związku z tym pytanie: rozumiem ze klapa jest obszywana tak jak powyższe pokrowce na nożyce. Na rysunku bocznym w tylnej części torby znajduje się coś co początkowo wziąłem za obszycie, ale czy tak jest na pewno-czy nie jest to aby jakieś wzmocnienie ze skóry ? Czy ktoś posiada może wyraźna zdjęcia oryginału?
Pozdrawiam: Paweł.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. pi.ko-faktycznie moje przeoczenie że nie spojrzałem do tabeli przed napisaniem posta. Co do pokrowców, to interesowało by mnie wszystko co było na wyposażeniu, również torby. Np.jaka była różnica w wyglądzie między torbą typu I i II ( nie chodzi o zawartość), oraz wykonaniem skórzanym, jak i brezentowym. Jeśli zaś chodzi o moje wyposażenie to najlepiej było by zaopatrzyć się w toporek saperski, oraz pokrowiec na niego( niestety nie posiadam oryginału, więc trzeba będzie pozyskać jakąś kopię), chyba że szanowni Panowie możecie doradzić inne wyposażenie.
Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moja pamięć mi też tak podpowiada

links76 - jeśli więc wybierasz toporek to musisz zebrać: łopatkę, łopatę saperską, toporek, wiązadło. Łopatę saperską (użytkową) dość łatwo zrobić z powojennych łopat. Trzeba uciąć i zaspawać 4 nity oraz bardziej zaokrąglić sztych. Toporki powojenne również specjalnie nie odbiegały od przedwojennych wzorów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie